جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
تَداوليَّةُ الخِطابِ فِي مُعَلَّقَةِ لَبيْد
12611
12693
AR
حسن
رمادي غانم نصر
أستاذ النحو والصرف والعروض المساعد
کلية دار العلوم جامعة الفيوم ـ جمهورية مصر العربية
hasanramady@yahoo.com
10.21608/bfag.2020.132612
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>يطبق البحث المعنون ب"تداولية الخطاب في معلقة لبيد" المنهج التداولي بتحليل الأفعال الکلامية في المعلقة مع الربط بين السياق والتحليل التداولي ،مستعينًا بالمصادر والمراجع المختصة، ويتلخص المنهج في ذکر الأبيات والموطن الذي ذکرت فيه، وذکر بعض النماذج من الأفعال الکلامية ، وبيان أثرها التداولي کوسيلة تستثمر لغة التراث لإنتاج الدلالة الجديدة ، وعدم الدخول في تفصيل عن مصطلح التداولية والاکتفاء بالإحالة إلى مظانها ، وتقسيم المعلقة إلى مقاطع، والاستفادة من شروحها المختلفة.</strong>
<strong> التداولية فرع من علم اللغة يبحث في کيفية اکتشاف السامع مقاصد المتکلم ، والتداولية تتسم بالانفتاح، والتفاعل الإيجابي مع کافة العناصر التي تکوِّن الخطاب التواصلي، لغويةً أو ثقافيةً أو نفسيةً أو اجتماعيةً...للمتکلم والمتلقي.</strong>
<strong>والتداولية تُعنى بتحليل النصوص تحليلًا يقوم على الوعي بعملية التخاطب وصولًا إلى المعنى، وإحداث الأثر المناسب بحسب قصد صاحبه. وهي بذلک لا تفصل الإنتاج اللغوي في بنيته الداخلية عن الاعتبارات الخارجية المؤثّرة فيه، ولا تدرس اللغة بوصفها نظامًا من القواعد المجردة، وإنما تدرسها بوصفها کيانًا حيويًّا مستعملًا من قِبل شخص معين، في مقام معين، موجهًا إلى مخاطب معين لأداء غرض معين. فمصطلح التداولية يُعنى بدراسة اللغة بوصفها ظاهرة اجتماعية، تتجاوز البعد الداخلي للغة إلى البعد الاستعمالي لها ، من خلال تداول اللغة بين المرسل والمستقبل في سياق محدد، والفائدة التي سيجنيها من الخطاب.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>The research entitled "The deliberative discourse in a pending hand" applies the deliberative approach by analyzing verbal verbs in the suspension with the linkage between context and deliberative analysis, using the help of specialized sources and references. As a way to invest in the language of heritage to produce the new connotation, not to go into detail about the term deliberative and content to refer to its points, dividing the suspended into sections, and making use of its various explanations.</strong>
<strong> Deliberative is a branch of linguistics that examines how the listener discovers the intentions of the speaker, and deliberativeness is characterized by openness and positive interaction with all the elements that make up communicative discourse, linguistically, culturally, psychologically, or socially… for the speaker and the receiver.</strong>
<strong>And pragmatism is concerned with analyzing texts an analysis based on awareness of the communication process to arrive at the meaning, and to have the appropriate effect according to the intention of the owner. In this way, it does not separate linguistic production in its internal structure from external considerations affecting it, nor does it study language as a system of abstract rules, but rather as a living entity used by a specific person, in a specific place, directed to a specific addresser to perform a specific purpose. The term deliberative means the study of language as a social phenomenon that goes beyond the internal dimension of language to the use dimension of it, through the circulation of language between the sender and the receiver in a specific context, and the benefit that he will gain from the speech.</strong>
تَداوليَّةُ الخِطابِ ، مُعَلَّقَةِ لَبيْد، التداولية ، الأفعال الکلامية. deliberative discourse,hanging to hand,Deliberative,verbal verbs
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132612.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132612_b7280ed338882003d47d7d7924cdd2fe.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
الأدب الشعبي وفنون المحاکاة في المجتمع " النوبي خاصة "
12695
12753
AR
إيمان
محمد إلياس
مدرس الأدب والنقد الحديث ـ بقسم اللغة العربية ـ کلية الآداب بقنا – جامعة جنوب الوادي ـ جمهورية مصر العربية
eman.taha@art.svu.edu.eg
10.21608/bfag.2020.132614
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>المکان عنصر رئيس فاعل في تکوين طباع البشر وعوالمهم النفسية، وقلما استطاع مکان أن يستمر حيا مُجسَداً حاضرا في عين المبدع وقلبه وعلى قلمه وواقعه مثلما کانت النوبة ، وقد حولتها أحداث التهجير إلى رمز للوجود وللإنسان النوبي ، وصار ترابها ونيلها وجبالها وحروفها أساطير تَلقف کل مُحدَث في حياة النوبي وتسيل على مداد قلمه. وانعکست على العناصر الثقافية والذهنية والإبداع وسواء کان محور العمل القصصي النوبة قبل التهجير<br /> أو النوبيون بعد التهجير، کانت النوبة حاضرة بعاداتها وتقاليدها في الميلاد والختان والزواج والسفر وحفلات جني الثمار والرقص والموت والدفن ، ونهر النيل الذي کان يُحاط بهالة من الغموض الأسطوري .وقد سطرت أقلام أبناءالنوبة تلک المعاناة في أعمال قصصية وروائية امتزج فيها الحاضر الجريح بالماضي الأليم بالموروث الشعبي التراثي القابع في تاريخهم وذاکرتهم وتفاصيل حياتهم .</strong>
<strong>وقد جاء البحث في :-</strong>
<strong>1-المقدمة :-المکان يمتد بين الماضي و المستقبل . والنوبة و طن و مکان و بوابة مکنت الأدباء من النفاذ إلى عالم الإبداع و عکست بعدهم الذاتي و النفسي الذي صاحب مراحل تهجيرهم</strong>
<strong>2-أشهر کتاب النوبة :- محمود خليل قاسم -إبراهيم فهمي -حجاج أدول-إدريس علي.</strong>
<strong>3-المرأة النوبية :- مظهر الجمال الوحيد في النوبة ، ومصدر القوة الشعبية التراثية و الواقعية .</strong>
<strong>4-البناء الفني للقصة النوبية:- توحد الحاضر مع الماضي و توحد ت کل المدن النوبية و القرى -نوبية الأسماء -و الزمان ملون بطبيعة الأحداث التي وقعت زمان اختفاء المحتمع التقليدي النوبي</strong>
<strong>5-الحکاية العجائبية -الموال الشعبي .</strong>
<strong>6-الصراع و مفرداته في القصة النوبية :-الصراع-بناء الشخصيات-الحدث.</strong>
<strong>7-الفولکلور و المجتمع و الثقافة:-تعريف الفولکلور -المأثورات الشعبية من قمة الکيان الاجتماعي إلى سفحه ، و من القاع إلى القمة .</strong>
<strong>8-النوبة أسطورة من الأساطير :- جغرافية النوبة و قبائلها.</strong>
<strong>9-کانت نوبة :- التاريخ الجمعي الشعبي للنوبة – وما ترکه من تراث عربي .</strong>
<strong>10-الأغنية الشعبية :-وهي تطويع الشعب لتعبير وجدانه الجمعي الذي يتضمن حاجته في تعددها.</strong>
<strong>11-الخاتمة – المصادر و المراجع</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>The place is a major and effective element in the formation of the character of people and their psychological worlds, and hardly a place has been able to survive, embodied and present in the eye of the Creator, his heart, his pen, and his reality just as the Nuba was, and the events of the displacement have transformed it into a symbol of existence and of the Nubian man, and its soil, its Nile, its mountains and its letters have become myths that are attached to each one The life of the Nubian and flowing to the outline of his pen. It reflected on the cultural, intellectual, and creativity elements, and whether the focus of the fictional work was the Nuba before the displacement</strong>
<strong>Or the Nubians after the displacement, the Nubia was present with its customs and traditions in birth, circumcision, marriage, travel, fruit-reaping ceremonies, dancing, death and burial, and the Nile River, which was surrounded by an aura of mythical mystery. The pens of the Nubians wrote that suffering in narrative and narrative works in which the wounded present was mixed with the painful past and the folk heritage. Legacy in their history, memory and details of their lives.</strong>
<strong>The research came in: -</strong>
<strong>1- Introduction: The place extends between the past and the future. And Nubia, a ton, a place, and a gate that enabled writers to access the world of creativity and reflected their self and psychological dimension that accompanied the stages of their displacement</strong>
<strong>2 - The most famous book of Nubia: - Mahmoud Khalil Qasim - Ibrahim Fahmy - Hajjaj Adoul - Idris Ali.</strong>
<strong>3- The Nubian Woman: - The only appearance of beauty in Nubia, and the source of traditional and realistic popular power.</strong>
<strong>4- The artistic structure of the Nubian story: - The present unites with the past and all Nubian cities and villages - Nubian names - and the time is colored by the nature of the events that occurred at the time of the disappearance of the traditional Nubian community</strong>
<strong>5 - The Miraculous Tale - Popular Money.</strong>
<strong>6- Conflict and its vocabulary in the Nubian story: - the conflict - building characters - the event.</strong>
<strong>7 - Folklore, Society and Culture: - Definition of folklore - Popular traditions from the top of the social entity to its foot, and from the bottom to the top.</strong>
<strong>8- Nubia is one of the myths: - The geography of Nubia and its tribes.</strong>
<strong>9 - Was Nuba: - The collective history of Nubia - and what he left of the Arab heritage.</strong>
<strong>10- The folk song: It is the people's adaptation to the expression of their collective conscience, which includes their need in its multiplicity.</strong>
<strong>11- Conclusion - Sources and references</strong>
الأدب الشعبي ، فنون المحاکاة ، الأدب النوبي ، البيئة النوبية . folk literature,simulation arts,Nubian literature,Nubian environment
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132614.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132614_4ed8053082f58bcd6e2fa3ac3148a1a3.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
التناص الديني في رسائل القاضي الفاضل
12755
12793
AR
إبراهيم
بن عبد الله بن عتيق
قسم الأدب القديم ـ قسم اللغة العربية وآدابها ـ کلية الآداب ـ جامعة الملک سعود - المملکة العربية السعودية
alateeq@ksu.edu.sa
10.21608/bfag.2020.132616
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong> </strong>
<strong>يعد مصطلح التناص (</strong><strong>intertextuality</strong><strong>) من المصطلحات النقدية الحديثة عند النقاد الغربيين، وانتقل إلى النقد العربي، وتلقفه النقاد بالدراسة النظرية والتطبيقية على النصوص الشعرية والنثرية في مختلف العصور الأدبية.</strong>
<strong> وجاء هذا البحث ليدرس التناص الديني في رسائل القاضي الفاضل، والذي ظهر فيه تناصه مع القرآن الکريم والحديث الشريف تناصا مباشرا کالاقتباس، وتناصا غير مباشر حين يحور الأديب ألفاظ النص الديني من سياقه إلى سياق آخر.</strong>
<strong> کما ورد التناص في موضوعات مختلفة سياسية، وجهادية، وتعزية، وبشرى بالفتوح، والمدح، والإشادة الأدبية وغيرها. وکان التناص مبثوثا في رسائل الفاضل فأحيانا يکون في مقدمة الرسالة، وأحيانا يختم به، وغالبا ما يکون داخل التناص.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>The term “Intertextuality” is one of the contemporary or modern critique term being used by Western critics, he (the writer) thereafter, jumped to the Arab criticism, where the critics confronted him with theoretical, and applied poetic and prose texts of a different poetic periods or eras.</strong>
<strong>This research was brought about with the view to study the religious intertextuality in the various research works of Al-Qadhi Al-Fadhil. What became vivid and bare in the intertextuality of Al-Qadhi Al-Fadhil with the Glorious Quran and Hadeeth (the noble prophetic tradition) is the direct intertextuality like “quotations”. While the indirect intertextuality is when the poet converts the textual words and style, or transpose it from its original context to another.</strong>
<strong>As it appeared and introduced in different topics such as; politics, jihad, condolence, good news of war victories, praise, literary tribute, and so on.</strong>
<strong>The intertextuality of Al-Fadhil’s messages and writings were displayed in his works. Sometimes these messages could be found in his introduction, a times at the tail end of his messages, and most often than not, those messages could be found well embedded in the body of his messages.</strong>
intertextuality,collected messages and manuscripts,Al-Qadhi Al-Fadhil,Ayyubi literature. التناص، الرسائل الأدبية، القاضي الفاضل، الأدب الأيوبي
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132616.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132616_0ce71e866d1704b8725c98ffc8e8cd66.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
مستويات التداخل النصي من خلال نظرية النص الغائب
12795
12821
AR
الشيخ
أحمد محمد محمود البار
الأستاذ المساعد في قسم اللغة العربية بکلية الآداب والفنون جامعة حائل ـ المملکة العربية السعودية
elshekh.elbar@yahoo.com
10.21608/bfag.2020.132617
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong> </strong>
<strong>يسعى هذا البحث لمعرفة طبيعة العلاقة التي تربط النصوص الأدبية بعضها ببعض ، فهو بهذا المعنى محاولة للوقوف على مستويات التداخل النصي الممکنة فنيا ، مستعينا في ذلک بتوظيف نظرية نقدية معاصرة ، هي نظرية النص الغائب التي هي نتاج ما أنتجه مفهوم التناص ، وقد أکدت هذه الدراسة على کون التداخل النص يکاد يکون أمرا لا مندوحة عنه ، غير أن له مستويات مختلفة ، منها ما يحتفظ فيه النص الجديد بنوع من الندية الفنية مع نصوصه الغائبة ، ومنها ما يفقد فيه هويته الفنية. </strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>This research seeks to know the nature of the relationship that links literary texts to each other. In this sense, it is an attempt to determine the technically possible levels of textual interference , with the help of employing a contemporary critical theory: the theory of the absent text, which is a product of what produced the concept of intertextuality. This study has emphasised on the fact that the text overlapping is almost unavoidable, but it has different levels; in some of them, the new text preserves a kind of technical parity with its absent texts, and in others, it loses its artistic id</strong>
مستويات التداخل النصي ، نظرية النص الغائب ، التداخل النصي ، التناص . Text overlap levels,absent text theory,textual interference,intertextuality
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132617.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132617_d9f846b6e6d1033ba68144cc1e78690f.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
مبدأ التعاون والتأدب في الخطاب السياسي [ مناظرة النبي صلي الله عليه وسلم لعتبة بن ربيعة نموذجاً ]
12823
12862
AR
عبدالعزيز
صابر عبدالعزيز
أستاذ علم اللغة المساعد بکلية دار العلوم ـ جامعة المنيا جمهورية مصر العربية
azizsaber2020@yahoo.com
10.21608/bfag.2020.132619
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>هدف هذا البحث إلي بيان الدور الفعال الذي يقوم به کل من التعاون والتأدب في الخطاب السياسي ؛ حيث إنهما يؤديان دوراً مهماً في ربط الکلام.</strong>
<strong> وقد کان اختياري لدراسة هذين العنصرين بالذات ؛ لما لهما من حضور قوي داخل هذه المدونة النصية.</strong>
<strong>وحاول البحث الإجابة عن السؤال المحوري الآتي : </strong>
<strong>هل يأتي التأدب في الخطاب السياسي من باب الخداع والتمويه أم من باب الصدق والنية الخالصة ؟</strong>
<strong>وقد توصل البحث إلي مجموعة من النتائج ؛ منها : </strong>
<strong>1- </strong><strong>أن مبدأ التعاون يعد من المبادئ الأساسية التي يرتکز عليها الاستلزام الحواري .</strong>
<strong>2- ظهر من خلال البحث الدور المهم لهذين المبدأين في ربط الکلام .</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>This study aimed at identifying the effective role played by cooperation and politeness in political speech since they play an important role in connecting discourse elements</strong><strong>.</strong>
<strong>The researcher chose to investigate these two elements in particular for their abundance in this blog</strong><strong>.</strong>
<strong>The research aims to answer this core question: Does politeness in political speech occur as a way of deceit or csmoflage or as a way of truthfulness and good intention</strong><strong>? </strong>
<strong>The following were some of the results obtained</strong><strong>:</strong>
<strong>1. </strong><strong>The principle of cooperation is one of the basic principles upon which Apocalypse is based</strong><strong>.</strong>
<strong>2. </strong><strong>These two principles (cooperation and politeness) appeared to have a very effective role in connecting discourse</strong>
مبدأ التعاون,مبدأ التأدب,الخطاب السياسي,المناظرة The principle of Cooperation - The principle of Politeness - Political speech - Debate
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132619.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132619_5bfe0bd1da56e4be316dc9d1f195a9af.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
الأنا والآخر في رواية " أن تبقى " للکاتبة خولة حمدي (دراسة في النقد الثقافي)
12863
12927
AR
شيماء
محمد حمدي حسن
قسم الأدب الحديث بقسم اللغة العربية وآدابها - کلية الآداب- جامعة السويس ـ جمهورية مصر العربية
shaemaaa@yahoo.com
10.21608/bfag.2020.132621
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>يسعى هذا البحث إلى تسليط الضوء على الصور الذهنية والقوالب النمطية الجامدة، التي انطبعت في الأذهان؛ لما لها من تأثير على طبيعة العلاقة بين (الأنا العربية ) و(الآخر الغربي) .</strong>
<strong>وفيما يخص منهجية البحث، فقد استند البحث على المذهب الثقافي لـ (إدوارد سعيد) بشکل عام، وعلى رؤيته لتمثيل المُخْتلف بشکل خاص، والتي تلخصت في أن الدراسات الاستشراقية منحت لنفسها الحق في تمثيل الأنا، ووضعتها في قوالب جامدة، تأبى التغيير، مما أثّر على العلاقة بين (الأنا العربية) و(الآخر الغربي).</strong>
<strong>وقد اختار البحث رواية (أن تبقى) للکاتبة "خولة حمدي"، ولعل من أسباب اختيار تلک الرواية، أنها تعتبر من الروايات العربية التي طرحت تلک الإشکالية، وتعرضت للصور الذهنية، بل وحاولت الکشف عن زيفها أيضا، هذا إلى جانب تناولها لمجموعة من القضايا التي ارتبطت بتلک الإشکالية، والتي منها: الهجرة غير الشرعية والمشکلات التي يتعرض لها المُختلف سواء جغرافيا أو سياسيا أو دينيا أو ثقافيا، کما أظهرت محاولة (الأنا العربية) طمس هويتها؛ رغبة في الاندماج مع (الآخر الغربي) .</strong>
<strong> </strong><strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>This research seeks to shed light on the mental images and the rigid stereotypes that impressed in the minds; Because of its impact on the nature of the relationship between the (Arab I) and the (Western Other</strong><strong>).</strong>
<strong>With regard to the research methodology, the research was based on the cultural doctrine of (Edward Said) in general, and on his vision of representing the different in particular, which was summarized by the fact that Oriental studies granted itself the right to represent the ego, and placed it in rigid molds that refuse to change, which affected the The relationship between the (Arab I) and the (Western Other) </strong>
<strong>The research chose the novel (to remain) by the writer 'Khawla Hamdi', and perhaps one of the reasons for choosing that novel is that it is considered one of the Arab novels that presented this problem, and it was exposed to mental pictures, and even tried to reveal its falsehood as well, in addition to dealing with a number of issues that It has been linked to that problem, which includes: illegal immigration and the problems that the different are exposed to, whether geographically, politically, religiously or culturally, as shown by the (Arab ego) attempt to obliterate its identity; A desire to integrate with the (Western Other)</strong><strong>.</strong>
الأنا والآخر ، الثنائيات ، رواية أن تبقى ، خولة حمدي ، النقد الثقافي . the ego and the other,dualities,the novel to stay,Khawla Hamdi,cultural criticism
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132621.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132621_2c33751214c65be7e16fcc8e8aa35037.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
السرقات الشعرية عند الآمدي في کتاب الموازنة (قراءة أخرى)( )
12929
12991
AR
منور
بن نايف الفديد
أستاذ البلاغة والنقد المساعد في قسم اللغة العربية بکلية الآداب والفنون جامعة حائل ـ المملکة العربية السعودية
munawar.2020@yahoo.com
10.21608/bfag.2020.132623
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong> </strong>
<strong>فإنَّ السَّرقاتِ الشِّعريَّةَ في إِطارِها الفَنِّي - لا الجنائي - عُمْدَةٌ من عُمَدِ البَيَان، ورکيزةٌ من رکائز البلاغةِ العربيةِ، تَنَاوَلَتْها کتبُ العلماءِ والدَّارسين -قديمًا وحديثًا- على اختلافِ درجةِ الاهتمامِ، وطريقةِ التَّناولِ، فضلا عما أَحَاطَ بها من لغطٍ في الخُصومةِ أخَرَجَها عن مسارِها الفنِّي وجعلِها وسيلةً من وسائل الصِّراعِ التي يُنْتَقصُ بها من شاعريَّةِ بَعْضِ الشُّعَراءِ، ويُقَوَّضُ بها ما ارْتَکَزَتْ عليه مَذَاهِبُهُمُ الشِّعْريَّةِ، فاحتَدَمَ الصِّراعُ والشَّطَطُ في الخُصومةِ في عَصْرِ ازدِهَارِ العُلومِ العربيَّةِ حول مذهبِ شاعرين يُمثلان قُطْبَيْ الصِّراعِ بين أَنصارِ الحديثِ وأَنْصَارِ القَديمِ، وهما: أَبو تمام والبحتري، وکانت قضية السَّرقاتِ هي الأَساس الذي بَنى عليه خُصومُ أَبي تمام دعوتهم إِلى نفي التَّجديدِ عن مذهبِهِ الشِّعري، وتجريده عن کل ما هو مظنَّة تجديد في المعاني والصُّوَر، فانبرى الآمدي لِتَحويلِ لَغَطِ الخُصومةِ إِلى الدَّرس العِلْمي، فَاحْتَلَّ بذلک کتابُه: (الموازنة بين شعر أَبي تمام والبحتري) منزلةً عاليةً، ومکانةً ساميةً بين الکتب البلاغيَّةِ والنَّقديَّةِ؛ لما يمثله من تکوينِ نظريَّةٍ علميةٍ تتکئ على أُسس متينةٍ، وتقوم على الموازنة بين شعر أَبي تمام والبحتري.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong><strong>For poetic plagiarism in its artistic framework - not criminal - is a pillar of the statement and one of the pillars of Arabic rhetoric. The means of conflict that detract them from the poetic poets, and undermined by what was based upon their doctrines of poetry, Vaandm conflict and excesses in the rivalry in the era of prosperity of Arab science about the doctrine of the poets represent the poles of the conflict between supporters of the modern and supporters of the old, namely: Abu Tammam and Buhturi, was the case Thefts are the basis on which the opponents of Abu Tammam built their call to deny the renewal of his poetic doctrine, and to strip him of all that is expected to be renewed in meanings and images. High, and a high place among the rhetorical books Cash; Because it represents the formation of a scientific theory that rests on solid foundations, and is based on a balance between the poetry of Abu Tammam and Al-Buhtry</strong><strong>.</strong>
السرقات الشعرية، الآمدي، کتاب الموازنة، دراسة نقدية poetic plagiarism,amadi,budget book,Critical Study
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132623.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132623_624fca52c338cd0c5bd8e9267343539b.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
مظاهر تطور النقد الأدبي القديم
12993
13028
AR
يوسف
محمد توتو محمد علي
أستاذ النقد الأدبي المشارک
قسم اللغة العربيّة – کلية الآداب ـ جامعة السلام- جمهورية السودان
yousiftoto456@gmail.com
10.21608/bfag.2020.132625
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>هدفت الدراسة إلى التعرُّف على مظاهر تطور النقد الأدبي القديم من العصر الجاهلي وحتّى نهاية القرن الخامس للهجرة ، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ، وقد توصلت إلى عدة نتائج منها: تحديد مدلول النقد الأدبي ، توسع مدار النقد الأدبي فشمل فنون الشعر والنثر بجانب دراسة حياة الشاعر والکاتب ومدى انعکاس ثقافته على نتاجه الأدبي ، إفراد مؤلفات نقدية متخصصة ، انفصال قضايا النقد الأدبي عن قضايا البلاغة العربية ، وضع تعريف لکل من الشعر والنثر ، تنوع معايير التقييم للعمل الأدبي عبر الأسس التي استنبطوها ، تناول النقاد لنتاج الشاعر أو الأديب بصورة مجملة ، وضع بحور شعرية تختص بوزن الشعر وعروضه وقافيته، توصي الدراسة بتناول اتجاهات النقد الأدبي القديم.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong> The study aimed to identify the aspects of the development of ancient literary criticism from the pre-Islamic era until the end of the fifth century of migration. The study followed the descriptive and analytical approach, and it reached the scope of literary criticism expanded to include the arts of poetry and prose in addition to studying the life of the poet and writer and the extent of the reflection of his culture on his literary output, singling out For the product of the poet or writer in a general way, he developed poetic themes related to the weight, presentation and rhyming of poetry. The study recommends addressing the trends of ancient literary criticism.</strong>
النقد القديم ، النقد الأدبي ، قضايا النقد ، اتجاهات النقد . ancient criticism,Literary Criticism,issues of criticism,trends of criticism
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132625.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132625_912a314ad096f6151433c1f22e0554d0.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
بلاغة الخطاب الحجاجي في القرآن الکريم الاستعارة التمثيلية "نموذجا"
13029
13096
AR
آلاء
عبد الغفار هلال
مدرس البلاغة و النقد الأدبي ـ کلية البنات- جامعة عين شمس ـ جمهورية مصر العربية
alaa.hamed.helal@yahoo.com
10.21608/bfag.2020.132626
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>عُني هذا البحث بالکشف عن الطاقات الحجاجية الإقناعية للصورة الاستعارية التمثيلية في الخطاب القرآني، إذ عُنيت البلاغة الجديدة (نظرية "البرهان" </strong><strong>Argumentation</strong><strong> بفحص الأشکال البلاغية، ودراستها؛ بوصفها وسائل إقناعية. لا تنحصر وظيفتها في الجانب الجمالي، وإنما تتعدى ذلک؛ لتؤدي دورًا حجاجيًا إقناعيًا. وقد رصد البحث أکثر من سبعين استعارة تمثيلية؛ وُظِفت في مجرى الخطاب الحجاجي القرآني؛ بغرض تحقيق عنصري"الإقناع" و"التأثير" في نفوس المخاطبين المُحَاجَجِين، مما يحدث تغييرًا في معتقداتهم، وأفکارهم، وسلوکهم. </strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث: </span></strong>
<strong>- وُظِفت آلية البناء الاستعاري التمثيلي في حجاج المؤمنين؛ بغرض التعبير عن عدد من المقاصد الحجاجية التي أسهمت في تدعيم الحجاجية الکلية للخطاب، ومنها: الحث على الإنفاق في سبيل الله، و الإحسان إلى الوالدين، والتحذير من عداوة إبليس. </strong>
<strong>- أورد الخطاب القرآني تقنية "الاستعارة التمثيلية" في مجرى حجاج الکافرين؛ لإفادة عدد من المقاصد الحجاجية، ومنها: إبطال عبادة الأصنام، وتصوير عظمة القدرة الإلهية، وإظهار عجز الکافرين عن القضاء على الإسلام. </strong>
<strong>- وُظِفت آلية الاستعارة التمثيلية في حجاج إبليس؛ بغرض التعبير عن مقصدين حجاجيين؛ تهديده بما سيناله من عقاب، هو ومن يتبعه، وإظهار عجزه عن إغواء عباد الله المؤمنين. </strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"><strong>- دعّم الخطاب القرآني القوة الحجاجية الإقناعية للصورة الاستعارية التمثيلية من خلال توظيف عدد من الآليات اللغوية والبلاغية المتمثلة في: آلية النعت، وآلية الاستفهام البلاغي، وآلية التأکيد بالقسم، ونون التوکيد، و القصر، وآليتي الأمر والنداء البلاغيتين، وآلية التفصيل بعد الإجمال، وخروج الکلام على خلاف مقتضى الظاهر.</strong></span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>This research paper aims to explore the argumentative persuasive power of the qur’anic representative metaphors. It tackles the “Argumentative theory” as a theoretical framework upon which these metaphors are analyzed and presented as a persuasive method in the qur’anic discourse. </strong>
<strong>This research investigates more than 70 representative metaphors which aim to persuade the readers and to have a direct impact on them. Thus, these metaphors can change the reader’s minds, believes, ideas, and behaviors. </strong>
<strong>Moreover, this paper proves that the figurative method which is used in the discourse of the holy qur’an helps the believers to spend in the cause of Allah, to be kind to their parents, and not to worship false idols. In addition, it warns them of Satan. It also illustrates how non-believers are weak and shows the greatness of Allah. </strong>
<strong>The quranic discourse supports the persuasive power of the representative metaphor by using rhetorical questions, rhetorical appeal, affirmation, informative and descriptive details. </strong>
الحجاج – الاستعارة والحجاج – الاستعارة التمثيلية. Representative metaphor,metaphor and persuasion,Persuasion
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132626.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132626_7a08ce2c55777ae5d1227a2d94bfeb05.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
انفرادات السيوطي وتعليقاته البلاغية في سورتي: آل عمران والمائدة، من تفسير: قطف الأزهار في کشف الأسرار (عرض ومناقشة)
13097
13128
AR
عطا الله
بن جضعان بن سمير العنزي
الأستاذ المساعد بکلية العلوم والآداب برفحاء - جامعة الحدود الشمالية ـ المملکة العربية السعودية
dr.atallah2@gmail.com
10.21608/bfag.2020.132629
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
موضوع البحث<strong>: </strong>
<strong>انفرادات السيوطي وتعليقاته البلاغية في سورتي: آل عمران والمائدة، من تفسير قطف الأزهار في کشف الأسرار (عرض ومناقشة).</strong>
أهداف البحث<strong>: </strong>
<strong> تسليط الضوء على أهم انفرادات السيوطي البلاغية، وتعليقاته البيانية في سورتي: آل عمران والمائدة. </strong>
أهم النتائج:
<strong>- يهتم السيوطي کثيراً بإبراز الأساليب البلاغية في تفسيره، ويحاول الکشف عن إعجازها.</strong>
<strong>- تفسير قطف الأزهار يغلب عليه النقل من کلام العلماء، لکنه مع ذلک يحتوي على عدد من الآراء البيانية، والملامح البلاغية، التي ذکرها مؤلفه تعقيباً على کلام غيره من العلماء، أو تفرد بها دون أن يلمحها من قبله.</strong>
التوصيات:
<strong>تعد تعليقات السيوطي وانفراداته البلاغية، من أهم الملامح التي يجب على الباحث البلاغي التنبه لها، والاهتمام بها، فکتاب قطف الأزهار يعد من أهم کتب السيوطي، حيث تناول فيه المؤلف آيات القرآن الکريم بالشرح والتفسير، وبيان ما فيها من فنون بلاغية، وصور بديعية، ولمحات إعجازية، نقلاً عن غيره، أو اکتشافاً من نفسه.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>Research topic</strong><strong>:</strong>
<strong>Al-Suyuti's rhetorical discourses and rhetorical comments in Surat: Al-Imran and Al-Ma`idah, from the interpretation of picking flowers in Kashf Al-Asrar (presentation and discussion)</strong><strong>.</strong>
<strong>Research aims</strong><strong>:</strong>
<strong> </strong><strong>Shedding light on the most important rhetorical rhetoric of al-Suyuti, and his graphic comments in my surahs: Al-Imran and Al-Ma`idah</strong>
<strong>Main results</strong><strong>:</strong>
<strong>Al-Suyuti is very interested in highlighting the rhetorical methods of his interpretation, and he tries to reveal their miracles</strong><strong>.</strong>
<strong>- </strong><strong>The interpretation of picking flowers is predominantly transmitted from the words of scholars, but nevertheless it contains a number of graphic opinions and rhetorical features, which its author mentioned in response to the words of other scholars, or </strong>
<strong>singularly about them without being caught by him</strong><strong>.</strong>
<strong>Recommendations</strong><strong>:</strong>
<strong>Al-Suyuti's comments and rhetorical singularities are among the most important features that the rhetorical researcher should pay attention to and pay attention to, as the book picking flowers is one of the most important books of al-Suyuti, in which the author addressed the verses of the Holy Qur’an with explanation and interpretation, and explained what it contains of rhetorical arts, adorable pictures, and glimpses Miraculous, according to others, or a discovery from himself</strong><strong>.</strong>
انفرادات، تعليقات، البلاغة، السيوطي، آل عمران، المائدة. Dissociations,Comments,Rhetoric,al-Suyuti,Al-Imran,Al-Ma'idah
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132629.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132629_8d01a473de072189f5b3199e81237f7e.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
استرفادُ مَقُولاتِ عبدِ القاهرِ الجرجانيّ في الدَّرسِ الأسلوبيّ لمحمّد عبد المطلب؛ قراءةٌ في منهجيّةِ المعالجَة والتَّوظيْف
13129
13173
AR
هاني
علي سعيد محمد
أستاذ مساعد بقسم اللغة العربية، کلية الآداب، جامعة الفيوم.ـ جمهورية مصر العربية
has00@fayoum.edu.eg
10.21608/bfag.2020.132630
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>اکتسبَ فکرُ عبد القاهر البلاغيّ في مؤلفاتِ محمد عبد المطلب الأسلوبية مکانةً خاصة؛ بدتْ من خلال تأثره به تأثرا وصل إلى درجة الفتنة، لکنّ هذه الفتنة القرائية لم تکُن مانعتَه مناقشةَ مقولاتِ عبد القاهر وتفنيدَها، رافعًا عنها حجاب الزمن، وناقلا لها من القرن الخامس الهجري إلى القرن الخامس عشر الهجري؛ ليسلک بها تجربة قرائية تبتعد عن الانغلاق المطلق والانفتاح المطلق؛ متحرکا فيها عبر السطح والعمق، ومقدما فيها المقدمات والنتائج، وهي- أيضا- قراءة لا تعترف بالمدلول الأول، کما أنها حداثيةً تدرس القديم بعقل الجديد، وتحمِّلُه ما لا يحتمل أحيانا. </strong>
<strong>وفق ذلک يرصدُ هذا البحثُ بأدواتِ القراءةِ التحليليةِ استرفادَ مقولاتِ عبدِ القاهرِ الجرجانيّ في اثنينِ مِنْ مؤلفاتِ محمد عبد المطلب الأسلوبية، وهما کتابَا:" البلاغة والأسلوبية" و" قضايا الحداثة عند عبد القاهر الجرجاني"، وقد استطعنَا فيه أن نکشفَ عن أهمِّ معالمِ القراءةِ بوصفِها منهجًا لفَهم التراثِ البلاغيِّ عندَ عبدِ المطلب، ثم درسْنا طرائقَ معالجتِه لمقولاتِ عبد القاهر، التي تمثلتْ في: النقدِ والمناقشةِ، وتصديرِها في مرکزِ الهيمنةِ لتقويضِ مقولاتِ البلاغيين، بالإضافة إلى المعالجةِ اللغويةِ للمقولة، وتحميلِها ما لا تَحْتَمِلُ أحيانا. کما درسنا کيفَ صارَ عبدُ القاهر معادلا للبلاغةِ عند عبد المطلب؛ فحاجَجَ بمقولاتِه عنِ البَلاغةِ القديمةِ، وأثبَتَ وعيَهَا بالمنجزِ الأسلوبيّ الحديث.</strong>
<strong> </strong><strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>Abd al-Qahir's thought has received a special place in Muhammed Abd al-Motaleb's works; this special place appears in being highly influenced by Abd al-Qahir to the degree of infatuation. This fascinated reading however has not prevented him from discussing and refuting Abd al-Qahir's quotes taking away the veil of time from them as well as moving these quotes from the 5th century A.H. to the 15th century A.H. so as to take them into an experience of reading away from absolute openness and absolute enclosure; a reading in which Abd al-Motaleb moves through the surface and the depth and presents premises and findings. Additionally, it is a reading that does not accept the first connotation; it is also a modernist reading that studies the old with the mind of the new and attributes interpretations, which are not indicated, to it. </strong>
<strong>Accordingly, this paper tackles, through the tools of analytical reading, quoting Abd al-Qahir al-Jurjani's sayings in two of Muhammad Abd al-Motaleb's works in stylistics, namely Rhetoric and Stylistics, and Issues of Modernism according to Abd al-Qahir. We have managed to reveal the most remarkable features of reading as a method to comprehend the rhetorical heritage according to Abd al-Motaled. Then, we studied the ways through which he approached the quotes of Abd al-Qahir. These ways comprised criticism and discussion, bringing the quotes to the center of domination to refute rhetors' sayings, the linguistic approaching of the quotes as well as attributing interpretations, which are not indicated, to the quotes. In addition, we studied how, for Abd al-Motaleb, Abd al-Qahir has become an equivalent to rhetoric; he argued using Abd al-Qahir's quotes about the old rhetoric and proved that theses quotes are aware of modern stylistic achievement. </strong>
عبد المطلب- الجرجاني- البلاغة- الأسلوبية- قضايا- الحداثة . Abd-al-Motaleb,al-Jurjani,Stylistics,issues,Modernism
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132630.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132630_03969d49528818efbf9f5253cfddfef3.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
البنية الترکيبية فى الأحاديث النبوية دراسة فى العلاقة بين النص والسياق
13175
13224
AR
محمد
السيد محمد عطية مطر
مدرس الأدب والنقد بقسم اللغة العربية ـ کلية الآداب ـ جامعة السويس ـ جمهورية مصر العربية
mohamed.mater@arts.suezuni.edu.eg
10.21608/bfag.2020.132632
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>إن الحديث عن البنية الترکيبية والجمالية فى الحديث النبوي الشريف بمثابة البحث فى بلاغة الحديث النبوي ، والکشف عن سماته الأسلوبية التي يتميز بها عن غيره من النصوص الأدبية الأخري – إن صح التعبير – بأسلوب جمالى قل مثيله ، وشهد له أرباب الفصاحة والبلاغة عبر مختلف الأزمنة والعصور.</strong>
<strong>ولا أستطيع أن أنکر بأن الحديث النبوي نص أدبى بلغ من ذروة البيان والجمال ما بلغ ، ولکنه لم ولن يصل إلى ما وصل إليه القرآن الکريم . ولذلک فليس من العجيب أن يوليه العلماء منذ القدم أهمية بالغة ، للکشف عن المعالم الجمالية فى لفظه ومعناه وصوره وتراکيبه وأسلوبه الشائق الذى جعلته يتربع على قمة الأساليب البشرية .</strong>
<strong>وعلى الرغم من ذلک فإن بحثى له وجهة أخرى تتلخص فى أنه يتجاوز فکرة شرح الحديث، وتفتيت نصه إلى قضايا متعددة ، وتحليله من أشياء خارجة عن النص إلى رصد الظواهر الفنية ذات الدلالات الأسلوبية فى ضوء تحليل البنية اللغوية للحديث الشريف . </strong>
<strong>أما عن أهداف هذا البحث فيتلخص فى :</strong>
<strong>أولاً : البحث عن القاموس اللغوى الخاص الذى ميز کلام الرسول صلى الله عليه وسلم عن بقيه کلام البشر.. حيث لاحظ الباحث بأن للرسول قاموساً نبوياً خاصاً ، ورؤية تربوية متفردة، جعلته ذات تجربة لها جاذبية عميقة ، وتأثيراً بعيداً فى نفوس المخاطبين أجمعين . </strong>
<strong>ثانياً : الکشف عن خصائص البنية الترکيبية التى ميزته عن غيره .. وکيف أنه عکس آثار البيئه الجاهلية فى بعض جوانبها وتياراتها ونزعاتها ، عبر أنساق فنية تمثلها الرسول فى أحاديثه الشريفة .</strong>
<strong>ثالثاً : التنبيه على قدسية الحديث الشريف ، وأنه لاغنى لنا عنه فى استعمال حلقات الإيمان بالله وحده ، وأنه "لاينطق عن الهوى إن هو إلا وحى يوحى علمه شديد القوى"..کما أشارت الآيات ..وأن الحديث الشريف امتداد طبيعى للقرآن الکريم وإن لم يصل إلى ما وصل إليه القرآن الکريم من بلاغة منقطعة النظير شهد لها القاصى والدانى من أرباب الفصاحة والبلاغة عبر مختلف العصور والأزمان . </strong>
<strong>وقد اقتضت طبيعة البحث أن أسير فيه منهجياً على النحو التالى:</strong>
<strong>قسمت البحث إلى مبحثين مسبوقين بمقدمة ومذيلين بخاتمة وثبت بالمصادر والمراجع . </strong>
<strong>کان المبحث الأول تحت عنوان : حسن الابتداء والانتهاء فى الحديث النبوي .</strong>
<strong>وجاء المبحث الثانى ليتناول : البنيه الإيقاعية فى الأحاديث النبوية . </strong>
<strong>وبعد ذلک کانت الخاتمة العامة .. وفيها رصدت أهم النتائج التى توصل البحث إليها.. والتى أرجو من الله أن يفيد منها الباحثون حينما يعمدون الى معالجة الحديث النبوي الشريف معالجة أسلوبية .</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>Talking about the infrastructure and aesthetics in the noble Prophet’s hadith in exchange for researching the rhetoric of the hadith and revealing its stylistic features that it has on it from other literary texts - so to speak - in an aesthetic style that is less like it, and the gains of eloquence and rhetoric have been witnessed by him across different times and eras</strong><strong>.</strong>
<strong>I cannot deny that the Prophet’s hadith is a literary text that has reached the height of clarification and beauty as it reached, but it has not and will not reach what the Holy Qur’an has reached. Therefore, it is not surprising that scientists since ancient times have attached great importance to revealing the aesthetic features in their pronunciation, meaning, images, combinations and interesting style that have made them the forefront of human patterns</strong><strong>.</strong>
<strong>Nevertheless, my research has another view, which is that it goes beyond the idea of explaining the hadith, dividing its text into multiple issues, and analyzing it from things outside the text to observing artistic phenomena with stylistic connotations in light of the linguistic structure of the hadith</strong><strong>.</strong>
<strong>The objectives of this research are summarized in</strong><strong>:</strong>
<strong>First: Searching for the special linguistic dictionary that distinguished the words of the Messenger, may God’s prayers and peace be upon him, from the rest of the words of mankind .. where the researcher noticed that the Messenger has a special prophetic dictionary and a unique educational </strong>
<strong>vision that made him an experience that has a deep attraction and a distant influence on the hearts of all addressees</strong><strong>.</strong>
<strong>Second: Exposing the characteristics of the structural structure that distinguished it from others ... and how it reflected the effects of the ignorant environment in some of its aspects, currents and tendencies, through artistic patterns represented by the Messenger in his noble conversations</strong><strong>.</strong>
<strong>Third: The warning about the sanctity of the noble hadith, and that it is indispensable for us in using the episodes of faith in God alone, and that “he does not utter a passion, if it is only a revelation that reveals his strong knowledge.” The verses also indicated ... and that the noble hadith is a natural extension of the Holy Qur’an even if it does not reach To the unparalleled eloquence reached by the Noble Qur’an, the far and near masters of eloquence and eloquence have witnessed it throughout different ages and times</strong><strong>.</strong>
<strong>The nature of the research necessitated that I conduct it methodically as follows</strong><strong>:</strong>
<strong>The research was divided into two researches, preceded by an introduction and appended by a conclusion, and confirmed by sources and references</strong><strong>.</strong>
<strong>The first topic was titled: The Good Beginning and Completion of the Prophetic Hadith</strong><strong>.</strong>
<strong>The second topic came to deal with: the rhythmic structure of the hadiths</strong><strong>.</strong>
<strong>After that was the general conclusion .. and in it I monitored the most important findings of the research ... which I hope to God that researchers will benefit from when they attempt to treat the noble prophetic hadith in a stylistic manner.</strong>
البنية الترکيبية ، الأحاديث النبوية ، العلاقة بين النص والسياق ، حسن الابتداء ، البنية الإيقاعية . Structural structure,hadiths,relationship between text and context,good initiation,rhythmic structure
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132632.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132632_ee6decabc8c0c4d7ad228d8105da8e24.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
أحکام البنية الصَّرفية والتَّرکيب النَّحوي للعدد عشرة المفرد والمرکَّب تحليل ودراسة تطبيقية لمواضع وروده في القرآن الکريم
13225
13319
AR
سيد عبد الخالق سيد
إسماعيل
قسم اللغة العربية - کلية الآداب - جامعة المنيا
dr.sas91@yahoo.com
10.21608/bfag.2020.132633
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>تجري هذه الدراسة –کما تَبَيَّنَ من خُطَّتِها- في مقدمةٍ وتمهيدٍ وخاتمةٍ وثلاثةِ مباحثَ؛ أولِها للأحکام الصَّرفية لهذا العدد، نحو ضبط شين العدد وعينه، والنسبة والإضافة له، وثانيها للأحکام النَّحوية، نحو تذکير العدد وتأنيثه، وإفراده وترکيبه، وتعريفه وتنکيره، وأحکام تمييزه ومعدوده، وثالثِ هذه المباحثِ للدراسةِ التطبيقيةِ التي تتناولُ مواضعَ ورودِ العددِ في القرآنِ، وصورِ الورودِ بها، وتوجيهِ النَّحويين للعدد ومعدوده، وتحليليها، ووقفات الباحث عند کل مسألة أو توجيه.</strong>
<strong>وجاءت الخاتمة لتسجل أهم ما توصل إليه من نتائج؛ يجدر منها ذکر ما يلي:</strong>
<strong>استغراق مواضع ورود في القرآن الکريم العدد لکل حالاته مفردا ومرکبا حال التذکير والتأنيث جميعًا، وجاء متصلا بمعدوده وغير متصل، کما جاء معدوده موصوفًا وغير موصوف.</strong>
<strong>ورود العدد في القراءات القرآنية بجميع لغاته في الشين، بالإسکان، وهو الأصل، وبالفتح على لغة الحجاز، والکسر کما ينطق بها أهل تميم.</strong>
<strong>حمل حکم التذکير والتأنيث للعدد على لفظ واحد المعدود على الأصل، کما حمل على المعنى في مواضع يجوز فيها ذلک.</strong>
<strong>ورود إسکان العين في العشر والعشرة المرکبتين في بعض القراءات مع الواحد والاثنين والتسعة.</strong>
<strong>الوقوف على الوجه الأشهر أو الأقرب في کثير من المسائل الخلافية التي دندن بها المعربون في توجيه العدد في مواضع وروده في القرآن الکريم.</strong>
<strong>حصر مواضع ورود العدد في جميع أحواله وصوره وتقسيمها وعرض توجيهاتها وتحليلها وترجيح الأقرب منها على غيره</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>This study is being conducted - as is evident from its plan - in an introduction, preamble, conclusion, and three sections. The first is for the morphological provisions of this number, towards controlling the number and specification of the number, the proportion and addition to it, and the second is the grammatical provisions, towards reminding the number and its feminization, its singularity and composition, its definition and denial, and the provisions for its distinction and counting, and the third of these investigations for the applied study that deals with the places of the number and the appearance of the number in the roses, With it, the grammarians directing the number and its enumeration, their analysis, and the researcher's stance on each issue or directive</strong><strong>.</strong>
<strong>The conclusion came to record his most important results: It is worth mentioning the following</strong><strong>:</strong>
<strong>The absorption of places of occurrence in the Noble Qur’an, the number of all its cases, singular and combined, the state of remembrance and feminization of all, and it came connected to its number and not connected, as its number came described and not described</strong><strong>.</strong>
<strong>The number appeared in the Qur’anic readings in all its languages </strong><strong></strong><strong>in Shin, with Iskan, which is the original, and by Fatah in the language of the Hijaz, and in the fragmentation as it is spoken by the people of Tamim</strong><strong>.</strong>
<strong>The rule of remembrance and feminization of the number was carried on one word counted on the original, as it was carried on the meaning in places where that is permissible</strong><strong>.</strong>
<strong>The housing of Al-Ain was mentioned in the ten and the ten compound in some readings with the one, the two and the nine</strong><strong>.</strong>
<strong>Standing on the most famous or closest approach in many of the controversial issues that the expressers indulged in directing the number in places mentioned in the Noble Qur’an</strong><strong>.</strong>
<strong>Determining the places of the number's arrival in all its conditions and images, dividing them, displaying their directions, analyzing them, and weighing the closest ones over others.</strong>
البنية الصرفية؛ الترکيب النحوي؛ عشرة. morphological structure,grammatical structure,Ten
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132633.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132633_50db104d4ecfb33d55a8abe63d80c5c0.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
مدى استخدام اللغة العربية في إدارات العلاقات العامة في المنشآت الخدمية بالمملکة العربية السعودية " دراسة ميدانية"
13321
13367
AR
عبد الله
بن عبده بن جردي الحمدي
أستاذ مساعد بقسم اللغات - کلية الملک عبد العزيز الحربية – الرياض ـ المملکة العربية السعودية
abdalaageredy@gmail.com
10.21608/bfag.2020.132634
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><strong> </strong>
<strong>يستهدف البحث تحقيق هدف رئيسي وهو التعرف على مدى استخدام اللغة العربية في إدارات العلاقات العامة في المنشآت الخدمية بالمملکة العربية السعودية وقد توصل البحث إلى انخفاض مستوى استخدام اللغة العربية في إدارات العلاقات العامة بالمنشآت الخدمية من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة وکذلک ارتفاع مستوى إدارات العلاقات العامة في المنشآت الخدمية من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة ووجود علاقة ارتباط عکسية ذات دلالة إحصائية بين مستوي استخدام اللغة العربية في إدارات العلاقات العامة ومستوى إدارات العلاقات العامة في المنشآت الخدمية عند مستوى 0.01، عدم وجود فروق في مستوى استخدام اللغة العربية في إدارات العلاقات العامة بين قطاعات الاتصالات والفنادق والمستشفيات عند مستوى معنوية 0.05، وضعف اهتمام إدارات العلاقات العامة في المنشآت الخدمية باستخدام اللغة العربية في التعاملات مع العملاء والاهتمام فقط باللغات الأجنبية.</strong>
<strong>ويوصي البحث بضرورة العمل على زيادة الاهتمام بتدريس اللغة العربية ورفع مستوى الطلاب في جميع المراحل الدراسية في المملکة العربية السعودية، وجعل إجادة اللغة العربية شرطاً اساسياً من شروط التعيين في الوظائف سواءً في القطاع الحکومي أو القطاع الخاص إلى جانب اللغات الأجنبية، وتشجيع المؤسسات والمنشآت الخدمية الحکومية والخاصة على استخدام اللغة العربية في کافة تعاملاتها.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>The research aims to achieve a major goal, which is to identify the extent of the use of the Arabic language in public relations departments in service establishments in the Kingdom of Saudi Arabia. The research has found a decrease in the level of the use of the Arabic language in the public relations department in service facilities from the viewpoint of the individuals of the study sample as well as the high level of the public relations department in Service facilities from the viewpoint of the study sample members and the existence of a statistically significant inverse correlation between the level of the use of the Arabic language in the Public Relations Department and the level of the Public Relations Department in the service facilities at the level of 0.01, the absence of differences in the level of the use of the Arabic language in the management of public relations between the communication sectors Hotels and hospitals are at a significant level of 0.05, and the public relations department's interest in service facilities is weak in using the Arabic language in dealings with clients, and the interest is only in foreign languages.</strong>
<strong>The research recommends the necessity of working to increase interest in teaching Arabic and raising the level of students at all academic levels in the Kingdom of Saudi Arabia, making mastery of the Arabic language a prerequisite for appointment to jobs, whether in the government sector or the private sector in addition to foreign languages, and encouraging government service institutions and establishments And especially the use of the Arabic language in all its dealings.</strong>
اللغة العربية,إدارة العلاقات العامة,المنشآت الخدمية . Arabic Language - Public Relations Management - Service Facilities
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132634.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132634_b419427d5654248cd4dc84d3adbdc249.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
توظيف المفعول المطلق بين الإنابة والعمل في کتاب معاني القرآن للفراء (دراسة تحليلية)
13369
13400
AR
فاطمة
سويلم سليم الحويطي
قسم اللغة والنحو والصرف ـ کلية اللغة العربية وآدابها ـ جامعة أم القرى ـ المملکة العربية السعودية
fatmaa2025@gmail.com
10.21608/bfag.2020.132635
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>تدور هذه الدراسة حول توظيف المفعول المطلق بين الإنابة والعمل في کتاب " معاني القرآن " للفراء , وتتبع آراء الفراء فيها , والنظر فيما اتفق واختلف فيه مع نحاة البصرة , والتعرف على منهج الفراء في ذلک وأثره في الدرس النحوي .</strong>
<strong> ولکي يؤتى هذا البحث ثماره المرجوة منه قسمته ثلاثة مباحث:</strong>
<strong>- المبحث الأول: المصدر المؤکد المبدل من فعله</strong>
<strong>- المبحث الثاني: المصدر المنصوب لفعل محذوف</strong>
<strong>- المبحث الثالث: إنابة اسم المصدر عن المصدر " المفعول المطلق</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>This study revolves around the use of the absolute effect between assignment and work in the book “The Meaning of the Qur’an” for furs, tracking the views of the fur about it, looking at what agreed and disagreeing with the Basra people, and learning about the fur’s approach to that and its effect on the grammatical lesson</strong><strong>.</strong>
<strong> </strong><strong>In order for this research to bear the desired fruits from it, it is divided into three sections</strong><strong>:</strong>
<strong>- </strong><strong> </strong><strong>The first topic: the confirmed source that is changed from his action</strong>
<strong>- </strong><strong> </strong><strong>The second topic: the accusative source for a deleted verb</strong>
<strong>- The third topic : Assigning the source’s name to the source (the absolute objection)</strong>
توظيف المفعول المطلق ، الإنابة ، العمل ، کتاب معاني القرآن ، الفراء ، دراسة تحليلية . employing the absolute effect,Representation,Action,the book of meanings of the Qur’an,Fur,an analytical study
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132635.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132635_f3b031966510464213fd166c5c2e1360.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
برنامج تصريف الأفعال (قطرب) نقد وتقويم
13401
13443
AR
محمد
محمد عبد الحليم الشوبري
أستاذ مساعد بقسم اللغة العربية – کلية العلوم الإنسانية – جامعة الملک خالد – السعودية، ومدرس النحو والصرف والعروض في کلية دار العلوم – جامعة القاهرة- مصر.
dr.shopare@gmail.com
10.21608/bfag.2020.132636
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong> </strong>
<strong>يهدف هذا البحث إلى المشارکة في مجال اللسانيات الحاسوبية (الجانب الصرفي والمعجمي) عن طريق اختبار مدى کفاءة برنامج تصريف الأفعال (قطرب) لصاحبه طه زروقي، ويحدد البحث أنواع الأفعال العربية، ويورد نموذجين لکل فعل، ويرى مدى قدرة البرنامج على تصريف هذه الأفعال تصريفا صحيحا والإسناد إليها وتوکيدها، وإيراد کل أبواب الأفعال الموجودة في معجمات اللغة، ويبحث عن جوانب القصور في البرنامج حتى يقوِّمها ليفيد بها الناطقين بالعربية وغيرهم ممن يلجئون إلى مثل هذه البرامج في تعلمهم اللغة ودراستها.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong> </strong>
<strong>This research is a contribution to the field of computational linguistics (the morphological and lexical aspects). It tests the efficiency of “Qutrub”: an Arabic verb conjugator developed by Taha Zarrouki. The research identifies types of Arabic verbs, provides two models for each verb, and examines to what extent this conjugator can correctly conjugate verbs when they are used with other parts of the speech (nouns and pronouns) and when they are used in the emphatic form. It investigates if "Qutrub" comprehensively includes all verb entries contained in language lexicons, and studies deficiencies of the program so that they can be addressed to the benefit of Arabic speakers and others who use such programs to learn and study Arabic. </strong>
الصرف,الحاسوب,قطرب- برنامج تصريف الأفعال- الإسناد,التوکيد- اللسانيات الحاسوبية,المعجم- غير الناطقين بالعربية. Morphology - Computer - Qatar - Verb conjugation program - Attribution - Emphasis - Computer linguistics - Lexicon - Non-Arabic speaking
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132636.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132636_5f7e130ba37b6ab4b6da4b9a5c00df65.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
احْتِکَامُ ابْنِ الْعَرَبِيِّ لِلنَّحْوِ فِي التَّرْجِيحِاتِ الْفِقْهِيِّةِ فِي کِتَابِهِ أَحْکَامِ الْقُرْآَنِ
13445
13495
AR
مُحَمَّد
نَادِي فَرْغَلِي مُحَمَّد
مُدَرِّسُ النَّحْوِ وَالصَّرْفِ بِقِسْمِ الْلُّغَةِ الْعَرَبِيَّةِ
کُلِّيَّةُ الْآدَابِ- جَامِعَةُ الْوَادِي الْجَدِيدِ
جمهورية مصر العربية
dr.mohammednady124@gmail.com
10.21608/bfag.2020.132637
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong> </strong>
<strong>إِنَّ فَهْمَ الْأَحْکَامِ الْفِقْهِيَّةِ لَا يَتَأَتَّى إِلَّا بِفَهْمِ الْلُّغَةِ الْعَرَبِيَّةِ وَمَعْرِفَةِ دَقَائِقِهَا وَتَرَاکِيْبِهَا؛ فَإِنَّ الْقُرْآَنَ الْکَرِيمَ بِلُغَةِ الْعَرَبِ نَزَلَ، وَالنَّبِيُّ- صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- بِلِسَانِهِمْ نَطَقَ، وَالنَّحْوُ وَسِيلَةٌ لِفَهْمِ الْلُّغَةِ، وَحِفْظِ الْلِّسَانِ عَنِ الْخَطَأِ فِي الْکَلَامِ، وَمِنْ هُنَا تَظْهَرُ وَشَائِجُ الْعَلَاقَةِ الْقَوِيَّةِ بَيْنَ اسْتِخْلَاصِ الرَّأْيِ الْفِقْهِيِّ وَبَيْنَ فَهْمِ الْلُّغَةِ، وَإِدْرَاکِ مَدْلُولَاتِ تَرَاکِيْبِهَا الْمُخْتَلِفَةِ؛ فَلَا تَکَادُ مَسْأَلَةٌ فِقْهِيَّةٌ تَخْلُو مِنْ دَلِيلٍ نَحْوِيٍّ اسْتَنَدَ عَلَيْهِ الْفَقِيهُ فِي تَرْجِيحِ رَأْيِهِ، أَوْ دَحْضِ آَرَاءِ مُخَالِفِيهِ؛ فَکَانَ النَّحْوُ دَلِيلًا مِنَ الْأَدِلَّةِ وَرَکِيزَةً مِنَ الرَّکَائِزِ الَّتِي اسْتَنَدَ عَلَيْهَا الْفُقَهَاءُ وَالْمُفَسِّرِونَ فِي تَرْجِيحِ آَرَائِهِمْ کَمَا کَانَ النَّحْوُ وَسِيلَةً لِفَهْمِ مَقَاصِدِ الْلُّغَةِ وَدِلَالَاتِ تَرَاکِيبِهَا الْمُخْتَلِفَةِ.</strong>
<strong>لَعِبَ النَّحْوُ دَوْرًا مِحْوَرِيًّا مُهِمًّا فِي اسْتِدْلَالَاتِ ابْنِ الْعَرَبِيِّ عَلَى تَرْجِيحِ آَرَائِهِ الْفِقْهِيَّةِ، وَقَدْ عُنِيَ الْبَحْثُ بِدِرَاسَةِ الْمَسَائِلِ الْفِقْهِيَّةِ فِي کِتَابِ" أَحْکَامِ الْقُرْآَنِ" لِابْنِ الْعَرَبِيِّ الْمَالِکِيِّ الَّتِي کَانَ النَّحْوُ دَلِيلًا فِي التَّرْجِيحِ فِيْهَا أَوِ الرَّدِ عَلَى آَرَاءِ الْمُخَالِفِينَ.</strong>
<strong>أَبْرَزَ الْبَحْثُ دَوْرَ النَّحْوِ فِي تَأْصِيلِ الْأَحْکَامِ الْفِقْهِيَّةِ، وَطَرَائِقِ الْاِسْتِدْلَالِ عَلَيْهَا مِنْ خِلَالِ دِرَاسَةِ بَعْضِ الْمَسَائِلِ الْفِقْهِيَّةِ الَّتِي کَانَ لِلنَّحْوِ دَوْرٌ مُهِمٌّ فِي تَرْجِيحِ رَأْيٍ عَلَى رَأْيٍ، أَوِ إِضْعَافِ حُجَّةِ الْمُخَالِفِينَ، وَلَيْسَ النَّحْوُ- بِالضَّرُورَةِ- هُوَ الْمُرْتَکَزَ الْأَوَّلَ الَّذِي بَنَى عَلَيْهِ ابْنُ الْعَرَبِيِّ أَوْ غَيْرُهُ مِنَ الْفُقَهَاءِ أَحْکَامَهُ فِي التَّرْجِيحِ بَيْنَ الْآَرَاءِ الْفِقْهِيَّةِ، بَلْ کَانَ أَدَاةً مُهِمَّةً فِي فَهْمِ الْقَضَايَا وَاسْتِنْبَاطِ الْأَحْکَامِ وَالتَّرْجِيحِ بَيْنَهَا.</strong>
<strong>وَإِذَا کَانَ الْاِسْتِدْلَالُ بِالنَّحْوِ ضَعِيفًا فِي قَضِيَّةٍ بِعَيْنِهَا، فَإِنَّ ذَلِکَ لَا يَعْنِي بِالضَّرُورَةِ ضَعْفًا فِي النَّحْوِ فِي حَدِّ ذَاتِهِ، وَلَا يُعَدُّ ضَعْفًا فِي الْفُقَهَاءِ وَالْمُفَسِّرِينَ، بَلْ کَانَ الْاِسْتِدْلَالُ بِالنَّحْوِ قَائِمًا عَلَى تَوْظِيفِ فَهْمِهِمْ لِتَغَيُّرِ دِلَالَاتِ الْلُّغَةِ وَمَعَانِيْهَا بِتَغَيُّرِ تَرَاکِيبِهَا النَّحْوِيَّةِ وَأَحْکَامِهَا، وَأَسْهَمَ ذَلِکَ فِي تَکْوِينِ أُسُسٍ قَوِيَّةٍ يَشُدُّ بَعْضُهَا بَعْضًا لِإِنْتَاجِ مِذَاهِبَ فِقْهِيَّةٍ لَهَا مُرْتَکَزَاتٌ مُتَرَابِطَةٌ وَقَوَاعِدُ مُحْکَمَةٌ.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>Understanding the rules of Fiqh ( jurisprudence) cann't be achieved without understanding the Arabic language and knowning its syntaxes and semantic structures. As Holy Qur'an was sent in Arabic and prophet Mohammed( pbuh) spoke Arabic. Grammar then is a means to interpret language and keep one's tongue from erring in speech. As a results there appeares the strong relationship between getting a rule of Fiqh and understanding the language with its different significant semantic structure there is hardly a topic Fiqh that has no linguistic significance used by a jurist to prove his vision Vs other jurists'. So, grammar has been one of the most important evidences and pillars upon which interpreters and jurists based their opinions as grammar has been a means to interpret the meanings of language and its different semantic structures</strong><strong>.</strong>
<strong>Indeed, the science of grammar played an important role in Ibn El Araby inferences to prove and validate his juristic opinions. So, the purpose of this paper is to tackle the junstic matters in Ibn El Araby (" Ahkam El quran) in which grammar is used as an important evidence in proving it and denunciating opponents' opinions</strong><strong>.</strong>
<strong>The paper handles the role of grammar in rooting juristic rules and methods of its proning against other jurists opinion or indicating the weakness of their evidences. And it cann't be said that grammar is- necessarily- the first basic that Ibn El Araby or other junsts used its rules to select from Fiqh's rules, moreover, grammar has been a means to understand different matters extracting rules and selecting from</strong><strong>.</strong>
<strong> If using grammar as a means for understanding a specific matter is weak, using it in other semantic structures is valid for well understanding. The result is the appearance of strong related pillars used to construct jurisprudence doctrines based on connected foundation. </strong><strong> </strong>
ابْنِ الْعَرَبِيِّ، الاحْتِکَامُ ، احتکام النَّحْوِ ، التَّرْجِيحِاتِ الْفِقْهِيِّةِ ، کِتَابِهِ أَحْکَامِ الْقُرْآَنِ. Ibn Al-Arabi,Etiquette,Arbitration of Syntax,Jurisprudence Prejudices,Writing Rulings of the Qur’an
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132637.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132637_0912e6afb1b180892905820f1df61d91.pdf
جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربية
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
2356-9050
2636-316X
24
13
2020
12
01
أقوال القاسم بن سلام التفسيرية في کتابه غريب الحديث موازنتها بأقوال المفسرين دراسة لغوية نقدية في ضوء السياق اللغوي (الأحاديث المرفوعة) (أنموذجا)
13497
13692
AR
محمد
عبد الحميد حويزي
مدرس أصول اللغة ـ في کلية اللغة العربية ـ جامعة الأزهر ـ فرع البحيرة ـ جمهورية مصر العربية .
hweizi@yahoo.com
10.21608/bfag.2020.132638
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>هذا البحث يجمع أقوال أبي عبيد القاسم بن سلام التفسيرية في الأحاديث المرفوعة إلى سيدنا رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ من کتاب غريب الحديث، ويوازن بينها وبين أقوال المفسرين، ثم يدرسها دراسة لغوية نقدية في ضوء السياق اللغوي، من خلال ثلاثة مباحث، هي: ما يحتمله السياق، وما يرجحه السياق، وما يبعده السياق. وقد حرص الباحث على إعمال السياق القرآني مع أقوال المفسرين في المباحث الثلاثة، کما حاول اتخاذ هذا السياق ميزانا يزن به هذه الأقوال؛ ضمانا لقداسة النص القرآني وتمکينا لفهمه فهما صحيحا، من خلال ربط مواد الألفاظ بمعناها المحوري، وما يعبر عنه کل حرف صوتيا، مؤکدا أن السياق القرآني أحد أعمدة الترجيح الأساسية في منهجية التفسير، ولا يستغنى عنه بحال، وهو يضبط فهم المتلقي، مؤکدا کذلک أن کتاب غريب الحديث لأبي عبيد يعتبر ثروة ثرة وموسوعة علمية لا غنى عنه لدارسي العلوم العربية والشرعية؛ إذ يحوي کثيرا من علوم اللغة والشريعة، وقد لاحظ الباحث أن اختيارات جمهور المفسرين في الکثير الغالب کانت تتفق مع اختيارات أبي عبيد التفسيرية؛ مما يدل على سعة أفقه وعبقريته الفذة في اللغة والتفسير والحديث على السواء، وهذا من ضمن ما کشفته الدراسة .</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong> </strong><strong>This research collects the interpretative sayings of Abu Ubayd al-Qasim bin Salam in the hadiths submitted to our master, the Messenger of God - may God bless him and grant him peace - from the book Gharib al-Hadith, and weighs them with the sayings of the commentators, and then studies them through a critical linguistic study, through three investigations, namely : What the context tolerates, what the context favors, and what the context excludes. The researcher was keen to apply the Quranic context with the sayings of the commentators in the three subjects, and he also tried to take this context as a balance by which to weigh these sayings. In order to ensure the sanctity of the Qur’anic text and enable it to properly understand it, by linking the articles of the words with their axial meaning and what each phoneme expresses, confirming that the Qur’anic context is one of the main weighting pillars in the methodology of interpretation, and it cannot be dispensed with anyway, and it controls the understanding of the recipient, confirming also that the book Gharib al-Hadith by Abu Ubayd is considered a wealth of wealth and an indispensable scientific encyclopedia for students of Arabic and Sharia sciences. It contains a lot of the sciences of language and Sharia, and the researcher noticed that the choices of the majority of commentators in most cases were consistent with Abu Ubayd's interpretative choices. Which indicates his broad horizon and his exceptional genius in language, interpretation and hadith alike, and this is what the study revealed</strong><strong>.</strong>
القاسم بن سلام، غريب الحديث، الأقوال تفسيرية، الموازنات التفسيرية، النقد اللغوي، السياق اللغوي. Al-Qasim Bin Salam,Gharib Al-Hadith,Interpretive Sayings,Interpretive Balances,Linguistic Criticism,Quranic context
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132638.html
https://bfag.journals.ekb.eg/article_132638_e5eb5b5499f8d064ec3d21a36d2d0abe.pdf