المصطلح في حلية المحاضرة للحاتمي(388هـ) (دراسة دلالية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ النحو والصرف والعروض - قسم اللغة العربية کلية الآداب ـ جامعة الوادي الجديد

المستخلص

الملخص
يسلک هذا البحث مسلک البحوث البينية بين علوم العربية، فيروم معالجة دلالية للمصطلحات البلاغية والنقدية في کتاب حلية المحاضرة في صناعة الشعر لأبي علي محمد بن الحسن بن المظفر الحاتمي(388هـ)، وموضوع هذا الکتاب الشعر والبديع والنقد، حيث استخدم الحاتمي مجموعة من المصطلحات مما لا تشيع في مجال الدرس البلاغي والنقدي.
إن کتاب حلية المحاضرة في صناعة الشعر موسوعة تتنقل فيها المعلومات من اللغة وقواعدها، إلى البلاغة وفنونها، إلى النقد وأصوله، إلى روايات الشعر المختلفة، تدور على عصورها في غير توان ولا شفقة تدل على تبحر في الاطلاع وتضلع في فهم أسرار العربية، وبها محاولة لإنشاء فن النقد متقيداً بمصطلحات معينة محددة.
من أجل ذلک يأتي هذا البحث ليعالج بعض المصطلحات الواردة في کتاب حلية المحاضرة، موضحاً الفرق بين دلالات تلک المصطلحات عند الحاتمي، ودلالتها لدى اللغويين والبلاغيين، حيث يحصر البحث مجموعة من المصطلحات التي وردت في حلية المحاضرة، مما لا يشيع لدى البلاغيين والنقاد القدامى، موضحاً المعنى اللغوي والاصطلاحي، والفروق بين الاستخدامات المختلفة، وأثر هذا الاستخدام في الدرس البلاغي والنقدي، وذلک من خلال تتبع رحلة المصطلح عبر المصادر المختلفة، وقبل هذا يقف على ترجمة للحاتمي ومنهجه في کتاب حلية المحاضرة.This research takes the course of inter-research among Arab sciences. It seeks a seminal treatment of rhetorical and critical terms in the book of the lecture ornament in the poetry of Abu Ali Muhammad bin Al-Hassan bin Al-Mudhafar Al-Hatimi (388 AH). The subject of this book is poetry, the innovation and criticism, where Al-Hatimi used a set of terms which are not common in the field of rhetorical and critical lesson.
The lecture ornament book in the poetry industry is an encyclopedia in which information is transferred from the language and its rules, to rhetoric and its arts, to criticism and its origins, to various poetry narrations, revolving around its eras before the author in non-resilience and no compassion indicating navigating and knowing about the secrets of Arabic, and with it an attempt to create the art of criticism adhering to certain, specific terms.
For this purpose, this research comes to address some of the terms mentioned in the Lecture’s Ornament book, explaining the difference between the meanings of those terms according to Al-Hatimi, and their significance among linguists and rhetoricians. The research limits a set of terms that are mentioned in the Lecture Ornament, which is not common to rhetoric and ancient critics, explaining linguistic and idiomatic meaning, and the differences between the different uses, and the effect of this use on the rhetorical and critical lesson, by tracking the term's journey through various sources, and before this stands on a translation of Hatami and his method in the Lecture's book

الكلمات الرئيسية