سيمياء الجسد في شعر فرسان الجاهلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الأدب والنقد ـ کلية الآداب بقنا جامعة جنوب الوادي جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
      يدرس البحث سيمياء اللغة غير المنطوقة التي موئلها أعضاء الجسد، من خلال الشعراء الفرسان في العصر الجاهلي، وتصاعد الاهتمام البحثي بهذه اللغة غير اللفظية في العقود الأربعة الأخيرة، فانضم لدراستها باحثون من حقول متعددةمثل: علم النفس، والأنثروبولوجيا، واللسانيات. ويعتمد البحث على المنهج السيميائي، حيث اعتمدت فيه على الجسد باعتباره أحد أهم العلامات المشکلة للنص الشعري.
      ويُعدّ جسد الفارس منظومة رئيسة تحمل دلالات مُتعدّدة، تُمثّل مظهره الخارجي تُعبّر عن مکبوتات داخلية نابعة من عمق حالته النفسية، التي تنتج صراعات داخلية تظهر على شکل حرکات أو علامات جسدية أدائية مقصودة أو غير مقصودة، وهي علامات غير لفظية وذات خصائص مُعيّنة تمتلک لغة خاصة من خلال الحرکات والإيماءات.
Abstract
 
 
 
 This research tackles and scrutinizes the unarticulated language semiology which is based on using body organs for knight poets in the Pre-Islamic Era. The academic and research interest of this nonverbal language has culminated during the last four decades. As a result, many scholars and researchers from several disciplines and different specializations have joined to the study of language semiology including:  psychology, anthropology and linguistics. This research is based on using the semiology methodology as this research relied on using the body as one of the constructing features of poetic texts.
Body of a knight poet is regarded as a main system that has several meanings. This nonverbal system includes his external appearance, expresses his internal feelings based on deepness of his psychological status which results in internal struggles which are in turn manifested in gestures or performing (intended of non-intended) body signs. Such signs are nonverbal sings with particular features that has a particular language consisting of gestures and signs. 

الكلمات الرئيسية