التوقيعات الشعرية في الأندلس بين الأسس الموضوعية وقواعد الفن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد بکلية العلوم والآداب بطبرجل ـ جامعة الجوف بالمملکة العربية السعودية والأستاذ المساعد بقسم الأدب والنقد ـ في کلية اللغة العربية بالمنوفية جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
فإن التوقيعات الشعرية في الأندلس ظهرت متأخرة في الزمن عن نظيرتها المشرقية، والحق أن قيمتها الأدبية ظهرت في تعدد مضامينها الاجتماعية والسياسة والتاريخية والنقدية ومدى قدرة أصحابها- على تنوع مشاربهم  واختلاف مواقعهم بين خليفة أو وزير او أمير أو شاعر-  في التعبير عن المعنى الوفير في إيجاز غير مخل أو ممل؛ هذا إلى جانب أنها تلتقي في جوانب منها مع الحکمة الصائبة الموجزة الصادرة عن عقل وتجربة مما يضفي عليها طابع الذيوع والخلود في آن معا، ومن ثم فتحت قيما جديدة للأدب الأندلسي.
وقد جمعت في هذا البحث الکثير مما وقع تحت يدي من التوقيعات الشعرية في الأندلس وصنفتها في ثمانية محاور موضوعية ثم دراستها دراسة فنية تتوخى رصد الفنيات والجماليات من حيث اللغة والصور الفنية والموسيقى وبنية التوقيع، وما فاتني أن أعقد تمهيدا موجزا رصدت فيه  أهم الدراسات السابقة التي أفادتني في الموضوع. ثم الوقوف على تعريف التوقيع عموما لغة واصطلاحا، وکل ذلک مسبوق بمقدمة ومشفوع بخاتمة رصدتْ أهم نتائج البحث.


The poetic signatures in Andalusia appeared later than the Eastern ones. The truth is that their literary value appeared in the multiplicity of their social, political, historical and critical implications and the ability of their owners, despite the diversity of their backgrounds and their different positions between a caliph, a minister, a prince or a poet, to express the rich meanings succinctly. Moreover, they , in their many aspects, agree with the correct and concise wisdom, emanating from reason and experience. This will give them the character of eternity at the same time, and then opens new values for Andalusian literature.
          I have collected in this research a lot of available poetic signatures in Andalusia and classified them into eight thematic categories, and then studied them as an artistic study that seeks recording the techniques and aesthetics, in terms of language, artistic images, music and the structure of the signature. I made a brief preface, in which the most important literature has been reviewed, which were also useful to the research topic. Linguistic and technical definition of signature has been given. All of these have been preceded by an introduction and ended with a conclusion, in which the most important findings have been provided.

الكلمات الرئيسية