التوجيه النحوي والصرفي للقراءات القرآنية في کتاب : مختار تذکرة أبي علي الفارسي وتهذيبها) لأبي الفتح عثمان بن جني)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد في کلية العلوم والآداب بالقريات جامعة الجوف ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص :
في هذا البحث دراسة في التوجيه النحوي والصرفي للقراءات القرآنية في کتاب
( مختار تذکرة أبي علي الفارسي وتهذيبها) لابن جني ، وبيان قيمة ما ورد فيه من قراءات قرآنية بين أنواع السماع الأخرى، وطريقة توظيف الفارسي وابن جني لها في الاستدلال والاحتجاج، دفعني إلى الکتابة فيه أن لکتاب التذکرة قيمة کبيرة في النحو واللغة، فهو کتاب مفقود، وأن الأثر الباقي منه هو مختار التذکرة لابن جني، هذا من جهة، ومن جهة أخرى فإن کثيرا من هذه القراءات القرآنية وردت في قضايا نحوية وصرفية قليلة الدوران في کتب النحو والصرف، وقد توصل البحث إلى جملة من النتائج منها:  وردت في کتاب (مختار تذکرة أبي علي الفارسي) قراءات قرآنية في مواضع قلّ ذکرها في غيره من الکتب النحوية، وهي تسلط الضوء على مذهب أبي علي الفارسي ومذهب تلميذه ابن جني، کما أن الفارسي تفرد في کثير من آرائه وتوجيهاته، وقد اتکأ کثير ممن جاء بعده عليها وکرروها واحتجوا بها في مصنفاتهم، وبعض توجيهاته کان مسبوقاً إليها.
 
Abstract
This research studies syntactic and morphological orientation of the Qur’anic Recitation in Ibn Jinni's book: Mukhtar Takira Abu Ali Al-Farsi wa Tahdhibiha. In addition, it explains and states the Quranic Recitation and other kinds of audio. The way Ibn Jinni and Al- Farsi employed the Qur’anic Recitation, to give evidence, and deduction; motivated the researcher to embark on the subject as, this lost book is of great value. The remaining relic of it is Mukhtar Takira for Ibn Jinni on one hand. On the other hand, many of the Qur’anic Recitation highlighted few morphological and syntactic issues which are rare in morphology and syntax references.
The research achieved some results: some of them come in Mukhtar Takira Abu Ali Al-Farsi Quranic Recitation where few studies were placed in the other syntax books. It sheds light on Abi Ali Al- Farsi's school and his student's Ibn Jinni. Al- Farsi, moreover, was unique in his ideas and teachings. Many followers were upon his steps repeating in their volumes and few were foremost.

الكلمات الرئيسية