جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801تقنيات السرد الروائي وخلق الأيديولوجيا7387743819272810.21608/bfag.2021.192728ARغادةحسن زکريا عشبةقسم اللغة العربية ـ کلية الآداب ـ جامعة الجوف ـ المملکة العربية السعودية
قسم اللغة العربية ـ کلية الآداب ـ جامعة دمنهور ـ جمهورية مصر العربيةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong> </strong><strong>يتناول هذا البحث جانبًا مهمًّا من أدوات المؤلف في خلق عالمه الروائي، وهو ما عُرف بتقنيات السرد الروائي، وهذه التقنيات هي في ذاتها ما يحرک الفعل الروائي، وتتوزع بين القول الروائي، والمتخيل الروائي نفسه. وتظهر هذه القوى المحرکة لعملية السرد عند المؤلف نفسه، أو الذات التي يخلقها المؤلف في عالمه، من الراوي والشخصية. وأبرز هذه التقنيات في نظرنا التي تؤثر في بث أيديولوجيات المؤلف أو -لنقل أيديولوجيات السرد- تظهر في تدخل المؤلف في عملية السرد، والتدخل نفسه يظهر في کل الأعمال الروائية، غير أنه يتفاوت في درجته من ناحية، وفي الموقع الذي يخرج منه هذا التدخل من ناحية أخرى. والکتاب مختلفون فيما بينهم في درجة التدخل بحسب ما يتيحه المؤلف من مسافة بينه وبين الذات الفاعلة في عملية السرد، فالمسافة بينه وبين راويه تحکم هذا التدخل، وکذلک بينه وبين شخوصه، أو بينه وبين قارئه. والتقنيات الأخرى غير التدخل تمثلت في نوعين؛ الأول: سرديات النص والنص الموازي، والآخر: خطاب النص والنص الموازي. ويدخل في النوع الأول تغيير ضمير السرد، والحوار، وتعدد الأصوات واختلاف المنظور، والعنوان، والتمهيد، والتعليق. ويدخل في النوع الثاني تيار الوعي وخطاب الذات، وخطاب الهوامش، وخطاب المحايثة، وخطاب التعتيم</strong><strong>. </strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>This research deals with an important aspect of the author's tools in creating his fictional world, which is known as narrative narrative techniques, and these techniques are in themselves what motivates the narrative act, and they are distributed between the novelist's saying and the fictional novelist itself. These dynamics of the narration process appear in the author himself, or the self that the author creates in his world, from the narrator and the character. The most prominent of these techniques, in our view, that affect the dissemination of the author's ideologies, or - let's say the ideologies of the narrative - appear in the author's intervention in the narration process, and the same intervention appears in all fictional works, but it varies in its degree on the one </strong><strong>hand, and in the location from which this intervention emerges on the one hand. Other. The writers differ among themselves in the degree of intervention according to what the author allows of the distance between him and the active subject in the narration process. The techniques other than intervention were of two types; The first: the narratives of the text and the parallel text, and the second: the discourse of the text and the parallel text. The first type includes changing the pronoun of narration, dialogue, polyphony, different perspectives, title, preface, and commentary. The second type includes the stream of consciousness, the discourse of the self, the discourse of the margins, the discourse of immanence, and the discourse of opacity.</strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192728_13e51f4e3cd9c904c58cf1e8a5f503c3.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801القصائد ذات البعد السياسي عند البارودي دراسة تناصية ثقافية7439747519272910.21608/bfag.2021.192729ARناديةعبد الرحمن محمد عليأستاذ الأدب العربي المساعد ـ کلية التربية ـ جامعة عين شمس ـ جمهورية مصر العربيةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>يتناول هذا البحث القصائد ذات البعد السياسي في شعر البارودي من وجهة تناصية ثقافية، ومما يدعم هذا الاتجاه في الدراسة کون البارودي واحدا من أهم رواد النهضة في شعرنا العربي في العصر الحديث</strong><strong>.</strong>
<strong>وتنبع أهمية تلک الدراسة من کونها ترصد مواطن تأثر البارودي بالتراث، والذي يعد معينا لا ينضب ينهل منه الشعراء عبر العصور، وهو معين يسهم في إثراء النص ويضيف إليه عناصر قوة و جاذبية</strong><strong>.</strong>
<strong>إشکالية البحث: تتمثل إشکالية الدراسة في تساؤل رئيس، وهو: کيف وظف البارودي التناص في شعره السياسي؟ کيف انعکست ثقافة البارودي في تناصه؟</strong>
<strong>وقد اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي التحليلي ، مع الاستعانة ببعض المناهج الأخرى کالمنهج النفسي والمنهج التاريخي</strong><strong>.</strong>
<strong>يقع هذا البحث في مقدمة وتمهيد وقسمين، احتوت المقدمة على التعريف بموضوع البحث وأهميته وبيان أهدافه، والمنهج المتبع، والدراسات السابقة، وتقسيم البحث وخطته</strong><strong>.</strong>
<strong>ثم جاء التمهيد ليتناول التعريف بالشاعر البارودي وتکوينه الثقافي والصراع السياسي في عصره، والقسم الأول من البحث يتناول التناص من المصدر الأدبي، والقسم الثاني التناص الديني</strong><strong>.</strong>
<strong>ثم تأتي الخاتمة وفيها أهم النتائج، ويليها قائمة المراجع والمصادر.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>This research deals with poems with a political dimension in Al-Baroudi's poetry from a cultural intertextuality point of view. This trend in the study is supported by the fact that Al-Baroudi is one of the most important pioneers of the Renaissance in our Arabic poetry in the modern era</strong><strong>.</strong>
<strong>The importance of this study stems from the fact that it monitors where Al-Baroudi was affected by heritage, which is an inexhaustible source of poets through the ages, and it is a certain that contributes to enriching the text and adds to it elements of strength and attraction</strong><strong>.</strong>
<strong>Research problem: The problem of the study is represented in a main question, which is: How did Al-Baroudi employ intertextuality in his political poetry? How was the culture of Al-Baroudi reflected in his intertextuality</strong><strong>?</strong>
<strong>The researcher relied on the descriptive analytical method, with the help of some other methods, such as the psychological method and the historical method</strong><strong>.</strong>
<strong>This research is located in an introduction, a preamble, and two parts. The introduction contained a definition of the research topic, its importance, its objectives, the approach followed, previous studies, the division of the research and its plan</strong><strong>.</strong>
<strong>Then came the preface to deal with the definition of the poet Baroudi, his cultural composition and the political conflict in his time, and the first section of the research deals with intertextuality from the literary source, and the second section religious intertextuality</strong><strong>.</strong>
<strong>Then comes the conclusion with the most important results, followed by a list of references and sources </strong><strong>.</strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192729_8365219e9051c36a237db6c41298bad6.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801جماليات الخطاب بين الواقع والمتخيل - في رواية "الحفائر تتنفس" لعبد الله التعزي-7477752519273010.21608/bfag.2021.192730ARعبدالرحمنبن خليفة بن عبدالرحمن الملحمأستاذ الأدب والنقد المساعد بکلية الشريعة والدراسات الإسلامية بالأحساء ـ جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية ـ المملکة العربية السعوديةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong> </strong><strong>تکمن جماليات الخطاب في تلک العلاقة القائمة بين الواقع والمتخيل ونخص بالذکر الرواية؛ التي تستقي مادتها من الواقع وتحوله إلى متخيل روائي، حيث يجد الروائي نفسه قد تجاوز ذلک الواقع الذي عبر عنه بصدق إلى خيال ينقل به المتلقي إلى عالم آخر، کونه يضفي من خياله صورا جديدة يعبر عنها بواسطة اللغة التي تعد الوسيلة الأهم التي يستند إليها الإبداع، باعتبارها عالم تخيلي يمکن منتج الخطاب من التعبير عن خبايا النفس البشرية، ورسم معالمها، أحزانها وأفراحها</strong><strong>.</strong><br /> <strong>إن العلاقة الشائکة بين الواقع والمتخيل دفع بالعديد من الباحثين إلى البحث عن الجمالية التي تربط بينهما، لذا سنسعى من خلال هذه الدراسة إلى الکشف عنها من خلال رواية "الحفائر تتنفس" لـ"عبد الله التعزي" التي اعتمدنا عليها کأنموذج، وخلص البحث إلى عدّة قضايا. أولا، قدم البحث مفهوم الواقع والمتخيل في اللغة والاصطلاح ورجع اختيار لفظة المتخيل تحديدا؛ لأنها شاعت في الدراسات الحديثة واستعملت بکثرة. ثانيا، کشف البحث عن العلاقة بين الواقع والمتخيل في العمل الروائي وعن المستويات الثلاث التي وضعها إيزر للعلاقة بينهما. ثالثا، تناول البحث المتخيل السردي وبالأخص الرواية ومدى قدرة الروائي في تحويل الواقع إلى متخيل سردي. رابعا، درس البحث العنوان باعتباره نافذة للتخيل وبطاقة تعريفية للرواية. بالإضافة إلى استخلاص الأمکنة والأزمنة والشخصيات الواقعية والمتخيلة</strong><strong>.</strong><br /> <br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong>The aesthetics of the discourse lies in the relationship between reality and the imagined, especially the novel; Which draws its material from reality and transforms it into a fictional imagination, where the novelist finds himself transcending that reality that he honestly expressed into a fantasy by which he transfers the recipient to another world, as he adds from his imagination new images expressed through the language, which is the most important means on which creativity is based. As an imaginary world, the discourse producer can express the mysteries of the human soul, and draw its features, sorrows and joys.</strong><br /> <strong>The thorny relationship between reality and the imagined prompted many researchers to search for the aesthetic that links them, so we will seek, through this study, to reveal it through the novel “The Excavations are Breathing” by Abdullah Al-Tazi, which we relied on as a model, and the research concluded with several issues. . First, the research presented the concept of reality and imaginary in language and terminology, and the choice of the word imaginary was specifically revised; Because it was popular in recent studies and used frequently. Second, the research revealed the relationship between reality and imagined in the fictional work and about the three levels that Iser set for the relationship between them. Third, the research dealt with the narrative imagination, especially the novel, and the extent of the novelist's ability to transform reality into a narrative imagination. Fourth, the research studied the title as a window for imagination and an identification card for the novel. In addition to extracting real and imagined places, times and characters.</strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192730_2255665b8d27e8bbb8bc8215b30ee90e.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801بَلاغةُ الصَّمت والنَّصُ المفتوح دراسة في قصة: (بَيْتٌ مِن لَحْم) يوسف إدريس7527762919273210.21608/bfag.2021.192732ARمحمدعبد الرحيم النجارالأستاذ المساعد بقسم الأدب والنقد في کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بدسوق ـ جامعة الأزهر الشريف ـ جمهورية مصر العربيةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong> </strong><strong>في قصة: (بيت من لحم) ليوسف إدريس تآزرت ظاهرتان مهمتان؛ ظاهرة الصّمت الذي حمل راية المسکوت عنه (والمقموع) في مقابل المنطوق أو الجانب الصوتي، وظاهرة انفتاح النص بما يحمله من مؤهلات أسلوبية وفنية لتعدد قراءاته واستعداده لمشارکة قارئ نخبوي يسهم بوعي في استکمال ما غاب عن النّص بتقنيات الصّمت والحذف والفراغ والفضاء النقطي ونحو ذلک مما يفسح المجال لتنوع الدلالات الفکرية للتهاوي الخلقي والمجتمعي وإحالته لمدلول رمزي له مسوغات وطنية أو إنسانية، ومن واقع تکامل العناصر الفنية في القصة تبدو براعة الکاتب في صياغة قصته بلغة بسيطة تمتزج فيها العامية بالفصحى، وتتآزر هذه العناصر فيما بينها لتکوّن وحدة فنية ذات طابع متميز، وتسهم فيما بينها في نشوء الحدث وتطوره وانفتاحه ثم تهيئته لاختلاف الدلالات وتعددها</strong><strong>.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>In the story: (Bethlehem) by Youssef Idris, two important phenomena have joined forces; The phenomenon of silence that carried the banner of the unspoken (and repressed) as opposed to the spoken or vocal aspect, and the phenomenon of the openness of the text with its stylistic and technical qualifications due to its multiple readings and its willingness to participate with an elite reader who consciously contributes to completing what was absent from the text with the techniques of silence, deletion, void, point space and the like, which allows The scope for the diversity of intellectual connotations of moral and societal decay and its referral to a symbolic connotation that has national or humanitarian justifications, and from the reality of the integration of the artistic elements in the story, the writer’s ingenuity in formulating his story in a simple language in which the colloquial and classical are mixed, and these elements are synergistic among themselves to form an artistic unit of a distinct nature, and contribute to the Among them is the emergence of the event, its development and openness, and then preparing it for the different and multiplicity of connotations. </strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192732_77961f6908352ec6aef2bfbe7f52155f.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801بلاغة الأسلوب الحواري القصير في أحاديث بر الوالدين في صحيح البخاري7631771519273310.21608/bfag.2021.192733ARمفيدةمحمد حسنمدرس البلاغة والنقد في کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج ـ جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربيةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>عنيت السنة النبوية المطهرة بالوالدين، وحثت على إکرامهما، والبر بهما، لما لهما من منزلة عظيمة، ومکانة سامية، فقد ورد عن النبي</strong><strong> </strong><strong>الکثير من الأحاديث التي تحث على بر الوالدين، لما له من أهمية، وأثر في استقامة العلاقات الأسرية، والاجتماعية</strong><strong>.</strong>
<strong>وقد أورد الإمام البخاري في کتاب الأدب من صحيحه مجموعة من الأحاديث القصيرة، التي ترغب في البر، وتعظم أجره، واخترت للدراسة منها الأحاديث الحوارية القصيرة، ووضعتها تحت عنوان</strong><strong>:</strong><strong> بلاغة الأسلوب الحواري القصير في أحاديث بر الوالدين في صحيح البخاري</strong>
<strong>وقد اعتمدت تلک الأحاديث القصار على الأسلوب الحواري القائم على السؤال والجواب، وهو من الوسائل التعبيرية التي تؤدى بها المعاني بطريقة راقية ومؤثرة، تتميز بالإقناع والإمتاع، الذي ينشأ عن جذب انتباه السامع، والتأثير فيه، مبينة ما تحث عليه الأحاديث من غرس للقيم الأخلاقية، والإنسانية، التي ينبغي أن يکون عليها المسلم في معاملة والديه، مع بيان ما تحمل تلک الأساليب الحوارية القصيرة من بلاغة، وإعجاز، لا يصدر إلا من نبي وهب له المولى - سبحانه- زمام اللغة، وفنونها، فجاءت أحاديثه -عليه السلام- أوجز الکلام البشري، وأبلغه</strong><strong>.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>The pure Prophetic Sunnah was concerned with the parents, and urged their honor and righteousness with them, because of their great status and sublime status. Many hadiths were reported from the Prophet</strong><strong>ﷺ</strong><strong>that urge the honoring of parents, because of its importance and impact on the integrity of family and social relations</strong><strong>.</strong>
<strong>Imam al-Bukhari included in the book of literature from his Sahih a group of short hadiths, which desire righteousness, and magnify its reward, and I chose to study them from the short conversational conversations, and put them under the title: The Rhetoric of the Short Dialogic Style in the hadiths of honoring one’s parents in Sahih al-Bukhari</strong>
<strong>These short hadiths relied on the question-and-answer dialogue method, which is one of the expressive means by which meanings are performed in an elegant and influential manner, characterized by persuasion and enjoyment, which arises from attracting the attention of the listener, and influencing him, indicating what the hadiths encourage of instilling moral and human values. Which a Muslim should have in dealing with his parents, with an explanation of the eloquence and miraculousness of these short dialogue methods, which can only come from a prophet who was endowed by God Almighty - the mastery of language and its arts, so his conversations - peace be upon him - came to summarize human speech, And inform him</strong><strong>.</strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192733_d5e544099ba1db4cbaa2678e7a489a03.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801التکرير الموضوعي في شعر البارودي "شکوى الحاسدين" و"طير الحَمام" أنموذجًا7717776319273410.21608/bfag.2021.192734ARفرحانمحمد عمار حمد المطيريالأستاذ المساعد بقسم الدراسات الأدبية
کلية دار العلوم جامعة الفيوم ـ جمهورية مصر العربيةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong> </strong><strong>يدرس هذا البحث نموذجًا للموضوعات المتکررة في شعر البارودي. يعالجه معالجة فنية من جهة إشارات مفردات هذا النموذج ، ودلالات ذلک التکرار . وبالنظر إلى کثرة مفردات هذا الموضوع / التکرار فإن الباحث لجأ إلى الاختيار من المفردات الأکثر دلالة والأبرز ورودًا خلال النصوص الشعرية المدروسة. والنموذج المنتقى ينقسم إلى قسمين: معنوي ومادي. في القسم المعنوي دَرَسْنا موضوع ( شکوى الشاعر مِن الحاسدين) ، وفي القسم المادي تخيرنا تکرير الشاعر مفردة الحمام بکل صيغها المتنوعة : المفرد والجمع والمرادف ونحو ذلک، متوجِّهًا إليه بالخطاب ، ساردًا حالته من الحنين أو البکاء ، أو شاکيًا إليه حاله في معاناة الشوق أو مطارحة الأسى جرّاء هجر الحبيب ، حليةً في مطلع القصيد أو تعبيرًا عن حالة وجدانية أو غير ذلک. وقامت الدراسة على عرض کل موضوع بشواهده ومناقشة تَشَکُّل تکراره وتنوعه ، والإشارات الفنية المستوحاة من تکرار کل موضوع کما سبق القول. ففي شکوى الشاعر من الحاسدين والحاقدين أدرک البحثُ أنها مرتبطةٌ بالحياة الاجتماعية الخاصة بالشاعر، وکثيرٌ منها ارتبط بحياته العسکرية. کما أن کثيرًا من طروحاتها جاء في سياق الاعتزاز بالذات والافتخار بالمواهب الفنية والخُلُقِيَّة عنده . وقد تنوعت مظاهرُ شکوى الحاسدين في الشواهد الشعرية ، ما بين تبشيعِ سلوکِ هؤلاءِ ، ورَدِّهِ إلى ضغائن النفسِ الدفينة ، وبين الدعاءِ الصريح عليهم ، وانتهاء بالطعن في أصولهم . وقد ظهر ارتباطُ هذا الموضوع المتکرر عند البارودي بعموم الأخلاق البشرية في قلة الوفاء في الخلان والأصدقاء، کما بدا ارتباطه بالظروف والأحداث السياسية التي عاشها الشاعر</strong><strong>.</strong><br /> <strong> وقد تطرق البحثُ في القسم الثاني من النموذج وهو تکرار ذِکْرِ ( طير الحمام) في شعر الرجل ، إلى تنوع هذا الذِّکْر في مقامات وسياقات متعددة ، وهي الصبابة ، والطبيعة، والذِّکْرَى. کما ارتبط هذا التکرير بالتراث العربي الشعري على امتداد تاريخه؛ إذ کان الحديثُ عن الحَمام لدى البارودي واستحضار ذِکره في الشعر تعبيرًا عن أمور شعورية وفنية کثيرة يثيرها صوتُه أو حنينُه أو - کما يتصور الشعراءُ - بکاؤُهُ ! ، وذلک في مقامات الأسى أو الحب والحنين والشوق - کما ذکرنا آنفًا- أو تَذَکُّرِ الماضي الجميل في حياة الشاعر. وقد دَلَّ التنوعُ الواضحُ في تکرير ذِکر الحمام بسياقاته المختلفة ، على هيمنة الذات الشاعرة عند البارودي على مجرى النص الشعري في جوانب کثيرة منه. کما أشارت طروحاتُ هذه المسألة إلى مسحة رومانسية اتشح بها شعرُ البارودي في مقدماته الغزلية أحيانًا ، أو في متنه السردي أحيانًا أخرى.</strong><br /> <br /> <br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong>This paper studies a model of recurring themes in al-Baroudi's poetry. It is treated artistically in terms of the signs of the elements of this model, and the implications of that repetition. As a result of the large vocabulary of this topic/repetition, the researcher chose from the most significant and prominent vocabulary in the studied poetic texts. The selected model is divided into two parts: moral and material. In the moral section, we studied the topic: the complaint of the envious (i.e. the poet’s complaint about those who think that they hate him and envy him and the unfaithful friends), and in the material section we were given the choice of the poet repeating the word “pigeon” in all its various forms: singular, plural, synonym and so on, addressing it, narrating his condition From nostalgia or crying, or complaining to him about his condition in the suffering of longing or sadness due to the abandonment of his beloved, whether it is an ornament at the beginning of the poem or an expression of an emotional state or something else. The study was based on presenting each topic with its evidence and discussing the formation of its repetition and diversity, and the technical conclusions inspired by the repetition of each topic as previously mentioned. In the poet's complaint about the envious and haters, the study realized the connection of this topic to the poet's private social life, and many of its aspects were related to his military life. Also, many of his examples came in the context of self-esteem and pride in his artistic and moral talents. The manifestations of the complaint of the envious have varied in the poetic evidence, beginning with the focus on the horrific behavior of these people, and returning it to the inner grudges of the soul, and between insulting and cursing them, and ending with defaming their lineage. And this recurring theme in al-Baroudi's poetry was linked to the generality of human morals in terms of lack of loyalty among colleagues and friends. It also seemed related to the circumstances and political events experienced by the poet. </strong><br /> <strong>In the second part of the model, which is the repetition of the </strong><strong>mention of (bird of pigeons) in Al-Baroudi's poetry, the research touched on the diversity of this mention in various places and contexts, namely love, nature, and memory. This repetition has also been linked to the Arab poetic heritage throughout its history. For Al-Baroudi’s talk about the pigeon and its mention in poetry was an expression of many emotional and artistic matters provoked by his voice, his nostalgia, or - as the poets imagine - his crying! And that is in the places of sorrow, love, nostalgia and longing - as we mentioned above - or remembering the beautiful past in the poet’s life. The apparent diversity in the repetition of the name of the bathroom in its different contexts indicated the dominance of the poetic self according to al-Baroudi over the current of the poetic text in many aspects of it. The treatment of this issue also indicated a romantic tinge with which al-Baroudi's poetry sometimes appears in his lyrical introductions, or in his narrative body at other times. </strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192734_c12f7be4339099c0356caf6fdbc826e0.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801تجليات الاغتراب في شعر خير الدين الزرکلي7765784319273810.21608/bfag.2021.192738ARشعبانزکي عبدالحفيظالأستاذ المساعد في قسم الأدب والنقد بکلية اللغة العربية بأسيوط
جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربيةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>يسعى هذا البحث إلى تقديم دراسة نقدية لظاهرة شعرية ، تعد من أبرز الظواهر في الشعر العربي الحديث عامة وشعر خير الدين الزرکلي خاصة، ألا وهي ظاهرة الاغتراب، هذا الاغتراب المرکب الذي عاناه الشاعر (غربة واغترابا) معا، کما عاناه على المستويين الفردي والجمعي، فانعکس ذلک على شعره بتجلياته المختلفة</strong><strong> .</strong>
<strong>من هنا فالبحث يرصد هذه الظاهرة خلال ثلاثة محاور، يسبقها تمهيد يتناول- بإيجاز- مفهوم الاغتراب ،ثم التعريف بالشاعر، أما المحور الأول فيتحدث عن بواعث الاغتراب في شعر الزرکلي ، وهي: النفي، وازدواجية القوانين الدولية، وتناقض أحوال المجتمع، واختلاف العرب وتفرقهم ، ويتولى المحور الثاني رصد أنماط الاغتراب ودراسته في شعره، وهي: الذاتي والاجتماعي، والسياسي / القومي، والمکاني، ثم مظاهر التعويض التي لجأ إليها ليستعيض بها عن اغترابه، بينما يتناول المحور الثالث الأساليب الجمالية التي اتکأ عليها الزرکلي في تصوير اغترابه، ومنها : الاستفهام، والنداء، والتکرار، ثم أسلوب الحکمة الذي صب فيه خبراته الحياتية والثقافية، وهي أساليب کاشفة ومضيئة لعمق التجربة الشعرية الاغترابية .</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>This research seeks to present a critical study of a poetic phenomenon, which is one of the most prominent phenomena in modern Arabic poetry in general and the poetry of Khair al-Din al-Zarkali in particular, which is the phenomenon of alienation. That on his hair in its various manifestations</strong>
<strong>From here, the research monitors this phenomenon through three axes, preceded by a preface that deals briefly with the concept of alienation, then the definition of the poet. The second axis monitors and studies the patterns of alienation in his poetry, which are: the subjective, social, political / national, and spatial, then the manifestations of compensation that he resorted to to replace his alienation, while the third axis deals with the aesthetic methods on which Al-Zarkali relied in portraying his alienation, including: the interrogation The appeal, repetition, and then the method of wisdom in which he poured his life and cultural experiences, which are methods that reveal and illuminate the depth of the expatriate poetic experience .</strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192738_35536cb807a1bfd4eedfbe8a9763f17d.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801التَّقابُلُ الفُونِيمِيُّ في کِتابِ کَشْفِ المُشْکِلِ مِن حَدِيثِ الصَّحِيحَيْنِ لابْنِ الجَوْزِيِّ (المُتَوَفَّى سنة 597ه)7845794419274010.21608/bfag.2021.192740ARخالدإبراهيم مصطفى متولي العايشةأستاذ أصول اللغة المساعد في کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات
بکفر الشيخ ـ جامعة الأزهر
والأستاذ المشارک في کلية الآداب والعلوم الإنسانية بجامعة جازان
المملکة العربية السعوديةJournal Article19700101<strong></strong>
<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>من النظريات الصوتية الحديثة نظريةُ الفونيم، التي لم يختلفِ العلماءُ حول نظرية من نظريات علمِ اللغة کما اختلفوا حولها، فکان للعلماءِ في الفونيم معانٍ شتّى، ومذاهبُ متعددةٌ، ونظرياتٌ متباينةٌ، منها النظريةُ العقليةُ النفسيةُ، والنظرية المادية، والنظرية الوظيفية، والنظرية التجريدية، والنظرية الاجتماعية، وکلُّ نظرية من هذه النظريات نظرت للفونيم من زاوية معينة، ومع ذلک يمکن القول: إن الوصولَ إلى نظريةٍ لغويةٍ لسانيةٍ متکاملةٍ، توضحُ مفهومَ الفونيم، وتکشف أسراره، وتسبر أغواره يکمن في الدمج بين سائر تلک النظريات</strong><strong>.</strong>
<strong>من هنا عنّت لي فکرةُ دراسةِ التقابل الفونيمي في کتاب کَشْفِ المُشْکِلِ مِن حَدِيثِ الصَّحِيحَيْنِ للإمام ابْنِ الجَوْزِيِّ، ويشمل الفونيمَ بنوعيه (الصوامت والصوائت)، فقمت بجمع الأمثلة التي نصّ الشيخُ على اختلافِ المعنى فيها بناءً على اختلاف الصامتِ أو الصائت، فقسّمتُ البحثَ إلى مقدمة وتمهيد، ومبحثين وخاتمة، ووضحت في المقدمة أهمية الموضوع وأسباب اختياره، والدراسات السابقة، وقسّمت التمهيد إلى قسمين، الأول: الفونيم والألوفون، والآخر: ترجمة موجزة لابن الجوزي، وجاء المبحث الأول بعنوان: التقابل الفونيمي بين الصوامت، وجاء المبحث الثاني بعنوان: التقابل الفونيمي بين الصوائت، ثم ذکرت في الخاتمة أهم نتائج البحث، ثم أتبعت ذلک بذکر أهم المصادر والمراجع التي اعتمدت عليها في هذه الدراسة .</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong><strong>One of the modern phonemic theories is the phonem theory, which scholars did not disagree about one of the theories of linguistics as they differed about it. Scientists in the phonem had various meanings, multiple doctrines, and different theories, including psychological mental theory, material theory, functional theory, abstract theory, and social theory. Each of these theories looked at the phoneme from a certain angle, however, it can be said that reaching an integrated linguistic theory of the phoneme that clarifies the concept of the phoneme, reveals its secrets, and probes its depths lies in the merging of all those theories</strong><strong>.</strong>
<strong> Hence the idea of studying phonemic correspondence in the book Kashf al-Musaqil from the two Sahih hadiths of Imam Ibn al-Jawzi, which includes the two types of phonemes (consonants and vowels). And two sections and a conclusion, and explained in the introduction the importance of the topic and the reasons for choosing it, and previous studies, and divided the preface into two parts, the first: phonemes and allophones, and the other: a brief translation by Ibn al-Jawzi. Then I mentioned in the conclusion the most important results of the research, then I followed that up by mentioning the most important sources and references that I relied on in this study.</strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192740_e1f5933a46278baf2a06fcc2d60ec77d.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801دراسة الفروق الدلاليَّة في کتاب وشي الحلل في شرح أبيات الجمل، لأحمد بن يوسف اللّبلِيّ المتوفى سنة 691ه7945804319274110.21608/bfag.2021.192741ARعبد العزيزعبد الحفيظ الخوليأستاذ أصول اللغة المساعد بکلية اللغة العربية بإيتاي البارود
جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربيةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>تدور الدراسة حول فکرة دلالية في الفروق لکتاب وشي الحلل في شرح أبيات الجمل ومؤلفه أحمد بن يوسف الفهري اللبلي المتوفي سنة691ه .</strong>
<strong>والکتاب شرح أبيات جمل الزجاجي (ت٣٤٠ه) في النحو والکتاب به إشارات دلالية کثيرة أبرزها الفرق بين عدد من الکلمات بين کل اثنين منها فرق في الدلالة واختلاف في المادة وطائفة أخرى متحدة في مادتها اللغوية ولکنها مختلفة في الصيغة قام البحث بدراستها وعرضها على طريق المنهج الوصفي وأرجو من الله تعالى التوفيق والسداد لخدمة القرآن الکريم والسنة النبوية المطهرة.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>The study revolves around a semantic idea in the differences for the book Washi Al-Halal in explaining the verses of the sentences and its author Ahmed bin Yusuf Al-Fihri Al-Labli, who died in 691 AH.</strong>
<strong>The book explains the verses of Jamal Al-Zajji (d. 340 AH) in grammar, and the book contains many semantic references, most notably the difference between a number of words between each two of them, a difference in significance and a difference in the material and another group united in its linguistic material, but different in the form. From God Almighty, success and payment for the service of the Noble Qur’an and the purified Sunnah of the Prophet. </strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192741_f0f0e66eebe05e7e2b4832b25c3a9a41.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801الانغماس اللغوي و دوره البرامجي في تعليم اللغات الثانية " اللغة العربية للناطقين بغيرها بجامعة الملک خالد نموذجًا "8045807219274310.21608/bfag.2021.192743ARريهانعبد المحسن محمد منصورقسم النحو و الصرف المساعد- کلية العلوم والآداب بخميس مشيط - جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعوديةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>يسعى البحث لاقتراح برنامج الانغماس اللغوي في جامعة الملک خالد بوحدة تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها ، حيث يدرس المتعلم فصل دراسي أو فصلين باللغة الهدف للمواد والمناهج الدراسية باللغة المتعلمة مما يساعد المتعلم على إعطائه قدرًا کبيرا من مواقف لغوية وممارستها حتى يتم اکتسابها في بيئة متکلميها ، يستقبل المرکز طلبة جامعة الملک خالد ، أو من خارج الجامعة الذين يريدون تحسين مستواهم في اللغة العربية ، فتدرس اللغة العربية بالمرکز بالفصلين الدراسيين و الفصل الصيفي ؛ لتغطية ظروف تفرغ الطلاب بشتى فئاتهم ، ومن أهداف الانغماس اللغوي : تنمية الکفاءة اللغوية العربية بلهجاتها المختلفة للمتعلم ، وزيادة مهارات التواصل لدى المتعلمين مع أهلها لغةً وثقافةً ، و قد أصبحت البلاد العربية عامة و المملکة خاصة و جامعة الملک خالد قصدًا للراغبين في تعلم اللغة العربية بين أهلها في بيئتهم ، وکان بعنوان : اقتراح نشأة مرکز انغماس لغوي بجامعة الملک خالد ، و قد تضمن البحث مقدمة و المباحث التالية: أهداف الانغماس اللغوي ، وصف المرکز، الفئة المستهدفة لمرکز الانغماس اللغوي ، وصف البرنامج لتطبيق مبدأ الانغماس اللغوي ، استراتيجيات تطبيق الانغماس اللغوي، ما يجب توافره في مرکز الانغماس اللغوي ، التوزيع و التصنيف لأنواع و مستويات الانغماس اللغوي ، أراء حول تطبيق الانغماس اللغوي بالمرکز ، أهم التحديات التي قد تواجه الانغماس اللغوي ، أسس الانغماس اللغوي اللغوية والتربوية والنفسية والاجتماعية</strong><strong>.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>The study seeks to propose a linguistic immersion program at King Khalid University in the Arabic language teaching Unit for Non-native speakers</strong><strong>، </strong><strong>where the learner studies one or two semesters in the target language for the subjects and curricula in the learned language</strong><strong>، </strong><strong>which helps the learner to give him a large amount of linguistic situations and practice them until they are acquired in the environment of its speakers</strong><strong>.</strong>
<strong>The center receives students from King Khalid University</strong><strong>، </strong><strong>or from outside the university who want to improve their level in the Arabic language</strong><strong>. </strong>
<strong>The Arabic language is taught at the center in the two semesters and the summer semester to cover the full-time conditions of students of all categories</strong><strong>، </strong><strong>and one of the objectives of linguistic immersion: to develop the learner</strong><strong>،</strong><strong>s Arabic language proficiency in its different dialects</strong><strong>، </strong><strong>and increasing the learners</strong><strong>، </strong><strong>communication skills with their people in language and culture</strong><strong>.</strong>
<strong> </strong><strong>The study included an introduction and the the objectives of </strong>
<strong>linguistic immersion</strong><strong>، </strong><strong>description of the center</strong><strong>، </strong><strong>the target group for the linguistic immersion center</strong><strong>، </strong><strong>description of the program for applying the principle of linguistic immersion</strong><strong>، </strong><strong>strategies for applying linguistic immersion</strong><strong>. </strong>
<strong>In addition what should be available in the linguistic immersion center</strong><strong>، </strong><strong>distribution</strong><strong>، </strong><strong>and classification of types and levels of linguistic immersion</strong><strong>، </strong><strong>opinions on the application of linguistic immersion in the center</strong><strong>، </strong><strong>the most important challenges that may face linguistic immersion</strong><strong>، </strong><strong>the foundations of linguistic</strong><strong>، </strong><strong>educational</strong><strong>، </strong><strong>psychological and social immersion will be included.</strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192743_0aa599b597986ac95e3c6220b5c8cf3f.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801الاتساق والانسجام النصي في سورة المدثر8073812719274510.21608/bfag.2021.192745ARفهدبن مناحي بن عبد الهادي السيحانيالأستاذ المساعد بکلية العلوم والدراسات الإنسانية
في جامعة شقراءـ بالمملکة العربية السعوديةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>يهدف البحث إلى إثبات اتساق النص القرآني الکريم (سورة المدثر) وانسجامه، معتمدًا التحليل النصي (اللساني) المعاصر. ويقصد بالاتساق النصي: التماسک بين أجزاء النص اللغوية، وهو يحيل إلى الأدوات التي تسهم في الربط بين أجزاء النص الداخلية من ناحية، وبين النص والبيئة المحيطة به من ناحية أخرى. وتحقق الاتساق النصي، من خلال جانبيه: الاتساق المعجمي، والاتساق النحوي. وتبيّن مدى الاتساق المعجمي ببروز عنصريه الرئيسين: التکرير والتضام. واتّضح الاتساق النحوي بعدة فعاليات ترکيبية: الإحالة، والحذف، والعطف، والفصل، والإيقاع. وتبيّن کذلک تحقق الانسجام النصي، الذي يُعنى بقياس مدى التماسک الدلالي للنص وترابطه. ومن آلياته: العنوان (المدثر)، والفکرة الجوهرية للنص، وهي الإعلام بالتوحيد، والموضوعات الرئيسة فيه، والعلاقات الدلالية الخاصة، وهي: التقابلية، والسبب والنتيجة، والتعميم والتخصيص، والإجمال والتفصيل، وإعادة الصياغة. وتوصل البحث إلى أن تجليات الاتساق والانسجام النصي في المدثر بلغت مدى بعيدًا في التأثير الإيجابي على استيعاب المتلقي للنص، ولذلک نقول: إن السمات النصية قد تحققت تحققًا کافيًا يسوّغ وصف سورة المدثر بالنصية</strong><strong>.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>This study aimed at illustrating the consistency and harmony of the text of the Qur’an (Surat Al-Muddathir), relying on contemporary textual (linguistic) analysis methods. Textual consistency refers to: coherence between linguistic parts of the text; it also refers to the logical linksconnectingthe internal parts of the text, on one hand, and the text and the environment surrounding it, on the other. In this sense, it was found that textual consistency was achieved in the text of Surat Al-Muddathiron two levels: lexical consistency and grammatical consistency. Lexical consistency in the surat was manifested through using its two main components: repetition and alliteration. Whereas, grammatical consistency was manifested through using several synthetic means: referral, omission, conjunction, separation, and rhythm. Moreover, the study found that textual harmony, which refers to semantic and structural cohesion of the text and its interconnectedness, was achieved in Surat Al-Muddathir. The most important mechanisms of textual harmony used in the Surat include: the title (Al-Muddathir), the basic idea of the text, which is establishing monotheism, text’s main topics, and the special semantic relations used, including: contrast, cause and effect, generalization and specification, outlining and detailing, and rephrasing. The research concluded that the manifestations of textual consistency and harmony in Surat Al-Muddathir were highly effective in leaving a positive impact on recipient’s understandingof the text. Therefore, it can be said that: the textual features of Surat Al-Muddathir are sufficient to describe it as an extremely coherent text</strong><strong>.</strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192745_eb54fe52076e6bce902f0db39610fba4.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801القراءات القرآنيَّة في کتب غريب القرآن "دراسة لغوية"8129819119274710.21608/bfag.2021.192747ARرضيَّةبنت حسن باحميدأستاذ مساعد بجامعة الملک عبد العزيز
المملکة العربية السعوديةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>الحمد لله ربِّ العالمين والصَّلاة والسَّلام على أشرف المرسلين سيدنا ونبينا محمد -صلى الله عليه وسلم-، وبعد،</strong>
<strong>فهذا بحث يهدف إلى الوقوف على القراءات القرآنية، ودراستها دراسة لغوية توضح معانيها، والأسباب المؤدية لظهورها، ومعرفة التغيرات التي اعترتها، وأثرها في تعدد الألفاظ، وتصنيفها وفق اللَّهجات، والمشترک اللَّفظي، والتَّضاد، وذلک من خلال الاستقراء الکامل لثلاثةِ کتبٍ من کتبِ غريب القرآن وهي</strong><strong>:</strong>
<strong> </strong><strong>- </strong><strong>تفسير غريب القرآن لابن قتيبة (ت 276ه ) ،</strong>
<strong>- </strong><strong> وغريب القرآن لأبي بکر السجستاني (ت 330ه ) ،</strong>
<strong> </strong><strong>- </strong><strong>والعمدة في غريب القرآن لأبي محمد مکي القيسي (ت 437ه ) </strong>
<strong>وأثبت البحث أنَّ الهدف الرئيس من تأليف کتب غريب القرآن هو تفسير الألفاظ الغامضة أي البعيدة عن الفهم، الواردة في القرآن الکريم، وتوضيح معانيها بما جاء في لغة العرب وکلامهم، فمحتويات کتب الغريب ليست من الغامض النافر، بل مما عرفه العربي واستعمله ووعاه، فالغريب عندهم يقابله المشهور</strong><strong>.</strong>
<strong>ومن ثم انتهى البحث إلى أنَّ کتاب (غريب القرآن) للسجستاني أفضل کتب الغريب الثَّلاثة التي هي محلُّ الدِّراسة؛ وذلک يعود إلى ترکيزه غالبًا على ذکر اللَّفظة وما فيها من قراءات قرآنيَّة، وتوضيح معناها، والإشارة إلى أنَّها لغة من لغات العرب، وکذلک بيان ما تحتويه هذه القراءة أو اللَّفظة من مشترک لفظي أو تضاد</strong><strong>.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong>This study aims to recognize Quranic readings and study them linguistically in a manner that would shed light on its senses and meanings, together with the reasons behind emergence. It further aims to recognize the changes occurred thereto and impact of such changes on various semantics and classification thereof in accordance with dialects, homonymy and antonym through complete induction of three books of Ghareeb Al-Quran Books as follows</strong><strong>.</strong>
<strong>- </strong><strong>Interpretation of Ghareeb Al-Quran by Ibn Qutaiba (died in 276AH</strong><strong>(</strong>
<strong>- </strong><strong>Ghareeb Al-Quran by Abi Bakr Al-Segstani (died in 330AH</strong><strong>(</strong>
<strong>- </strong><strong>Al-Oumda in Ghareeb Al-Quran by Abi Mohammed Makki Al-Qaisy (died in 437AH</strong><strong>( </strong>
<strong>The study has proved that the main objective of compilation of Books ‘Ghareeb Al-Quran’ is to interpret the ambiguous terms – that is, out of comprehension – mentioned in the Holy Quran. It further aims to shed light on its meanings and senses in light of Arab language and speech. Contents of Al-Ghareeb Books are not of ambiguity, rather those recognized, grasped and used by the Arabs. According to them, Al-Ghareeb meets the well-known person</strong><strong>. </strong>
<strong>Eventually, the study has concluded that the Book entitled ‘Ghareeb Al-Quran’ compiled by Al-Segstani is viewed as the best book among the three books – subject of study. This is attributed to the fact that the aforesaid book concentrates on the term and its implied Quranic readings, referring to as being a language among Arab languages. It has further shed light on the contents of these readings or term(s) as homonym or antonym</strong><strong>. </strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192747_8fdc0a9e629d7bab075d8bc00f34fec1.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801ما زاده ابن مالک على النحويين عرضا ودراسة8193828419275110.21608/bfag.2021.192751ARسيدفوزي سيد عليمدرس اللغويات في کلية اللغة العربية بأسيوط ـ جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربيةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص :</span><br /> <strong>يهدف هذا البحث إلى الکشف عما زاده ابن مالک على النحويين، </strong><strong>ومتابعة مواضع هذه الزيادات في مؤلفاته، ثم جمعها ودراستها دراسة موضوعية تحقق الإفادة المرجوة من البحث.</strong><br /> <strong>وقد انتهى البحث إلى أن ابن مالک زاد على النحويين في معاني الحروف؛ فأثبت لبعضها معاني انفرد بها، لم يُسبق إليها، وزاد عليهم في النواسخ، وزاد عليهم أيضًا في الأنواع والأقسام،</strong> <strong>کذلک زاد عليهم في القيود والشروط، وزاد عليهم أيضًا الأوجه والاستعمال.</strong><br /> <strong>وقد اعتمد ابن مالک فيما زاده على النحويين على شواهد متنوعة من القرآن الکريم، والحديث النبوي الشريف، والشعر العربي الفصيح. مع الإفادة بأن أکثر ما زاده ابن مالک جاء مخالفًا لجمهور النحويين.</strong><br /> <br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>This research aims to reveal what Ibn Malik added to the grammarians, follow up on the locations of these additions in his writings, then collect and study them as an objective study that achieves the desired benefit from the research</strong><strong>.</strong><br /> <strong>The research concluded that Ibn Malik added to the grammarians in the meanings of the letters; He established meanings for some of them that were unique to them, which had not been preceded, and he added to them in transcribers, and he also increased them in types and sections, as well as he increased them in restrictions and conditions, and he also increased them in terms and usage</strong><strong>.</strong><br /> <strong>Ibn Malik relied on the grammarians in his additions to various evidences from the Noble Qur’an, the Noble Hadith, and eloquent Arabic poetry. With the indication that most of what Ibn Malik added came in contradiction to the majority of grammarians</strong><strong>.</strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192751_fea1e847ebbdbd733974de6cc3856210.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801القراءات القرآنية والتأويل النحوي ( رؤية نقدية تحليلية)8285833719275310.21608/bfag.2021.192753ARعمرخضر عبد العزيز أحمدأستاذ النحو والصرف المساعد- قسم اللغة العربية
کلية الآداب ـ جامعة بيشة ـ المملکة العربية السعوديةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>تناولت الدراسة موضوعاً ذا صلة بتوجيه الأحکام النحوية، دراسة تطبيقية على القراءات، القرآنية، ومن هنا تنبع أهمية الموضوع؛ لکونه دراسة في ظاهرة تستوجب إعادة النظر في کثير من القواعد النحوية. ويمکن إيجاز مشکلة البحث في الأسئلة الاتية</strong><strong>:</strong>
<strong>- </strong><strong>هل يمکن ضبط ظاهرة التأويل النحوي وفق لوائح محددة؟</strong>
<strong>- </strong><strong>ما التعريف الأمثل للتأويل النحوي؟</strong>
<strong>- </strong><strong>هل حوت قواعد النحويين القدامى جميع لغات العرب؟</strong>
<strong>- </strong><strong>هل نعتبر أصول وقواعد النحويين القدامى مُسَلَّمات لا يمکن أنْ نُضيف إليها قواعدَ؟ جديدة من خلال القراءات القرآنية؟</strong>
<strong>ويهدف هذا البحث إلى استيعاب قواعد نحوية جديدة من خلال القراءات القرآنية</strong><strong>.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">وفيما يلي أهم النتائج</span></strong><strong>:</strong>
<strong>- </strong><strong>ضبط ظاهرة التأويل النحوي وعدم إطلاق العنان لها حتى لا تذهب ببعض الکلام العربي</strong><strong>.</strong>
<strong>- </strong><strong>لم تستوعب قواعد النحويين القدامى کثيرا من لغات العرب</strong><strong>.</strong>
<strong>- </strong><strong>يمکن تأسيس قواعد نحوية جديدة معتمدة على قراءات أصيلة</strong><strong>.</strong>
<strong>- </strong><strong>إبعاد کل قاعدة نحوية صدرت عن تعصب ديني، لا تعتمد على برهان معقول؛ کما هو الحال عند (المعتزلة)، وغيرهم</strong><strong>.</strong>
<strong>- </strong><strong>اتِّباع منهج الوسطية في إصدار وتوجيه الأحکام، بعيدا عن أهواء المذاهب الدينية</strong><strong>.</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">وعليه يُوصي الباحث بالآتي</span></strong><strong>:</strong>
<strong>- </strong><strong>توجيه الدراسة النحوية نحو القراءات القرآنية وبناء قواعد النحو عليها</strong><strong>.</strong>
<strong>- </strong><strong>توجيه البحث النحوي إلى دراسة الشعر العربي واستنباط قواعد جديدة</strong><strong>.</strong>
<strong>- </strong><strong>ضرورة تبني المجامع العربية مسألة إعادة النظر في کثير من قواعد النحو</strong>
<strong>.</strong><strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>The study deals with the instructions of grammatical rules applied on Quranic readings. The importance of the topic lies in studying a phenomenon that requires a review of many grammatical rules. The research problem can be summarized in the following questions:</strong>
<strong>- </strong><strong>Did the rules of the ancient grammarians contain all the languages of the Arabs?</strong>
<strong>- </strong><strong>Do we consider the origins and rules of the ancient grammarians as postulates to which we cannot add new rules through Quranic readings?</strong>
<strong>This research aims to assimilate new grammatical rules through Quranic readings.</strong>
<strong>The followings are the important results:</strong>
<strong>- </strong><strong>Controlling the phenomenon of grammatical interpretation and not unleashing it so that it does not convey some Arabic speech partially.</strong>
<strong>- </strong><strong>The rules of the ancient grammarians did not absorb much of the Arabic languages.</strong>
<strong>- </strong><strong>New grammatical rules can be established based on authentic readings or documented poetic verses.</strong>
<strong>- </strong><strong>Follow the moderate approach in issuing and directing judgments, away from the whims of religious sects.</strong>
<strong>Accordingly, the researcher recommends the following:</strong>
<strong>- </strong><strong>Directing the grammatical study towards Quranic readings and building grammar rules on them.</strong>
<strong>- The need for Arab academies to adopt the issue of reconsidering many grammar rules .</strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192753_5a89c8efc5a17857a58e216e00bc88db.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801دلالة لفظتي الخبر والنبأ في القرآن الکريم8339836819275410.21608/bfag.2021.192754ARريمامحمود الزيوديمعلمة في وزارة التربية و التعليم الأردنية ـ
المملکة الأردنية الهاشميةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong>تلقي الدارسة الضوء على لفظتي الخبر والنبأ في القرآن الکريم سعيا لفهم معنى الخبر ومعنى النبأ وإيجاد الفرق بينهما في الدلالة، وذلک بالاستناد إلى المعاجم اللغوية ومعجم مفردات القرآن الکريم وکتب التفسير والمعجم المفهرس لألفاظ القرآن الکريم وذلک من خلال تتبع آيات القرآن الکريم التي وردت فيها لفظتي الخبر والنبأ </strong><br /> <br /> <br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>This research is studying the Arabic terms "NABA" (information about a story or about great news) and "KHABAR" ( news ) in The Holy Quran. The study tries to find the deference in semantics of these two terms based on the language dictionaries and Quran vocabulary dictionary and tracks the verses of The Holy Quran where they are mentioned in order to understand their meaning.</strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_192754_0460ca69ec914eb6cc37abe60dbeb079.pdfجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905025820210801مَا قُرِئَ بالتَّخْفِيْفِ والتَّشْدِيْدِ بَيْنَ (فَعَلَ) و(فَعَّلَ) فِي القِرَاءَاتِ العَشَرَةِ لمُتَوَاتِرَةِ "جَمْعًا وَدِرَاسَةً صَرْفِيَّةً دَلَالِيَّةً"8369842719302810.21608/bfag.2021.193028ARعبد اللهبن محمد بن إبراهيم عواجيالأستاذ المساعد بقسم اللغويات بکلية اللغة العربية
المملکة العربية السعوديةJournal Article19700101<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span>
<strong>يعدّ هذا البحث من الدّراسات البينيّة التي تتناول قضيّة علميّة بين فنّين مختلفين، علم القراءات القرآنيّة من جانب، وعلوم اللّغة العربيّة من جانب آخر، ويناقش الألفاظ التي قُرئ بها في القراءات المتواترة عند القرّاء العشرة بين (فَعَلَ) و(فَعَّلَ)، ويُبيّن ما حصل فيها من اختلاف في المعنى نتيجة التّخفيف والتّشديد، وما يترتب عليه من التّعدية واللّزوم، وذلک بالتّأصيل الصّرفيّ والدّلالي للفظ، مع تخريجها من مظانّها من کتب القراءات، ولعل أبرز ملامحه أنّ (فَعَلَ) و(فَعَّلَ) قد يکونان بمعنى واحد، وقد يکون التّشديد في (فَعَّلَ) لضرب من المعاني کـ(التعدية، والتکثير)، وبناءً على هذا قد تختلف دلالة القراءتين، وقد اتّبعت المنهج الوصفيّ، وذلک من خلال استقراء مواضع الأفعال التي اختُلف فيها بين (فَعَلَ) و(فَعَّلَ) في القراءات المتواترة، وأحصيت تلک الألفاظ، فوجدتها ثلاثة وعشرين لفظة، وقد تکرر في بعض المواضع الأفعال نفسها، فکان عدد المسائل التي تناولتها أربع عشرة مسألة</strong><strong>.</strong>
<strong>وقد جاء البحث في مقدِّمة، ومبحثين، وخاتمة، وفهارس، أمّا المقدّمة فتناولت أهميّة الموضوع، وقيمته العلميّة، والدراسات السابقة، وخُطَّة البحث، والمنهج المتَّبع</strong><strong>.</strong>
<strong>ثمّ جاء المبحث الأوَّل بعنوان: ما أفاد التّشديد فيه معنى التّعدية، وفيه خمس مسائل</strong><strong>.</strong>
<strong>في حين جاء المبحث الثّاني بعنوان: ما کان التّشديد فيه لغير التّعدية، وفيه تسع مسائل</strong><strong>.</strong>
<strong>وأخيرًا جاءت الخاتمة لتشير إلى أهمّ النتائج التي انتهى إليها البحث، مع ذکر أهم التوصيات التي يوصي بها</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>This research is one of the inter-disciplinary studies that discusses a scientific issue related to two different fields, which are: the science of [Qur‘ānic] readings on one side, and the sciences of Arabic language on the other side, and it critiques the words that were read in the overwhelmingly reported readings of the Ten Orthodox Readers between (fa‘ala) and (fa‘‘ala), and it also highlights the difference between them in connotation due to relaxation and emphasis, and the consequential transitiveness and intransitiveness; through an etymological and semantic origination of the word, and its citation from its place in the books of [Qur‘ānic] readings. Perhaps, the most significant feature of the study is that (fa’ala) and (fa‘‘ala) could both denote the same connotation, and the emphasis might be in (fa‘‘ala) for certain connitations like (transitiveness and multiplication), hence, the semantics of both reading may differ. The researcher followed the descriptive methodology, and this was done by inducing the places of the verbs that were subject of disagreement between (fa‘ala) and (fa‘‘ala) from the overwhelming reported Qur‘ānic readings, and upon </strong>
<strong>counting those words, the research found them to appear in twenty three places, and the same verb was repeated in some places, hence, the number of the issues discussed reached fourteen issues</strong><strong>.</strong>
<strong>The research is made up of an introduction, two topics, a conclusion, and indexes. The introduction contains: the significance of the topic, its scientific value, literature review, research plan, and the methodology followed</strong><strong>.</strong>
<strong>First topic: What emphasis in it denotes transitiveness, and it contains five issues</strong><strong>.</strong>
<strong>Second topic: What emphasis in it does not mean transitiveness, and it contains nine issues</strong><strong>.</strong>https://bfag.journals.ekb.eg/article_193028_e77d29ca22ef1465323af597a189c736.pdf