القراءات القرآنيَّة في کتب غريب القرآن "دراسة لغوية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بجامعة الملک عبد العزيز المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
الحمد لله ربِّ العالمين والصَّلاة والسَّلام على أشرف المرسلين سيدنا ونبينا محمد -صلى الله عليه      وسلم-، وبعد،
فهذا بحث يهدف إلى الوقوف على القراءات القرآنية، ودراستها دراسة لغوية توضح معانيها، والأسباب المؤدية لظهورها، ومعرفة التغيرات التي اعترتها، وأثرها في تعدد الألفاظ، وتصنيفها وفق اللَّهجات، والمشترک اللَّفظي، والتَّضاد، وذلک من خلال الاستقراء الکامل لثلاثةِ کتبٍ من کتبِ غريب القرآن وهي:
 - تفسير غريب القرآن لابن قتيبة (ت 276ه‍ ) ،
-  وغريب القرآن لأبي بکر السجستاني (ت 330ه‍ ) ،
 - والعمدة في غريب القرآن لأبي محمد مکي القيسي (ت 437ه‍ )
وأثبت البحث أنَّ الهدف الرئيس من تأليف کتب غريب القرآن هو تفسير الألفاظ الغامضة أي البعيدة عن الفهم، الواردة في القرآن الکريم، وتوضيح معانيها بما جاء في لغة العرب وکلامهم، فمحتويات کتب الغريب ليست من الغامض النافر، بل مما عرفه العربي واستعمله ووعاه، فالغريب عندهم يقابله المشهور.
ومن ثم انتهى البحث إلى أنَّ کتاب (غريب القرآن) للسجستاني أفضل کتب الغريب الثَّلاثة التي هي محلُّ الدِّراسة؛ وذلک يعود إلى ترکيزه غالبًا على ذکر اللَّفظة وما فيها من قراءات قرآنيَّة، وتوضيح معناها، والإشارة إلى أنَّها لغة من لغات العرب، وکذلک بيان ما تحتويه هذه القراءة أو اللَّفظة من مشترک لفظي أو تضاد.
 
Abstract
This study aims to recognize Quranic readings and study them linguistically in a manner that would shed light on its senses and meanings, together with the reasons behind emergence. It further aims to recognize the changes occurred thereto and impact of such changes on various semantics and classification thereof in accordance with dialects, homonymy and antonym through complete induction of three books of Ghareeb Al-Quran Books as follows.
- Interpretation of Ghareeb Al-Quran by Ibn Qutaiba (died in 276AH(
- Ghareeb Al-Quran by Abi Bakr Al-Segstani (died in 330AH(
- Al-Oumda in Ghareeb Al-Quran by Abi Mohammed Makki Al-Qaisy (died in 437AH(
The study has proved that the main objective of compilation of Books ‘Ghareeb Al-Quran’ is to interpret the ambiguous terms – that is, out of comprehension – mentioned in the Holy Quran. It further aims to shed light on its meanings and senses in light of Arab language and speech. Contents of Al-Ghareeb Books are not of ambiguity, rather those recognized, grasped and used by the Arabs. According to them, Al-Ghareeb meets the well-known person.
Eventually, the study has concluded that the Book entitled ‘Ghareeb Al-Quran’ compiled by Al-Segstani is viewed as the best book among the three books – subject of study. This is attributed to the fact that the aforesaid book concentrates on the term and its implied Quranic readings, referring to as being a language among Arab languages. It has further shed light on the contents of these readings or term(s) as homonym or antonym.       

الكلمات الرئيسية