@article { author = {عمار, أحمد}, title = {الموازين الموسيقية للعروض العربي وطريقة تدوينها دراسة وصفية تحليلية}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {1-41}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149028}, abstract = {الملخص تحاول هذه الدراسة الربط بين عالمي الموسيقى والعروض العربي، في سبيل الوصول إلى طريقة تدوين تجمع بين العلمين، بحيث يستطيع دارس الموسيقى قراءة النص الشعري باللغة التي يفهمها، کما تتکشف لدارس العروض العربي الإيقاعات المتعددة للشعر العربي، عبر معرفته بالإيقاعات الموسيقية وفق ما وصل إليه هذا العلم في العصر الحديث. وتنطلق الدراسة من محاولة ستانسلاس جويار في کتابه "نظرية جديدة في العروض العربي"، الذي مر عليه ما يزيد على 150 عاما، ومر أکثر من خمسين عاما على ترجمته للعربية على يد منجي الکعبي، وما يقارب ربع القرن على نشره للمرة الأولى. ورغم هذا الزمن الطويل، فإن هذا الکتاب لم يلقَ الاهتمام الذي يستحقه، ولم يأتِ من يبني عليه، أو يکمل ما بدأ. وتعتمد هذه الدراسة -أولا- المنهج الوصفي منهجًا لها، للوقوف على ما قدمه جويار في نظريته، ثم تعتمد -ثانيًا- على التحليل للوقوف على أهم المزالق التي وقع فيها جويار، محاولة الوصول إلى أسبابها، ثم تجنبها، وصولا إلى بديل يحاول – قدر المستطاع- تقديم ما يمکن أن نطلق عليه النوتة العروضية متخذة في ذلک الرموز نفسها التي تستعين بها النوتة الموسيقية. Abstract       This study tries to link the worlds of music and Arabic poetry, in order to arrive at a method of writing that combines the two sciences, so that the musician can read the poetic text in the language he understands, and the student of Arabic poetry reveals the multiple rhythms of Arabic poetry, through his knowledge of musical rhythms according to what this reached Science in the modern era. The study is based on the attempt of Stanislas Goyard, who went through more than 150 years, and more than fifty years have passed since it was translated into Arabic by Munji Al Kaabi, and nearly a quarter of a century has passed since it was published for the first time. Despite this long time, this book did not receive the attention it deserves, and no one came to build on it or complete what began. This study relies - first - the descriptive approach as an approach to it, to find out what Goyard presented in his theory, and then relies - secondly - on the analysis to find out the most important errors that Goyard made, trying to reach their causes, then avoiding them, arriving at an alternative that tries - as much as possible. - Presenting what we can call the poetic note, using the same symbols used by the musical note.  }, keywords = {الموسيقى,الشعر,جويار,الإيقاع Music - Poetry - Goyard - Rhythm}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149028.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149028_36ccf5276d2d37716fcd2c9f239cd2d0.pdf} } @article { author = {الصاوي محمد الصاوي, محمد}, title = {أنين الفصحى في الشعر المعاصر همزية وليد قصاب أنموذجا}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {43-138}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149032}, abstract = {الملخص واجهت العربية الفصحى في العصر الحديث هجمة شرسة شنها أعداء الإسلام من المستشرقين ، وآزرهم فيها نفر من بني جلدتنا ؛ بغرض القضاء على الفصحى ، والقرآن الکريم ، وتمزيق شمل العرب والمسلمين ، وبتر ما بينهم وبين تراثهم التليد من صلة ، وقد فطن لذلک المخلصون من علماء الأمة وأدبائها منذ ذلک الحين ، فوقفوا في وجه أولئک الماکرين الحاقدين مدافعين عن الفصحى ، مبرزين فضلها ومکانتها وشرفها . و(همزية) الدکتور وليد قصاب تمثل صوت الفصحى الحزين في شعرنا المعاصر الذي يعکس حالها البائس بين أبنائها ، ويدافع عنها ، ويدعو إلى التمسک بها ، والمحافظة عليها لا سيما في عصر الثورة التکنولوجية الذي نعيش فيه الآن . وهذه الدراسة قد سلطت الضوء على حياة قصاب ومعالم إبداعه الأدبي ، ثم عرضت نص القصيدة ، وبينت ما حدث فيه من تنقيح وتغيير وزيادة ، ثم تناولت (البناء الفکري في القصيدة) من خلال عرض الأفکار التي دارت حولها تلک التجربة الإبداعية ، مثل : أنين اللغة العربية ، وشکواها عقوق أبنائها ، وفخر العربية ، وتشريفها بالقرآن الکريم ، وضياع الفصحى بجهل أبنائها ، وأمارات ذلک ، وإدراک القدماء فضل العربية دون بعض المحدثين ، ومقومات حفظ اللغة وتراثها ، ثم ثقة العربية ، وعزتها وشموخها . ثم تناولت (البناء الفني في القصيدة) من خلال الحديث عن العنوان ، والمطلع ، و حسن التخلص ، والختام ، ثم عرضت للتعبير الشعري من خلال دراسة الألفاظ ودلالاتها ، ثم الأساليب وأهم ظواهرها کالتکرار ، والاقتباس والتضمين ، والحکمة ، ثم تناولت التصوير الشعري ، وجاء الحديث عن الإيقاع الموسيقي ختاما لدراسة البناء الفني في القصيدة . وقد کشفت دراسة (الهمزية) عن مکانة الدکتور وليد قصاب بين کبار شعراء الفصحى الغيورين عليها ، المنافحين عنها بفنهم من أمثال حافظ إبراهيم الذي عبد الطريق بـ (تائيته) المشهورة لمن خلفه من الشعراء دفاعا عن اللغة العربية ، ومنهم قصاب الذي تأثر بها في (همزيته) ، کما أوضحت الدراسة ـ أيضا ـ سمو تجربة شاعرنا ، وصدق عاطفته ، وروعة خياله ، وأصالة فنه ، وتمکنه من أدواته فيها على نحو عکس شعوره بالأسى والمرارة والألم تجاه ما تعانيه لغتنا الفصحى منذ عقود الاحتلال الأجنبي لأقطار العروبة حتى وقتنا الراهن من جهة ، وبما يضمن له تفاعل المتلقي معه ، ومشارکته إياه ما يمور بداخله من مشاعر وأحاسيس من جهة أخرى .   Abstract   Classical Arabic faced in the modern era a fierce onslaught launched by the enemies of Islam from the orientalists, supported by a group of our countrymen. With the aim of eliminating classical texts and the Holy Qur’an, tearing apart the Arabs and Muslims, and cutting off what is between them and their long-standing heritage, the faithful scholars and literary figures of the nation have been aware of that since then, and have stood in the face of those malevolent cunning, defending the fusha, highlighting its merit, position and honor. And (Hamziya) Dr. Walid Kassab represents the sad voice of al-Fusha in our contemporary poetry, which reflects its miserable condition among its children and defends it, and calls for its adherence to and preservation, especially in the era of the technological revolution in which we live now. This study shed light on the life of Kassab and the milestones of his literary creativity, then presented the text of the poem, and showed what happened in it in terms of revision, change and increase, then dealt with (the intellectual structure in the poem) by presenting the ideas around which this creative experience revolved, such as: the whining of the Arabic language And they complained about the disobedience of its children, the pride of Arabic, its honor of the Holy Qur’an, the loss of classical Arabic through the ignorance of its children, and the signs of that, and the ancients ’perception of the virtue of Arabic without some of the modernists, the basics of preserving the language and its heritage, then the confidence of Arabic, its pride and glory. Then I dealt with (the artistic construction in the poem) by talking about the title, the insight, the good disposal, and the conclusion, then it presented the poetic expression by studying the expressions and their connotations, then the methods and their most important phenomena such as repetition, quotation, inclusion, and wisdom, then addressed poetic photography, and the conversation came On musical rhythm as a conclusion to study the artistic construction in the poem. The study of (Hamziyyah) revealed the position of Dr. Walid Kassab among the great classical poets who are jealous of it, those who advocate for it with their art, such as Hafez Ibrahim, who paved the way with his famous poets who succeeded him in defense of the Arabic language, and among them Kassab who was influenced by it in his (Hamzitah ), As the study showed - also - the highness of our poet’s experience, the sincerity of his affection, the splendor of his imagination, the originality of his art, and his ability to use his tools in it in contrast to his feeling of grief, bitterness and pain about what our classical language has been suffering since the decades of foreign occupation of Arab countries until the present day, on the one hand, and by what He is guaranteed to interact with the recipient, and to share with him the feelings and emotions going on in him on the other hand.  }, keywords = {أنين الفصحى ـ الشعر المعاصر ـ همزية وليد قصاب. Moan Al,Fusha,contemporary poetry,Hamzia Walid Kassab}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149032.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149032_6498cb77a612b9cad464e3f254dfb5a0.pdf} } @article { author = {السيد سيد أحمد حجازي, رمزي}, title = {شَاعِرِيَّةُ الْقَصِيدَةِ فِي دِيوَانِ: ((عَذَابُ السِّنِينَ)) لِلشَّاعِرِ حَمَدٍ الْحَجِّيِّ}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {139-184}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149033}, abstract = {الملخص يتناول هذا البحث أحد شعراء العصر الحديث، وهو الشاعر السعودي "حمد الحجي"، ويسلط الضوء على جماليات القصيدة الشعرية في ديوانه، قاصدا إبراز ما فيها من ملامح القوة والتأثير، التي خرجت بها عن أنساق الکلام العادي، وکثفت فيها عناصر الشعر، حتى صارت لغة جمالية إمتاعية، تشبع ذوق القارئ، وترضي ذائقته الأدبية، قبل أن تکون لغة إفهام أو توصيل للمعنى، وهذه غاية کل فن، ولا سيما الشعر، وهو شاعر عانى الألم والحرمان، والبؤس والشقاء، فأرهف کل ذلک حسه، ورقق مشاعره، فانسابت لغته، وتدفق أسلوبه، وجاشت عاطفته، وحلق بخياله إلى آفاق أوسع، وآماد أبعد، وتعانق النغم الشعري مع معانيه، ففاض شعره بالجمال والقوة والشاعرية. Abstract   This research deals with one of the poets of the modern era, the Saudi poet Hamad Al-Hajji, and sheds light on the aesthetics of the poem in his poem, with the intention of highlighting the strength and influence in it, which departed from the patterns of ordinary speech, and intensified the elements of poetry, until it became a language An entertaining aesthetic that satisfies the reader's taste and satisfies his literary taste, before it is a language of understanding or a conveyance of meaning, and this is the goal of every art, especially poetry, and he is a poet who has suffered pain and deprivation, misery and misery, so all this relieved his sense, and softened his feelings, so his language flowed, and flow His style, his passion, and he soared his imagination to wider horizons, and farther, embracing the poetic melody with its meanings, so he filled his poetry with beauty, strength and poetics.}, keywords = {الشاعرية، الجمالية، القصيدة، الحجي . Poeticism,aestheticism,poem,Hajji}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149033.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149033_313dde84b431388d03fd30e8a0acce48.pdf} } @article { author = {أمين جاد أبو زيد, أشرف}, title = {إعادة إنتاج الدلالة بين الشعر والفن التشکيلي}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {185-251}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149035}, abstract = {الملخص علاقة الشعر بفنون التشکيل علاقة قديمة، والوعي بها وعي قديم، وعليه فإن هذه الدراسة تنطلق من الإيمان بضرورة دراسة الشعر وتطوره ونقده، ضمن علاقته بالفنون المجاورة له، التي أسهمت في بناء النص الشعري، وفقًا لثقافة الشاعر وميوله، وقدرته التي تمکنه من استيعاب آليات وتقنيات کانت فيما مضى خارج النص الشعري، وقد أصبحت إحدى أدوات الشاعر، التي يفيد منها في بناء نصه الشعري؛ ليحقق شعرية أکثر عمقًا، وأعظم إثارة لدهشة المتلقي، معتمدا المنهج التحليلي النقدي منهجًا لها. ومدار البحث ليس الغوص في جدلية العلاقة بين الشعر والفنون، بل البحث في شکلها وتمظهرها، وأثرها، ومدى خدمتها لبنية النص الشعرى. Abstract       The relationship of poetry to the arts of formation is an ancient relationship, and awareness of it is an old awareness. Therefore, this study stems from the belief in the necessity of studying poetry, its development and its criticism, within its relationship with the neighboring arts that contributed to building the poetic text, according to the poet’s culture and tendencies, and his ability that enables him to absorb the mechanisms and techniques It was previously outside the poetic text, and it has become one of the tools of the poet, which is useful in building his poetic text; To achieve deeper poetry, the greatest surprise of the recipient, adopting the critical analytical method as her method. The subject of the research is not diving into the dialectic of the relationship between poetry and the arts, but rather research in its form, appearance, effect, and extent of its service to the structure of the poetic text.  }, keywords = {الدلالة- الشعر العربي- الفنون التشکيلية,انتاج الدلالة . Indication - Arabic poetry - Fine Arts - Denotation production}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149035.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149035_813434ce67103ba6912fdc1528e8f063.pdf} } @article { author = {الطاهر قطبي بشير, طلال and أحمد شداد الثقفي, طلال and نصر الدين السيد علي, ياسر and فتحي عبدالفتاح عبدالمعطي, محمد}, title = {التناص البصري في أدب الإعلام الجديد (أدب الأمثال المنشور في الفيس بوک أنموذجًا)}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {253-307}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149041}, abstract = {الملخص : يسعى هذا البحث لدراسة التناص البصري في أدب الإعلام الجديد، وقد وقع الاختيار على أدب الأمثال المنشور في الفيس بوک دافعًا للدراسة؛ لأنه يشکل ظاهرة مهمة في مواقع التواصل الاجتماعي، تحتاج إلى الکشف عنها، وسبر أغوارها، ولأن أغلب الدراسات التي تصدت لأدب الإعلام الجديد رکزت الاهتمام على الشعر والقصة والرواية، أما باقي الأنواع الأدبية فلم تنل الاهتمام الکافي الذي يکشف عن خصائصها والمؤثرات التي طالتها. وقد کشف البحث عن استثمار الصورة البصرية في أدب الأمثال، باعتبارها من الوسائط الرقمية المهمة التي تساهم في إنتاج النص، وتعمل على سرعة انتشاره، وقوة تأثيره، وإن کان تأثر النص الأدبي بالتقنية الرقمية لا يزال بطيئًا وبسيطًا؛ إلا إن الصورة حاليًّا تمثل نصوصًا تُقرأ بحيث تعتمد على ثقافة المتلقي في قراءتها وتأويلها والکشف عن دلالتها وجوهرها، ولهذا فالنَّص الجديد المدمج أو النص الهجين يکون أکثر تأثيرًا وأثرًا في التلقي عن النص اللغوي التقليدي... ولهذا أيضًا تعد الصورة من الأدوات والوسائط الرقمية المهمة التي يستثمرها الإعلام الجديد عمومًا، والأنواع الأدبية خصوصًا. ويعتمد هذا البحث على نظرية التناص في دراسة أدب الأمثال، ومحاولة استکشاف النصوص الغائبة أو المضمرة في باطن النص الجديد، والإبانة عن جمالياته، وتأثيره في المتلقين، ومعرفة مدى استجابتهم. وقد احتوى البحث على مقدمة، وتمهيد، وأربعة مباحث، وخاتمة. وفي المقدمة جاء الحديث عن الفضاء الافتراضي وأهميته، ووقف التمهيد عند مفهوم مصطلح الإعلام الجديد، وسماته. والمحور الأول: الإعلام الجديد والتلقي، والمحور الثاني: مفهوم الصورة البصرية ونجاعتها، والمحور الثالث: مفهوم التناص / التناص البصري، والمحور الأخير: التناص البصري في أدب الأمثال: أ- تعريف "الأمثال" والفرق بينها وبين "الحکم". ب- أدب الأمثال المنشور في صفحات الفيس بوک. ج- نماذج تطبيقية للتناص البصري في أدب الأمثال المنشور في الفيس بوک. وأخيرًا: خاتمة البحث، وفيها ما توصلت إليه. Abstract This research aims to investigate the impact of visual intertextuality in new media literature, and the proverbial literature published on Facebook was chosen as an incentive for the study for its importance on social media, which needs to be thoroughly investigated. Most of the studies that address the new media literature focus only on poetry, story and novel, while the other literary genres receive little attention of their characteristics and influence, they have on social media. The research reveals the industry of adding visual image in proverbs literature, as it is one of the important digital media that contributes to the production of the text, as a powerful tool for  spreading information, and due to its  powerful  influence on recipients., The impact of the digital technology on literary text is still is slow and minor. However, the image currently represents texts that are read in such a way that it depends on the recipient culture while reading, interpreting and appreciating its significance. Therefore, the new combined text or the hybrid text is more influential than the traditional linguistic text ... This is also why the image is one of the important digital tools that invested in new media in general, and literary genres in particular. This research relies on the theory of intertextuality in the study of proverbs literature, and an attempt to explore the implicit meaning without being directly stated in the new text, to show its aesthetics, its impact on the recipients, and ttheir reaction. The research contains an introduction, four sections, and a conclusion. The introduction represents the virtual space and its importance and opens to view the concept of the visual intertextuality and its characteristics. The study focuses on four main axis as follows; The first axis investigates the importance of  the new media and the social interaction , the second axis represents the concept of the visual image and its efficacy.The third axis declares the concept of visual intertextuality, and the last axis covers the concept of visual intertextuality in the literature of proverbs: A- The definition of “proverbs” and the difference between them and “sayings”. B- Proverbs literature published on Facebook pages. C- Applied models of visual intertextuality in the proverbial literature published on Facebook. Finally, the conclusion consists of the study findings, recommendations and suggestions for further studies  }, keywords = {الإعلام الجديد,الأجناس الأدبية,الأمثال,الفيس بوک,التلقي,التناص,الصورة البصرية,التفاعلية . New media literature,literary genres,proverbs,facebook,visual intertextuality,technology,and interaction}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149041.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149041_97097f28ab8f142c74d0f1c8b82b5f86.pdf} } @article { author = {فاروق عبد الرزاق محمد, عز العرب}, title = {قطوفٌ دَانِيَةٌ من الأدبِ إنتاجاً وَتَلَقِّياً}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {309-336}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149051}, abstract = {الملخص  الحمد لله الذي شرَّف من عباده العلماءَ ، واختصهم من بين عباده ، فجعلهم ورثةَ الأنبياءِ ، وأشهدهم على وحدانيتهِ وربوبيتهِ ،سبحانه يرفعُ من يشاء : قال الله تعالى في سورة المجادَلة "﴿يرفعِ اللهُ الذِينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالذِينَ أُوتُوا العِلْمَ دَرَجَاتٍ واللهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴾  . وبعدُ فإن هذا  البحث يطرح بعض الأسئلة من خلال ( التغذية الراجعة –  feedback) أو من خلال العصف الذهني أو القدح الذهني (بالإنجليزية:" Brainstorming"‏ و هو أحد أساليب الإبداع الجماعي، حيث تحاول المجموعة إيجاد حل لمشکلة ما عن طريق تجميع قائمة من الأفکار والحلول التي يساهم بها أفراد المجموعة بشکل عفوي.. ـ النماذج التي أتت في ثنايا هذا المقترح ما هي إلا قليل من کثير من النماذج التي تلف الأدب العربي يَمْنة ويَسْرة – قديما وحديثا . البحث يقوم على المقارنة بين ما کان عليه الأدب قديما وبيناه الآن من خلال البينية السردية ، ومتى يعود الأدب في عصرنا الحاضر إلى ماضيه المشرق ؟ Abstract       This research raises some questions through (feedback) or through brainstorming or brainstorming (in English: "brainstorming", which is one of the methods of group creativity, where the group tries to find a solution to a problem by compiling a list of ideas and solutions That the group members contribute spontaneously. The models that came throughout this proposal are just a few of the many examples of Arabic literature, left and right - both in the past and in the present.   The research is based on a comparison between what literature was in the past and what it is now shown through the narrative intricacy, and when does literature in our present age return to its bright past?}, keywords = {الأدب ، قطوف من الأدب ، التغذية الراجعة ، البينية السردية . Literature,Qotof from Literature,Feedback,Narrative Interface}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149051.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149051_e8466ea56ec248a5d77193e603f056ce.pdf} } @article { author = {أحمد عبد الرحيم حسن, رجب}, title = {الأفعال الکلامية ودورها في تداول الخطاب الشعري عند أمل دنقل في قصيدته : ( البکاء بين يدي زرقاء اليمامة )}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {337-374}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149046}, abstract = {الملخص يهدف هذا البحث إلى دراسة قصيدة البکاء بين يدي زرقاء اليمامة لأمل دنقل "وفق نظرية الفعل الکلامي، هذه النظرية التي تُعنى بدارسة المعنى الذي تعدّه هو الاستعمال ، فهناک عبارات إذا نطقت بها لا تنشئ قولاً فحسب بل تؤدي فعلاً في الوقت نفسه ، وهذا ما سنرکّز عليه في تحليل هذه القصيدة التي حاولت قدر الإمکان دراساتها دراسة وافية وفقاً لهذه النظرية ، وتقسيم الأفعال فيها حسب حقولها الدلالية . وقد قسمت هذا البحث إلى مقدمة ومبحثين وخاتمة ، تحدثت في المقدمة عن تعدد القراءات للأثر الأدبي بحسب الاتجاهات والمدارس اللسانية ، وعن سبب اختيار الموضوع إيمانا مني لما لنظرية الأفعال الکلامية من أثر طيب في الکشف عن خصائص الخطاب الشعري، وإقرارا بما تزخر به هذه القصيدة  من ظواهر يتعّذر فهمها دون الرجوع إلى إحالاتها الخارجية ، وقد اخترت قصيدة البکاء بين يدي زرقاء اليمامة لأنها تحمل  قيٍما تداولية، أراد الشاعر تبليغها إلى المتلقي، ومن ثم حمله على إنجاز فعل ما، فلا بد من إيضاح هذه القيم والکشف عنها وأما المبحث الأول فقد تحدثت فيه عن نظرية الفعل الکلامي0 حيث نشأت فکرة أفعال الکلام في أحضان فلسفة اللغة، في طور نشأة التداولية وتطورها، والتي ترى أن الاستعمال اللغوي "ليس إبراز منطوق لغوي  فقط، بل إنجاز حدث اجتماعي معين أيضا وقد اخترع هذه النظري أوستن وتابعه سيرل وأما المبحث الثاني : فهو تطبيق عملي لتلک النظرية ، فقد درست الأفعال الکلامية في قصيدة البکاء بين يدي زرقاء اليمامة ، معتمدا فى ذلک على تصنيف سيرل ( Searle ) أما الخاتمة فقد ضمنتها أهم النتائج المستخلصة من هذه الدراسة.   Abstract This research aims at studying the poem of crying in the hands of Blue Yamamah to Amal Dunkul. "According to the theory of verbal action, this theory which is concerned with the study of the meaning that is prepared is the use. There are phrases that if uttered do not only create a word but actually act at the same time, In the analysis of this poem, which tried, as far as possible, a thorough study according to this theory, and the division of verbs in them by their semantic fields. This research was divided into an introduction, two chapters and a conclusion. I spoke in the introduction about the multiplicity of readings of the literary effect according to the directions and the linguistic schools, and the reason for choosing the subject. I believe that the theory of verbs has a good effect on revealing the characteristics of the poetic discourse, and acknowledging the richness of this poem Can not be understood without reference to external referrals, and I chose the poem crying in the hands of blue Yamama because it carries the values of circulation, the poet wanted to communicate to the recipient, and then carry it to accomplish something, it is necessary to clarify these values and disclosure As for the first topic, I have lost the idea of the verb verb. The idea of the acts of speech arose in the lap of the philosophy of language, in the process of the development and development of deliberation, which sees linguistic use not only as a linguistic expression, but also as a social event. Searle As for the second topic: it is a practical application of this theory, I studied the verbs in the poem crying in the hands of blue Yamama, relying on the classification of Searle, (Searle) . The conclusion was included in the main findings from this study.}, keywords = {أمل دنقل,زرقاء اليمامة,الخطاب الشعري,الحقل الدلالي,الفعل الکلامي . Poem؛ Blue Yamama؛ Poetic discourse؛ Semantic field؛ Verbal verb}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149046.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149046_7136d4ed96217a367bf94c507a087a09.pdf} } @article { author = {أحمد حامد مرزوق, ياسر}, title = {المضامين الأدبية في الخطاب الارتجالي کلمات الترحيب في صالون الدکتور عبدالمحسن القحطاني الأدبي الثقافي نموذجًا دراسة تحليلية}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {375-398}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149053}, abstract = {الملخص   يُعدّ صالون الدکتور عبدالمحسن القحطاني واحدًا من أشهر الصالونات الأدبية والثقافية في مدينة جدة. يحرص فيه صاحبه الأستاذ الدکتور عبدالمحسن بن فراج القحطاني على الترحيب الشخصي بضيوفه قبل إلقاء أوراقهم وبحوثهم وأطروحاتهم, بمقدمات ارتجالية لافتة. ويهدف هذا البحث إلى الکشف عن الخطاب الأدبي في تلک المقدمات من حيث مقومات هذا الخطاب, والأسلوب القائم عليه. وقد اعتمد الباحث في هذا البحث على المنهج الوصفي التحليلي. والتأم البحث بمقدمة, ثم تمهيد يتناول الارتجال لغة واصطلاحًا وآلياتٍ وأحوالًا. ثم محورين؛ الأول جاء بعنوان: مقومات الخطاب في کلمات الترحيب. والمحور الآخر بعنوان: أسلوب الخطاب في کلمات الترحيب. ثم خاتمة تلخّص أهم نتائج البحث التي أکدت على احتواء کلمات الدکتور عبدالمحسن القحطاني الترحيبية من خلال صالون أسبوعيته الأدبي والثقافي على العديد من المضامين والمقومات الخطابية من مثل التمهيد, وبراعة الاستهلال وجودته, والأساليب الأدبية البلاغية التي من أهمها, التضمين, والاستعارة, والتکرار, والطباق, والتشبيه, والجناس, ونحو ذلک.   Abstract       The salon of Dr. Abdul Mohsen Al-Qahtani is one of the most famous literary and cultural salons in Jeddah. Its owner, Prof. Dr. Abdul-Mohsen Bin Faraj Al-Qahtani, is keen to personally welcome his guests before giving their papers, research and dissertations, with remarkable improvisations. This research aims to uncover the literary discourse in those introductions in terms of the constituents of this discourse and the method based on it. The researcher relied in this research on the descriptive analytical approach. The discussion was completed with an introduction, then a preface that deals with improvisation in terms of language, convention, mechanisms and conditions.Then two axes; The first was titled: The Elements of a Welcome Speech. The other axis is entitled: The style of speech in welcoming words. Then a conclusion summarizes the most important results of the research, which emphasized that the welcoming words of Dr. Abdul Mohsen Al-Qahtani, through his literary and cultural weekly salon, contain many contents and rhetorical elements such as the introduction, the prowess and the quality of the initiation, and the rhetorical literary methods of which the most important of which are inclusion, borrowing, repetition, and application, And simile, and alliteration, and the like.}, keywords = {المضامين الأدبية ، الخطاب الارتجالي ، کلمات الترحيب عبدالمحسن القحطاني ، الصالونات الأدبية ، صالون القحطاني . Literary contents,impromptu speech,words of welcome,Abdul Mohsen Al-Qahtani,Literary Salons,Al-Qahtani Salon}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149053.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149053_749421b98b4abaa82ffd7fb33f375ff3.pdf} } @article { author = {بن محمد سعيد شايع, مطلق}, title = {من المظاهر الإسلامية في الدراسات الأدبية والنقدية عند (ابن قتيبة) - دراسة نقدية}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {399-467}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149058}, abstract = {الملخص للعلماء المسلمين الأوائل أثر بارز ومشهود في خدمة عدد من العلوم الإسلامية التي نشأت في أساسها لخدمة کتاب الله تعالى القرآن الکريم، الکتاب المعجز بوجوه کثيرة، من أهمها إعجازه اللغوي والبياني والجمالي ، حيث قام هؤلاء العلماء بالتأليف في أکثر من فنّ للکشف عن تلک الکنوز العظيمة التي حواها کتاب الله المعجز الذي لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه ، لأنّه تنزيل من لدن عزيز حميد . وکان من ثمرات التأليف في هذا الميدان أن اصطبغت عدد من المؤلفات بصبغة إسلامية ظاهرة ، حين کان أثر الإسلام عميقاً في نفوس مؤلفيها ، وحاضراً في أذهانهم وهم يدونون تلک المؤلفات القيمة . وکان من أشهر المؤلفات المتصلة بهذا الجانب المؤلفات التي کتبت في ميدان علوم البلاغة والأدب والنقد ، وذلک في حقبة تاريخية کانت تلک العلوم تشکّل فيها علماً واحداً مترابط الأرکان متعدد الصور والاتجاهـات ؛ وذلک على أيدي عدد من العلماء الأفذاذ ، من أشهرهم " ابن قتيبة الدينوري " الذي سيرکز هذا البحث على إبراز جهوده التي کانت ضمن جهود کثيرة أسهمت في إسلامية الدراسات الأدبية والنقدية .   Abstract       The early Muslim scholars had a prominent and well-known influence in the service of a number of Islamic sciences that were established in the basis of the service of the Book of God Almighty the Noble Qur’an. The book is miraculous in many ways, the most important of which is its linguistic, rhetorical and aesthetic miracles. The miraculous book of God that the falsehood does not come from between his hands nor from behind him, because it is revealed from the presence of Aziz, Hamid. One of the fruits of authorship in this field was that a number of books were stained with an apparent Islamic tint, when the impact of Islam was deep in the souls of its authors, and present in their minds as they recorded these valuable books. Among the most famous works related to this aspect were those that were written in the field of sciences of rhetoric, literature and criticism, in a historical period in which those sciences formed a single, interconnected science, with multiple forms and directions. And this is at the hands of a number of distinguished scholars, the most famous of whom is Ibn Qutaybah al-Dinouri, who will focus this research on highlighting his efforts that were among the many efforts that contributed to the Islamic literary and critical studies.}, keywords = {المظاهر الإسلامية ، الدراسات الأدبية ، الدراسات النقدية ابن قتيبة ، الاتجاه الاسلامي Islamic manifestations,literary studies,critical studies,Ibn Qutaybah,the Islamic trend}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149058.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149058_066d3a9322134a176ddfd7191e036e4d.pdf} } @article { author = {عبدالمنعم الفرجاني, ضيف}, title = {الحجاج في الخطاب المسرحي المصري مسرحية (لعبة الموت) أنموذجًا}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {469-512}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149061}, abstract = {الملخص  فموضوع هذا البحث (الحجاج في الخطاب المسرحي المصري مسرحية لعبة الموت أنموذجًا) ويمکن أن نستخلص من خلال تحليل تقنيات الحجاج في الخطاب المسرحي لتوفيق الحکيم في مسرحية (لعبة الموت) أنَّه کان لها دور مهم في بناء حجاجية الخطاب المسرحي، وتَبَيَّنَ استعماله لهذه التقنيات خاصة الروابط الحجاجية والعوامل الحجاجية، وهما النوعان المستعملان کثيرا في الخطاب المسرحي، من أجل تحقيق ربط بين الخطاب والواقع، ومن هذا تقريب المفهوم المقصود، وتسهيل عملية التأثير وإقناع المتلقي عن طريق آليات الحجاج المستخدمة، والمتمثلة في الحجج المؤسسة لبنية الواقع، کما نلاحظ غياب الطرائق الانفصالية؛ لأن غرض الکاتب من الخطاب المسرحي  تحقيق الترابط والتواصل وليس الفصل.   Abstract        The topic of this research is (argumentation in Egyptian theatrical discourse: the play “Lu’bat Almaut” as an Example). Through analyzing the techniques of argumentation in the theatrical discourse of ‘Tawfiq Al-khatib’ in his play: “Lu’bat Almaut”, we can conclude that he has had an important role in building the argumentation of the theatrical discourse, and it was evident that he used these techniques, especially: argumentation conjunctions and argumentation factors, which are the two types frequently used in theatrical discourse, in order to achieve a link between the discourse and reality and, consequently, approximate the intended concept and to facilitate the process of influencing and persuading the recipient through the mechanisms of argumentation used, represented in the arguments establishing the structure of reality. Also, we note the absence of dissociative modalities; Because the writer’s purpose of theatrical discourse is to achieve interconnectedness and communication, not separation.  }, keywords = {الحجاج,الخطاب المسرحي,الروابط الجاجية,العوامل الحجاجية . argumentation - theatrical discourse - argumentation conjunctions - argumentation factors}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149061.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149061_89fae9612c00db8b822149db1bfe1eba.pdf} } @article { author = {عابدين عبد الله, هناء}, title = {آليات الحِجَاج التداولي في شعر محمود الوَرَّاق}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {513-576}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149064}, abstract = {الملخص يهدف هذا البحث إلى الکشف عن آليات الحِجَاج التداولي في شعر محمود الوَرَّاق، فقد اشتهر الشاعر في عصره بأنه شاعر الزهد والحکمة والموعظة، ولکي يتمکن الشاعر من تحقيق  أهدافه ومقاصده وإقناع المتلقي برسالته،  نجده حريصًا على توجيه خطابه للمرسَل إليه متضمنًا الحجة القوية والدليل الساطع حتَّى يجعله يُذعن ويُسلم بالنتيجة التي يريدها.  وقد اتخذت الدراسة من التداولية منهجًا في الکشف عن آليات الحِجَاج التداولي التي استخدمها الشاعر، وبناءً على ذلک فقد جاءت في مقدمة، وتمهيد، وأربعة مباحث تضمنت: الروابط الحِجَاجية، والعوامل الحِجاجية، والسُّلم الحِجَاجي، والأفعال الکلامية، وخاتمة أثبتُّ فيها أهم نتائج البحث.   Abstract This research study aims to reveal the Techniques of Pragmatic Argumentation in the poetry of Mahmoud Al-Warraq. The poet was famous during his time as a poet of asceticism, wisdom, and exhortation. And for the poet to achieve his goals and convince the recipient of his message, we find him eager to direct his speech to him including the strong argument and bright evidence so that he tries to persuade him and influence him to achieve the goals he seeks.  The study was adopted to reveal the Techniques of the Argumentation that the poet used through the Pragmatic Methodology, and accordingly, the study came in a preface, an introduction, and four investigations that included: Argumentative connectors-Argumentative operators-Argumentative scales The speech acts, and a conclusion in which the results of the research is proved.}, keywords = {الحِجَاج- التداولية- الروابط الحِجَاجية – العوامل الحِجَاجية - السلم الحِجَاجي – الأفعال الکلامية - محمود الوَرَّاق Argumentation,pragmatic,Argumentative connectors,Argumentative operators,Argumentative scales,The speech acts,Mahmoud Al-Warraq}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149064.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149064_3420f40aed000393dd0fcacb4145a606.pdf} } @article { author = {عصام خلف کامل, إيمان}, title = {الخطاب الانهزامى فى شعر الکميت}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {577-620}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149066}, abstract = {الملخص سعت هذه الدراسة إلى الکشف عن ملامح الانهزام في خطاب "الکميت بن زيد الأسدي" الشعري؛ بسبب انتماء الشاعر السياسي لبني هاشم، وتحوّله بعد ذلک لموالاة الأمويين، وبين تشيُّعه للهاشميين ووقوعه تحت سلطة الحُکم الأموي تراءى خطابه الانهزامي واضحًا، وجسَّد هذا الخطاب صورة حيَّة لواقع الحياة السياسية والاجتماعية آنذاک، ودارت الدراسة عبر محورين رئيسيين هما: المحور النظري، وتطرَّقت فيه الباحثة إلى التعريف بمفهوم الخطاب ودوره في عملية التواصل الشعري. ولوحظ أن خطاب الکميت الانهزامي عبر تحليل الشواهد التطبيقية غدا خِطابًا کليًا بالرَّغم من أوجه التعارض التي تضمَّنها. الثاني: وتمثَّل في البُعد الإجرائي عبر انتقاء النماذج التطبيقية من نتاج الکميت الشعري، ومن خلالها تمَّ رصد تمثلات الشخصية المنهزمة بين أصالة الهوية والرَّغبة المتحولة في شعره، وظهرت تلک التشکلات عبر حقبتين زمنيتين: الحقبة الأولى: تجلَّى فيها حبه للهاشميين وولائه لهم، وقد عُرِف الکميت بانتمائه السياسي للشيعة الزيدية ومن أشهر شعرائهم، وتُعدُّ مدائحهم فيهم من أجود شعره، وجاءت قصائده في الهاشميين باعثًا قويًا للاصطدام مع بني أميَّة. الحقبة الثانية: وشهدت تحولًا سياسيًا لشخصية الکميت وانکشفت ملامح الانهزام جليَّةً عنده بسبب وازع الخوف والقلق وترصد بني أمية له، وقد صاحبت أساليب المراوغة، والدهاء، والحيلة، وحُسن التکيُّف مع الأحداث السياسية الطارئة ملامح الانهزام في خطاب الکميت الشعري. وشمل البُعد الإجرائي الحديث عن الملامح الفنية المُشکِّلة لخطاب الانهزام عند "الکميت"، ومنها توظيف بعض العناصر الدَّالة على ملمح الانهزام وتمثَّلت في توظيف رموز(الطلل، الذئب، الشيب) التي اتَّخذ منها الشاعر قِناعًا توارى خلفه للکشف عن هذا الشعور الانهزامي، وظهرت بنية الشعور الانهزامي الداخلي جليَّةً عبر توظيف هذه الرموز. وتراءى خطاب الکميت الانهزامي حافلًا بمخزون لغوي مُعبِّر عن حالة الانهزام في شتَّى صوره وأشکاله، وکان لذوق الشاعر وقريحته اللغوية أثرهما في الکشف عن الشعور الانهزامي في خطابه، وقامت الصور الشعرية بدورها في تجسيد ملامح الانهزام في خطابه.   Abstract       This study sought to uncover the features of defeat in the poetic discourse of "Al-Kumait Bin Zaid Al-Asadi". Because of the affiliation of the political poet Lubna Hashim, and his conversion after that to the loyalty of the Umayyads, and between his Shiism of the Hashemites and his fall under the authority of the Umayyad rule, his defeatist speech. This discourse embodied a vivid picture of the reality of political and social life at the time. The study was conducted through two main axes: the theoretical axis, in which the researcher dealt with the definition of the concept of discourse and its role in the poetic communication process. It was noted that the defeatist speech of Kumet through the analysis of applied evidence has become a complete rhetoric despite the contradictions it contained. The second: the procedural dimension was represented by the selection of applied models from the product of the poetic quantum, and through it the representations of the defeated personality were monitored between the authenticity of the identity and the transformed desire in his poetry, and these formations appeared over two periods of time: The first era: in it his love for the Hashemites and his loyalty to them were evident, and Kumait was known for his political affiliation with the Zaydi Shiites and one of their most famous poets, and their praises in them were considered one of his finest poetry, and his poems about the Hashemites were a strong source of clash with the Umayyah sons. The second era: It witnessed a political transformation of the personality of the kumite, and the features of defeat were clearly revealed to him due to the fear and anxiety and the monitoring of his illiterate children. The procedural dimension included talking about the technical features that make up the discourse of defeat when "the dead", including the employment of some elements indicative of the feature of defeat, represented by the employment of symbols (the child, the wolf, the gray hair) from which the poet took a mask behind him to reveal this sense of defeatism, and the structure of the feeling appeared My internal defeat is evident by employing these symbols. The defeatist speech of Kumit appeared filled with a linguistic stock that expresses the state of defeat in various forms and forms. The poet’s taste and his linguistic ability had an effect on revealing the defeating feeling in his speech, and the poetic images played their role in embodying the features of defeat in his speech.}, keywords = {الخطاب الانهزامى ، شعر الکميت ، دراسة شعرية ، ملامح الانهزام . defeatist discourse,the poetry of the dead,apoetic study,features of defeat}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149066.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149066_926368e8c4d9c4c8b0d3f60ebd2e135e.pdf} } @article { author = {محمد هديب العبدالله, هياء}, title = {الاتساق النصي دراسة تأصيلية نظرية تطبيقية}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {621-677}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149069}, abstract = {الملخص لقد کثرت تعريفات النص والخطاب حسب رؤية کل باحث ومنظوره ، ففي هذا البحث دراسة لعلم النص أو الخطاب ، ومحاولة لتأصيل جذوره وتتبعه في أدبنا العربي ، واستعراض لأدوات الربط والاتساق النصي ، ودورها في تماسک النص ، وجانب تطبيقي لهذه الدراسة ، على نص شعري من العصر الأموي ، آثرت اختيار نص من الشعر العربي القديم لرغبة ذاتية حيث أنني من هواة الأدب القديم ، وبما أن هذا العلم کان له جذور وبدايات في أدبنا القديم فإنه من السهل تطبيق هذه العناصر على ذلک الأدب ، فالعلوم تتبدل وتتزايد وتتنوع ، ويبقى الإنسان هو الإنسان مخلوق من طين الأرض ويتطلع إلى نور السماء، وتبقى خلجاته ومکنونات نفسه وآماله ومشاعره مبثوثة في کتب الأدب قديمه وجديده .   Abstract       The definitions of text and discourse have multiplied according to the vision and perspective of each researcher. In this research there is a study of the science of the text or discourse, an attempt to root and trace its roots in our Arabic literature, a review of the tools of linkage and textual consistency, their role in the coherence of the text, and an applied aspect of this study, on a poetic text from the Umayyad era. I chose to choose a text from ancient Arabic poetry for a personal desire, since I am a fan of ancient literature, and since this science had roots and beginnings in our ancient literature, it is easy to apply these elements to that literature. The earth looks up to the light of the sky, and his ambushes, secrets, hopes and feelings remain rooted in old and new literature books.}, keywords = {الاتساق النصي ، دراسة تأصيلية ، نظرية تطبيقية. textual consistency,original study,applied theory}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149069.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149069_9e3ac78b2cd3b21d08bd8a4121f3a5f4.pdf} } @article { author = {عکاشة قليعى, صابر}, title = {من العتبة إلى مضمرات النص ( مقاربة سيميائية لمسرحية "الفيل يا ملک الزمان" للکاتب السورى:سعد الله ونوس)}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {679-730}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149071}, abstract = {الملخص :   يعني هذا البحث بدراسة ظاهرة فنية تحققت في البنية الکلية لمسرحية الفيل يا ملک الزمان فقد عمد الکاتب في هذه المسرحية لمناقشة الواقع مناقشة ديالکتية بغرض تنوير وتوعية الجماهير بحقائق هذا الواقع ،حيث يري الکاتب أن  المسرح رسالة اجتماعية وسياسية لابد أن يستفيد منها الجماهير المشاهدة والقارئة، وأن ينعکس هذا علي تصرفاتهم حيال القضايا الاجتماعية التي تواجههم .                                                                                                                          لذا فإن النص المسرحي الذي نحن بصدده کما يظهره البحث لا يريد للمشاهد أن يتقبل الواقع کما هو ،بل يريد له أن يناقشه مناقشة عقلانية ،ويفرق بين ما هو قاعدة وما هو استثناء  ، لهذا هو لا يريد للمتفرج أن يندمج في الأحداث، ولا أن يعيش مع الشخصيات ، بل يريد الکاتب أن يکون المتفرج علي وعي بما يجب أن يکتشفه من الأحداث المعروضة، ولذلک فإن أبطال العمل المسرحي يخلعون أقنعتهم في نهاية النص المسرحي ليواجهوا الجمهور بالحقيقة المؤلمة وهي : أن هذه حکاية ونحن ممثلون. بل وتوجيه السؤال للمشاهدين بصيغته الاستفهامية التعجبية :عرفتم  الآن لماذا تتکاثر الفيلة؟! Abstract   This research means studying an artistic phenomenon that has been realized in the overall structure of the play “The Elephant, King of Time.” In this theater, the writer deliberately discusses the reality in dialectic discussion with the aim of enlightening and educating viewers about the facts of this reality. The writer believes that the theater is a social and political message that the viewing audiences must benefit from. And the reader and that this is reflected in their behavior towards the social issues they face Therefore, the theatrical text covered by the research does not want the viewer to accept reality as it is, but rather wants him to discuss it rationally and differentiate between what is a rule and what is an exception to this, so he does not want the spectator to integrate into events or coexist with the characters, rather he wants the writer. The spectator must be aware of what he must discover from the presented events. Therefore, the heroes of the theatrical work take off their masks at the end of the theatrical script to confront the audience with the truth, which is that: This is a story while we are actors, and even ask the question to the masses in an exclamatory form: Now you know why elephants reproduce ?!                                                                                                                     }, keywords = {العتبة- مضمرات النص- سعد الله ونوس- الفيل يا ملک الزمان- مقاربة سيميائية . : The ataba - the texts of the text - Saad Allah and Nous - The Elephant,Oh King of Time - a semiotic approach}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149071.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149071_c98103b403d9f54eb4f61fefb1ff7a35.pdf} } @article { author = {مطلق علي الحربي, عبد المحسن}, title = {دراسة في ترکيب الصورة التشبيهية في الشعر العباسي}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {731-771}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149072}, abstract = {الملخص : توصل الباحث إلى أن تطوراً قد طرأ على الصورة التشبيهية في العصر العباسي؛ نتيجة لدوافع عصرية, أثَّرت على فکر مبدعها, وحفزته على الإبداع، وأن هذا العصر يظهر فيه بوضوح الأثر الثقافي في شعر شعرائه؛ فالوضع الاجتماعي وما تأثر به الشاعر من العلوم البلاغية والأدبية کان له أبلغ الأثر في تطور مکونات الصورة الفنية, من معانٍ, وألفاظٍ, وخيالٍ, وموسيقى, وهذا التطور بالمکونات أدَّى إلى تطور في ترکيب الصورة التشبيهية, حيث إن شعراء العصر العباسي قد تأثَّروا بالثقافات الأجنبية, وأخذ الشاعر ينهل من معين هذه الثقافات فغذَّى فکره بالفلسفة والمنطق, وازداد حدة في المزاج, وارتقى عقله, واتسم شعره بالدقة في التصوير, والجودة في التحليل, والبراعة في التقسيم, والبعد في الخيال, والعمق في المعنى, فخرج بذلک التشبيه عن بساطته المعهودة وأطرافه الواضحة وأصبح نمطا فنيا واسعا نسج منه أصباغ عدة تمثلت بالحرکة واللون والشکل واتسمت بالطرافة والغرابة والتفصيل , وقد طور شعراء هذا العصر في تصويراتهم, وراعوا ما لم يراعه من قبلهم، وعمدوا في شعرهم نحو التفصيل في التشبيه, بتحليلهم المعنى إلى أجزاء, وتحويلهم الحس إلى خيال محکم الصورة, مثير اللون, ذکي الرائحة, وتوصل الباحث إلى أن ما اکتسبه الشاعر من الثقافات الأجنبية, من إطناب في الکتابة والکلام, هو ما دفعه إلى التفصيل في التشبيه, وذلک من أجل اکتشاف جمال جزيئات الشيء, وإبراز خفاياه.                        والله الموفِّق, والهادي إلى سواء السبيل .   Abstract :       The researcher concluded that there had been  a development in the simile image during the Abbasid era. calendar For modern motives, they influenced the thought of their creator, and stimulated him to creativity, and that this era clearly shows the cultural impact in the poetry of his poets. The social situation and the rhetorical and literary sciences affected by the poet had the greatest impact on the development of the components of the artistic image, including meanings, words, imagination, and music, and this development of the components led to an evolution in the composition of the analogous image, as the poets of the Abbasid era were influenced by foreign cultures, And the poet began to draw from the specifics of these cultures, so he nourished his thought with philosophy and logic, increased intensity in mood, and elevated his mind, and his poetry was characterized by accuracy in photography, quality in analysis, dexterity in division, dimension in imagination, and depth in meaning, so the analogy departed from its usual simplicity and clear limbs. And it became a wide artistic style from which several dyes were woven, represented by movement, color, and shape, characterized by wit, strangeness, and detail. The picture, exciting color, clever smell, and the researcher concluded that what the poet had acquired from foreign cultures, from eloquence in writing and speech, is what prompted him to detail in the simile, in order to discover the beauty of the particles of a thing, and highlight Its subtleties. God bless and Pacific to the straight path .}, keywords = {ترکيب الصورة ، الصورة التشبيهية ، الشعر العباسي ، دراسة بلاغية. Image synthesis,simile image,Abbasid poetry,a rhetorical study}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149072.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149072_ca5d575f68a44ebb8e799ade3b30c8e3.pdf} } @article { author = {مفرح أحمد السيد, أحمد}, title = {البحث الصوتي في ( البيان في غريب إعراب القرآن ) لأبي البرکات ابن الأنباري (ت577ه) إبدال الأصوات نموذجا}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {773-822}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149073}, abstract = {الملخص يتناول هذا البحث قضية من قضايا البحث الصوتي في کتاب «البيان في غريب إعراب القرآن» لأبي البرکات بن الأنباري (ت 577هـ) وهي مسألة إبدال الأصوات، التي کثرت في هذا الکتاب بصورة واضحة بالقياس إلى باقي مسائل الدرس الصوتي التي عالجها، وجاء هذا البحث في مقدمة تناولت فيها اهتمام العلماء العرب بالأصوات وقضاياها، ومدى اهتمام ابن الأنباري بالأصوات، ثم توطئة عرضت فيها لظاهرة إبدال الأصوات عند علمائنا والتأصيل لها، ثم انتقلت إلى عرض حالات الإبدال الصوتي في هذا الکتاب مرتبةً تنازليًّا بحسب عددها فيه، ثم ختمت البحث بالنتائج والتوصيات، ثم هوامشه، ثم قائمة المصادر والمراجع.  Abstract This research handles one of the issues of the phonological research in the book “Al-Bayan fi Gharib I'rab Al-Qur’an” by Abu Al-Barakat bin Al-Anbari (d. 577 AH); namely, the issue of phoneme substitution which was so numerous in that book in a prominent way relative to the other phonologicak issues handled therein. The research came in an Introduction in which the researcher handled the interest of Arab scholars in phonemes and their issues, and the extent of Ibn al-Anbari's interest in sounds; then comes a preface in which the researcher presented the phenomenon of phoneme substitution among our scholars and its etymology. Then, the researcher proceeds to present the cases of phonemic substitution in this book in a descending order according to their number of recurrence  in it. Then comes the conclusion of the research with the findings and recommendations. Then come the Postscripts ; then a list of sources and bibliography.  }, keywords = {البحث الصوتي ، البيان في غريب إعراب القرآن ، أبو البرکات ابن الأنباري ، إبدال الأصوات . For Abu Al-Barakat Ibn Al-Anbari (d. 577 AH),the replacement of sounds is a model}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149073.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149073_50d3479ef8aae5c0d840f1217c43a3db.pdf} } @article { author = {إدريس محمد مالک, منى}, title = {أسماء البلد الحرام في معجم البلدان لياقوت الحمويّ (ت 626هـ) (دراسة لغوية تأصيلية)}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {823-861}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149074}, abstract = {الملخص : وردت مکة المکرمة في القرآن الکريم بمسمياتٍ عدّة  سمّاها الله تعالى بها،  وتعدّد الأسماءِ وکثرتها يدلُّ على شرف المسمى وشرف مکانته ؛ فهو أکبر شاهد على تعظيم مکة المکرمة ومکانتها وحرمتها ، قال الشَّاعر : واعلمْ بأنَّ کثرةَ الأَسَامِي دلالة      على أنَّ المُسمَّى سامي ولقد عُني هذا البحث بدراسة أسماء مکَّة ، وأصول اشتقاقها کما فسَّرها ياقوت الحمويّ في کتابه (معجم البلدان) ، ويعدُّ هذا الکتاب  من أهم کتب الجغرافيا التَّأريخية ؛ فقد جمع فيه مؤلفه  بين اللُّغة والأدبِ والجغرافيا والتَّأريخ . ومن خلال المنهج الوصفيّ التَّحليليّ تناولنا بالبحث مسميات مکّة ، وأسباب اشتقاقها التي بينها ياقوت في (معجم البلدان ) ، وقد وقفنا على التفصيل في معاني عشرين اسمًا لمکة ـ  ذکره  ياقوتٌ في معجمه ـ   والطريقة التي اتبعناها : هي أنْ نعرض  کلَّ اسمٍ ،وننقل ماجاء في سبب تسميته في (معجم البلدان ) ، ثم نأتي  بمعاني هذا المسمى واشتقاقه  من  أمهاتِ معاجمِ اللُّغةِ. ثمَّ نُحلِّل أسباب التَّسمية  بما جمعنا من أقوال في المعنى وأصل التَّسمية . وقد خرج هذا البحث بنتائج من أبرزها : أنَّ أسماء مکة تدور حول معانٍ مشترکة في دلالاتها أغلبها يعود لمعاني الحُرمة والقداسة  والتَّعظيم ـ کتسميتها بـ ( مکّة) و(البلد الأمين) و(البلد الحرام) و(القَادِس) و(المُقَدَّسة)  ـ وبعض الأسماءِ يعودُ لطبيعةِ مکة ،و جفافها و صعوبةِ الماء فيهاـ  کتسميتها بـ (النَّاسة )و(النَّسَّاسة) ـ أو لموقعها  قبلةً وسط  البُلدان أولتوافدِ النَّاس عليهاـ کما نجد في تسميتها (أمّ القُرى) و(الرَّأس) .   Abstract :       Makka Almukarram has been mentioned in the holy Quran with a numerous of names by Almighty Allah and this indicate the greatness of the named. This research concerned with the study of names of Makkah and the origins of derivation as explained by Yagout Ahamawi in his book  Mujam Albuldan, this book considered one of the important geography and history books and the author has collected in this book between language, literature, geography and history. Through the descriptive analytical method we shall acquaint with the names of Makkah in Mujam Albuldan and the reasons of derivation which has been shown by Yagout, we addressed in details in the meanings of twenty names of Makkah Yagout has mentioned in his glossary, and the method we followed is to show every name convey the reason of name in Mujam Albuldan, then come the meaning of the named and its derivation from the references of language dictionaries and analyze the reasons of naming. The results of the research are: the names of Makkah are around mutual meanings in its significance, the majority refer to the meanings of greatness, honorary and holiness, as it called Makkah, Albalad Alameen, Albalad Alharam, Quds and Almuqadasa, some others refer to the nature of Makkah; its dryness such as Alnassa and Alnassasa, or to its location as Qibla at the middle of countries and the rush of people to it such as Um Alqura and Alraas.}, keywords = {البلد الحرام ، معجم البلدان ، ياقوت الحموي ، دراسة لغوية . The Forbidden Country,The Lexicon of Countries,Yaqoot Al Hamwi,a linguistic study}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149074.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149074_bb2ddc7d4de281639ce0ade791ad8d92.pdf} } @article { author = {بنت سُريج بن حسين المالکي, منال}, title = {أسباب التطور الصوتي وقوانينه في اللغة العربية}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {863-902}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149075}, abstract = {الملخص : دراسة وجيزة تهدف إلى معرفة أبرز الأسباب والقوانين التي أدّت إلى تطور أصوات اللغة. وتشتمل هذه الدراسة على مقدمة توضّح أهداف البحث ، واعتمدت المنهج الوصفي، ثم ذکرت الدراسات السابقة ، يعقبها مبحثان ، المبحث الأول :أسباب التطور الصوتي ،المبحث الثاني : قوانين التطور الصوتي، ثم تتلوها خاتمة تشتمل على أهم نتيجة في الدراسة . وأهم نتيجة تَوَصّلّت إليها هذه الدراسة لا يوجد اتفاق بين العلماء على الأسباب التي تؤثّر في تطور أصوات اللغة ، ومن الصعب معرفة القوانين التي تحکم تلک التطورات. من أکثر القوانين الصوتية تأثيراً في تطوّر أصوات اللغة بصفة عامة هو قانون : السهولة والتيسير، ثم يأتي بعده في التأثير قانون المماثلة والذي يؤثّر في سيره قانون الأقوى . لا يمکن وضع قاعدة ثابتة للحکم على أصوات اللغة بأنّ أحدها أسهل من الآخر في النطق عند جميع اللغات أو البيئات ، فکثيراً ما يعود ذلک إلى رغبة المتکلّم وبيئته وعاداته اللغوية ، فما يراه شعب أو بيئة صوت سهل قد تراه بيئة أخرى أو شعوب أخرى صوت صعب .   Abstract       This concise study sets out to identify the most famous causes and laws which led to the development of language sounds. This study includes an introduction clarifies the research targets. It depended on the descriptive methodology. Afterwards, it mentioned the literature review followed by two topics; first topic handles the causes of phonological development, second topic handles the laws of phonological development, then a conclusion includes the most important result of the study. The most important result it reveals is that there is no difference between the scholars concerning the causes which affect the language sounds and that it is difficult to identify the laws which control these developments. The law of ease and facilitation is one of the phonological laws which has great impact on the development of the language sounds in general, and follows it the law of assimilation which is affected by the law of the stronger. No rule can be set to state that one of the language sounds is easier than the other regarding pronunciation in all languages and environments. Often this is results from the desire of the speaker, his environment, and linguistic habits; whereas a people or an environment believes this sound is easier, other people or environment believes it is difficult one.    }, keywords = {التطور,الصوتي,قوانينه,اللغة العربية. Development – phonological – its laws – Arabic}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149075.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149075_29eb45978e37507bed914b89017866b7.pdf} } @article { author = {خميس محمود شحاتة, حسين}, title = {تناوب الصيغ الصرفية دلاليًّا وأثره في الأحکام الشرعية ابتداءً وترجيحًا}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {903-974}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149076}, abstract = {الملخص* فکرة البحث: ثمة علاقة قوية تربط بين علوم العربية، والعلوم الشرعية، حيث أفادت العلوم الشرعية من توظيف علوم العربية في استنباط کثير من الأحکام الشرعية، وهو ما وسمه ابن جني بقوله : "باب ما يؤمنه علم العربية من الاعتقادات الدينية". ومن أبرز هذه الصور : باب التناوب الدلالي بين الصيغ الصرفية ، وما ترتب عليه من أثر في الأحکام الشرعية ،فالتناوب الدلالي بين الصيغ الصرفية لعب دورا مهما، کأحد الأدلة التي اعتمد عليها المشرِّعون في استنباط کثير من الأحکام الشرعية، سواء تعلقت هذه الأحکام بالأمور الفقهية، أم العقدية، أم غيرهما. وذلک عن طريق :أ‌-        ابتداء حکم شرعي جديد ، أو ترجيح حکم شرعي من حکمين شرعيين ، قد تساوا في الأدلة .ب‌-       أسهم التناوب الدلالي بين الصيغ الصرفية في رفع التوهم الذي قد ينبني عليه حکم شرعي غير مکتمل ، اعتمادا على معنى صيغة دون أخرى . وهذا يُظهر أثر هذا التناوب في بناء الحکم الشرعي واستنباطه.وخلص البحث إلى مجموعة من النتائج ، کان من أهمها :1-       يُعدُّ التناوب الدلالي بين الصيغ الصرفية بابا من أبواب الاتساع الدلالي في اللغة ، حيث تکتسب الصيغة معنى جديدا ،إضافة إلى معناها الأصلي.2-       ثمة علاقة قوية تربط بين علوم العربية ، والعلوم الشرعية ، حيث أفادت العلوم الشرعية من توظيف علوم العربية في استنباط کثير من الأحکام الشرعية3-      التناوب الدلالي بين الصيغ الصرفية لعب دورا مهما ، کأحد الأدلة التي اعتمد عليها المشرِّعون في استنباط کثير من الأحکام الشرعية ، سواء تعلقت هذه الأحکام بالأمور الفقهية ، أو العقدية ، أو غيرهما.Abstract   Research Title: Rotation of Morphological Formats Semantically and its Effect on in Weighting and Beginning Legal ProvisionsResearch Idea: There is a strong relation connecting sciences of Arabic language and religion. Religious sciences benefitted from sciences of Arabic in deducting many legal provisions called by Ibn Jenni as "Chapter of Arabic Language Participation in Religious Beliefs". Sematic rotation among morphological formats played an important role as a proof for legislators to deduct many legal provisions whether these issues related to jurisprudence, ideology, or other aspects through:a)        Creating new legal provision or weighting one in case of equal proofs.b)        Asemantic rotation among morphological forms participated in erasing confusion that may arise from uncompleted legal provision depending on the meaning of another format. This reveals the effect of rotation on constructing and deducing legal provision.The research concluded a set of findings including:1         Sematic rotation among morphological formats is a form of sematic extension in language where a format gains new meaning as well as its additional meaning.2         There is a strong relation connecting sciences of Arabic language and religion. Religious sciences benefitted from sciences of Arabic in deducting many legal provisions3        Sematic rotation among morphological formats played an important role as a proof for legislators to deduct many legal provisions whether these issues related to jurisprudence, ideology, or other aspects.  }, keywords = {التناوب- الصيغ- الشرعية- الصرفية – ترجيحا . Rotation,Format – Legal – Morphological – Weighting}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149076.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149076_9c03911f1ba0f546ff464437f13a715d.pdf} } @article { author = {سيد صالح, محمد}, title = {أثر حرکية الترکيب في دلالة المفعول به دراسة نحوية دلالية}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {975-1024}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149077}, abstract = {الملخص : يهتم هذا البحث برصد تحولات الدلالة داخل نسيج التراکيب، خاصة حرکية المفعول به، وذلک بتبديل مواقع الکلمات أو من خلال التحول بين الأصل والعدول؛ ذلک أن الجملة العربية ليست حتمية في ترتيب أجزائها، رغم أن النحو قد حفظ رتبًا لهذه الأجزاء ، ويهدف إلى التعريف بالمفعول به اصطلاحًا، والتعرف على العامل في المفعول به وتحديده، ثم دراسة المعاني الدلالية للمفعول به وعوامله التي وردت في الشواهد القرآنية والشعرية، وذلک من خلال مراقبة حرکة التراکيب التي تحتوى على المفعول به، والوقوف على دلالة کل حرکة ترکيبية والمغزى منها. وقد اعتمدت على المنهج الوصفي والتحليلي؛ حيث يقف الباحث على المفعول به بالدراسة والتحليل، مستشهدًا في ذلک بفصيح الکلام العربي شعرًا أو نثرًا . وقد أظهرت الدراسة تنوع المعاني والدلالات في المفعول به،  وفي مختلف أحوله حسب حرکية الترکيب الواقع فيه .   Abstract       This research is concerned with monitoring semantic shifts within the structure of the structure, especially the kinetics of the object with it, by switching the locations of words or by switching between origin and variation. This is because the Arabic sentence is not deterministic in the arrangement of its parts, even though the grammar has preserved the order of these parts, and aims to define the object in convention, to identify and define the object in the object, then study the semantic meanings of the object and its factors that are mentioned in the Quranic and poetic evidence, By observing the movement of the structures that contain the object, and the significance and significance of each synthetic movement. It relied on the descriptive and analytical approach. Where the researcher stands on the object by study and analysis, citing in this the eloquent Arabic speech poetry or prose. The study has shown the diversity of meanings and connotations in the object and in its various states, according to the kinetic structure of the object.}, keywords = {أثر,حرکية الترکيب,دلالة,المفعول به . Effect - kinetic composition - significance,Object}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149077.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149077_1c5eec828806daeacf6280985ba1f597.pdf} } @article { author = {أحمد ياسين, هبه}, title = {البديهيات اللغوية في العربية دراسة تداولية}, journal = {حولية کلية اللغة العربية بجرجا}, volume = {25}, number = {1}, pages = {1025-1044}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية}, issn = {2356-9050}, eissn = {2636-316X}, doi = {10.21608/bfag.2021.149078}, abstract = {الملخص يتناول هذا البحث البديهية اللغوية وطرق استخدامها في اللغة العربية؛ أي الکلمة أو المقولة التي لا تحتاج إلى برهان أو إثبات منطقي، فهي مجرد تعبيرات شکلية يتمّ توظيفها من جانب المتکلم، لا لتؤدي وظيفة جمالية، وإنّما وظيفة تداولية، بهدف تحقيق أکبر قدر من الإفهام والتأکيد على المعنى لدى المتلقي، دون أن يتطلب ذلک من المتلقي أي مجهود ذهني أو إجهاد عقلي.    فتُستعمل البديهيات اللغوية في عملية التداول کنمطٍ أسلوبي يتمّ فيه الخروج عن المألوف في عملية الخطاب، فتتصاعد قوة النصّ، ويتمّ تحقيق أکبر قدر من الإقناع والإفهام، إذ تساعد برغم بداهتها عل تأکيد عملية الفهم لدى المتلقي. فاستخدام البديهيات اللغوية ليس مجرد أمر سطحي، بل استخدامها يرتبط بحرکة المعنى، فتکشف عن عمقه، حيث بإقرارها الحقائق المفهومة أصلًا، تؤدي مغزى معنوي يرتبط بالسياق العام الذي تأتي في إطاره.   Abstract   This research deals with the linguistic axiom and methods of using it in the Arabic language. That is, the word or quote that does not need proof or logical proof, it is just formal expressions that are employed by the speaker, not to perform an aesthetic function, but rather a deliberative function, with the aim of achieving the greatest amount of understanding and emphasizing the meaning of the recipient, without requiring that from the recipient Any mental effort or mental stress.   Linguistic axioms are used in the process of deliberation as a stylistic pattern in which a departure from the norms takes place in the process of speech, the strength of the text increases, and the greatest degree of persuasion and understanding is achieved, as it helps, despite its intuition, to confirm the understanding process of the recipient.   The use of linguistic axioms is not just a superficial matter, but rather their use is linked to the movement of meaning, revealing its depth, as by acknowledging facts that are already understood, they lead to a moral meaning related to the general context in which they come.}, keywords = {البديهية اللغوية ، التداولية ، تکرار المدلول ، الإقناع الخطابي ، تصعيد قوة النص ، القيمة الجمالية ، التعبيرات الشکلية . Linguistic intuition,pragmatics,repetition of signification,rhetorical persuasion,escalation of textual power,Aesthetic Value,formal expressions}, url = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149078.html}, eprint = {https://bfag.journals.ekb.eg/article_149078_97895134fd107bd1b61374c1c2473dba.pdf} }