إيقاع النسق القرآني بين التناسب البلاغي و الانسجام اللفظي سورة الشرح نموذجا و تحليلا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ البلاغة والنقد المساعد - قسم اللغة العربية- کلية الآداب والفنون- جامعة حائل المملکة العربية السعودية

المستخلص

ملخص: يهدف هذا البحث إلى کشف جماليات إيقاع التوالي و المجاورة في القرآن الکريم في  بؤرتي التناسب البلاغي و الانسجام الصوتي، متخذا من "سورة الشرح" و علاقتها بما قبلها(سورة الضحى)، و ما بعدها (سورة التين)، حقلا لتلمس تلک اللفتات الجمالية، و کذلک کشف التناسب بين مطلع السورة و خاتمتها، وبين معاقدها وآياتها، وبيان التناسب الترکيبي و التصويري والإيقاعي في محتواها و سياقها. و من أهم النتائج التي توصل لها البحث إيثار الأسلوب الاستفهامي على الخبري؛ ليتناسب مع حالة الرسول(u)؛ لما في الاستفهام من قوة الإثبات والتمکين للمعنى، کما تظهر بلاغة التناسب الترکيبي في التقديم والتأخير، واختيار صيغة دون أخرى، والحذف والذکر وغيرها مما يخدم المعنى و يتطلبه السياق. وأخيرًا تضمنت السورة تناسبًا صوتيًّا وجمالاً إيقاعًّا متمثلاً في الکتابة و التمثيل، وفي مناسبة الأصوات لمعانيها، إضافة إلى التوازي المقطعي مع الصوتي، و هذا التناسب بمستوياته المختلفة جاء إيقاعا نسقيا  خاصا، تفرد به الکتاب العزيز، له وقعه  في التلقي عند سامعه و قارئه.    
Abstract: This research aims to reveal the aesthetics of the rhythm of succession and adjoinment in the Holy Qur’an in the focus of rhetorical proportionality and phonemic harmony,in  Surat aš-Šarh (Expansion) with what was before it (chapter of Forenoon (Morning Hours)), and the proportion between chapter Expansion (Solace) and what comes after it (Chapter of Fig), as well as revealing the proportionality between the beginning and end of the Chapters, and between the beauty of the chapter and its verses, as well as revealing the structural, graphic and rhythmic proportion at the chapter of the research. One of the most important findings of the research is the preference of the interrogative style more than the telling style, to fit with state of the Messenger, peace be upon him, because of the strength of the evidence and the empowerment of meaning, as the rhetoric of syntactic proportionality also appears in the Prefixing and Delay, and choosing a formula rather the other, deletion, remembrance, etc., which serves the meaning and is required by context. Finally, the chapter included a sound and rhythmic fit represented in writing and representation in the proportion of the voices with their meanings. This proportionality with its various levels came in a unique rhythmic format in the Holy Book, which has an effect on receiving to the listener and the reader.

الكلمات الرئيسية