ORIGINAL_ARTICLE
اختيارات ابن فُوْرَّجَة البلاغية في کتابه الفتح على أبي الفتح
الملخص قامت الدراسة على محاولة استکشاف الفکر البلاغي عند ابن فُوْرَّجَة في کتابه (الفتح على أبي الفتح) من خلال دراسة اختياراته البلاغية؛ وذلک لأن الکتاب قائم على محاولة تقويم بعض آراء النقاد الآخرين حيال شعر المتنبي وتبرز الدراسة دور وقيمة ما تناولته شروح الشعر- وفي مقدمتها تناولات ابن فُوْرَّجَة - من بحوث بلاغية، واعتمادها على الأسس البلاغية في التحليل من مراعاة السياق والمقام والنظم إلى غير ذلک من الدعائم التي تبنى عليها بلاغة النص. وتبين الدراسة قدرة ابن فُوْرَّجَة في الأغلب الأعم على أن يقف على قيم بيانية معتبرة في شعر المتنبي، وأن يفوق غيره ممن وجه لهم سهام نقده، وهذا ينبه إلى دوره في إرساء معالم الفکر النقدي والبلاغي الذي دار حول شروح شعر المتنبي، فقد تناقلت الشروح آراءه من بعده، کالواحدي والعکبري. Abstract The study is based on an attempt to explore the rhetorical thought of IbnFurajah in his book (Al-Fath Ali Abi Al-Fath) by studying his rhetorical choices; This is because the book is based on an attempt to assess some of the other critics ’views regarding al-Mutanabbi’s poetry The study highlights the role and value of what poetry annotations addressed - foremost of which are IbnFurajah's representations - rhetorical research, and its reliance on rhetorical foundations in the analysis from consideration of context, denomination and systems to other pillars upon which the rhetoric of the text is based. The study shows IbnFurajah's ability in the most general way to stand on the graphic values considered in the poetry of Al-Mutanabbi, and to outnumber others who pointed his criticism `s arrows, and this warns of his role in establishing the parameters of critical and rhetorical thought that revolved around the explanations of Al-Mutanabbi’s poetry, as the explanations conveyed his views from After him, like Al-Wahadi and Al-akbri
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105909_2554b146c5e1196e089dec0e126332d8.pdf
2020-06-01
5179
5299
10.21608/bfag.2020.105909
ابن فُوْرَّجَة
اختيارات بلاغية
کتاب الفتح
أبي الفتح
اختيارات ابن فُوْرَّجَة . Ibn Furajah
Rhetorical Choices
Kitab al-Fateh
Abu al-Fath
Choices of Ibn Furajah
خالد
أحمد محمد حسن
k.hassan@psau.edu.sa
1
قسم اللغة العربية بکلية العلوم والدراسات الإنسانية بالسليل ـ جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز- السعودية (معار من کلية الدراسات الإسلامية والعربية بقنا - جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربية)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
من متشابه النظم الکريم (ويقولون متى هذا الوعد إن کنتم صادقين) دراسة بلاغية في أوجه التناسب
الملخص عالج البحث جانبا من جوانب البحث البلاغي القرآني، في إطار التناسب الذي يعد مناط إعجاز مثله مثل تحليل تراکيب القرأن الکريم، واستنباط أسرار إعجازه النظمي والترکيبي. قام البحث على مقدمة وتمهيد ومبحثين وخاتمة ثم ثبت للمصادر والمراجع. تضمنت المقدمة أهداف الموضوع ومنهجه وخطته. واشتمل التمهيد على تحرير معنى (فقه المعنى القرآني) وعمود علم التناسب، وحديث عن السور الوارد بها الآيات محل البحث. المبحث الأول وفيه بيان لنظم الآيات محل البحث بلاغيا، وبيان علاقتها بما قبلها وما بعدها، ووجه التناسب بينها. المبحث الثاني وفيه بيان أوجه التناسب بين السور ومطالعها ومقاصدها وختامها، وعلاقتها بما قبلها وما بعدها من آيات.و الخاتمة وفيها أهم ما توصل إليه البحث ثم ثبت المراجع. bstract: The research dealt with one of the aspects of Quranic rhetorical research in the context of appropriateness, which is considered a miracle the same as analyzing the structures of the Holy Qur’an, and devising the secrets of its systematic and structural miracles. The study is divided into an introduction, a preface, two chapters and a conclusion. The introduction included the importance of the research, the methodology and the plan. The preface included editing the meaning of (the doctrine of the Qur’anic meaning) and the science of proportionality, and a discussion of the surahs in which the verses in question are discussed. The first chapter contained a statement of the rhetoric of the verses in question and their relationship with what preceded and followed them, and the appropriateness between them. The second chapter included an indication of the aspects of proportionality (appropriateness) between the Sura, its perceptions, its intentions and its conclusion, and its relationship to what was before and after the verses. The conclusion contained the results of the research then the references.
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105910_e3ecbe37523aeae651c7b991300b8f28.pdf
2020-06-01
5301
5360
10.21608/bfag.2020.105910
متشابه النظم
القرآن الکريم
أوجه التناسب
دراسة بلاغية . Similar systems؛ the Noble Qur’an؛ aspects of proportionality؛ rhetorical study
فاطمة
عبدالمجيد عبد المجيد
fatmahindawy1507.el@azhar.edu.eg
1
أستاذ البلاغة والنقد المساعد کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالقاهرة جمهورية مصر العربية
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الصناعة النقدية في المحاکمات الأدبية "الأسس النقدية لنَصَفَةِ القاضي الجرجاني أبا الطيب المتنبي في الوساطة أنموذجا"
الملخص يعمدُ هذا البحثُ إلى بيان أسس نَصَفَةِ القاضي الجرجاني أبا الطيب المتنبي في کتابه (الوساطة بين المتنبي وخصومه)، ووضعه حيث ينبغي أن يوضع بين شعراء عصره وأهل زمانه، من دون تعصُّبٍ له أو عليه، من خلال التنبيه على محاسنه، وعدم إغفال هفواته وهناته؛ لإزاحة الرکام عن تلک الخصومة التي درات حوله، وتجلية ما شاع في تلک الحملة الشديدة وما ورد فيها من مغالطات أبخست الرجل حقَّه، وأظهرته کثير الزلل والسطو والإغارة على أشعار الآخرين، بهدف التوسط في الرؤية النقدية بين کل من القديم والحديث، وبين المغالين المبالغين في مدح المتنبي وتقديمه ونفي الزلل عنه، وبين العائبين الذين حطوا من قدره، ونفوا عنه کل فضيلة، وأخروه عن القدماء والمحدثين جميعا، وقد قامت هذه النصفة على أربعة أسس، هي: الأول: بيان عدم خلو عمل بشري من العيب الذي يوجب القدح (المقايسة)، والرد على من هاجمه ولم يعده من الفحول وأسقط کل شعره بسبب بعض ما فيه مما عند غيره ممن اعترفَ لهم بالفضل أسوأُ منه. الثاني: الاعتماد على التعامَل مع النص ذاته، وإخراج معيار الزمن "القِدَم والحداثة" في الحکم على الشعر. الثالث: نفي السرقة عن جلِّ ما ادُّعِيَ عليه فيه ذلک. الرابع: تعديد ما عابوه من شعره والرد عليه. وعليه فقد سعت هذه الدراسة إلى استکناه ما خطَّتْهُ يراع القاضي الجرجاني في نصفته أبا الطيب المتنبي، التي تجاوزت العصبية والميل، والنظرة الجزئية، وانمازت بالمرونة والشمولية، وهذا ما دارت حوله الدراسة، ومن الله التوفيق. Abstract One of the most famous syntax of the body is the text (Qatar of the dew and the echo) of Ibn Hisham Al-Ansari, as it has received the attention of scholars and students of science, and its explanations were numerous, and footnotes abounded on these annotations, and one of the most prominent explanations (the response of the dew in explaining the diameter of the dew) to the fruit, which scientists mean , And they wrote footnotes detailing the issues, and clarifying the mysterious, most notably: a footnote to Shanwani, its title: The approach of guidance to the respondent of the dew to the explanation of the dew diameter, which God facilitated for me to achieve a part of it which is (known as Al) a contribution to the service of science and its students. Shanawani is one of the most prominent sculptors of his time, and one of the richest libraries with his books, and his book contains in-depth scientific ideas, opinions distinguished by it, and the emergence of his personality in many issues, and we say about important books, imams scholars, and scientific discussions of different schools, with his interest in martyrdom, representation, And explanation, neither this book has been studied nor achieved as far as I know .
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105911_5ba471bad280d32cf0ebfb76e5200ffe.pdf
2020-06-01
5361
5466
10.21608/bfag.2020.105911
الصناعة النقدية
المحاکمات الأدبية
المتنبي
الأسس النقدية
الوساطة . Mujib Al-Nada؛ Qat Al-Nada؛ Al-Ma؛ Al-Shanawani؛ Minhaj Al-Huda
عبد الهادي
أحمد سيد عبد العال
imabdelhady@yahoo.com
1
الأستاذ المساعد في قسم البلاغة والنقد في کلية اللغة العربية بالمنوفية جامعة الأزهر ـ مصر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الإعلال والإبدال من منظور لُغَوِىّ
الملخص مجال هذا البحث هو: "الإعلال والإبدال"، بين الصرفيينَ العرب القدماء، وعلماء اللغة المتأخرينَ. وتَنْبع أهمية هذا البحث من هذه المعالجة اللغوية الصوتية؛ التي تؤکِّد أثر "الصَّوْت"، في تغيير بِنْية الکلمة، سواءٌ أکان هذا التغيير إعلالًا، بأقسامه المختلفة، أم إبدالًا ، مقتصرًا على أصوات معينة قابلة للتبادُل، بعضها من بعض، أم أثرًا للقراءة القرآنية، التي يترتَّبُ عليها تغييرٌ، بهذه البِنْية الصَّرْفية. وقد جاءت أهداف البحث متسقةً مع مباحثِهِ ومطالبِهِ، ومنسجمةً. وکشف البحث عن اختلاف معالجة اللغويينَ المتأخرينَ، عن معالجة الصرفيينَ العرب القدماء، لهذه الظاهرة الصرفية المهمة (الإعلال والإبدال) تبعًا لاختلاف مصطلحات "الحرف" و"الحرکة"، وتبعًا لاختلاف المنهج المُتَّبَع في دراسة کُلّ فريق؛ فقد اتخذ الصرفيونَ القدماء "المنهج المعياريّ" أساسًا في تحليل بِنْية الکلمة، على حين اعتمد اللغويونَ المعاصرونَ على "المنهج الوصفيّ"، الذي يُعْنَىٰ بوصف واقع الکلمة العربية وبِنْيتها، ويضرب صَفْحًا عن "الأصل الصرفيّ الافتراضيّ"، الذي تَبَنَّاهُ أسلافهم القدماء، عند وَزْن الکلمة، وبيان ما اعتورها من تغييرٍ. هذا، وقد تَوَصَّلَ البحث إلى مجموعة من النتائج المهمة، لعلَّ أهمها: أهمية تعرُّف أصوات الکلمة المکوِّنة لها، ومقاطعها الصوتية، وعَلَاقة صوامتها بصوائتها؛ من أجل الکشف عما أصابها من "إعلال" أو "إبدال"، وتفسيره في ضَوْء نَظَر الصرفيينَ القدماء، ورؤية اللغويينَ المتأخرينَ. Abstract: The scope of the study is is: "vocalization and substitution" among the ancient Arab morphologists and the recent linguists. The significance of the study comes from this linguistic and phonological handling; that confirms the impact of the "sound" in changing the structure of the word, whether it is a vocalization and its various sections or a substitution that is limited to some substitutable sounds with each other, or an influence from the Quranic reading that is followed by a change by this morphological structure. The objectives of the present study are consistent with its branches of knowledge and requirements. Moreover, searching for the differences of the recent linguists handling with the ancient Arab morphologists handling for this significant morphological phenomenon, which is (vocalization and substitution) according to the differences of the terms "letters" and "diacritics" and also according to the difference of the adopted method in each study of the different schools. Ancient morphologists adopt "the standard method" as a basis in the analysis of the word structure, where contemporary linguists depend on the descriptive method" that interests in the Arabic word structure that does not consider "the virtual morphological origin" that is adopted by their ancient ancestors of the morphological balance of the word to consider the changes it happened. At the conclusion, the study came up with a group of significant outcomes, most importantly: the importance of finding out the sounds of the word that made it up, its phonological syllables and the relationship between consonants and vowels; in order to revealing what occurs whether "vocalization" or "substitution" and its interpretation in the perspectives of both ancient morphologists and recent linguists.
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105912_e7569d2d12d30e934f86099ce9c9dd98.pdf
2020-06-01
5467
5569
10.21608/bfag.2020.105912
الإعلال ـ الإبدال ـ الصرف العربيّ ـ القَلب ـ النقل ـ الحذف ـ العِوَض ـ أحرف العِلَّة والمد واللِّين ـ الحرکات الطويلة ـ القراءة القرآنية
Tides
and softeners - Long movements - Quranic reading
إبراهيم
عوض إبراهيم حُسَيْن
ibrahimawad1972@gmail.com
1
أستاذ اللُّغويات (النَّحْو والصَّرْف والعَرُوض) المساعد في کلية الآداب، بجامعة سوهاج ـ مِصْر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مُشَکِّلات الاستراتيجيّة التوجيهيَّة في کتاب: (في رأيي المتواضع) لغازي القصيبي
الملخص المرسِل والمرسَل إليه طرفا عملية التواصل التي لا تتم إلا بوجودهما معاً، ونجاح التواصل قائم على مدى التفاعل المشترک بينهما، والمرسِل هو الطرف الأول الذي تبدأ به عملية التواصل، إذ يتعرَّض المرسِل عادة لمثيرات تدفعه إلى کتابة رسالةٍ موجهةٍ، يَقْصِد من خلالها تحقيق غايات تأثيرية بأسلوب يراعي الحالة الاجتماعية والثقافية للمرسَل إليه، وموقفه من الموضوع الذي سيناقشه، فالخطاب عبارة عن أفعال کلامية ينجزها المرسِل لتحقيق قصده، والتأثير في المرسَل إليه، بما يعمد إليه من استراتيجيات الخطاب التي تسهم في إنجاح عمليّة التواصل. من هذا المنطلق عنيت هذه الدّراسة بالکشف عن مُشکِّلات الاستراتيجية التوجيهية في مقالات غازي القصيبي المجموعة في کتابه "في رأيي المتواضع" بعدّها خطابًا لغويًا تواصليًا بحتًا؛ للکشف عن مدى قدرة القصيبي على تمرير قصده للمرسَل إليه والتَّأثير فيه من خلال الاستراتيجية التوجيهية. إن ترکيز البحث على کيفية توظيف القصيبي للاستراتيجية التوجيهية في تواصله مع الآخر في المقالات، ومحاولة التأثير فيه، دفعني إلى اتّباع المنهج الوصفي التحليلي الذي يقوم على وصف الظواهر والأساليب الواردة في المقالات بتحديد خصائصها، ومن ثمّ تحليلها لاستکناه المقاصد المتضمنة فيها. Abstract The sender and the addressee are the two parties of the communication process that does not take place unless they exist together, and the success of the communication is based on the extent of the joint interaction between them, and the sender is the first party that begins the communication process. The sender is usually exposed to stimuli that lead him to write a directed message, through which he intends to achieve influential goals in a manner that he takes into account the social and cultural situation of the addressee, and his position on the subject to be discussed. The speech is verbal actions that the sender accomplishes to achieve his intent, and influence the addressee, with what he intends from the speech strategies that contribute to the success of the communication process. From this standpoint, this study was concerned with exposing the problems of guiding strategy in the articles of Ghazi Al-Qossabi, collected in his book “In My Humble Opinion”, which is considered a purely communicative language speech to reveal the extent to which Al-Gosaibi is able to pass his intent to the addressee and influence him through the guiding strategy. The focus of the research, on how Al-Gosaibi used the guiding strategy in his communication with the other in the articles, and trying to influence him, led me to follow the descriptive analytical approach, which is based on describing the phenomena and methods mentioned in the articles by defining their characteristics, and then analyzing them for the intent of the purposes included in them.
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105913_6a943ead83ae9d7725f4027568413cc0.pdf
2020-06-01
5571
5607
10.21608/bfag.2020.105913
مُشکِّلات الاستراتيجية التوجيهية
غازي القصيبي
کتاب (في رأيي المتواضع)
الخطاب والتواصل. Guiding Strategies Problems - Ghazi Al-Qossabi - Book (In My Humble Opinion) - Discourse and Communication
ندى
بنت سعود الدّايل
nadaaeldael@yahoo.com
1
معيدة في قسم اللغة العربية - ماجستير تخصص نحو ولغة کلية الآداب - جامعة الملک سعود ـ المملکة العربية السعودية
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
باب المعرف بأل من مخطوط مِنهاج الهُدى إلى مُجِيبِ النِّدا إلى شَرحِ قَطْرِ النَّدى لأبي بکر بن إسماعيل الشنواني ( 1019ه)
الملخص إن من أکثر متون النحو شهرة متن (قطر الندى وبَل الصدى) لابن هشام الأنصاري, فقد حظي باهتمام العلماء وطلبة العلم, فتعددت شروحه, وکثرت الحواشي على تلک الشروح, ومن أبرز شروحه (مُجيب النِّدا في شرح قَطْرِ الندى) للفاکهي, الذي عنى به العلماء, وکتبوا له حواشي تفصّل المسائل, وتوضح الغامض, ومن أبرزها: حاشية للشنواني, عنوانها: مِنهاجُ الهُدى إلى مُجيبِ النِّدا إلى شَرْحِ قَطْرِ النَّدى, وهو الذي يسّر الله لي تحقيق جزء منها وهو (المعرف بأل) إسهاما في خدمة العلم وطلابه. والشنواني يعد من أبرز النحاة في عصره, وممن أثرى المکتبات بمؤلفاته, وکتابه يحتوي على أفکار علمية متعمقة, وآراء يتميز بها, وظهور لشخصيته في کثير من المسائل, ونُقول عن کتب مهمة, وعلماء أئمة, ونقاشات علمية لمدارس مختلفة, مع اهتمامه بالاستشهاد, والتمثيل, والتعليل, ولم تسبق دراسة هذا الکتاب ولا تحقيقه على حد علمي. Abstract One of the most famous syntax of the body is the text (Qatar of the dew and the echo) of Ibn Hisham Al-Ansari, as it has received the attention of scholars and students of science, and its explanations were numerous, and footnotes abounded on these annotations, and one of the most prominent explanations (the response of the dew in explaining the diameter of the dew) to the fruit, which scientists mean , And they wrote footnotes detailing the issues, and clarifying the mysterious, most notably: a footnote to Shanwani, its title: The approach of guidance to the respondent of the dew to the explanation of the dew diameter, which God facilitated for me to achieve a part of it which is (known as Al) a contribution to the service of science and its students. Shanawani is one of the most prominent sculptors of his time, and one of the richest libraries with his books, and his book contains in-depth scientific ideas, opinions distinguished by it, and the emergence of his personality in many issues, and we say about important books, imams scholars, and scientific discussions of different schools, with his interest in martyrdom, representation, And explanation, neither this book has been studied nor achieved as far as I know .
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105914_f24a5e850480acfef4f4cc3428c8dfdb.pdf
2020-06-01
5609
5648
10.21608/bfag.2020.105914
مجيب الندا
قطر الندى
المعرف بأل
الشنواني
منهاج الهدى . Mujib Al-Nada؛ Qat Al-Nada؛ Al-Ma؛ Al-Shanawani؛ Minhaj Al-Huda
خالد
بن عبدالله بن برجس
khaled666@hotmail.com
1
قسم النحو والصرف وفقه اللغة ـ کلية اللغة العربية ـ جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية ـ المملکة العربية السعودية
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رِسَالَةٌ فِيْ الْـمُرَاسَلاتِ المنسوبة إلى أبي الفضل جلال الدِّين السّيوطي(ت911ه، رحمه الله)
الملخص يتناول هذا البحث تحقيق رسالة في المراسلات نسبت إلى الشيخ جلال الدين السيوطي، وهي رسالة في المرسلات، تظهر قيمتها العلمية في أنها تدل على اهتمام مبکر بما يعرف اليوم بأعراف الکتابة أو ما يسمى بالتحرير، کما أنها تشرح الطريقة التي يتبعها الکاتب في رسالته بحسب المرسل إليه، ابتداء من ترتيب الصفحة والأسطر، إلى ما ينبغي للکاتب ذکره، ومالا ينبغي ، ثم بيان طريقة مکاتبة کل بحسب منزلته العلمية أو الاجتماعية، ولکن بعد التحقيق تبيّن أن هذه الرسالة بالرغم من قيمتها العلمية في مجالها ليست من تأليف السيوطي، وإنما نسبت له، لما له من شهرة کبيرة في کثرة التصانيف وتنوعها، وأغلب الظن أنها لمؤلف في العصور المتأخرة ، وبخاصة في القرن الثالث عشر الهجري، إذ ورد فيها شاهد شعري لشاعر من متصوّفة المغرب العربي من القرن الثالث عشر الهجري. Abstract This research deals with the investigations in message of correspondence that attributed to Sheikh Jalaluddin al-Suyuti, which is the message of correspondence. Its scientific value appears to indicate early interest in what is known today as the norms of writing or so-called editorship. It also explains the way the writer uses his message, according to the addressee, starting from order of pages and lines to what the author should mention and what should not. Then explain the way of writing each according to his scientific or social status. After investigation, it became clear that this thesis, despite its scientific value in its field, was not written by Al-Suyuti rather, it was attributed to him, because of its great popularity in the variety of categories, and mostly it is for an author in late ages, especially in the thirteenth century AH, which is contain a poetic witness of a Sufi poet from the Arab Maghreb in the thirteenth century AH.
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105915_c87971e1b9ab4c5f696d8439d5cc8da5.pdf
2020-06-01
5649
5689
10.21608/bfag.2020.105915
رسالة
المراسلات
السيوطي
المکاتبة
الکُتّاب
المخاطبة
الأدب. Message؛ Correspondence؛ Al-Suyuti؛ Writing؛ Writers؛ Discourse؛ Literature
خالد
بن عايش الحافي
kalhafi@ksu.edu.sa
1
قسم اللغة العربية وآدابها- بجامعة الملک سعود المملکة العربية السعودية
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
العَدَمُ فِي الفِکْرِ النَّحْويِّ بَيْنَ التَّصَوُّراتِ وَاَلْتَجَلّياتِ
الملخص تأتي هذه الدارسة لاستکشاف أثر مقولة العدم وتجلياتها في الفکر النحوي، من خلال النظر في التراکيب النحوية المحمولة على العدم، والوقوف عند أهم المسائل اللغوية التي وُجّهتْ على العدم في الدراسات اللغوية عند القدامى والمحدثين، وتحليل أثرها في تقنين الأنماط الترکيبية في العربيّة، وأثرها على مستوى التراکيب تصوّرًا وإنجازًا وتواصلا. ولهذا انقسمت الدراسة بعد المقدمة والتمهيد إلى ثلاثة مباحث رئيسة: فجاء المبحثُ الأوّل ليدرسَ العدم والمکوِّنات الإعرابية، وأمّا المبحث الثاني، فتناول العدم والمکوّنات التصورية التفسيرية في الفکر النحوي، ونظرًا إلى أهمية العدم في التواصل اللغوي وتحديد معايير الإفادة التخاطبية کان لزامًا أن يحلّل المبحث الثالث أثر العدم في مکوّنات الإفادة التواصلية. وقد دُرِست هذه القضايا بمنهجٍ وصفيٍّ تحليليٍّ في ضوء الوظيفة الأساسية لمقولة العدم في الفکر النحوي، وقد خُتمت الدراسة بخاتمة أُثبِتتْ فيها أهم النتائج التي توصّلت إليها الدراسة. Abstract This study is aimed to investigate the impact of the proposition of nonexistence and its manifestations in the syntactic intellect by considering the syntactic structures attributed to nonexistence, examining the most important related linguistic issues in the linguistic studies of the ancient and modern linguists, analyzing its impact on the codification of structural types in the Arabic language, and its impact on the syntactic structures in terms of perception, performance and communication. The study includes an introduction, a preface and three major topics. The first topic studies nonexistence and syntactic components; the second one tackles the nonexistence and perceptive, interpretive components in the syntactic intellect; and due to the importance of nonexistence in linguistic communication and specifying its standards of, it has been ultimately necessary that the third topic analyzes the impact of nonexistence on the components of linguistic communication. These issues have been investigated by means of a descriptive, analytical method in the light of the essential role that the proposition of nonexistence plays in the syntactic intellect. The study ends with a conclusion confirming the most important findings.
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105916_12f4f5beb39992382d621167ad589e13.pdf
2020-06-01
5691
5739
10.21608/bfag.2020.105916
العدم
الترکيب النحوي
الإفادة التخاطبية . nonexistence؛ syntactic Structure؛ linguistic communication
عمر
محمد أبونواس
omar.abonaws@gmail.com
1
أستاذ النحو والصرف المشارک ـ قسم اللغة العربية وآدابها ـ کلية الآداب والعلوم الإنسانية ـ الجامعة القاسمية- الشارقة.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الاختيار القرائى لأبى الأشهب العُطاردى ت 165هـ دراسة في ضوء علم اللغة الحديث
الملخص کان القرآن الکريم ـ ولا يزال ـ محورًا للکثير من الدراسات ، ويأتى فى مقدمتها بل فى القلب منها تلک الدراسات المنوطة بلغته ونظمه وأسلوبه ، ويعد علم القراءات القرآنية من أهم العلوم المتعلقة بألفاظ هذا الکتاب العزيز وکيفية لفظها وطريقة أدائها . ولا شک أن القراءات القرآنية بأنواعها المتواتر منها والشاذ أقوى المصادر اللغوية فى الاحتجاج للغة العرب ، ومن هذا المنطلق کان اختيارى لهذا البحث الذى يدور حول قراءة من أهم القراءات القرآنية الشاذة وهى قراءة أبى الأشهب العطاردى متناولاً إياها بالدراسة اللغوية التحليلية فى ضوء معطيات علم اللغة الحديث فجاء عنوانه : ( الاختيار القرائي لأبى الأشهب العطاردى ت165ه دراسة فى ضوء علم اللغة الحديث ) وقد تعددت دوافع اختيارى لهذا الموضوع بالدراسة فى أسباب أذکر منها : التأکيد على أهمية دراسة القراءات القرآنية المتواتر منها والشاذ لما له من أثر فى خدمة النص القرآنى المعجز ، وإماطة اللثام عن اختيار قارئ من کبار قراء التابعين، إذ تعد قراءته من أقدم القراءات الشاذة ، إذ رواها عن أبى رجاء العطاردى الذى قرأ على أبى موسى الأشعرى عن النبى صلى الله علية وسلم ، وعدم تناول المحدثين من الدارسين لهذه القراءة رغم تعدد دراستهم لما سواها من القراءات الشاذة . وبعد : فهذا بحث دائر فى فلک القرآن الکريم وقراءته ، أردت من خلاله الإسهام بجهد فى خدمة الکتاب العزيز ، والله من وراء القصد وهو الهادى إلى سواء السبيل .Abstract The Holy Qur’an was - and still is - the focus of many studies, and comes at the forefront, but at the heart of them are those studies that are entrusted to its language, systems and style, and the science of Quranic readings is one of the most important sciences related to the words of this dear book, how it is pronounced, and the way it is performed. There is no doubt that the Qur’anic recitations of all kinds, frequent and abnormal, are the most powerful sources of language in protesting the Arabic language, and from this standpoint I was selective for this research, which revolves around a reading of the most important anomalous Qur’anic readings, which is the reading of Abi Al-Ashhabi Al-Ashardi, which is covered by analytical linguistic study in the light of the data of modern linguistics. Its title: (The reading choice of Abi Al-Ashhab Al-Atardi, 165 AH, a study in the light of modern linguistics). There were multiple motives for this topic in the study, in reasons that I mention, including: Emphasizing the importance of studying the recurring Qur’anic readings, including abnormalities, because of its impact on the service of the Qur’anic miracle text, and unveiling The choice of a reader from among the followers of the followers, as his reading is one of the oldest abnormal readings, as he narrated it on the authority of Abi Raja Al-Atardi, who read on Abu Musa Al-Ash'ari on the Prophet, peace and blessings of God be upon him, and the study of the scholars did not address this reading despite the multiplicity of their study of other abnormal readings. And after: This is a ongoing research in the astronomy and reading of the Noble Qur’an, through which I wanted to contribute effort to the service of the Holy Book, and God is behind the intention and it is the guide to the path.
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105917_fb54232d02240e14be268f864623958d.pdf
2020-06-01
5741
5847
10.21608/bfag.2020.105917
اختيار القرائي ـ الأشهب العطاردي
علم اللغة
علم اللغة الحديث
القراءات القرآنية
القرآن الکريم . The choice of reciters - Al-Ashradi Ashhub؛ linguistics؛ modern linguistics؛ Qur'anic readings؛ the Noble Qur’an
سلامة
عمر محمد عبد الرحيم
dr.salama_omar@yahoo.com
1
أستاذ أصول اللغة المساعد في کلية البنات الإسلامية بأسيوط ـ جامعة الأزهر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
المعجم الالکتروني ودوره في تنمية التواصل اللغوي لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى من وجهة نظر المختصين والمعلمين
الملخص عنوان البحث: المعجم الالکتروني ودوره في تنمية التواصل اللغوي لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى من وجهة نظر المختصين والمعلمين. هدف البحث: تعرّف دور المعجم الالکتروني في تنمية التواصل اللغوي لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى من وجهة نظر المختصين والمعلمين، وذلک من خلال المحاور الآتية: الصوت والنطق، والصرف، والنحو، والمفردات والدلالة، والمهارات، وسهولة الاستخدام، والاستفادة القصوى من المعجم الالکتروني. ولتحقيق هذه الأهداف استخدم الباحثان المنهج الوصفي، واستخدما الاستبانة أداة للبحث. وکانت نتائج البحث کالآتي: 1- أن النسب المئوية والمتوسطات للمحور الأول (الصوت والنطق) تراوحت بين الاتجاهين (موافق بشدة، وموافق) وهذا يعني أن اتجاه المحکمين يشير إلى الموافقة نحو أهمية المعجم في تعليم الصوت والنطق لدى المتعلمين. 2- أن النسب المئوية والمتوسطات للمحور الثاني (الصرف) تشير إلى الاتجاه موافق بشدة مما يعين المتعلم على فهم صيغ اللغة العربية من حيث التذکير والتأنيث والأعداد والأزمنة والأفعال وکذلک يعين على استخدام الصيغ المناسبة من حيث ترتيب الکلمات. 3- أن النسب المئوية والمتوسطات للمحور الثالث (النحو) تشير إلى الاتجاه موافق بشدة مما يدل على أنه يساعد المتعلم على التمکن من الصحة اللغوية لوجود العديد من الأمثلة التوضيحية، مما يقلل أيضا من الأخطاء اللغوية. 4- أن النسب المئوية والمتوسطات للمحور الرابع (المفردات والدلالة) تشير إلى الاتجاه موافق بشدة، هذا يدل على مساعدته للمتعلم في فهم معاني المفردات بدلاتها وسياقاتها المختلفة، کما يساعد أيضا على تذوقه للأدب العربي من خلال فهمه للدلالات المختلفة. 5- أن النسب المئوية والمتوسطات للمحور الخامس (المهارات) تشير إلى الاتجاه موافق بشدة مما يعني أن يساعد مساعدة فعالة في تنمية المهارات اللغوية الأربع. 6- أن النسب المئوية والمتوسطات للمحور السادس (سهولة الاستخدام) تشير إلى اتجاه "موافق بشدة مما يعنى سهولة استخدامه في تتبع المفردة ودلالتها وبعدة مواضع ترتيب. 7- أن النسب المئوية والمتوسطات للمحور السابع (الاستفادة القصوى) تشير إلى اتجاه "موافق بشدة مما يعني أن الاستفادة القصوى منه أکبر من المعجم الورقي مما يمتلکه من إمکانات کبيرة ومتنوعة. کما توصل البحث إلى عدة توصيات ومقترحات. Abstract Research Title: Electronic dictionary and its role in the development of linguistic communication for learners of Arabic language among the non – native speakers from the point of view of specialists and teachers. The purpose of the research: Introducing the role of electronic dictionary in the development of linguistic communication for learners of Arabic language among the non–native speakers from the point of view of specialists and teachers, through the following axes: sound and pronunciation, morphology, syntax, vocabulary, semantics, skills, easiness of usage and maximum utilization of the electronic dictionary. To achieve these objectives, the researchers used the descriptive approach and used the questionnaire as a research tool. The results were as follows: 1. The percentages and averages of the first axis (sound and pronunciation) ranged between the two directions (strongly agree, and agree). This means that the direction of the examiners indicates the approval of the importance of the dictionary in learning the sound and pronunciation by the learners. 2. The percentages and averages of the second axis (morphology) tend towards ‘’strongly agree", which will help the learner to understand the forms of the Arabic language in terms of masculinity and femininity, numbers, adverbs and verbs and also helps to use the appropriate forms in terms of words arrangement. 3. The percentages and averages of the third axis (syntax) tend towards ‘’strongly agree", which shows that it will assist the learner to master the correct linguistic approach, because it contains many illustrative examples, thereby reducing linguistic errors. 4. The percentages and averages of the fourth axis (vocabulary and meaning) tend towards ‘’strongly agree", this shows that it assists the learner in understanding the meanings of vocabulary and its different contexts, and also helps him to enjoy the Arabic literature through his understanding of its various usage and indications. 5. The percentages and averages of the fifth axis (skills) indicate (strongly agree), which means that it will serve as an effective assistance in the development of the four language skills. 6. The percentages and averages of the sixth axis (easiness of usage) indicate “strongly agree”, which means it makes it easy to track the usage of vocabulary, its meaning and mostly its arrangement order. 7. The percentages and averages of the seventh axis (maximum utilization) indicate "strongly agree", which means that the maximum benefit derived from it is greater than the paper dictionary with its large and varied potential. The research also reached several recommendations and proposals.
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105918_8a77d5de4ddb40ade24486cf411f2bfc.pdf
2020-06-01
5849
5896
10.21608/bfag.2020.105918
المعجم الالکتروني - التواصل اللغوي - متعلمو اللغة العربية الناطقون بلغات أخرى - المختصون والمعلمون. electronic dictionary
language communication
Learners of Arabic language among the non-native speakers
specialists and teachers
خالد
بن عبد الرحمن الحربي
alharbi89@hotmail.com
1
أستاذ اللغويات المساعد بکلية اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة
AUTHOR
أبوبکر
عبد الله علي شعيب
bakrgrif@hotmail.com
2
أستاذ علم اللغة التطبيقي المشارک بمعهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة ـ المملکة العربية السعودية
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
البنية الإيقاعية للموشحة.. صنعة معقدة موشح ( ابن زهر) نموذجًا
الملخص تحاول هذه الورقة البحثية الوقوف على البنية الإيقاعية للموشحة ومعرفة خصائصها من خلال دراسة إحدى الموشحات التي لاقت رواجا کبيرا، وهي موشحة "أيها الساقي" لابن زهر. ويقوم البحث على فرضية أن هناک علاقة بين کل من المعنى اللغوي والمعنى الاصطلاحي لکلمة "موشح" من جهة، والبنية الإيقاعية التي تشکل الموشح من جهة أخرى. يقول ابن منظور في لسان العرب: "الوشاح: کله حلي النساء، کرسان من لؤلؤ وجوهر منظومان مخالف بينهما معطوف أحدهما على الآخر، تتوشح المرأة به، ومنه اشتق توشح الرجل بثوبه..." والمدقق في هذا التعريف يجد أربع کلمات لها الدلالة الواضحة على معنى الوشاح وهي: (الحلي، والنظم، والمخالفة، والعطف)، ستکون منطلق هذه الدراسة. هذا على مستوى التعريف اللغوي، أما على مستوى الاصطلاح فإننا نجد ابن سناء الملک يعرف الموشح لنا قائلا: "الموشح کلام منظوم على وزن مخصوص..." والحديث هنا يبدو منصبا بشکل واضح على فکرة النظم التي تختلف في أساسها عن نظم الشعر العربي في صورته التقليدية، ومن ثم فإنه فن له خصوصيته وتفرده، جنبا إلى جنب تفرد صانعيه، وهو ما يجعلهم يتوشحون/ يتزينون بصنعتهم هذه. وتحاول الورقة البحثية عبر خطوات إجرائية واضحة دراسة البنية الإيقاعية للموشحة موضع الدراسة، من خلال الوقوف على البنية الإيقاعية لکل جزء من أجزائها (المطلع والأدوار والأغصان والأقفال) ومقارنة کل منها بالآخر لتتکشف لنا هذه الصنعة وهذا الوزن المخصوص الذي تحدث عنه ابن سناء الملک. وتستعين الدراسة ببعض الإحصاءات والرسوم البيانية التي توضح هذه الصنعة وهذا النظم الفريد، محاولة الوصول إلى بعض النتائج العلمية التي تتخطى فکرة الآراء الانطباعية التي لا تستند إلا إلى الذوق والأحاسيس فقط، ليتأکد لنا أن الموشحة "کلام منظوم على وزن مخصوص" نعم، کل جزء فيه يبدو جزءا من نظام کبير معقد بالغ الدقة يتفق فيه مع عدد من الأجزاء الأخرى ويخالف البعض الآخر صانعا في النهاية شکلا شعريا بادي الزينة لکنه في الوقت ذاته يضيف إلى دلالاته ومحتواه الکثير، بحيث يعد الفصل بين الشکل والمحتوى أو حتى الادعاء به أمرا يبعد صاحبه عن الفهم الدقيق لهذا الفن وبنيته الإيقاعية الخاصة. Abstract Muwashshaha (literally, “dressed in a scarf”), as terminologically defined by Ibn Sanaa Elmolk, is a poem in a specific rhythm system which is different from the traditional metrical system of classical Arabic poetry; in particular, its rhyming pattern. This paper attempts to identify the rhythmic structure of muwashshaha and its characteristics by analyzing one of its most popular models. It is based on the hypothesis that there is a relationship between the linguistic and terminological meaning of the word "muwashshaha" on the one hand, and the rhythmic structure that forms muwashshaha on the other hand. The purpose of this paper is to reveal the privacy and uniqueness of poet and his craft of muwashshaha versification. By using statistics and diagrams, and without dependence just on impressionistic opinions, this paper analysed the rhythmic structure of muwashshaha to its parts (i.e. starting verse “matla”, section/phase verses “adwar”, linking verses (literally, branches) and final verse (literally, lock)) and compared these parts to each other in prosodic meters and rhymes. This paper proved that there is a significance relation between elements of the linguistic definition of muwashshaha (i.e. two ornamental chains or strings of pearls and gems, diversity and plaiting) and formal characteristics of its rhythmic structure. At the same time, it emphasized that there is no separation between these formal characteristics and its meaning.
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105919_9e6d26e8ec9b08d8e9f3a65fc5bcbf28.pdf
2020-06-01
5897
5940
10.21608/bfag.2020.105919
البنية الإيقاعية
الموشحة
أيها الساقي
ابن زهر
صناعة الموشحة . The rhythmic structure؛ muwashshah؛ Osaki؛ Ibn Zahr؛ mawshah industry
أحمد
عمار
abohanenammar@gmail.com
1
قسم اللغة العربية - کلية الآداب - جامعة القاهرة
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ظاهرة الصمت في شعر أمل دنقل ديوان (أوراق الغرفة 8) أنموذجا
الملخص يفتح التشکيل البصري في الکتابة الشعرية أبوابا للحوار بين القارئ والنص، وصمت الکتابة يرمم الذاکرة المجروحة بالسکون الحکيم، الذي يقوم "الصمت " فيه بوظيفة تواصلية يحاول القارئ من خلالها قراءة ما لم يُکتب. وتعد ظاهر الصمت (الاکتفاء أو البتر) من أبرز الظواهر التي شغلت حيزا مهما في الدراسات النقدية المعاصرة، ويمثل شعر "أمل دنقل " لونا من الألوان الشعرية التي برزت فيها هذه الظاهرة بشکل لافت؛ وهو ما جعلني أختار هذه الفکرة لتکون عنوانا لبحثي:" ظاهر الصمت في شعر أمل دنقل- ديوان (أوراق الغرفة 8) أنموذجا " ويحاول هذا البحث مقاربة نصوص أمل دنقل وبيان کيفية توظيفه لتقنية الصمت, واستخدام الفراغات والمساحات البيضاء في ثنايا قصائده في نقل المشهد النفسي , وبيان علاقة هذه الظاهرة بإدهاش القارئ الذي يصمت أحيانا بصمت الشاعر , والوقوف على تعانق ظاهرة الصمت بالمشهد المسرحي , والبتر السردي ؛ وذلک من خلال عدة محاور , نحاول من خلالها رصد معالم هذه الظاهرة ومقاربة دلالاتها ووظائفها , وقدرتها في التأثير على المتلقي . Abstract The visual formation in poetic writing opens the doors for dialogue between the reader and the text, and the silence of writing restores the wounded memory with wise silence, in which the "silence" has a communicative function through which the reader tries to read what was not written. The phenomenon of silence (sufficiency or amputation) is one of the most prominent phenomena that occupied an important space in contemporary critical studies, and "Amal Danqal" poetry represents one of the poetic colors in which this phenomenon has emerged remarkably; Which made me choose this idea to be the title of my research: "The apparent silence in the poetry of Amal Dunqul - Diwan (room papers 8) as an example" This research attempts to approach the texts of Amal Dongle and explain how he uses the technique of silence, the use of blanks and white spaces in the folds of his poems in the transmission of the psychological scene, and to explain the relationship of this phenomenon to the surprise of the reader, who sometimes silences the silence of the poet, and stand on the embrace of the silence phenomenon of the theater scene, and narrative amputation; And this is through several axes, through which we try to monitor the features of this phenomenon and the approach of its implications and functions, and its ability to influence the recipient.
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105920_329252fc863bbdf479fa152231df7ce9.pdf
2020-06-01
5941
6020
10.21608/bfag.2020.105920
الصمت
البتر
الاکتفاء
الفراغ والبياض
أمل دنقل
أوراق الغرفة8 . silence
Amputation
sufficiency
emptiness and whiteness
Amal Dungul
room papers 8
ماهر
فؤاد إبراهيم الجبالي
kods.life@yahoo.com
1
الأستاذ المشارک بکلية العلوم والآداب بالقريات -جامعة الجوف المملکة العربية السعودية الأستاذ المساعد بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخ -جامعة الأزهر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قصة الطفل عند السيد نجم ((دراسة في الأنماط والتقنيات))
الملخص تسعى هذه الدراسة إلى قراءة قصة الطفل قراءةً نقديّةً فنيّةً، خاصةً مع ندرة الدراسات النقديّة في مجال قصص الأطفال، مقارنةً بالجانب التربوي الذي کانت له الهيمنةُ في قراءة هذا الشکل من القصص، وقد وَقَعَ الاختيار على قصص "السيد نجم" الموجّهة إلى الأطفال لمجموعة من الأسباب، من أهمّها: أولًا: أنّه لم تُفْرد دراسةٌ نقديّةٌ حول هذه القصص على الرغم من تنوع أهدافها، وتعدد أنماطها، ومصادرها. ثانيًّا: کوْنها تشتملُ على موضوعات ذات صبغة تراثيّة تهدفُ إلى تنشيط وعي الطفل، وحثّه على الاعتزاز بثقافته وهويته القوميّة. ثالثًا: أنَّ الکاتب حَرَصَ على تقديم قصص ذات أبعاد حداثيّة تستقي دلالاتها وتصوّراتها من التفاعل مع الوسيط الرقميّ (عالم الحاسوب)، مؤکدًا ماهيّة التغيّر الذي طَرَأَ على الواقعِ المعاصرِ، وبهذا تکون قصص "السيد نجم" قد هدفت بصورة أساسية إلى تحقيق التوازن والانسجام بين الرؤيتيْنِ: التراثية والمعاصرة مما يُسهم في جعْل قارئها قادرًا على فهْم تاريخه الحضاري والتکيّف معه، ومن ثَمَّ محاورته محاورة بنّاءًة فاعلة. Abstract The present study aims to review the child's story critically and technically because of the scarcity of the critical studies if compared to the educational ones on the children's stories. The children's stories of Assayed Negm has been selected because no critical narrative study investigated his collection despite its various objectives, patterns, and sources. The collection covers traditional issues to raise the awareness of children and promote pride in national culture and identity. Moreover, Negm was keen on presenting stories with modern dimensions that rely in significances and perceptions on the interaction with the digital medium (the computer), stressing the concept of change in the modern world. The stories of Assayed Negm mainly aimed to achieve balance and cohesion between the traditional and contemporary perspectives. Thus, the reader can understand, adjust, and interact with history actively.
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105921_dc50a771182a8794494824221ea8c28a.pdf
2020-06-01
6021
6129
10.21608/bfag.2020.105921
قصة الطفل
السيد نجم
الأنماط القصصية
التقنيات السردية
القص على لسان الحيوان
القصة الرقمية
لغة الصورة. Child story؛ Assayed Negm؛ Story patterns؛ Narrative techniques؛ Animal narration؛ Digital storytelling؛ Language of images
محمد
محمود حسين محمد
m.hendy2000@yahoo.com
1
مدرس الأدب العربي الحديث في قسم اللغة العربية کلية الآداب - جامعة سوهاج ـ جمهورية مصر العربية
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تقنيات الانزياح البصري في أعمال الخطاط إبراهيم العرَّافي
الملخص يتبنى هذا البحث مهمة الکشف عن تقنيات الانزياح البصري في أعمال الخطاط إبراهيم بن علي العرَّافي، باعتباره أحد الفنانين السعوديين الذين مشقت أقلامهم، وأسبغت أناملهم لوحاتٍ کثيرةً في الخط العربي؛ فأثروا بها الحرکة الإبداعية في المملکة العربية السعودية، وغدا نشاطهم الفني في هذا الحقل جزءًا لا يتجزأ من النشاط الإبداعي العربي المعاصر. على أن مهمتنا التي نحتفي من خلالها بنشاط العرَّافي وتجربته الفنية لها وجاهتها المعرفية والنقدية، لاستکشاف ملامح الإبداع وأسرار الدهشة في الصورة الخطية، التي أنتجها بتقنيات عالية. کما أن مقاربة أعماله في ضوء الإشکالية والأسئلة المنهجية يقربنا من الفهم، ويضعنا أمام ظاهرة الانزياح التي لم تأخذ حظها من البحث في تحولات الصورة الخطية وهندستها الجمالية لا عند الخطاط العرَّافي ولا عند غيره، إلا ما جرت عليه التقاليد البحثية في النشاط الجمعي لدى الخطاطين العرب والمسلمين في أطر عامة من البحث عن جماليات الخط العربي، فضلًا عن فقر الدراسات والبحوث المتخصصة في هذا الحقل الفني، خاصة إذا ما قورنت الدراسة بما أنجز في الفنون البصرية الأخرى. ومن ثمَّ؛ فإن المرتجى من وراء التقنيات يجعلنا معنيين بالإجابة عن السؤال المنهجي الذي سيحدد مسار البحث، ويرسم أفق الاشتغال النقدي، على النحو الآتي: ( ما التقنيات التي اعتمدها الخطاط إبراهيم العرَّافي في أعماله الفنية؟ وما قيمتها الانزياحية في تثوير طاقتها الإبداعية؟ ) Abstract Techniques of visual deviation in the works of the calligrapher Ibrahim Al Arrafi This research attempts to achieve the task of exploring the techniques of visual deviation of Ibrahim Al Arrafi’s extended calligraphy. Al-Arrafi is considered as one of the Saudi artists who have created a lot of Arabic calligraphy paintings and enriched the Saudi creative movement. These calligraphers’ artistic activities in calligraphy have become an integral part of the contemporary creative movement in the Arab world. The concern this research is attempting to explore with regard to Al-Arrafi’s activity and creative experience is epistemologically, methodologically and critically justified. Al-Arrafi’s innovative world is inspirational and it attracts researchers’ and critics’ attention to discover creativity aspects and astonishment secrets in the visual calligraphy that he develops by employing highly sophisticated techniques. Moreover, researchers and critics are inspired to investigate this creativity methodologically which makes it easier to grasp this phenomenon insightfully. It has been found that this characteristic feature of calligraphy has not been appropriately researched to highlight transformations in calligraphic imaging and its aesthetic engineering with connection to Al-Arrafi and other calligraphers except for the traditional research on Arab and Muslim calligraphers within the general studies that aesthetically focus on Arabic calligraphy. In addition, there is shortage in studies and specialized research on Arabic calligraphy in comparison with what has been achieved in other visual and kinetic arts. Therefore, what is desired from this research that focuses on the deviation techniques is answering this methodological question that will determine the research direction and draw the critical engagement horizon: What are the techniques adopted by the calligrapher Ibrahim Al Arrafi in his artistic works? And what is the impact of their characteristic features on revolutionizing their creative potentiality?
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105922_781bbae56841a1d4eece58535f79f773.pdf
2020-06-01
6131
6174
10.21608/bfag.2020.105922
تقنيات الانزياح
الأمشاق
التجريد
الزخرفة
الفوتوشوب
التقديم والتأخير. deviation techniques؛ extended calligraphy؛ Ibrahim Al Arrafi؛ fronting and backing؛ omission؛ abstractness
فوزي
علي علي صويلح
fawziali2000@yahoo.com
1
أستاذ البلاغة والنقد المساعد قسم اللغة العربية، کلية العلوم الإنسانية، جامعة الملک خالد، المملکة العربية السعودية قسم اللغة العربية، کلية الآداب، جامعة إب، الجمهورية اليمنية
AUTHOR
عبد الله
علي صالح الجوزي
dr.a.a.aljawzi72@gmail.com
2
أستاذ الأدب والنقد القديم المساعد قسم اللغة العربية، کلية العلوم الإنسانية، جامعة الملک خالد، المملکة العربية السعودية قسم اللغة العربية، کلية التربية، جامعة البيضاء، الجمهورية اليمنية
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ديناميکية الابتسامة وأثرها الجمالي في الشعر العربي من الحس البصري إلى الحس الذوقي الجمالي (دراسة سيميائية)
الملخص يعبر الإنسان عما يدور في نفسه من مشاعر بطريقة لا شعورية قد تظهر على قسمات وجهه من خلال ديناميکية معينة يصدرها الدماغ الذي أُشبِعَ بأفکار تولدت من الحس البصري المرئي نتيجة تعامله مع الآخرين. ويلعب الحس الذوقي الجمالي للمتلقي الدور الأساسي لمعرفة سر الابتسامة التي تصدر عن الإنسان، والمضمر المخفي فيها من خلال ديناميکيتها، فنجد ابتسامة عفوية لا تخفي خلفها إلا الحس الجمالي للآخر فتولد راحة البال والطمأنينة له، وهنالک ابتسامة مغلقة تضمر خلفها شيئاً لا يستطيع صاحبها البوح به. أما الابتسامة البيضاء فلعلها ابتسامة الکرم والعطاء التي تصدر عن قلب أبيض لا تتغير ملامحه رغم الظروف التي يمر بها، وهي وسيلة فعّالة لتوطيد العلاقة بين الناس. کما نجد أيضاً الابتسامة الصفراوية التي تتشعب بحسب الظروف البشرية، فتترک المکر واللؤم عند أصحاب النفوس المريضة بالحقد والأنانية. وقد تخفي خلفها ألماً يعاني منه الإنسان ولا يريد إظهاره للعيان. وبالتالي فأن هذا البحث سيحاول معرفة ديناميکية الابتسامة عن طريق الدوائر السيميائية، التي توضح الذائقة الجمالية لها، من خلال کتاب الله عز وجل- القرآن الکريم -، والسنة النبوية، والشعر العربي قديماً وحديثاً. Abstract Humans express their feelings in an involuntary way which may reflect on their features by a certain dynamic that is issued by the brain which is full of thoughts generated from the eyes or visual sense when they see something. The aesthetic sense of the beholder plays a major role in understanding the reason behind the smile and its hidden intent or meaning through its dynamics. Therefore, one may see a smile that is natural and spontaneous, which hides nothing but a beautiful meaning and generates a feeling of serenity and peace. On the other hand, there is the veiled smile that seems to hide feelings that cannot be expressed by words. There is also the"white smile” which could be the smile of a kind and generous soul that come from a pure and loving heart that does not alter the facial expressions no matter what, and it is an effective means to build a strong relationship with others. Conversely, there is the pale smile that reflects many human emotions depending on the circumstances that lead to some hidden feelings of malice or hate in the minds of bad people. It may also reflect the feeling of pain and suffering that cannot be explained. The following research attempts at exploring the dynamics of the smile by the semiotic squares, which explain the aesthetics of the smile by referring the the holy Quran and the Tradition of Prophet Mohamed, as well as old and modern Arabic poetry.
https://bfag.journals.ekb.eg/article_105923_472b0d0b837935c1005434aeae5ae6fa.pdf
2020-06-01
6175
6219
10.21608/bfag.2020.105923
ديناميکية الابتسامة، الحس البصري، الحس الذوقي الجمالي، السيميائية . dynamics of smile؛ visual sense
aesthetic sense
semiotics
ميسون
مرازيق
maysoon.1973m@gmail.com
1
جامعة طيبة المملکة العربية السعودية
AUTHOR