2024-03-29T11:46:55Z
https://bfag.journals.ekb.eg/?_action=export&rf=summon&issue=16024
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
المصطلح في حلية المحاضرة للحاتمي(388هـ) (دراسة دلالية)
عاطف
عبد العزيز معوض عيد
الملخص يسلک هذا البحث مسلک البحوث البينية بين علوم العربية، فيروم معالجة دلالية للمصطلحات البلاغية والنقدية في کتاب حلية المحاضرة في صناعة الشعر لأبي علي محمد بن الحسن بن المظفر الحاتمي(388هـ)، وموضوع هذا الکتاب الشعر والبديع والنقد، حيث استخدم الحاتمي مجموعة من المصطلحات مما لا تشيع في مجال الدرس البلاغي والنقدي. إن کتاب حلية المحاضرة في صناعة الشعر موسوعة تتنقل فيها المعلومات من اللغة وقواعدها، إلى البلاغة وفنونها، إلى النقد وأصوله، إلى روايات الشعر المختلفة، تدور على عصورها في غير توان ولا شفقة تدل على تبحر في الاطلاع وتضلع في فهم أسرار العربية، وبها محاولة لإنشاء فن النقد متقيداً بمصطلحات معينة محددة. من أجل ذلک يأتي هذا البحث ليعالج بعض المصطلحات الواردة في کتاب حلية المحاضرة، موضحاً الفرق بين دلالات تلک المصطلحات عند الحاتمي، ودلالتها لدى اللغويين والبلاغيين، حيث يحصر البحث مجموعة من المصطلحات التي وردت في حلية المحاضرة، مما لا يشيع لدى البلاغيين والنقاد القدامى، موضحاً المعنى اللغوي والاصطلاحي، والفروق بين الاستخدامات المختلفة، وأثر هذا الاستخدام في الدرس البلاغي والنقدي، وذلک من خلال تتبع رحلة المصطلح عبر المصادر المختلفة، وقبل هذا يقف على ترجمة للحاتمي ومنهجه في کتاب حلية المحاضرة.This research takes the course of inter-research among Arab sciences. It seeks a seminal treatment of rhetorical and critical terms in the book of the lecture ornament in the poetry of Abu Ali Muhammad bin Al-Hassan bin Al-Mudhafar Al-Hatimi (388 AH). The subject of this book is poetry, the innovation and criticism, where Al-Hatimi used a set of terms which are not common in the field of rhetorical and critical lesson. The lecture ornament book in the poetry industry is an encyclopedia in which information is transferred from the language and its rules, to rhetoric and its arts, to criticism and its origins, to various poetry narrations, revolving around its eras before the author in non-resilience and no compassion indicating navigating and knowing about the secrets of Arabic, and with it an attempt to create the art of criticism adhering to certain, specific terms. For this purpose, this research comes to address some of the terms mentioned in the Lecture’s Ornament book, explaining the difference between the meanings of those terms according to Al-Hatimi, and their significance among linguists and rhetoricians. The research limits a set of terms that are mentioned in the Lecture Ornament, which is not common to rhetoric and ancient critics, explaining linguistic and idiomatic meaning, and the differences between the different uses, and the effect of this use on the rhetorical and critical lesson, by tracking the term's journey through various sources, and before this stands on a translation of Hatami and his method in the Lecture's book
کتاب حلية المحاضرة - الحاتمي
المصطلح البلاغي والنقدي
الدلالة. Lecture’s Ornament book - Hatami - Rhetorical and Critical Term - Significance
2020
08
01
7261
7320
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106590_353ef9f5449109004b296bbed09c406f.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
آراء يونس بن حبيب النحويّة ورواياته في کتاب سيبويه ( دراسة وصفيّة نحويّة )
محمـد
سعد محمـد أحمد
الملخص تهدف هذه الدراسة إلى إظهار آراء يونس بن حبيب النحويّة ورواياته في کتاب سيبويه والنظر فيها بعين الفحص والتمحيص والتصنيف ؛ وممّا دفعني دفعاً لهذا البحث عدم وجود مصنفٍ خاصٍ بالنحو لهذا العالم الجليل وتناثر آرائه في الکتب المختلفة خاصة "کتاب سيبويه" الذي عُدّ فيه الرجل الثاني – بعد الخليل - من حيث کثرة الآراء والروايات؛ وهذه الناحية الأخيرة تثير الاهتمام العلمي في البحث والتنقيب. وقد تعددت مشارب آراء هذا العالم الجليل النحويّة في کتاب سيبويه وتباينت؛ فنجده أحياناً ينفرد بآراء خاصةٍ به ؛ ويوافق الکوفيين حيناً آخر ؛ ويماثل رأيه أحياناً رأي نحاة آخرين کالخليل وأبي عمرو وسيبويه وغيرهم . وفي جانب الروايات يُلحظ کثرة روايات الشواهد النحويّة التي وصلت عن طريقه ؛ إلى جانب کونه راوياً رئيساً لآراء أستاذه أبي عمرو بن العلاء . وتفاصيل کلّ هذا وغيره سوف تتضح من خلال السطور القادمة إن شاء الله . وسوف يتسلسل الحديث في هذا الموضوع بدءاً من نشأة النحو العربيّ ومدارسه؛ ثم سيرة هذا العالم الجليل ؛ ثم تأتي تفاصيل آرائه ورواياته في کتاب سيبويه؛ ثم تُختم الدراسة بخلاصة تحصر أهم ما دار فيها وما توصلت إليه من نتائج . Abstract This paper aims at demonstrating and reviewing different grammatical views of the Arab linguist Younis ibn Habib as stated in his book “ Sibawayhee “ .In other words, the study intends to explore Ibn -Habeeb’s perspectives and ideas on Arabic grammar in order to further scrutinize and elaborate them. What actually lead the researcher to write this paper is insufficiency of the amount of grammatical books that explore Ibn-Habeeb ideas about Arabic grammar. These ideas are basically expressed throughout many of his different works particularly the book entitled “Sibawayhee“ which raises a lot of research. Ibn- Habeeb’s’ opinions on Arabic grammar as introduced in his book “Sibawayhee”are extremely varied. For instance , although he had developed his own unique approach to Arabic grammar , a lot of his insights and viewpoints correspond directly to Alkwofa school of grammar and match many other similar views developed by some other prominent Arab grammarians such as Al-Khalil ibn Ahmad , Abu-Amr Alaa and Sibawayhee . Moreover, Ibn –Habeeb reported a lot of models and examples as grammatical evidences concerning different aspects of Arabic language grammar. The present study starts in its first section with historical overview of Arabic grammar and its schools while successive sections are wholly devoted to provide a brief account of Ibn-Habeeb and to review his significant views and opinions on Arabic Grammar . Finally, the study concluded with results and recommendations .
يونس بن حبيب ـ أراء يونس
کتاب سيبويه
دراسة وصفية
آراء نحوية
دراسة نحوية . Younis bin Habib - Araa Yunus؛ Sibawayh book؛ descriptive study؛ Anna grammar؛ grammatical study
2020
08
01
7321
7370
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106591_8dea9c3eeb07462484607343dfeb6dc3.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
دلالات الإطالة الترکيبيَّة بالاستغناء بالمرکَّب عن المفرد في القرآن
محمَّد
حسام عبدالتواب عبدالمجيد عبدالرحيم
الملخص يهدف هذا البحث إلى بيان أنَّ (الزيادة)، أحد عناصر التحويل، ينتج عنها إطالة ترکيبيَّة سواء أکانت هذه الإطالة إسناديَة (إطالة بناء الجملة) أم غير إسناديَّة، وهذه الإطالة الترکيبيَّة مصدرها الاستغناء بمرکَّب الجارّ غير الأصلي (الباء – مِن) ومجروره عن المفرد غير المجرور من المرفوعات أو المنصوبات في القرآن، وقد يُخرَّج على التضمين أو الحذف؛ لدلالات مقصودة في مواضعها، وحسب سياقاتها.Abstract This research aims to show that (the increase), as one of the elements of the transformation, results in a synthetic length, whether this length is predicate (lengthening the syntax) or non-predicate. The offender is one of the things mentioned in the Qur’an, and it may be subject to inclusion or deletion. For intentional connotations in their positions and according to their contexts.
الإطالة الترکيبيَّة
إطالة بناء الجملة
الإطالة الإسناديّة
الإطالة غير الإسناديَّة
الزيادة - الاستغناء
الجارّ غير الأصلي - التوسعة الدلاليَّة
التضمين. Structural lengthening - sentence lengthening - chain lengthening - non-chain lengthening - increase - dispensing - non-original neighbor - semantic expansion - inclusion
2020
08
01
7371
7438
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106595_357a20326a66bbabd5020fde16afb6f3.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
الخيال الأدبي بين الفکر القديم والدراسات الحديثة
عصمت
محمد أحمد رضوان
إن الأعمال الأدبية هى عصارة النفس البشرية ، وخلاصة التجارب الإنسانية ، وهى تتألف من عناصر متعددة ، تتآزر لتُنتج أدبًا له جماله وطلاوته، وله قدرته على التأثير فى نفوس المتلقِّين . والخيال عنصر مهم من عناصر العمل الأدبى ، بل هو فى الشعر روحه التى يحيا بها ، وعموده الذى لا يتم بناؤه إلا به ، وهو ميدان التفاضل بين المبدعين ؛ إذ يکون لصاحب الخيال اليقظ المحلق قصب السبق على غيره من المجيدين . وقد کثر کلام النقاد فى القديم والحديث عن الخيال وحقيقته ، وأثره فى الأعمال الإبداعية فى مختلف العصور الأدبية . وأحاول فى هذه الدراسة المتواضعة استجلاء مفهوم الخيال وأهميته وقيمته الجمالية للإبداع الأدبى بين الفکر القديم والدراسات الحديثة ،سائلاً الله (عز وجل) العون والسداد .Abstract Literary works are the leachate of the human psyche, and the essence of human experiences, and it consists of multiple elements, which collaborate to produce literature that has beauty and dearness, and which has the ability to influence the hearts of the recipients. Imagination is an important element of literary work. Rather, poetry is the spirit in which it lives, and its pillar is only built with it, and it is the field of differentiation between creators; As the owner of the imaginative awakened flying prized over other glorified. Critics have talked a lot in ancient and talk about fiction and its truth, and its impact on creative works in various literary ages. In this humble study, I try to clarify the concept of imagination, its importance and its aesthetic value for literary creativity between old thought and modern studies, asking God (the Exalted, Majestic) help and payment
الخيال الأدبي
الخيال
الفکر القديم
الدراسات الحديثة
الفکر الأدبي . literary fiction؛ fiction؛ ancient thought؛ modern studies؛ literary thought
2020
08
01
7439
7470
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106598_23c0cdab36cb736cb16579893e7ca9e2.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
تداعيات تجربة الحزن فى شعر العتبي ت228ه (( الموقف والأداة ))
رزق
المتولي رزق أحمد
الملخص يهدف هذا البحث إلى دراسة تداعيات تجربة الحزن فى شعر العتبي، واستکناه بواعثها ومظاهرها والأسباب المؤدية إليها، فضلا عن معرفة الآليات التى اتَّکأ عليها العتبي للتعبير عن تجربته الحزينة. وقد اعتمدت فى البحث على المنهج الوصفي التحليلي، مع عدم إغفال دور المنهج النفسي من أجل بيان مواضع الحزن فى شعر العتبي، وإيضاح البواعث التى جعلته يحزن ويتألم من خلال النصوص الشعرية عنده. وجاء تقسيم البحث تلبية لخطته وأهدافه، حيث تضمَّن مقدمة، وتمهيدا، فصلين رئيسين، تليهما خاتمة، تجمل نتائجه. أمَّا الفصل الأول وعنوانه: بواعث الحزن ومظاهره فى شعر العتبي. وقد تضمَّن خمسة مباحث، الأول: الموت باعثا للحزن عند العتبي. والثاني: رثاء النفس باعثا للحزن عند العتبي. والثالث: بکاء الشيب والشباب باعثا للحزن عن العتبي. والرابع : الشکوى من الأصدقاء باعثا للحزن عند العتبي. والخامس: الإخفاق فى الحب باعثا للحزن عند العتبي. أمَّا الفصل الثاني وعنوانه: آليات التعبير عن الحزن فى شعر العتبي. وقد تضمَّن ثلاثة مباحث. الأول: لغة الحزن فى شعر العتبي. والثاني : التشکيل الإيقاعي وأثره فى تجربة الحزن عند العتبي . والثالث : فنيات التصوير فى شعر الحزن عند العتبي.This research aims to study the repercussions of the experience of sadness in Al-Utbi's poetry, and we deduced its causes, manifestations and the reasons leading to it, as well as knowing the mechanisms that Al-Atabi relied on to express his sad experience. In the research, it relied on the descriptive analytical approach, without neglecting the role of the psychological approach in order to explain the places of sadness in Al-Atabi poetry, and to clarify the motives that made him sad and suffer through his poetic texts. The research division came in response to his plan and objectives, as it included an introduction and a preliminary two chapters, followed by a conclusion, summarizing its results. As for the first chapter and its title: Emitters of sadness and its manifestations in Al-Utbi's poetry. It included five topics, the first: death, a cause for grief at Al-Atabi. The second: Self lamentation is a source of sadness at Al-Atabi. And the third: crying gray hair and young people is a source of sadness for Al-Atabi. The fourth: the complaint from friends was a source of sadness at Al-Atabi. And the fifth: failure to love is a source of sadness at Al-Atabi. The second chapter, entitled: Mechanisms for Expressing Sadness in Al-Utbi's Poetry It included three sections. The first: the language of sadness in Al-Utbi's poetry. The second: the rhythmic formation and its effect on the experience of sadness at Al-Atabi. And the third: photography techniques in the poetry of sadness at Al-Atabi
الحزن- العتبي- رثاء النفس- بکاء الشيب
دوافع الحزن. Sadness - Atabi - Lamentation of the soul - crying gray hair - the motives for sadness
2020
08
01
7471
7589
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106599_98db963453cb4d8a51fd504abdb24946.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
أصداء القبيلة في شعر القحيف العقيلي
جمال
عبد الحميد زاهر
الملخص هذا البحث يدور حول أحد الشعراء الذين أعدتهم القبيلة للملمات وادخرتهم للزبات, فلم يخذلوها بل وظفوا شعرهم في خدمتها, وهو القحيف العقيلي أحد شعراء الطبقة العاشرة من شعراء الإسلام, وقد آثرت دراسة هذا الموضوع عنده نظرا لغلبة الشعر الذي يدور في فلک القبيلة وتردده في ديوانه بصورة لفتت انتباه النقاد. ويتطلع البحث إلى أن يجيب عن عدة تساؤلات منها: کيف وظف القحيف العقيلي شعره في خدمة قبيلته؟ وما الأغراض الشعرية التي توسل القحيف بها لتحقيق هذه الغاية؟ وما أبرز المعاني والمضامين التي يزخر بها شعر القحيف في قبيلته؟ وما أبرز السمات الفنية الخاصة التي يتميز بها شعر القحيف في قبيلته؟ ويخضع البحث لمعطيات المنهج الوصفي.Abstract This research focuses on one of the poets prepared by the tribe for the times of distress and adversity. They did not fail their tribe but employed their poetry in its service. Al-Qaif Al-Oqaily was one of the poets who ranked among the tenth class of the Muslim poets. The reason why this study on Al-Qaif Al-Oqaily has been conducted is that his poetry frequently addressed the tribe’s issues in a way that drew the critics’ attention. This research is intended to answer several questions. Among them there are: How did Al-Qaif Al-Oqaily use his poetry in the service of his tribe? What poetic purposes did he make use of in order to achieve this end? What are the most prominent meanings and themes found in Al-Qaif’s poetry about his tribe? What are the special artistic features of Al-Qaif's poetry about his tribe? The data of the research is to be analyzed using the descriptive analysis approach.
أصداء - القبيلة- القحيف- العقيلي . echoes
tribe
Al-Qaif
Al-Oqaily
2020
08
01
7591
7637
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106600_75c4a7b156bacf7f86c3d6ea79314711.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
تمثّلات الأنا والآخر في القصة العُمَانيّة المعاصرة
محمد
الشحات عبدالمجيد
الملخص يفترض البحث الحالي أن کُتّاب الجيل الجديد في القصة العُمانية المعاصرة يشکّلون "حساسية جديدة" ذات مرجعيات ثقافية مشترکة، تتضافر في ضوئها نصوصهم القصصية حول جُمْلة من الخصائص الجمالية والاجتماعية التي تُشکّل جُماع رؤيتهم للعالم في إطار فهمهم الخاص لنظرية الفن، من حيث الماهية أو الأداة أو الوظيفة. کما يفترض البحث أيضا أن کُتّاب القصة القصيرة العمانية المعاصرين يشکّلون تيّارا إبداعيا جديرا بالدرس النقدي وتحليل الخطاب سواء من حيث تناوله لموضوعات ثقافية واجتماعية مختلفة أو من حيث طرائق السرد وتقنياته. من هنا، يسعى هذا البحث -في فرضيته الرئيسة، وفي إجراءاته المنهجية أيضا- إلى مساءلة القصة القصيرة العمانية المعاصرة، عبر کتَّابها وکاتباتها الجدد، من أجل ب لورة قيم ثقافية وأسلوبية مشترکة. کما أن هذه الدراسة تنهض على بحث تمثّلات "الأنا" وتمثّلات "الآخر" في القصة العُمانية، في محاولة نقدية لفهم طبيعة هذه العلاقة السوسيوثقافية، ومظاهرها، ومدى استبطانها للرؤية الجمالية أو الحضارية الکامنة في البِنَى النصّية للقصة العمانية؛ وذلک من خلال تحليل طرائق تمثّلات الأنا وتمثّلات الآخر، وما بينهما من تشابه أو تقاطع أو اختلاف. The current research assumes that Omani writers of the new generation in the stream of contemporary short story constitute 'new sensitivity' which has its common cultural references. In the light of these cultural references, Omani short story collections are crystalized around a group of aesthetic and social characteristics that form a world vision reflected in conceptual term, techniques and functions. This research also assumes that contemporary Omani short story texts establish a creative stream deserves a separated critical study. Hence, in its main hypothesis and also in its methodological procedures, this research seeks to quest the contemporary Omani short story through its new writers in order to manifest the cultural and stylistic values. The main objective of the current research is analyzing representations of the 'ego' and the 'other', and or understanding the nature of this sociocultural relationship between them, for analyzing its discourse aspects in different ways.
الأدب العربي الحديث
القصة القصيرة العُمانية
الأنا والآخر
النقد الثقافي. modern Arabic literature؛ Omani short story؛ ego and the other؛ cultural criticism
2020
08
01
7639
7693
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106601_cc7621b6f800ac413facab6374bb5bb6.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
التمهيد السردي في ألف ليلة وليلة
ريـم
ســعد المليـح
الملخص تناولت هذه الدراسة کتاب "ألف ليلة وليلة" الذي يعد من أشهر الکتب الشعبية في تراثنا العربي. ومن أهم ما يميز هذا الکتاب هو توالد السرد داخل العمل، وهو توالد يتحقق عن طريق احتواء کل حکاية لحکاية أخرى تحتوي على حکاية ثالثة بدورها، فهو عبارة عن سلسلة من الحکايات المتماسکة الحلقات، وقد اهتم کثير من النقاد في العصر الحديث بدراسة الکتاب، إلا أنه لم تکن هناک عناية واضحة بدراسة تسلسل الحکايات، وأبرز التقنيات فيها وهو ما يسمى بالتمهيد السردي. ومن أجل ذلک کان لابد من دراسة تُعنى بالتمهيد السردي الي يقصد به: الصلة أو الرابطة التي تحويها خاتمة کل حکاية مهيأة للدخول في الحکاية الأخرى، ومعرفة الآليات والتقنيات التي وطأت الانتقال من حکاية إلى الحکاية التي تليها. ولقد حاولت الدراسة أن تجيب عن عدد من الأسئلة المهمة، من أبرزها: ما التمهيد السردي؟ وهل يوجد في – في خاتمة کل حکاية من حکايات ألف ليلة وليلة – تمهيد يربطها بالحکاية التالية؟ وکيف تتم طريقة ربط الحکايات بعضها ببعض؟ وهل تخلو بعض الحکايات من هذا التمهيد؟ وما أنواعه؟ وقد توصلت هذه الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها أن للتمهيد السردي ستة أنواع، منها ما يتکرر ظهورها في المدونة بشکل کبير، ومنها ما لم يظهر إلا مرة واحدة فقط، وقد تم ترتيب تلک الأنواع تبعًا لکثرة ورودها في المدونة، فکان أولها وأکثرها ظهورًا : التمهيد المباشر، يليه التمهيد بالسؤال، فالتمهيد البسيط، والتمهيد المرکب، والتمهيد بالحکاية، وأقلها ظهورًا التمهيد بمقايضة الحکايات.Abstract The Narrative Introductory in "The Thousand and One Nights" This study deals with the book "One Thousand and One Nights", which is one of the most popular books in our Arab heritage. One of the most important features of this book is the reproduction of the narration within the work, which is achieved through the containment of each story with another story that contains a third story in turn, so it is a series of coherent episodes stories. Many critics in the contemporary time studied the book, but there was no clear interest in studying the sequence of stories, since the most prominent technique adopted in these stories was called the narrative prologue. For this purpose, there was a need for a study that is dedicated for the narrative introductory, which means: the connection or link contained in the conclusion of each story to be set to join the following story, as well as awareness of the mechanisms and techniques that lead to the transition from one story to the next one. The study attempted to answer number of important questions, the most prominent of which is: What is the narrative introductory? Is there in the conclusion of each one of the stories of a thousand nights and nights an introductory linking it to the next one? How is the process of linking stories together? Are some stories lack this Introductory? And what sort of that introductory? This study has reached several results, the most important the narrative introductory which has six types, some of which is recurring in the blog thoroughly, and some of them appear once only, these types of introductory were arranged according to the large number of their occurrence in the blog, the first and most emerging is: direct introductory, followed by a question introductory, a simple introductory, a combined introductory and last but not least a story introductory. The least emerging is the introductory of stories exchange.
التمهيد
السرد
ألف ليلة وليلة
التراث الشعبي
الحکاية . Preface؛ Narration؛ One Thousand and One Nights؛ Folklore؛ The Story
2020
08
01
7695
7744
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106602_20ba6e8c042b04dc64074088fcc78b44.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
سيمياء الجسد في شعر فرسان الجاهلية
أشرف
أمين جاد أبو زيد
الملخص يدرس البحث سيمياء اللغة غير المنطوقة التي موئلها أعضاء الجسد، من خلال الشعراء الفرسان في العصر الجاهلي، وتصاعد الاهتمام البحثي بهذه اللغة غير اللفظية في العقود الأربعة الأخيرة، فانضم لدراستها باحثون من حقول متعددةمثل: علم النفس، والأنثروبولوجيا، واللسانيات. ويعتمد البحث على المنهج السيميائي، حيث اعتمدت فيه على الجسد باعتباره أحد أهم العلامات المشکلة للنص الشعري. ويُعدّ جسد الفارس منظومة رئيسة تحمل دلالات مُتعدّدة، تُمثّل مظهره الخارجي تُعبّر عن مکبوتات داخلية نابعة من عمق حالته النفسية، التي تنتج صراعات داخلية تظهر على شکل حرکات أو علامات جسدية أدائية مقصودة أو غير مقصودة، وهي علامات غير لفظية وذات خصائص مُعيّنة تمتلک لغة خاصة من خلال الحرکات والإيماءات. Abstract This research tackles and scrutinizes the unarticulated language semiology which is based on using body organs for knight poets in the Pre-Islamic Era. The academic and research interest of this nonverbal language has culminated during the last four decades. As a result, many scholars and researchers from several disciplines and different specializations have joined to the study of language semiology including: psychology, anthropology and linguistics. This research is based on using the semiology methodology as this research relied on using the body as one of the constructing features of poetic texts. Body of a knight poet is regarded as a main system that has several meanings. This nonverbal system includes his external appearance, expresses his internal feelings based on deepness of his psychological status which results in internal struggles which are in turn manifested in gestures or performing (intended of non-intended) body signs. Such signs are nonverbal sings with particular features that has a particular language consisting of gestures and signs.
سيمياء
الجسد- شعر- الفرسان- العصر الجاهلي. Semiology
body
Poetry
knights
Pre-Islamic Era
2020
08
01
7745
7798
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106603_1f60f9cba12ddec5e2d431491371f2ff.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
ظاهرة الإبداع الشعرى عند الشعراء السود )عنترة أنموذجًا)
إيمان
عصام خلف کامل
إن الإبداع بوجه عام يرتبط بالصورة فهما وجهان لعملة واحدة ، فالصورة أساس الشعر وأى ظاهرة شعرية وجدانية کانت أم فنية تکون الصورة جزءًا لا يتجزأ منها فحينما تتواجد الصورة يتواجد الإبداع . وإذا نظرنا إلى الشعر نجده حالة إبداعية راقية من خلالها يعبر الشاعر عن ما يدور فى عقله ويتخلل مشاعره ، فالإبداع عملية لا تُبْتَکر من فراغ بل نتيجة لعوامل مؤثرة تلک العوامل هى العامل الرئيس لخلق الإبداع عند الشاعر کما يرى أحد النقاد ، والإبداع فى لحظة ولادته أو فى لحظته الأولى يکون موازنه بين ما يحتاجه الروح والجسد ، الواقع والحلم ، الشدة واللين وکان أصدق وأفضل مکان لظهور الإبداع هو الشعر مُتَجسدا فى الصورة المعبرة عن البيئة وأرکانها وهمومها فالشعر مکمن الإبداع ، وتجلى الإبداع فى الشعر الجاهلى من حيث " معانيه وأخيلته ولغته يدل على رقى عقلي وصفاء ذهنى وعناية فنية ومهارة فى الصناعة الشعرية وصياغة معانيه وصوره وکل ذلک مرتبط بالموهبة فالإبداع يکون وليد لحظة معينة تتفجر فيها کل طاقات الشاعر مع تواجد الموهبة فى الشعر فيظهر الإبداع بما يحمله من مهارة فى توضيح ما يقع على الشاعر من مؤثرات جعلت هذا الإبداع يتمحور ويتبلور فى شعره فسواء کانت هذه المؤثرات نفسية أو اجتماعية أو اضطهاد أو غربة أو حب أدت جميعها إلى ظهور الموهبة مع الإبداع . Creativity in general is related to the image, they are two sides of the same coin. The image is the basis of poetry, and any poetic or emotional phenomenon, or artistic, the image is an integral part of. When the image is present, creativity exists.If we look at poetry, we find it a sophisticated creative state through which the poet expresses what is going on in his mind and permeates his feelings. Creativity is a process that is not created out of thin air, but rather as a result of influencing factors. These factors are the main factor in creating creativity for the poet, as one critic sees, and creativity at the moment of his birth or in His first moment is his balance between what the soul and body need, reality and dream, intensity and softness, and the truest and best place for creativity to appear is poetry embodied in the image that expresses the environment, its pillars and concerns.Poetry is the source of creativity, and creativity has been manifested in pre-Islamic poetry in terms of its' meanings, imaginations and language, indicating mental sophistication, clarity of mind, artistic care, skill in making poetry and formulating its meanings and images.And all of this is linked to talent. Creativity is the result of a certain moment in which all the energies of the poet explode with the presence of talent in poetry, and creativity appears with the skill that he carries in explaining the influences that the poet has on the poet that made this creativity center and crystallize in his poetry, whether these influences are psychological, social, persecution or Alienation or love all led to the emergence of talent with creativity.
الابداع
عنترة
الشعراء السود
ظاهرة الإبداع
الشعر الجاهلي Creativity؛ Antara؛ black poets؛ the phenomenon of creativity؛ pre-Islamic poetry
2020
08
01
7799
7838
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106604_053a604bb16da9cd4cd7237da735c96e.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
قصة سيدنا موسى مع فرعون في سورة الأعراف (دراسة تداولية)
الشيخ
محمد خالد الصادق
الملخص القرآن کتابٌ عربيٌ مبين يقرأ صوته بلسان عربي ويبين معناه باللغة العربية، ولکي يُفسر کلم القرآن بلوغاً إلى معانيه لابد من تعرف جذور الکلمات لتُبين أصول المعاني، وتفقه تصريفها ترکيبا لتقاس عليه دلالات التصريف بحرکاتها وحروفها، وتجويد نطقها وتقدير مکانها نحواً وإعراباً ووقعها معنىً وبلاغة في سياق الجمل لتنضبط دلالاتها بياناً وتتسق بداعتها جمالاً. والناظر لبعض مناهج التفسير للقرآن الکريم، يجدها تذهب ماسحة سطح المعاني الکلية لا تنزل بيانها إلى وجوه الحياة وحقائقها التي يُجليها موقع التنزيل والخطاب، وأحياناً تُرکّز على بيان بعض الفروع مبتعدة عن أصولها العامة، ومنها ما يُرکز على الظاهري في هدى المعاني، ومنها ما تصوَّب إلى بيان هديه لباطن الوجدان. ولذلک سأوضح کيف تجمع الدراسة التداولية الحديثة بين خير کلّ المناهج من حيث ما اقتربت من بيان القرآن، بعد تطوّر العلوم والحياة لعلنا نکسب جديداً من هدي القرآن، وبنشره للناس ترقياً مداوماً إلى الأنسب والأوفق والأتم في سيرة التفسير وقد وقع اختياري لسورة الأعراف لأطبق على قصة سيدنا موسى مع فرعون فيها المنهج التداولي. وينطلق هذا البحث من اشکالية مفادها: کيف يمکن الکشف عن البعد التداولي في الخطاب القرآني من خلال المفاهيم التداولية؟ وما مدى کفاية المنهج التداولي لدراسة الأسلوب القرآني؟ والدراسة ذات بعدين (نظري وتطبيقي) فالدراسة النظرية ترکز الحديث عن التداولية والتعريف بسورة الأعراف والدراسة التطبيقية اختار فيها قصة سيدنا موسى مع فرعون أُطبق عليها المنهج التداولي، وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهممها: الخطاب القرآني بعامة وفي هذه القصص في سورة الأعراف خطاب کوني يخاطب الإنسان في أيّ زمان ومکان، مع أنّنا نجد أنّ هذه القصص قد نزلت في واقع معين وخاطبت شخصيات معينة في زمنٍ معين. Abstract Quran is the Arabic Perspicuous Book recited and interpreted in the plain Arabic language. To interpret the Quran in order to reach its elevated meaning, it is necessary to trace the epistemology of words and understand the derivations to make it a measurement in its derivations, intonations, sounds and pronunciation. It is also important to give it its proper place in grammar, syntax, semantics, rhetoric and aesthetics. Looking at the available approaches of Quran interpretations, it is noticed that some interpretations are artificial, not digging up the true meanings and comprehensive message of life as meant in the revelation. It is also true that some other interpretations are to some extent deeper, but either focusing on the branches or on the surface meanings and a few tried to reach the internal psyche. This paper is an attempt to clarify how to pragmatic studies embrace the advantages of many approaches that address the interpretation of Quran. This is due to advancements in knowledge that helped a lot in selecting what is the best in the interpretation of Quran. Surat AlAAraf has been selected as it is Madania revealed at the establishment of the civil society in Madinah when there was a crisis between the believers and disbelievers in a moment of observation from the Jews and hypocrites at a time of expanding of the number of subjects, discourses, places and times. There can be found a variety of phrasing, linguistic units, pragmatic arguments, narrations, stories, news and reports. This makes Surat AlAAraf a prope topic for a pragmatic study. The problem of this research is how to explore the pragmatic dimension in the Quranic discourse through the Speech Act Theory? The study tries also to explore the sufficiency of the pragmatic approach to study the style of Quran. The study consists of two parts one is theoretical and the other is practical. The theoretical study focuses on introducing Surat Albaqara and the pragmatic approach as well. The practical part discusses the stories in Suarat Albaqara and examines them against the pragmatic approach. The study followed the descriptive methodology drawing on the pragmatic approach.
القرآن الکريم
سورة الأعراف
قصة سيدنا موسى مع فرعون
دراسة تداولية The Noble Qur’an؛ Surat Al-A’raaf؛ the story of Moses؛ with Pharaoh؛ a deliberative study
2020
08
01
7839
7881
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106605_82186312cb17c8815b8aedab2e2b21ef.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
شعرية الخطاب السردي وعوالم المرأة في (( أحزان عابـرة )) لزين العابدين الشريف
محمد
فوزي مصطفى
الملخص هذه دراسة في نماذج منتقاة من المجموعة القصصية "أحزان عابرة" للأديب السيناوي زين الشريف ، ثم بعد العنوان يأتي الإهداء ؛ ليمثّل قصْدية مُکثّفة مُحمّلة بالعبور: "إلى المحاصرين بأحزانهم.. دعوها تنطلق.. دعوها عابرة.. " ويأتي اختياري للمجموعة القصصية ؛ لما فيها من خطابات شعرية بتقنيات کثيرة ، واستلهام للتاريخ ، فهي سيرة وطن ، وتفتح مساحة جغرافية أدبية من البحث مازالت بِکرًا / شبه جزيرة سيناء ، في حاجة مُلحة إلى من يکشف کنوزها الأدبية؛ للوصول إلى معرفة أدبية. Abstract This is a study in selected samples from the collection of short stories 'passing sorrows' by the writer Sinaawi Zain Al Sharif, then after the title comes the gift. To represent an intense poem loaded with transit: 'To those who are trapped by their sorrows ... Let them go, let them pass ...' It comes as an optional set of stories. Because of its poetic speeches with many techniques and inspiration for history, it is a biography of a homeland, and opens a literary geographical area of research that is still unspoilt / the Sinai Peninsula, in urgent need of those who reveal its literary treasures; To gain literary knowledge.
شعرية الخطاب
الخطاب السردي
عوالم المرأة
أحزان عابرة
زين العابدين . poetic discourse؛ narrative discourse؛ women's worlds؛ passing sorrows؛ Zine El Abidine
2020
08
01
7883
7925
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106606_f3050f8b4ef5e55010dbebc8df1eb810.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
المضامين الموضوعية والفنية في شعر ابن حازم الباهلي
مدحت
فوزي عبد المعطي حسين
الملخص يهدف هذا البحث إلى دراسة المضامين الموضوعية والفنية في شعر ابن حازم الباهلي، والوقوف على ملامح الإبداع الفني في شعره؛ وذلک من خلال دراسة أثر اللغة والصورة والإيقاع الموسيقي في التشکيل الجمالي لنصوصه الشعرية. ومدى ارتباط تلک النصوص بتجربته الشعرية وتفاعله مع الأحداث المحيطة به، بما يعکس قدرته الإبداعية ورؤيته للواقع المعيش، ومن ثم التوصل إلى السمات الفنية التي تتميز بها نصوصه الشعرية.Abstract This Research Aims At Studing The Objective And Technical Implications In Ibn Hazim AL – Bahli's Poertry,And Inedtifying The Featunes Of Technical Innovation In His Poetry Through Studing The Effect Of The Language, Image, And Rhythm In The Aesthetic Formations Of Poetic Texts. And The Extent To Which These Texts Are Related To His Poetic Experience And His Interaction Which The Surrounding Events. Reflecting His Innovative Ability And His Vision Of Living Reality. Then, Identifying The Technical Features That Chracterize His Poetic Texts.
المضامين الفنية
المضامين الموضوعية
شعر
ابن حازم
الباهلي
دراسة شعرية . Technical implications؛ substantive contents؛ poetry؛ Ibn Hazem؛ Bahli؛ a poetry study
2020
08
01
7927
8069
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106607_872f96db9880fa16646211e8f18a962d.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
سيمياء الانکسار والرجاء في رائية ابن زيدون
منتصر
نبيه محمد صديق
الملخص تسعى هذه الدراسة إلى وضع مقاربة سيميائية لنص من نصوص الشعر الأندلسي، مثلت دلالتا الانکسار والرجاء بداخله ملمحًا بارزًا عبر بعض العلامات والإشارات والشفرات اللغوية المختلفة. ولذلک فإن الدراسة اعتمدت على المعطيات السيمولوجية في تفسير وتحليل هذه الشفرات، والبحث عن مضامينها العميقة؛ بغية الوصول إلى الدلالة العامة داخل النص. وقد ظهر کلٌّ من الصورة البصرية، والتشاکل، والتباين، وکذلک بناء القصيدة کعلامات رئيسة، شکلت – بعد تحليل بنيتها العميقة وفک رموزها وشفراتها- أبعادًا خفية لما يطرحه ظاهر النص، ومن ثم تفسير وتوضيح مضامينه وقضاياه التي أراد الشاعر التعبير عنها. وفي ظل هذه المعطيات المختلفة تٌنظّر الدراسة- في إيجاز- لمفهوم السيميائية ونشأتها، وتلقيها عند العرب قديما وحديثًا.Abstract This study seeks to develop a semiotic approach to the text of Andalusian poetry, the signs of refraction and the hope within it represented a prominent feature through some different signs, signs and codes. Therefore, the study relied on the psychological data to interpret and analyze these codes, and to search for their deep implications. In order to reach the general indication within the text. The visual image, problems, contrast, as well as the construction of the poem appeared as major signs, which - after analyzing its deep structure and deciphering its codes and codes - have hidden dimensions of what the apparent text presents, and then interpreting and clarifying its contents and issues that the poet wanted to express. In light of these different data, the study looks at - in a nutshell - the concept of semiotics and its origins, and its reception by Arabs, ancient and modern .
سيمياء
الانکسار
الرجاء
ابن زيدون
السيميائية . semiotics؛ refraction؛ hope؛ Ibn Zaidoun؛ semiotics
2020
08
01
8071
8128
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106610_56f64dffdf4d76c9a01e5a6d6e86318e.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
تنوع وجه الشبه في التشبيهات المرکبة للماء في القرآن
عائض
مبارک أحمد الحربي
الملخص تسعى هذه الدراسة للکشف عن وجه طريف من وجوه التشبيهات القرآنية، بترکيز النظر والکشف عن رکن مهم من أرکانه وهو وجه الشبه بدراسة تنوعه مع کون المشبه به واحدا؛ وهي ظاهرة بلاغية جمالية لا تقف عند ( الماء) نموذج الدراسة ، بل يمکن أن تفتح الباب لتناول غيره من النماذج. وقد تم تقسيم هذا البحث إلى مقدمة، وتمهيد، وخمسة مباحث، والخاتمة، وثبت المصادر والمراجع. ففي التمهيد: تناولت: - وجه الشبه في الدرس البلاغي أما المباحث فاقتضت طبيعة البحث أن يقسم إلى خمسة مباحث. المبحث الأول: وجه الشبه بين المنافقين والماء. المبحث الثاني: وجه الشبه بين الحياة الدنيا والماء. المبحث الثالث: وجه الشبه بين الحق والباطل والماء. المبحث الرابع: وجه الشبه بين أعمال الکفار والماء. المبحث الخامس: وجه الشبه بين عجز الأولياء عن إجابة الدعاء والماء. ثم جاءت الخاتمة وثبت بالمصادر والمراجع.Abstract This study aims to reveal an exciting aspect of the Quranic similes by focusing attention and revealing an essential aspect of its pillars, which is the studying of the diversity of the similarities even though the likeness is one; It is an aesthetic, rhetorical phenomenon that does not stop at the model of the study (water), but rather it can open the door to address other models. This study has been divided into an introduction, a preface, five sections, a conclusion, and the table of sources and references. In the preface: I dealt with the Similarities in rhetorical studying. The nature of the research required that it be divided into five sections: The first section is the similarity between the hypocrites and the water. The second section is the similarity between this life and the water. The third section is the similarity between the right and the null and the water. The fourth section is the similarity between the Infidels' actions and the water. The fifth section is the similarity between the Awliya's disability to answer the supplication and the water. Then the conclusion came and the table of the sources and references.
تنوع وجه الشبه
التشبيهات المرکبة
الماء في القرآن
تشبيه الماء . Similarities varied
compound analogies
water in the Qur'an
water analogy
2020
08
01
8129
8192
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106614_5e9523c81ecdf6c98f12e53632ae1c22.pdf
حولية کلية اللغة العربية بجرجا
BFAG
2356-9050
2356-9050
2020
24
8
الأساليب النبوية والدراسات النحوية خطبة الوداع نموذجا
سلوى
عبد الفتاح حسن بدوي
الملخص البحث الذي بين أيدينا بعنوان (الأساليب النبوية والدراسات النحوية -خطبة الوداع نموذجا) يشير إلى جانب من الدراسات النحوية ولفت الأنظار إليه بالبحث في خطب المصطفى صلى الله عليه وسلم ،وبيان أهميتها ، ومساهمتها في الشواهد النحوية ؛إثراءً للدراسات العربية ، وجاءت خطبة الوداع مجالا لهذا البحث بإلقاء الضوء على جانب من الأساليب النحوية الواردة فيها ، وتطبيق المنهج الوصفيّ التحليليّ عليها ، وإبراز ما في هذه الخطبة من الظواهر اللغوية التي لها أهميتها في الدراسات النحوية وبيان ما للأسلوب النبوي من تأثيرٍ في النفوس ودلالات في الاستعمال حتى أصبح کلامه صلى الله عليه وسلم خير شاهدٍ على القواعد النحوية بعد کلام الله عز وجل وقد اشتمل البحث على مقدمة وتمهيد ومبحثين وخاتمة التمهيد : نبذة عن خطبة الوداع المبحث الأول : خطبة الوداع والدراسات النحوية. المبحث الثاني : خطبة الوداع والظواهر اللغوية ، ثم إطلالة على البحث مع أهم النتائج الواردة به . Abstract The research that we have under the title (Prophetic Methods and Grammar Studies - Farewell Sermon as an Example) Refers to an aspect of grammatical studies and draws attention to it by researching the speeches of Mustafa, peace be upon him, and explaining its importance, and its contribution to grammatical evidence; Enrichment of Arabic studies. It is necessary to shed light on the linguistic phenomena that are important in grammatical studies and explain the effect of the prophetic method on souls and the indicators used so that his words, may God’s prayers and peace be upon him, become a better witness to the grammatical rules after the words of God Almighty The research included an introduction, an introduction, two articles and a conclusion Introduction: About the Farewell Sermon The first topic: Farewell sermon and grammatical studies. The second topic: Farewell speech and linguistic phenomena, then look at the research with the most important results contained in it.
الأساليب النبوية - الدراسات النحوية - خطبة الوداع
الظواهر اللغوية . prophetic methods - grammatical studies - farewell sermon - linguistic phenomena
2020
08
01
8193
8321
https://bfag.journals.ekb.eg/article_106619_cb6abb16e5cc4a1e15928815869f002b.pdf