توظيف الصورة الفنية عند شعراء التجديد في العصر الحديث
سيد أحمد عبد الرحمن
محمد
الأستاذ المساعد في کلية العلوم والآداب بالقريات ـ جامعة الجوف بالمملکة العربية السعودية ومدرس الأدب والنقد بکلية اللغة العربية بجرجا ـ جامعة الأزهر
author
text
article
2020
ara
الملخص تُعدّ الصّورة الشعريّة الرّکن الأساس في البناء الشعريّ، فهي تواکبه في ظروفه وأحواله المتعدّدة ، فإذا ما تغيّرت مفاهيمه ونظريّاته، فإنّها تتغيّر، وتتغيّر معها نظريّاتها ومفاهيمها ، ويظلُّ الاهتمام بها قائمًا، وتبقى خلقًا جديدًا طالما هناک شعرٌ وشعراء مبدعون ، واعتماد على الخيال ومعطيات العقل.. وکانت الصورة الشعريّة أحد الأرکان الأساسيّة التي خضعت للنقد والتحليل، لأنّها تعدّ إحدى أهمّ الرّکائز التي تُبنى عليها القصيدة العربيّة، وإحدى مکوّناتها الإبداعيّة والفنّيّة، لما يکمن فيها من طاقة جماليّة وإيحائيّة تولِّدها أحاسيس الشاعر، وتعکس بدورها أفکاره ونظرته إلى الإنسان والکون الحياة .. وقد حظيت الصورة الشعريّة باهتمام شعراء التجديد في العصر الحديث فأوْلَوْها عناية خاصّة جمعت بين فنون تشکيلها وبنائها بروابط نُسجت بين مکوّناتها المختلفة ، حتّى أصبحت سمة بارزة من سمات النصّ الشعريّ، وعلامة فارقة تدلّ على تطوّر الشعر العربيّ وتقدّمه، ومواکبته الحداثة العصريّة، وصنوف متطلّباتها . وتنوّعت الصورة الشعريّة وخصوصيّاتها تبعًا لتمايز الخيال واختلافه بين شاعر وآخر، ومفهوم الشعر بشکل عامّ عند شعرائنا المحدثين . وهذه الدراسة تحاول الوقوف عند بنية الصورة الفنية في النص الـشعري الحداثي ، بوصفها الملمح الرئيس للحداثة بما يکمن في عناصرها مـن دهـشة ، ومفارقة ، وانزياح ، وخيال فسيح ، يفتح الآفاق لدى المتلقين لقراءات متعددة ومفتوحة. The poetic image is the main element in the poetic structure, it is closely related to its many circumstances and situations, and if its concepts and theories change, it changes, its theories and concepts change with it, and it remains concerned with them, and it remains a new creation as long as there are creative poetry and poets. And based on imagination and the facts of reason. The poetic image was one of the main pillars that were subject to criticism and analysis, as it is considered one of the most important pillars on which the Arab poem is built, and one of its creative and artistic components, because of its esthetic and evocative energy generated by the feelings of the poet. In turn, it reflects his ideas, his view of man and the universe of life. The poetic image has received the attention of the poetic poetry of the modern era, and they have given it special attention that brought together the art of its formation and construction with links that have been woven between its different components, so that it became a prominent feature of the poetic text. The sign is a sign of the evolution and progress of Arab poetry, the modern modernity and the kinds of its requirements. The poetic image and its peculiarities varied according to the differentiation of imagination and its difference between one poet and another, and the concept of poetry in general in our modernist feelings. This study tries to stand at the structure of the technical image in the modernist poetic text. As the main allusion to modernity lies in its elements of obscene, ironic, disorienting, and vast imagination, it opens up prospects for recipients of multiple open readings.Abstract
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
1
56
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81389_9bd44fb3d5cb8239f538d02e6a8ff532.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81389
الأبعاد الفکرية والفنية في شعر خليل مطران الوجداني ( حکاية عاشقين أنموذجا )
محمد
الصاوي محمد الصاوي
الأستاذ المساعد في کلية العلوم والآداب بالقريات
جامعة الجوف ـ المملکة العربية السعودية
ومدرس الأدب والنقد في کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات جامعة الأزهر ـ فرع کفر الشيخ
author
text
article
2020
ara
الملخص من أرقى التجارب الوجدانية في شعر خليل مطران هي تلک القصائد والمقطوعات والنتف التي جمعها تحت عنوان ( حکاية عاشقين ) ، وقد سلطت دراستنا الضوء في شطرها الأول على الأبعاد الفکرية في هذه المجموعة الشعرية التي تمثلت في تصوير لقاءات العاشقين ، وما يتعلق بها ، ورسم جمال المحبوبة ، وإبراز ملامح المعاناة من تباريح الهوى ، والشکوى من نأي الحبيبة وصدها ، ووشايات الوشاة ومکائدهم ، ومکابدة حرقة الفراق ولوعته في حياة المحبوبة ، ثم اجترار الذکريات وشجوها ، والوفاء للحبيبة بعد وفاتها . وفي شطرها الآخر سلطت هذه الدراسة الضوء على الأبعاد الفنية في شعر ( حکاية عاشقين ) التي تمثلت في التعبير الشعري من خلال دراسة الألفاظ ثم الأساليب وتنوعها بين : الخبر والإنشاء ، ثم ظواهرها کالحوار ، والتکرار ، وتوظيف التراث ، والحکمة ، ثم في الصورة الشعرية من خلال الحديث عن الصورة الجزئية والصورة الکلية ، ثم جاء الإيقاع الموسيقي داخليا وخارجيا ختاما لهذه الأبعاد . کما کشفت الدراسة أيضا عن نجاح مطران في توظـيف کل طاقات اللغة وإمکاناتها من خــلال موهبته الشعرية ؛ لتجسـيد تلک التجربة الوجدانيـة بکل قسماتها ، وأنه عبـر عن عاطفته فيها أصدق تعبيــر ، وصور فيها مشاعره أوضح وأروع تصوير .Abstract Among the finest emotional experiences in Khalil Mutran's poems are those poems, pieces, and pluck which he collected under the title (The Story of Two Lovers), and our study shed light in its first part on the intellectual dimensions in this poetic group that was represented in photographing the meetings of lovers, and what is related to it, and drawing the beloved beauty , And highlight the features of suffering from permits of passion, and complain about the love and repulsion of the beloved, and the accusations of the infantry and their machinations, and the struggle of the separation and his passion in the life of the beloved, and then ruminate the memories and their complaints, and fulfill the love after her death. In its other part, this study sheds light on the artistic dimensions in the poetry of “The Story of Two Lovers”, which was represented in poetic expression through the study of words, then methods, and its diversity between: news and creation, then its phenomena such as dialogue, repetition, employing heritage, wisdom, and then in the poetic image through Talking about the partial picture and the overall picture, then the musical rhythm came internally and externally to conclude these dimensions. The study also revealed that Bishop succeeded in employing all the energies and capabilities of the language through his poetic talent, to embody that emotional experience in all its divisions, and that he expressed his affection in it the most sincere expression, and in which he presented his feelings with the clearest and most wonderful depiction.
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
57
173
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81393_03a14111742581a9177d24bdaeaec4f6.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81393
الأسلوبية في روايتي بيت الياسمين والمسافات
أسامة
محمد السيد الشيشيني
أستاذ مساعد في کلية العلوم والآداب بالقريات ـ جامعة الجوف بالمملکة العربية السعودية
ومدرس الأدب والنقد بکلية اللغة العربية بإيتاي البارود ـ جامعة الأزهر
author
text
article
2020
ara
تکمن إشکالية الدراسة في سؤال عام مفاده : ما أبرز التقنيات الفنية في روايتي " المسافات وبيت الياسمين" ويتفرع عن هذا السؤال العام أسئلة فرعية تحاول الدراسة الإجابة عليها, وتکمن فيما يلي : ما سمات الأسلوب الروائي عند إبراهيم عبد المجيد ؟ ما أدوات السرد وأشکاله في الروايتين ؟ کيف عالج الکاتب بنية النص الروائي السردي في الروايتين ؟ وقد ظهر لدى الدارس –بعد استقراء نص الروايتين- تقنيات متنوعة وهي: التناص، والأسطورة، والرمز، والحلم، والعتبات، وهذا ما أغرى الباحث في دراسة عمله. Abstract The problem of the study lies in a general question: What are the most prominent technical techniques in my novels “Distances and Jasmine House”? This general question is divided into sub-questions that the study tries to answer, and they are as follows: What are the characteristics of the narrative style of Ibrahim Abdul Majeed? What are the narration tools and forms in the two versions? How did the writer address the structure of narrative narrative text in the two versions? After studying the text of the two versions, the learner has appeared various techniques: intertextuality, legend, symbol, dream, and thresholds, and this is what enticed the researcher to study his work.
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
175
226
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81400_5e33075f1322bc8ae2cc9f0232af916a.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81400
الخطابة جذور وتأصيل
عز العرب
فاروق عبد الرزاق محمد
الأستاذ المساعد في کلية العلوم والآداب بطبرجل ـ جامعة الجوف
ومدرس الأدب والنقد في کلية اللغة العربية بالمنصورة ـ جامعة الأزهر
author
text
article
2020
ara
الملخص الخطابة في اللغة: يقال : خطب الخاطـب على المنبر خَطابة -بالفتح- وخُطبة -بالضم-، وهي: الکلام المنثور المسجَّع ونحوه، ورجل خطيب: حسن الخُطبة.ولها في الاصطلاح تعاريف کثيرة، تضيق وتتسع حيث لا يتباعد بعضها عن بعض؛ ولکن منها ما ليس جامعاً لکل أنواع الخطبة وجزئياتها، ومنها ما ليس مانعاً من دخول بعض الفنون الأدبية معها من مثل: الوصايا والدروس والحکم والمواعظ والأمثال، وغير ذلک.وأوضح وأدق ما عُرِّفَتْ به الخطابة أنها: فن مخاطبة الجماهير بطريقة إلقائية تشتمل على الإقناع والاستمالة. للخطابة أهمية بالغة على مر العصور والدهور، فقد بلغت منزلةً عاليةً بين الفنون الأدبية في العصر الجاهلي، ولأهميتها: - کانت -أي الخطابة- واسطة العقد في کل مواقفهم التشاورية من مثل: اجتماعهم للتشاور في أمر من الأمور، کالقيام بحربٍ، أو الإصلاح بين متنازعَيْنِ، ويأتي في هذه المواقف خطبٌ ومحاوراتٌ، ويتبع ذلک الوصايا التي يقدمها رئيس القوم أو الحکيم لقومه .کما بلغت الخطابة زمن الخلفاء الراشدين المکانة المرموقة واللائقة بها، فکان الخلفاء أنفسهم خطباء يخطبون في الناس في الجمع، والأعياد، والمناسبات، ويخطبون الجيوش، ويوجهون القادة. و الناظرَ في عصرنا الحديث باحثاً عن أهمية الخطابة لابد له أن يصل إلى نتيجةٍ ذات شأن وهي: - إن علماءَ المسلمين ودعاته بحاجةٍ ماسَّةٍ وشديدة إلى إتقان هذا الفن وإجادته، لمواجهة أعداء الدِّين من العلمانيين والمنافقين، الذين أجادوا فن الإلقاء، وکيفية الوصول إلى قلوب المستمعين، وهؤلاء المضِلُّون المخادعون أصبحوا يتحدثون إلى الناس في کل مکان من خلال أجهزة الإعلام المتنوِّعة، فهم الذين عناهم الرسول r في الحديث النبوي السابق "إن أخوفَ ما أخاف على هذه الأمة کل منافق عليم اللسان " Abstract Oratory in the language : It came in the "Dictionary of the surrounding": the fiancée on the pulpit Khattabh - open - and sermon - annexation - namely: the scattered speech and so on, and preacher man: good sermon. The term has many definitions, narrowing and widening where they do not diverge from each other; He explained the most accurate and what is known as rhetoric: the art of public speaking in a spontaneous manner, including persuasion and grooming. The rhetoric is of great importance throughout the ages and ages. It reached a high position among the literary arts in the pre-Islamic era, and its importance: In these positions, speeches and dialogues, followed by the commandments made by the head of the people or the wise to his people. And the beholder in our modern age in search of the importance of rhetoric must reach a significant conclusion, namely: The Muslim scholars and its advocates desperately need to master this art and proficiency, to confront the enemies of religion, the secular and hypocrites, who mastered the art of diction, and how to reach the hearts of listeners, and these deceptive deceivers are talking to people everywhere through the various media, they are The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said in the previous Hadith: "If I fear what I fear for this nation, all hypocrite is aware of the tongue."
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
227
258
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81404_f0fa0eb32c69120357df4e00326857af.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81404
التدابير الأمنية والعسکرية لمکافحة الجرائم الإرهابية
مرتضى
عبد الرحيم محمد عبد الرحيم
رئيس قسم الدراسات الإنسانية وأستاذ الفقه المقارن المساعد بالکلية الجامعية برنية ، جامعة الطائف وأستاذ الفقه المقارن المساعد بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج ـ جامعة الأزهر الشريف
author
text
article
2020
ara
الملخص يتناول البحث التدابير الأمنية والعسکرية اللازمة لمکافحة الجرائم الإرهابية ، وذلک من خلال التعريف بتلک التدابير، المتمثلة في ضربات أمنية استباقية لدرء خطر الإرهاب ، واختراق العمليات الإرهابية قبل وقوعها، وتفعيل سياسة المداهمة الأمنية، بالإضافة إلى تجفيف منابع الانحراف الفکري ، وأخيراً توسيع نطاق عمل المرشد السري، ويتطلب ذلک الاعتماد على وسائل حديثة، وعدم الاعتماد بشکل کامل على الخطط والأساليب المستخدمة لمکافحة الجرائم التقليدية ، وانطلاقاً من الاختلاف بين الجرائم التقليدية والجرائم الإرهابية من حيث طبيعة النطاق والأهداف والأساليب.Abstract The research deals with the security and military measures necessary to combat terrorist crimes, by introducing those measures, which are pre-emptive security strikes to ward off the threat of terrorism, penetration of terrorist operations before they occur, activating the security raid policy, in addition to drying the sources of intellectual deviation, and finally expanding the scope of the work of the secret guide This requires relying on modern methods, and not completely relying on the plans and methods used to combat traditional crimes, and based on the difference between traditional crimes and terrorist crimes in terms of the nature of the scope, goals and methods .
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
259
425
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81410_daa420cad49254f1322d866480fd4aec.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81410
جمالياتُ الموتِ في شِعر " سُعاد الصُّباح " دراسة في النَّمط والتَّشکيل ديوان " إليکَ يا ولدي " نموذجاً
زين العابدين
أحمد محمود محمد
دکتوراه في النقد والأدب العربي الحديث
author
text
article
2020
ara
Abstract In this study, I dealt with the effect of the death experience that dug its tracks on the life of the poet and its poetic text. The poetic experience formed aesthetic structures that enriched the text and spread in its airspaces tangible lines of linguistic and pictorial beauty, and I dealt with these two structures of two types: By that I mean the poet's way of expressing those aesthetics and the style of drawing aesthetic. In this study, I relied on the descriptive and analytical method to monitor these aesthetics and classify them according to what they are contained in the diwan, and to analyze its particles and the geometry of the poet. The study consisted of several investigations initiated by a brief introduction in which I introduced the poet and a brief account of her life and poetic productions to be a starting point and a base for the reader to enter the text space and a tool that can be used to receive these aesthetics and understand them within the context of their context, then the study was divided into several axes: Address aesthetics, in which I tried to reveal the relationship of the poetic experience with the poet's choice of the title of her diwan and his poems, and the experience of death imposed itself and cast a shadow on the title of the diwan as well as the titles of the poems that transpired with the functions of loss and alienation and hoarded the signs of alienation and unity, and the engineering excelled in that poet Aesthetic structure that holds the recipient's dressings and casts them in the furnaces of their experience. Aesthetics of gifting, in which I touched the fine lines linking the poetic experience and the techniques of the modernist poem, which uses print techniques and intertwines with other texts that form with the main text a vision and creative proposition that carries strong connotations, and serves as the spotlight that reveals the aesthetic that identifies the paths of the text. The aesthetics of presence and absence, in which I revealed the aesthetics of antiparticles imposed by the experience of death in the formation of the poetic text, where the text revolves in a dramatic framework in which a central dualism is struggling with the dualism of life and death, and from it the subnets of the antagonism branch out and disintegrate into the disorganizations that interfere with the formation So the text moves, and opposite rhythms accelerate and enrich the text and its aesthetic values. Aesthetics of the actual structure / verb and the nominal structure / alienation, in this paper I tried to reveal the relationship between the poetic experience and the linguistic, grammatical and morphological formation in terms of the significance of the vocabulary and structures; where I found that death imposed its influence on the poet's choice of its vocabulary and its structures, and that the life of the conflict between And death determined the percentage of the poet's use of the nominal and actual structure. Whenever the poet at a moment in contact with life and optimism, the actual structure indicated the movement and the desire to act and overcome the factors of loss and alienation, and the more The poet was entrenched in the space of death and surrounded by the factors of loss and alienation. The nominal structure came to describe and explain the death, and this reciprocal movement between the actual structure and the nominal structure formed an aesthetic structure that affected the poetic text and went beyond the limits of monotony and directness. Aesthetics of semantic fields, in this topic I monitored the aesthetics of semantic fields and the effect of experience on the formation of the poet of its semantic fields on the levels of color, sound, movement, life and death within the framework of binary opposites that ignited the text and filled it with dynamism and weave another aesthetic strands of beauty The aesthetics of the poetic image, in this topic I studied the effect of the experience of death on the formation of the poetic image and the formation of its parts; where the poetic image came from its part to the whole image packed with the functions of loss and alienation in the face of the functions of presence and absence, so the image came to be congruent with the connotations and shipping Release from her snare. From all of the above, the poet Suad Al-Sabah's ingenuity in forming the significance and aesthetic events in her poetic text within the framework of the experience of death is evident to us through the pattern / type and formation, and how these aesthetics formed and woven their strings of language and imagination based on vision and expression Awareness of classical and modern techniques of formation and modernity, good use of them, grasping the demands of language and its introspection, and the search for pearls of formation while suffering from the bitterness of the death experience, which the poet fused, which produced for us a poetic text full of significance, and filled with Aesthetic that values the poetic, and make the recipient prisoner of literacy that exudes vision conscious, and the depth of experience, and the density of the semantic and breadth of aesthetic space., Keep the classics of expression, and are deeply rooted in the land of modernity taken from the techniques of expressive structures stylistic deepened experience and raised important aesthetic. الملخص تناولتُ في هذه الدراسةِ أثرَ تجربةِ الموتِ التي حفرتْ مجاريها في حياةِ الشاعرةِ ونصِّها الشعري؛ حيث شکلَّتِ التجربةُ الشعريَّةُ بنياتٍ جماليةً أثرتِ النَّصَّ وأشاعتْ في أجوائِه خطوطاً متامسَّةً من الجمال اللغوي والتصويري ، وقد تناولتُ تلکَ البنيات من زاويتينِ رئيستين هما : النمط وأعني به نوع الجماليةِ ، والتشکيل وأعني به طريقة الشاعرةِ في التعبيرِ عن تلکَ الجمالياتِ وأسلوب رسم الجمالية . وقد اعتمدتُ في هذه الدراسةِ على المنهجِ الوصفي التحليلي لرصدِ تلکَ الجمالياتِ وتصنيفها حسبَ ورودها في الديوان ، وتحليل جزئياتِها وهندسة الشاعرة لها . تکونتِ الدراسةُ من عدةِ مباحث ابتدأتها بمقدمةٍ موجزة عرَّفتُ فيها بالشاعرةِ ونبذة مختصرة عن حياتها ونتاجها الشعري لتکونَ منطلقاً ومرتکزاً لولوجِ القارئ إلى فضاءِ النصِّ وأداةً يستعينُ بها لتلقي تلکَ الجمالياتِ وفهمها في إطار سياقها ، ثمَّ قسمتُ الدراسةَ إلى عدةِ محاورَ جاءت کما يلي: 1- جماليات العنونةِ ، فيه حاولتُ الکشفَ عن علاقةِ التجربةِ الشعريةِ باختيار الشاعرةِ لعنوانِ ديوانها وقصائده ، ولقد فرضتِ تجربةُ الموتِ نفسها وألقتْ بظلالِها على عنوان الديوانِ وکذلک عناوين القصائد التي اتشحت بدوالِ الفقدِ والاستلاب واکتنزتْ بدلالاتِ الاغتراب والوحدة ، وقد برعتِ الشاعرةُ في هندسة عناوينها فشکَّلت تلکَ الهندسةُ بنيةً جماليةً تمسکُ بتلابيبِ المتلقي وتلقي بهِ في أتونِ تجربتها . 2- جمالياتُ الإهداءِ ، فيه تلمستُ الخطوطَ الدقيقةَ التي تربطُ بينَ التجربةَ الشعريةِ وتقنياتِ القصيدةِ الحداثيةِ التي تستعينُ بتقنياتٍ طباعيَّةٍ وتتناصُّ مع نصوص أخرى تشکِّلُ مع النصِّ الرئيسي رؤيةً وطرحاً إبداعياً يحملُ دلالاتٍ قويةً ، وتکونُ بمثابةِ الضوءِ الکاشفِ الذي يحددُ مساراتِ النصِّ ويثري بنياتِه الجماليةِ . 3- جمالياتُ الحضورِ والغيابِ ، فيه کشفتُ عن جمالياتِ الثنائيات الضديَّةِ التي فرضتها تجربةُ الموتِ في تشکيلِ النَّصِّ الشعري؛حيثُ يدور النّصُّ في إطار درامي تتصارعُ فيهِ ثنائيَّةٌ مرکزيةٌ هي ثنائيَّةُ الحياةِ والموتِ وتتفرَّعُ منها ثنائيَّاتٌ ضديةٌ تتقاطعُ لتشکِّلَ وسطاً دراميَّاً يکتظُ بالدلالاتِ وتحتشدُ فيه فواعلُ الحضورِ والغياب؛ فيتحرَّک النصُّ وتتسارعُ إيقاعاتٌ متقابلةٌ تثري النصَّ وتعلى من قيمه الجماليةِ. 4- جماليات البنية الفعلية/ الفعل والبنية الاسمية/ الاستلاب ، في هذا المبحثِ حاولتُ الکشف عن العلاقةِ بينَ التجربةِ الشعريَّةِ والتشکيلِ اللغوي والنحوي والصرفي من حيثُ دلالةِ المفرداتِ والتراکيبِ؛حيثُ وجدتُ أنَّ الموتَ قدْ فرضَ سطوته على اختيار الشاعرةِ لمفرداتها وتراکيبها، وأنَّ دراميةِ الصراع بينَ الحياةِ والموتِ حدّدَتْ نسبةَ استخدام الشاعرةِ للبنيةِ الاسميةِ والفعليةِ؛ فکلما کانتِ الشاعرةُ في لحظةٍ تتماسُّ فيها مع الحياةِ والتفاؤلِ جاءتِ البنيةُ الفعليةِ دالاً على الحرکيةِ والرغبةِ في الفعل وتجاوزِ عوامل الفقدِ والاستلابِ، وکلَّما کانتِ الشاعرةُ موغلةً في فضاءِ الموتِ ومحاطة بفواعل الفقد والاستلاب جاءت البنيةِ الاسميةِ واصفةً ومشرِّحةً للموتِ وقد شکلَّت هذه الحرکيةُ التبادليةُ بين البنيةِ الفعلية والبنيةِ الاسميةِ بنيةً جماليةً أثرتِ النصَّ الشعري وجاوزتْ به حدودَ الرتابةِ والمباشرةِ . 5- جماليات الحقول الدلالية، في هذا المبحثُ رصدتُ جمالياتِ الحقولِ الدلاليةِ وأثرَ التجربةِ في تشکيلِ الشاعرةِ لحقولها الدلاليةِ على مستوياتِ اللونِ ، والصوتِ والحرکةِ والحياةِ والموتِ في إطارِ ثنائياتٍ ضديَّةً أشعلت النصَّ وعبأته بالديناميکيَّةِ ونسجتْ خيوطاً جماليةً ميَّزتْ طرحها الشعري، وجعلت للموتِ وجهاً أخرَ يعبقُ بالجمالِ . 6- جماليات الصورة الشعرية، في هذا المبحثِ درستُ أثرَ تجربةِ الموتِ في تشکيلِ الصورةِ الشعريةِ وتکوينِ جزئياتِها؛ حيثُ جاءتِ الصورةُ الشعريةُ منطلقةً من جزئيتها إلى الصورةِ الکليةِ معبأةً بدوالِ الفقدِ والاستلابِ في مواجهة ِدوالِّ الحضورِ والغيابِ، فجاءتِ الصورةُ مکتنزةً بالدلالاتِ والشحناتِ الجماليةِ التي لا يستطيعُ المتلقي الانعتاقَ من شرکها . منْ کلِّ ما سبقَ يستبينُ لنا براعةُ الشاعرةِ " سعاد الصُّباح " في تشکيلِ الدلالةِ وإحداثِ الجماليَّة ِفي نصِّها الشعري في إطار تجربةِ الموتِ، من خلالِ النَّمطِ/ النوع، والتشکيلِ، وکيفَ شکّلت تلکَ الجمالياتِ ونسَجَت خيوطَها من اللغةِ والخيالِ والتعبيرِ الحقيقي، في مزجٍ اعتمدَ على رؤيةٍ ووعيٍ بالشِّعرِ وبتقنياتِ التشکيلِ الکلاسيکيَّةِ والحداثيَّةِ ،وحسن توظيفِها ، والإمساک بتلابيبِ اللغةِ واستنطاقِها، والبحثِ عن لآلئ التشکيلِ وهي تعاني مرارةَ تجربةِ الموت، التي صهرتِ الشاعرةَ، مما أنتجَ لنا نصَّاً شعريَّاً مُکتنزاً بالدلالاتِ، ومعبَّأً بالجماليَّةِ التي تُعلي مِن شعريَّتِه، وتجعلُ المُتلقي أسيرَ القرائيَّةِ التي تنضحُ بالرؤيةِ الواعيةِ، وعمقِ التجربةِ، وکثافة الدلالاتِ واتساع فضاء الجمالية.، محافظةً على کلاسيکياتِ التعبيرِ، وضاربةً بجذورها في أرضِ الحداثةِ التي اتخذْتْ من تقنياتِها التعبيريةِ بنياتٍ أسلوبيةً عمَّقت التجربةَ ورفعتْ هامةَ الجماليةِ .
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
427
518
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81416_76f3422539da73c3541e6e1b0023104e.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81416
الوصية ( المفهوم والمعايير)
فواز
بن عيضه بن حسين الجابري
حاصل على درجة الماجستير في البلاغة والنقد - کلية اللغة العربية وآدابها ـ جامعة أم القرى ـ المملکة العربية السعودية
author
text
article
2020
ara
The study of the will from the rhetorical side has its reasons and justifications, some of which are related to the concept and characteristics of this gender, which needs to define and reveal its literary and clarify the criteria of homogeneity and the amount available for interference and penetration and the issue of similarity and difference between it and other races. Including what is related to the influential and convincing rhetorical methods of expression and expression, and some that are related to showing the graphic value of selections singled out by Al-Jahiz and included in his book the statement and identification This study also summarizes the extent of the rhetorical value of the concept of will and the functions it performs, based on its criteria and the methods and methods it expresses. It opened a number of questions and hypotheses stimulated by the fertility of the material contained in the book.
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
519
559
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81423_ffe7b4ab24bec12e02de067a27e66b6d.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81423
دراسة في تراکيب المتلازمات اللفظيّة وسياقاتها
محمد
عبد الله أبوالرب
جامعة البلقاء التطبيقية- کلية الأميرة عالية الجامعية- الأردن- عمان
author
text
article
2020
ara
تأتي هذه الدراسة استکمالاً لدراسة سابقة تناولتُ فيها موضوع المتلازمات اللفظيّة، وقد وزعتها على أقسام ثلاثة: مثّل الأوّل منها ما کان في الدراسة السابقة؛ فجاء مقدماتٍ أکّدتُ فيها أنّ المتلازمات اللفظيّة والمصطلحات الأخرى کالتعابير السياقيّة، والتعابير الاصطلاحيّة ... تقوم على اجتماع کلمتين أو أکثر تؤديان معنى مختلفاً عن المعنى الذي تؤديه أيّ منهما على حدة، مع احتفاظ بعض تلک المصطلحات بخصوصيتها التي تُبرزها عن الأخرى، کالتعابير الاصطلاحيّة مثلاً؛ إذ أطلقتُ عليها مصطلح المتلازمات الاصطلاحيّة؛ بوصفها شکلاً من أشکال المتلازمات اللفظيّة؛ وإظهارا لخصوصيتها، ولعلّ في ذلک خروجاً من إشکالية المصطلح؛ لأنّ ذلک تکرر مع مصطلحات أخرى کالتعبير السياقيّ والکناية على نحو ما بيّنته في دراستي السابقة. وأکّدتُ في مقدّمات هذه الدراسة أيضاً أهميّة المتلازمات اللفظيّة. وأمّا القسم الثاني، فبيّنت فيه تراکيب المتلازمات اللفظيّة نحويّاً ولفظياً، وقد تفاوتتْ تلک التراکيب في إحصائها وبيانها من باحث لآخر، ولکنّنا رأينا بعد دراستها دراسة علميّة موضوعيّة ودراسة ما جاء به الباحثون الآخرون- أنّه يمکن تحليلها إلى خمسة عشر ترکيباً نحويّاً؛ وخمسة تراکيب لفظيّة؛ وذلک لوجود الشواهد الحيّة من الأمثلة العربيّة الکثيرة على تراکيب تلک المتلازمات اللفظيّة نحويّاً ولفظيّاً؛ وهي ممّا يمثلُ المتلازمات اللفظيّة في اللغة العربيّة تمثيلاً فعلياً، ويرتبط بتاريخها وثقافتها ودينها وقيمها. وأمّا القسم الأخير، فدرستُ فيه سياقات المتلازمات اللفظيّة التي ترد فيها؛ وقد توصّلتُ إلى أنّه لا يمکن تحديدها بصورة نهائيّة إلّا من خلال ورودها في نصّ ما بحيث ترتبط ارتباطاً بيّناً بالمقام الذي يمثّله ذلک النصّ الذي وردت فيه؛ ولکنْ يُمکن إيجازها وتقعيدها لأغراض الدرس النظريّ في خمسة سياقات، لعلّ من أهمّها في رأيي السياق الدينيّ والثقافيّ؛ لأن فَهْم تلک المتلازمات اللفظيّة في ضوء ذينک السياقين تحديداً يتطلب الوقوف على تاريخ اللغة العربيّة وثقافتها ودينها وقيمها؛ ولذلک يشعر بعض المتلقين والمتعلمين بصعوبة في أثناء قراءتها أو دراستها. ومنهج هذه الدراسة منهج وصفيّ إحصائيّ، قام على جمع الحقائق وتحليلها وتفسيرها، وإحصاء التراکيب النحويّة واللفظيّة للمتلازمات اللفظيّة، ثمّ سياقاتها. Abstract This paper complements a previous study that touched on the topic of collocations. The paper is divided into three key parts: The first part covers what the first paper has concluded; the second part explains the verbal and grammatical phrases of collocations. In this part, the researcher explains how other researchers have differently surveyed and explained collocations. The researcher has opted for the adoption of the work done by researchers as there are many live and Arabic examples on these collocations whether verbal or grammatical. At the end, the researcher has decided on 15 grammatical phrases and 5 verbal phrases of high frequency. The third part is dedicated to the contexts these collocations appear in. The researcher has spotted 5 contexts, mainly religious and cultural. Understanding the contexts requires understanding the language history, proverbs, Holy Scriptures, and morale. However such understanding is lacking among many recipients and non- native speakers of Arabic. The methodology is descriptive statistical which collected occurrences, analyzed and interpreted them. Grammatical and verbal phrases of collocations are narrowed down and their contexts are identified.
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
561
590
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81424_cf5af5c2988b5c11759bfeff628e7bf1.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81424
البناء اللغوي في اللغة العربية مقوماته ورکائزه
عمر
مسلم العکش
جامعة عجمان
author
text
article
2020
ara
Abstract The subject of the study is the linguistic structure in Arabic. The study tried to shed light on the efforts of advanced language and drainage scientists to highlight a characteristic characteristic of Arabic, which corresponds to voices and meanings in the structure of words, and the effect of the silent letters, tides, letters of increase and movements in defining, diversifying, strengthening or weakening the original meaning. The harmony between the sounds of the characters from which the words are installed and their semantics. This study presented the ingredients of this linguistic structure The study highlighted, in the light of those discussions, the evidentiary, logical, mental and technical functions of Arabic language formulations, their esthetic characteristics, their life and development, their form and meaning, evidence and evidence from the well-known Arab age of the Code, and the conclusions that give us the way to consider resolving our present language problems. To meet the challenges related to this aspect of our language, to make us supervise the future, to determine the direction of the course in this coming development, and to seek ways to adapt the evolution of intellectual life and cognitive explosion to the development of formulas and to expand their meanings and meanings, so that we can convey ideas and meanings in their words from generation to generation. With its precision, precision and flexibility
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
591
644
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81429_39006f387089251b79ed980eb47f0146.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81429
جهود اللّغويين المتقدمين في تأويل متشابه القرآن الکريم
عمر
مسلم العکش
جامعة عجمان
author
text
article
2020
ara
الملخص حاولت الدراسة أن تبرز جهود اللّغويّين التي وضعت العرب والمسلمين على أبواب منعطف تاريخي بدؤوا به خطوتهم الأولى في التفکير اللّغويّ، وکانت نقطة الانطلاق التماس غرائب القرآن الکريم، وإعرابه، وتأويل مشکله، والشروع في التأليف، ووضع الرسائل والکتب والمصنفات في علوم القرآن التي توفرت على دراسة الألفاظ الغريبة أو دراسة المعاني والمسائل الدينية، وقد حفز اشتمال القرآن على المتشابه العلماء على الاشتغال بالعلوم الکثيرة التي تمکنهم من فهم الآيات المتشابهات، فجدُّوا في بيان معانيها، وتوضيح مشکلاتها اللّغويّة والنحوية والصرفية وشرح ألفاظها الغامضة، ومفرداتها الغريبة، وإزالة الغموض من متشابهها، يحفزهم على ذلک الدفاع عن العقيدة الإسلاميّة والتصدِّي للطاعنين في القرآن، والاجتهاد في تأکيد أصالة مفرداته الثابتة التي أتى بها الوحي الإلهي، بما ينسجم مع روح هذا الکتاب المنزل، والدلالات السليمة للعربية الفصحى، وتأويل مشکل آياته، حتى يستوي في فهمه السامعون. وبيان نواحي إعجازه وتناسق سوره وآياته، وتکامله في وحدته، وهم يهدفون في هذا التبيين إلى هدم کل ما أشاعه المغرضون حول الکتاب الکريم، من مزاعم التناقض والغموض، والتفاوت في البيان، وقد تسلحوا باللّغة، ليردوا عليهم أقوالهم، ويفتدوا مزاعمهم، ويبطلوا حججهم، معتمدين في ذلک على قدراتهم اللّغويّة ومخزونهم اللّغويّ ليصححوا ما اعتقدوا أن المغرضين قد أخطؤوا فهمه، محتکمين في تأويل اللفظ القرآني إلى تداوله الحي الثابت في أکثر من مجال قرآني وتراثي عربي. Abstract The study tried to highlight the efforts of the linguists that put Arabs and Muslims at the gates of a historical turning point, in which they started their first step in the linguistic thinking, and the starting point was to seek the curioioads of the Holy Koran, its Arabness, the interpretation of its problem, and the beginning of writing. The development of letters, books and works in the Qur'an sciences that were available to study foreign words or study religious meanings and issues, and the inclusion of the Qur'an stimulated scholars to engage in the many sciences that enable them to understand similar verses, and they found themselves in their statement of meanings, clarifying their linguistic, linguistic and linguistic problems, and the classroom, and explaining their vague terms, and strange vocabulary. The removal of ambiguity from its similar lines, motivates them to defend the Islamic faith and to confront the believers in the Qur'an, and to strive to confirm the authenticity of his constant vocabulary that came with the divine revelation, in keeping with the spirit of this house book, and the sound indications of the healthy Arab. And to make sense of his problem, so that he can settle his understanding. In this regard, the statement of his admiration, the consistency of his pictures and his integration into his unity, and they aim at destroying all the rumors made by the objectionable people about the noble book, the allegations of contradiction and ambiguity, and the inequality in the statement, and they have been armed with the language, so that they can speak their words, refute their claims, and end their arguments. Based on their language abilities and language stocks to correct what they thought the ulders had misunderstood, taking into account the interpretation of Qur'anic pronunciation to its constant, neighborhood debate in more than one Arab Qur'anic and heritage field.
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
645
692
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81433_4779f61110b69ac15dabc466b6582813.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81433
التفکير اللغوي في معجم القرآن لعبد الرؤوف المصري
بدور
بنت صلاح بن صالح الدعدي
المملکة العربية السعودية
author
text
article
2020
ara
For the sake of science and its honor, which deserves the honor of being studied by researchers, the Holy Qur’an, reading, memorizing, intonation, performance, and codification; Linguistically, and that all his narrations are eloquent, even anomalous, even if it is not correct to measure it, Ibn Jenni said in Al-Muhtaseb: “Our purpose is to see the face of the power of what is now called an anomaly, and that it is inconsistent with the authenticity of the novel with its neighbors, taking from the Arabic name its time limit.”, The study was related to the most important science of the Holy Quran and dictionaries. Linguistic thinking is an essential pillar of lexical classification, and a prominent feature of the accuracy of clarifying meanings and terms. The focus of the study in this research will be on linguistic thinking in the Abdul Raouf Egyptian dictionary .
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
693
754
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81436_17ef3b690ac5f6b75c97e1575883f57e.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81436
الضبط اللغوي عند البندنيجي في معجم التقفية
شوق
بنت محمد بن عبدالله العبدلي
باحثة في جامعة أم القرى، قسم اللغة والنحو والصرف
author
text
article
2020
ara
Abstract The focus of this study revolves around the concept of linguistic control, its types, and the lexical efforts in it. And the colors of the linguistic control used by Al-Bandniji in his lexicon, so the browser for the rhyming dictionary finds that Al-Bandniji has referred to his tuning method at the front of his lexicon implicit reference, as he mentioned that he wanted to collect the correct eloquent words that the commoners are not unaware of. He cares exactly about the diversity of the means he used to ensure the integrity of all the clear words he uses. His control restricts his description by description or phrase: Al-Bandaniji used this color of adjustment, and comes second after adjusting the pen or the shape, and this is by adjusting the shape of letters, and determining how they are pronounced, which is the predominant method, and the original in the adjustment; where all dictionaries are involved in order to avoid confusion and correction as saying: Conflict : A disease that takes the will and descends from it, and it dies, sometimes the setting is used in the morphological balance, and sometimes the control is used by the famous example.
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
755
800
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81447_cff5d7f5671ec6223ec15c6421f34a12.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81447
الحَيَاة الدُّنْيَا فِي السياق القرآني (دِرَاسَةٌ بَلاغِيَّةٌ )
صالح
بن عثمان بن مفرح الزهراني
ماجستير البلاغة والنقد ـ جامعة أم القرى - المملکة العربية السعودية
author
text
article
2020
ara
Abstract The Holy Qur’an was filled with many rhetorical and artistic images in which miracles were manifested, and meanings emerged in sensory images as if they were visible, making the word meaning suggestive pulsating with all the meanings of sensuality, and “the Holy Qur’an when addressing the man with this miraculous artistic way that moves all its components towards Nature contemplates, but was to send to humanity a dual dual invitation, it is an invitation to scientific contemplation and aesthetic intuition - creativity and enjoyment - at one time. " In the study of this topic, I dealt with all the verses in which the composition of [the worldly life], which numbered sixty-four verses, was mentioned in four verses of which [the worldly life] was mentioned twice in each verse, so that the number of repetitions of [the worldly life] in the Holy Qur’an is sixty-eight times.
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
801
883
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81440_4132f0e0eaa6bbc0887d1b348802493e.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81440
قضايا البلاغة التحويلية في فکر عبد القاهر الجرجاني 471 هـ
صالح
بن أحمد بن سليمان العليوي
أستاذ البلاغة والنقد المشارک ـ قسم اللغة العربية کلية العلوم والدراسات الإنسانية بمحافظة ثادق جامعة شقراء - المملکة العربية السعودية
author
text
article
2020
ara
Abstract This research addresses "the issues of transformational rhetoric in the thought of Abd al-Qaher al-Rajani 471 e", which means issues of transformational rhetoric that are similar to the rules on which Chomsky, the American linguist Chomsky, relied in 1957, and these rules that Chomsky referred to have their starting points in our rhetorical heritage. The old authors introduced the idea of conversion to the rules of Arabic - although they did not realize this name - and the rules that the authors spoke about include: Submission and delay, deletion and increase, appreciation and interpretation, and bearing on meaning ... These rules are part of the rules that Chomsky used and developed. This research is based on the issues of the transformative rhetoric in the thought of Abd Al-Qaher Al-Jargani 471e, and seeks the roots of these issues in his writings, and the writings of Abd Al-Qaher were chosen because he studied the intellectual movement and the drafting organization, or in the transformational terms: The structure of the surface and the deep structure, therefore, the material of this research comes through the search for the origins of these issues in the literature that we have in our hands of Abd Al-Qaher: The signs of the miracles, the secrets of the eloquence, the factors of the hundred, and the one that is used to explain the explanation.
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
885
940
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81451_e1db7d19dd715d008479bc2927842903.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81451
مدى إقبال الشباب على القراءة بمحافظات جنوب الصعيد
محمد محفوظ
عبد المحسن
مدرس علم المکتبات والمعلومات
کلية اللغة العربية بأسيوط ـ جامعة الأزهر
author
text
article
2020
ara
Abstract Reading is considered one of the most important means of gaining knowledge and obtaining information: The researcher discussed in this study the importance of reading for young people in the southern governorates of Upper Egypt from the age of 30-18 years, according to the educational level as well as according to the profession and social status as well as according to the place of residence in terms of rural and urban as well as some other variables such as the profession The educational level and marital status also dealt with the most important topics of reading and came on top of political issues and religion and also addressed the most important reading materials for young people and the sources of youth access to reading materials and favorite reading places for young people and the most important reading times As well as the average number of hours of reading among young people and the study ended with many important findings and recommendations
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
941
995
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81452_9c7985340693dfa1dfe9edd1faad8391.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81452
دورية کلية اللغة العربية بجرجا دراسة ببليوجرافية ببليومترية منذ عام 1996م : 2016م
محمد محفوظ
عبد المحسن
مدرس علم المکتبات والمعلومات
کلية اللغة العربية بأسيوط ـ جامعة الأزهر
author
text
article
2020
ara
تحظى الدوريات باهتمام متزيدا من قبل الدراسين والباحثين نظرا لما تتضمنه من رصيد هائل من المعلومات والباحث يتناول في تلک الدراسة دورية من الدوريات العريقة وهي دورية کلية اللغة العربية بجرجا منذ العدد الاول عام 1996-الى العدد التاسع عشر الصادر عام2016-2015دراسة ببليوجرافيه ببليومتريه کما تناول الباحث أهم السمات العامة مثل النشأة والتطور والإخراج المادي وهيئة التحرير وکذلک اهم شروط النشر والتحکيم بتلک الدورية کما تناول معدل إصدار الدورية وتتابع إصدارها وعنوان الدورية والغلاف الخاص بتلک الدورية وقائمة المحتويات والترقيم الدولى کما تناول أهم الاتجاهات الموضوعية وکذلک الإنتاجية اللغوية وانتاجية الأقسام العلمية والنشر بتلک الدورية طبقا للجنس والدرجة العلمية وکذلک المسئولية الفکرية للمقالات المنشورة وانتهت الدراسة إلى العديد من النتائج والتوصيات الهامة المرتبطة بموضوع الدراسة .
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
2356-9050
24
v.
1
no.
2020
997
1043
https://bfag.journals.ekb.eg/article_81455_bdfb86feb6c1bf61154c53ddec59063c.pdf
dx.doi.org/10.21608/bfag.2020.81455