جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201الصورة التشبيهية وتشکيلاتها في معلقة امرئ القيس دراسة بلاغية تحليلية104512298502510.21608/bfag.2020.85025ARعبد الغفاريونس صديق بدريقسم البلاغة والنقد المساعد بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين ــ بالقاهرة ـ جمهورية مصر العربيةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong>قام هذا البحث بدراسة وتحليل الصورة التشبيهية وتشکيلاتها في معلقة امرئ القيس التي تعد رأس الشعر الجاهلي کله، وفاتحته التاريخية، وفاتحته الفنية، وخاسفة عين الشعر للشعراء، ومؤسسة أبجديات القصيدة العربية التي اتبعها الناس، وأنموذجًا لنمط التصوير الجاهلي؛ فقد جاءت صورها مفعمة بالأبعاد الدلالية والإيحائية، معبرة عن رؤية الشاعر لجدلية الفناء والحياة؛ فهي تتوفر على ما لم تتوفر عليه المعلقات الأخرى، لذا کتب لها الخلود فهي خالدة خلود الفن والأدب.</strong><br /> <strong>وقد اعتمد البحث المنهج التکاملي القائم على الاستقراء والوصف والتحليل.</strong><br /> <strong>واقتضت طبيعة البحث أن يأتي في سبعة مباحث، يسبقها مقدمة وتمهيد، ويتلوها خاتمة بأهم نتائج البحث.</strong><br /> <strong>أما المقدمة: فتحدثت فيها عن الموضوع، وأسباب اختياره، والدراسات السابقة، وخطة البحث، والمنهج الذي سرت عليه فيه.</strong><br /> <strong>أما التمهيد: فجاء في مطلبين: المطلب الأول: التعريف بامرئ القيس. والمطلب الآخر: التعريف بمعلقة امرئ القيس. أما المبحث الأول: فکان عن: الصورة التشبيهية في وصف الطلل، وأما المبحث الثاني: فکان عن: الصورة التشبيهية في وصف المرأة، وأما المبحث الثالث: فکان عن: الصورة التشبيهية في وصف الليل، وأما المبحث الرابع: فکان عن: الصورة التشبيهية في وصف الفرس، وأما المبحث الخامس: فکان عن: الصورة التشبيهية في وصف الصيد، وأما المبحث السادس: فکان عن: الصورة التشبيهية في وصف البرق والمطر، وأما المبحث السابع: فکان عن: تشکيلات الصورة التشبيهية في معلقة امرئ القيس، وأما الخاتمة: فاشتملت على أهم نتائج البحث.</strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> <strong>The analogous image and its combinations in the hanging of one's figure, an analytical rhetorical study</strong><br /> <strong>This research has studied and analyzed the analogous image and its formations in the hanging of one’s figurehead, which is the head of all pre-Islamic poetry, its historical light, artistic opener, the poet's eye poet for poets, the Arabic alphabet foundation of the poem that people followed, and a model of pre-Islamic imaging style; its images were filled with semantic and suggestive dimensions , Expressing the poet's vision of the dialectic of annihilation and life; she has what other commentators did not have, so she wrote to her immortality, she is the immortal immortality of art and literature</strong><strong>.</strong><br /> <strong>The research adopted the integrated approach based on induction, description and analysis</strong><strong>.</strong><br /> <strong>The nature of the research required that it come in seven investigations, preceded by an introduction and a preliminary, and followed by a conclusion on the most important results of the research</strong><strong>.</strong><br /> <strong>As for the introduction: I talked about the subject, the reasons for choosing it, previous studies, the research plan, and the approach that I followed in it</strong><strong>.</strong><br /> <strong><strong>As for the introduction: it came in two requirements: The first requirement: the definition of the person of Qais. The other requirement: the definition of the suspension of a person Qais. As for the first topic: it was about: the analogous image in describing childhood, and the second topic: was about: the analogous image in describing women, and the third topic: it was about: the analogous image in describing the night, and the fourth topic: It was about: the analogous image in the description The Persians, and the fifth topic: It was about: the analogous image in the description of hunting, and the sixth topic: It was about: the analogous image in describing lightning and rain, and the seventh topic: It was about: the formations of the analogous image in the hanging of one who is measured, and the conclusion: it included the most important research results.</strong></strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201اللغة الشعبية في شعر الخُبْزَأُرْزِي ت(330ه ) دراسة معجمية123113318511310.21608/bfag.2020.85113ARعبد الحميدشحاته عبد الحميد أنور.قسم اللغة العربية ،کلية الآداب ،جامعة الزقازيق ، جمهورية مصر العربيةJournal Article20200123<strong>يقوم البحث على دراسة اللغة الشعبية في معجم الخبزأرزي ، وذلک بتحليل النص الشعري إلى مفردات وتراکيب ورصد دلالتهما، واعتمد الباحث على نسخة ديوانه التي حققها الشيخ محمد حسن آل ياسين، منشورات مجلة المجمع العراقي ببغداد، وقد صدرت في خمسة أقسام ، الأول: المجلد الأربعون ،الجزء الأول 1409ه- 1989م ، والثاني: المجلد الأربعون ،الجزء الثاني 1410ه-1989م، والثالث : المجلد الأربعون ، الجزءان الثالث والرابع 1410ه- 1989م، والرابع: المجلد الحادي والأربعون 1411ه 1990م، والخامس : المستدرک على ديوان الخبزأرزي، المجلد الثاني والأربعون ، الجزء الثالث،1413ه-1992م واشتمل الديوان على (257) قصيدة بالإضافة إلى(88) مقطوعة من المستدرک</strong><br /> <strong>The research is based on the study of the popular language in the dictionary of El-khpzarze, by analyzing the poetic text into vocabulary and structures and monitoring their significance, and the researcher relied on a copy of his book, which was achieved by Sheikh Muhammad Hassan Al Yassin, the publications of the Iraqi Academy magazine in Baghdad, and it was issued in five sections, the first: the forty volume, The first part 1409 AH - 1989 AD, and the second: the fortieth volume, the second part 1410 AH - 1989 AD, and the third: the forty volume, the third and fourth parts 1410 AH - 1989 AD, and the fourth: the forty-first volume 1411 AH 1990 AD, and the fifth: the reprehensible to the Diwan of bread bread, forty-second volume, third part , 1413 AH-1992 AD The Diwan included (257) BC Sidon in addition to (88) cut from Mustadrak .</strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201الاستهلال وأدواره الحجاجية في الخطاب السردي مقاربة تداولية في نماذج من نوادر الجاحظ133313638511510.21608/bfag.2020.85115ARنواريسعودي أبو زيدأستاذ اللسانيات جامعة محمد لمين دباغين ـ سطيف2 . الجزائرJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong>يتناول البحث عنصرا وظيفيا في بناء النادرة التي اتخذها الجاحظ وسيلة لمعالجة ظاهرة البخل في أبعادها النفسية والاجتماعية، ألا وهو عنصر الاستهلال، وقد عالجناه وفق مقترب تداولي يشتغل على محورين أولهما الکشف عن جملة الوسائط والتقنيات الخِطابية الإقناعية في صياغة الاستهلال، وثانيهما بيان کيفيات الإذعان التي هي حصيلة تلک الوسائط والتقنيات فيه، قاصدين تحقيق أهداف أوضحها بيان أهمية الاستهلال الهيکلية والوظيفية، ودوره في بناء الحجة لتلقي مضمون القضايا، وأثره في تماسک الخطاب من خلال بيان وجوه ارتباطاته بما يليه من النص المرکزي.وقد انتهينا إلى نتائج أهمها التأکيد على محورية الاستهلال عند الجاحظ في بناء نوادره، وتنويعه لأشکاله التي تسهم کلها في بناء الحجة؛ بهدف إثارة المتلقي واستقطابه لصالح القضايا المعروضة.</strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>The research deals with the element of initiation and its functional roles in building the Anecdoteas a traditional narrative pattern dealingwith the phenomenon of miserliness in its psychological and social dimensions. The element of initiation has been manipulated in two dimensions. The first one aims to disclose the ways of persuasive and rhetorical media and techniques in editing initiation. The second one aims to explain the modalities of acquiescence thatis the outcome of these media and techniques, intending to explain the structural and functional importance of initiation, itsrole in building the argument to receive the content of the issues, and its effect on the coherence of the discourse by explaining the faces of its connections with the following from the central text. To conclude with the following important results; emphasizing on the centrality of initiation for Al-Jahezin formulating his anecdotes, and diversification of its types that contribute to building the argument, with the aim of raising the recipient and attracting him in favor of the presented issues.</strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201ضمنية المعاني السياقية وتجلية الدلالات اللغوية المتوارية (کتاب المهارات اللغوية والتحرير العربي في جامعة الجوف أنْموذجا)136514238511710.21608/bfag.2020.85117ARأحمدإبراهيم محمد بني عطاأستاذ اللغة والنحو المشارک بقسم اللغة العربية
بکلية الآداب، جامعة الجوف
المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">أولاً : الملخص</span><br /> <strong>هناک مساحات من الإزاحات لا نستطيع أن ننکرها بين المعاني المعجمية والمعاني السياقية للکلمات، لا سيّما أنّ بعض هذه الإزاحات تعتبر دعامة أساسية من دعائم التعايش والتفاهم وبعث وتجييش منظومة الإحساس والشعور بالمواطنة. فکثير من المعاني السطحية قد تقودک إلى المفاهيم من غير عناء وإعمال للذهن، أما المعاني الباطنية فهي تلک المعاني التي تحتاج وقوفا وجهداً من الطالب وعضو هيئة التدريس؛ لکي يفضي إلى مکامنها وأسرارها، ولا يمکن تجلية بعضها وسبر غورها إلا بالوقوف عليها وإمعان فيها دون تطويع أو تضييع. فهي تستدعي القيم النفيسة في السياق وتثير ظِلالا قد لا يتساوى فيها اثنان من البيئة نفسها، فالمفردات تکتسب إيحاءاتها الضمنية من السياقات، وهذه الدراسة جاءت لتقف على الأيقونات (الرموز السَّامِيَة) في السياق، وما يحمله من نفائس تعزز عُرَى المواطنة لدى طلاب جامعة الجوف من خلال کتابي المهارات اللغوية والتحرير العربي.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>There are areas of displacement cannot be denied between the meanings of lexicon and contextual meanings of words, especially as some of these displacements are a cornerstone of the pillars of coexistence and understanding and the mobilization and mobilization of the sense system and the sense of citizenship. Many of the superficial meanings may lead you to the concepts without effort and realization of the mind. The inner meanings are those meanings that need standing and effort of the student and the faculty member to lead to their secret places and secrets, and some cannot be revealed and gouged except by standing on them and studying them without adaptation or waste. It calls for valuable values in the context and creates shades that may not be equal to two of the environment itself, vocabulary acquired implicit implications of contexts, and this study came to stand on the icons (symbols of the Semitic) in the context.</strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201الصوائت الطويلة بين الصوامت والصوائت142514578511910.21608/bfag.2020.85119ARمحمدبن سعيد بن أحمد کرات الزهرانيالمملکةالعربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص :</span><br /> <strong>لا شک بتغيُّر الدلالة بين الکلمة التي تحوي الصائت الطويل والتي تحوي الصائت القصير، کما في: کَتَبَ وکَاتَبَ، وقُتِلَ وقوتِلَ، وفَطِن وفَطين، وهذا لا خلاف فيه؛ ولکن الخلاف في کون الصوائت الطويلة حروفا أو حرکات طويلة، فذهب القدماء إلى أنَّ أصْواتِ المَدِّ (الصوائت الطويلة): هيَ حُرُوْفٌ ساکِنةٌ مَسْبُوْقَةٌ بِحَرَکَةٍ مُجانِسةٍ، فالألفُ في (وَاْلد) مسبوقٌ بفتحة، والواو في (مولُوْد) مسبوقةٌ بضمة، والياء في (ولِيْد) مسبوقةٌ بکسرة، وأما المحدثون فذهبوا إلى أنها: حرکات طويلة، وهذا ما يَستَلزم استحالةَ سکونِها أو کونِها مسبوقةً بحرکات. ولضبط هذه المسألة وحل إشکالها لابد من معرفة أمرين؛ مفهوم الحرف والحرکة، والفرق بينهما، ومن خلال هذين الأمرين نستطيع أن نستوضح ونتبين الحکم في المسألة ثم نفصل فيها</strong><br /> <strong> وخلص إلى أن هناک فرقا بين الصوامت والصوائت القصيرة والطويلة، فالصوامت تعتمد على مقطع محقق، بخلاف الصوائت الطويلة؛ فهي لا تعتمد على شيء من أجزاء الفمِ؛ ولذا فهي تقبل الزيادة والنقصان، وهذا من الأدلة القوية على عدم حرفية الصوائت الطويلة، وکذلک أن الصوامت تظهر عليها الحرکات بخلاف الصوائت الطويلة؛ فهي لا تظهر عليها الحرکات، وکذلک أن الصوامت مستقلة بذاتها، وليست تابعة لحرف قبلها، بخلاف الصوائت الطويلة؛ فهي تابعة لحرف قبلها، ولا يمکن الابتداء بها، وعلى ذلک فالصوائت الطويلة هي حرکات طويلة، ورسمت على هيئة الحرف؛ للتفريق بينها وبين الصوائت القصيرة.</strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong>you have any complaints about English language guides ?! , In: books and books, killing and killing you, discrimination and understanding, and the like? Long voices: are harmonious letters preceded by a homogeneous movement, a thousand in (a son) preceded by an opening, a homeland in (births) preceded by a hole, and unity in (born in) its regions</strong><br /> <strong><strong>He concluded that there is a difference between the silos and the short and long liquids, because the silos depend on a syllable, unlike the long ones. They do not depend on anything from the mouth of the mouth. They have movements other than long ones to distinguish despite short sounds.</strong></strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201المعجم العربي بين الحداثة و التقليد دراسة وصفية تحليلية145914938512110.21608/bfag.2020.85121ARعائشةميرغني عبد الرحيم سليمانقسم علم اللغة ـ کلية العلوم والآداب بخميس مشيط ـ جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong>تعود نشأة المَعاجم في اللّغة العربيّة وتأريخها إلى نزول القرآن الکريم؛ لضرورة توضيح المُفردات و الألفاظ اللغويّة، و دخول کثير من غير العرب في الإسلام، وتحديدا في القرن الثّاني الهجري. و قد اصطلح لفظ "المُعجم" بهذا الاسم اشتقاقـًا من الفعل (أعْجَمَ)، أي بمعنى أزال العجمة، وهنالک کثير من الناس من يستبدلون کلمة المُعجم بالقاموس. والمعاجم مختلفة ترتيبًا وتنظيمًا، و کذلک الهدف الذي من أجله صنعت، ومن حيث حجمها، وکذلک من حيث المادة اللغوية، فبعضها يميل إلى حصر المفردات فقط، وبعضها الآخر يميل إلى بيان اللغات، التي وردت بها تلک المفردة.</strong><br /> <strong>و يعدُّ التأليف في غريب القرآن النواة الأولى لتأليف المعاجم. وقد عُرف عن عبد الله بن عباس- حبر الأمة وترجمان القرآن، رضي الله عنه- اهتمامه بتفسير الألفاظ الغريبة في القرآن، وتوضيح معناها، وذکره لبعض الشواهد الشعرية. و بعد التأليف في غريب القرآن، بدأ التأليف في معاجم الألفاظ. ثم تطورت حرکة التأليف تطورا يدعو لکشف أبعاده وأصوله و هو إشکالية هذا البحث.</strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> <strong>The origins and history of dictionaries in the Arabic language go back to the descent of the Noble Qur’an</strong><strong>، </strong><strong>because of the necessity of clarifying the vocabulary and linguistic terms</strong><strong>، </strong><strong>and the entry of many non-Arabs into Islam</strong><strong>، </strong><strong>specifically in the second century AH. The dictionary was called by this name derived from the verb (A`jama)</strong><strong>، </strong><strong>meaning that it removed Strangeness. There are many people who replace the word dictionary with the dictionary</strong><strong>.</strong><br /> <strong>Dictionaries are different in terms of arrangement and organization</strong><strong>، </strong><strong>and in terms of the goal for which they were established</strong><strong>، </strong><strong>and in terms of their size</strong><strong>، </strong><strong>as well as in terms of linguistic material</strong><strong>، </strong><strong>some of which tend to limit only vocabulary</strong><strong>، </strong><strong>and some tend to indicate the languages in which that singular is mentioned. Authorship in the strange of the Qur’an is considered the first nucleus in composing dictionaries. Abdullah bin Abbas</strong><strong>، </strong><strong>the nation’s ink</strong><strong>، </strong><strong>and the translator of the Qur’an</strong><strong>، </strong><strong>Allah be pleased with him</strong><strong>، </strong><strong>is known for his interest in interpreting strange words in the Qur’an</strong><strong>، </strong><strong>clarifying their meaning</strong><strong>، </strong><strong>and mentioning some of the poetic evidences. After the authorship in the strange Qur’an</strong><strong>، </strong><strong>the authorship in dictionaries words began. Then the authorship movement developed an exciting development</strong><strong>، </strong><strong>this is required for revealing its dimensions and origins</strong><strong>، </strong><strong>thus problematic of this research was established</strong><strong>.</strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201الدلالات النحوية لإبدال التاء المفتوحة من المربوطة في القرآن الکريم على روايتي (حفص و قالون) دراسة نحوية دلالية149515428512910.21608/bfag.2020.85129ARريهانعبد المحسن محمد منصورقسم النحو و الصرف المساعد- کلية العلوم والآداب بخميس مشيط - جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص :</span><br /> <strong>يدور البحث حول الرسم العثماني و دلالة الاختلاف بينه و بين الرسم الإملائي، و يقف البحث على حرف من حروف المعاني، قليل الکم کثير المعني وهو ( تاء التأنيث ) ما بين المربوطة و إبدالها بالمفتوحة في بعض المواضع في القرآن الکريم. و ذلک باستقراء صورة رسم التاء المربوطة و المفتوحة في مواضعها في الکلمة نفسها، و توضيح الدلالة النحوية في کل منهما، وتتبع المواقع الإعرابية في الآيات القرآنية الکريمة، سواء بالمبتدأ و الخبر ، أو اسم إن و المفعول به ، و المنصوب على المفعولية، و المضاف والمضاف إليه، و الجار و المجرور، و النعت أو البدل، و الاستثناء المفرغ .....و قد لوحظت بعض الدلالات المختلفة منها، نحو: الإضافة، و النعت بوصف خاص، و النقل من لغة أخرى، والرجوع لبعض اللهجات، و موافقة بعض القراءات .</strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><strong>The conclusion of the research is that the research is about the Ottoman drawing and the meaning of difference between the spelling drawing, and the search depends on the character of the little meaning which is very much meaning and which is the winter of the femininity between the tied and its open-ended change in some places in the Holy Quran. I have seen the positions of the attached and open taa in their positions in the same word, and the clarity of the grammar in each of them, the Arabic sites in the noble Qur'anic verses are varied, including beginner, Khobar, Nan's name, its effect. Its position on the pharaonic, In addition, the neighbor, the neighbor, the neighbor, the arrogant, the deed or the allowance,& the unqualified exception...I have noticed some signs, including: Addition, special description, transfer from another language, reference to some dialects, &approval of some readings.</strong></strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201قولُ ابنِ مالکٍ بنيابةِ الحروفِ عن بعضِها في کتابِه (شَواهدِ التَّوضيحِ)154315918513210.21608/bfag.2020.85132ARأحمدإبراهيم أحمد أبو الوفاالأستاذ المساعد بکلية اللُّغة العربيَّة وآدابها بجامعة أمِّ القُرى ـ المملکة العربية السعودية
والمدرِّس بکلية اللغة العربية بالمنصورة - جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربيةJournal Article20200123الملخص<br /> <strong>عنيت هذه الدراسة بدراسةِ توجيـهاتِ ابن مالک</strong><strong>ـ</strong><strong>فيما يتعلَّق بموضوعِ البحث ـ ، دراسةً تحليلية، تبدأ باستعراضِ شواهدهِ وأدلته، ومحاولةِ تأصيلِ آرائهِ بالبحث عمَّن سبقه إلى القولِ بها، ومعرفةِ الموافقين والمخالفين له، وعرضِ أدلتهم، ثم أُتْبِعُ ذلک بالنَّقد والمناقشة لرأىِ ابن مالک، وبيانِ موقف البحث منه، إما بموافقتهِ وتأييده- بإضافةِ شواهدَ إلى شواهده– سواءٌ أکانت من مؤلفاتهِ الأخرى، أم کانت من أقوال المنتصرين له، أو باستنباطِ أدلَّةٍ تدعمُ اختياره- أو مخالفتهِ ومعارضتِه بأدلَّة تؤکِّد اختيارَهُ لما غيرُه أوْلى منه وأرْجح.</strong><br /> <strong>وقد جمعْتُ لدراسة تلک القضية في (شواهد التَّوضيح) ثمانيَ مسائل، رتَّبْتها وفْق ورُودها في الکتاب، وکان منهجى فى دراسةِ کلِّ مسألةٍ منها هو البداية بذکر کلام ابنِ مالک إما بلفظِه هو، أو التعبيرِ عنه بلفظى وعبارتى، ثم أبدأ بتمهيدٍ أقومُ فيه بتأصيلٍ للمسألة المدرُوسة، أُتبعهُ بدراسةِ شواهدِ ابنِ مالک واحدًا تلو الآخر، فأبينُ توجيهَه إيَّاه، ومَن وافقه وخالفه، ثم أستعرضُ أدلةَ کلٍّ منهما، وأناقشُ ابنَ مالک فيما ذهبَ إليه، وفى نهاية المسألةِ أصرِّحُ بالتأييد والموافقة، أو أعلنُ المعارضةَ والمخالفة، ذاکرًا أدلَّتى فى الحالين.</strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong>This study was concerned with the study of Ibn Malik’s directives - with regard to the subject of the research - an analytical study, which begins with a review of his evidence and evidence, and an attempt to solidify his views by searching for those who preceded him to say it, knowing the approvers and those who disagree with him, and presenting their evidence, then this is followed by criticism and discussion of Ibn Malik The position of the research from him, either with his consent and support - by adding evidence to his evidence - whether it was from his other books, or from the statements of his victors, or by developing evidence to support his choice - or his contradiction and opposition to evidence confirming his choice of something other than him and more successful</strong><strong>.</strong><br /> <strong>I gathered to study that issue in (evidence of clarification) eight issues, arranged according to their appearance in the book, and my method was to study every issue of it is to start by mentioning Ibn Malik’s words either by his own word, or expressing it verbally and expressively, and then I start with a preamble in which I examine the issue I follow it by studying the evidence of Ibn Malik one by one, so I indicated his guidance to him, and whoever agreed and disagreed with him, then I reviewed the evidence of each of them, and I discuss Ibn Malik as he went to him, and at the end of the matter I declare support and approval, or announce the opposition and the opposition, mentioning the evidence in both cases.</strong><br /> جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201بناء الجملة النحوية (الاسمية الخبرية) في ديوان (فينيق الجراح) للشاعر محمد عبد الله البارقي159316508513410.21608/bfag.2020.85134ARحنانمحمـد أحمد أبو لبدةقسم اللغة والنحو - قسم اللغة العربية - کلية العلوم الإنسانية- جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong>يمثِّل ديوان محمـد عبد الله البارقي تراثًا إبداعيًا متميزًا يضاف إلى التراث الإبداعي العربي المميز المنظوم بالفصحى. وبما أن لغتنا الفصحى تعدّ من أهم عناصر هوية أمتنا العربية فمن واجبنا تتبع أساليبها ودراستها، في التراث الذي کتب بها، ومن هنا جاءت أهمية البحث؛ فهو يمثل دراسة تطبيقية تبيِّن استعمال الشاعر البارقي للجملة الاسمية الخبرية في ديوان (فينيق الجراح).</strong><br /> <strong>کما تتجلى أهميته في معرفة مدى موافقة استعماله للجملة، مع ما أصَّلَهُ النحاة من قواعد في بنائها، بغرض تعزيز هذه الموافقة، ومحاولة تفسير الاستعمالات المخالفة إن وجدت؛ ولمد الجسور بين اللغة المعاصرة، ولغة المتقدمين؛ للحفاظ على لغة التراث قوية في الاستخدام المعاصر. کما يسهم هذا البحث في تعزيز المبدعين من الشعراء الشباب الذين يعبرون عن تجاربهم الشعرية بالفصحى بصورة مثلى، الشعراء العرب على وجه العموم، وشعراء منطقة عسير على وجه الخصوص.</strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong>Diwan Muhammad Abdullah Al-Barqi represents a distinctive creative heritage that adds to the distinctive Arab creative heritage organized by Al-Fusha. Since our classical language is considered one of the most important elements of the identity of our Arab nation, it is our duty to follow its methods and study it, in the heritage in which it was written, and hence the importance of the research; it represents an applied study that shows the use of the baroque poet in the nominal, news sentence in Diwan (Phenic of Jarrah)</strong><strong>.</strong><br /> <strong><strong>Its importance is also evident in knowing the extent of its use of the sentence, along with the rules of the grammarians in its construction, in order to enhance this approval, and trying to explain the contrary uses if any; and to build bridges between the contemporary language and the language of the applicants; to maintain the language of heritage strong in contemporary use. This research also contributes to promoting the creators of young poets who express their poetic experiences with classical Ideal, Arab poets in general, and poets in the Asir region in particular.</strong></strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201مقترحات معاصرة في تجديد علوم البلاغة دراسة تحليليّة نقديّة165116838513510.21608/bfag.2020.85135ARأيمنمحمد أبوزيد خيريأستاذ البلاغة والنقد المساعد بقسم اللغة العربية وآدابها بجامعة الملک خالد، المملکة العربية السعودية.Journal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص :</span><br /> <strong>يهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على بعض المقترحات في تجديد البلاغة، وهي مقترحات قدمت الکثير من الملاحظات الجزئية على منهج الأقدمين في الدرس البلاغي، وأسهمت في حرکة التطوير الواعية بمطلوبات الأصالة والتحديث، تقويمًا للقديم والبناء عليه، ونجحت في غالبها في الفصل بين تقويم التنظير البلاغي في جانبه العلمي، والدعوة لاستثمار الأشکال البلاغية في عملية تحليل النصوص باستثمار عناصر أدبية النص من أشکال بلاغية في إطار الحرکة الذهنية لتحليل النصوص. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وخلصت إلى نتائج أهمها: التقاء هذه المقترحات في کونها امتدادًا لجهود التجديد المتصالحة مع التراث، حيث هدفت في مجملها إلى تنظيم القديم وتهذيبه، مع إضافة أوجه جمالية جديدة، وفي الدعوة إلى التطبيق الإجرائي على النصوص الأدبية لإبراز دور الأشکال البلاغية في تشکيلها. ويوصي الباحث بالاهتمام بالکتب المنهجية الحديثة التي طبّق فيها أصحابها الکثير من مخرجات الحرکة النقدية التي صاحبت الدرس البلاغي في مختلف العصور، وتميز بعضها باستصحاب مطلوبات علم النص في استثمار الأشکال البلاغية في تحليل النصوص.</strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><strong>This research aims to illustrate some suggestions in renewed rhetoric, which gives a lot of notes to traditional lessons. This suggestions contributed in the development of the updating and of the originality. Almost this Suggeestions successed to separate between the evaluation of the endoscopy in the scientific side and the invitation of the investment of the rhetorical forms in the analysis of literary texts.This study approached the descriptive methodology. the most important result of this study is: These suggestions are extension to the efforts of the renewed rhetoric sciences which reconciled with the heritage. The researcher recommends paying attention to the modern methodological books in which their owners applied many of the critical movement outputs that accompanied the rhetorical lesson in various eras, and some of them were distinguished by accompanying of the requirements of text science in investing rhetorical forms analysis of texts..</strong></strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201الأحاديث الواردة في کتاب الإيضاح في علوم البلاغة للخطيب القزويني (ت 739هـ) (تخريج ودراسة)168517308513810.21608/bfag.2020.85138ARتماضرإبراهيم عبدالقادر عکاشةاستاذ السنة وعلوم الحديث المساعد ـ قسم الدراسات الإسلامية ـ کلية العلوم والآداب بسراة عبيدة ـ جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعوديةإخلاصعبد اللطيف علي الدولأستاذ الأدب والنقد - جامعة الملک خالد
کلية العلوم والآداب بسراة عبيدة
المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><strong> :</strong><br /> <strong>إنّ السنّةَ النبويةَ الشريفةَ هي ما صحّ عن النبي صلى الله عليه وسلم من أقوالٍ ، وما أُثِرَ عنه من أفعالٍ ، وما سجِّل من إقرارٍ ، فهي أقوالٌ وأفعالُ وإقرارُ ، ومن هنا جاءت السنة النبوية لأنها تتعلق بأقوالٌ وأفعالُ وإقرارُ النبي صلى الله عليه وسلم ، لذلک کانت سببا في اختياري لهذا الموضوع ومن أجل معرفة التخريج ودراسة الاسانيد جاء البحث بعنوان (الأحاديث الواردة في کتاب الايضاح في علوم البلاغة للخطيب القزويني (تخريج ودراسة). وقد کتب وفق المنهج الاستقرائي بخطواته المعروفة والمعتمد عليه وهو أمر في غاية الأهمية ؛ لان البحث يوضح تخريج أحاديث النبي صلى الله عليه وسلم. اشتمل البحث على مقدمة ومبحثين وخاتمة وتوصيات.</strong><br /> <strong>أما المقدمة فتناولت فيها أهمية الموضوع وأسباب اختياره والدراسات السابقة ومنهج البحث وخطته وأهدافه. </strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong>The Sunnah of the Prophet is what is true of the Prophet peace be upon him of the words, and the impact of the actions, and recorded, it is the words and deeds and the adoption, and hence the Sunnah of the Prophet because it relates to the words and deeds and the adoption of the Prophet peace be upon him, so it was The reason for my choice of this topic and in order to know the graduation and study of the support came the research entitled (Hadiths in the interpretation of the great Quran to the son of many of the Al-Furqan (Graduation and study). It was written in accordance with the inductive method known and reliable steps, which is very important; Hadiths of the Prophet peace be upon him It upon him. Search included an introduction and two sections and a conclusion and recommendations</strong><strong> .</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><strong> The introduction dealt with the importance of the subject, the reasons for its selection, previous studies, research methodology, plan and objectives</strong></strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201البُعد البلاغي في شعر الشوق والحنين عند الجاهليين عنترة بن شدّاد نموذجًا173117788513910.21608/bfag.2020.85139ARحمد النِّـيلعثمان عبد السِّـيد عبد القادرقسم البلاغة والنقد المشارک بقسم اللُّغة العربيَّة، کلية العلوم والآداب- جامعة طيبة ـ العلا
المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong>اتخذَ الشَّاعرُ العربيُّ من الشَّوق والحنينِ أصلًا مِن أصولِ التَّعبيرِ، وجعلَ له بواعثَ تُشيرُ إليهِ، خاصَّةً حينما يُسَجِّلُ في شعرِه عواطِفَهَ وخواطِرهُ، متناولاً المرأةَ، ذاکرًا محاسِنَها، وصفاتها، وسِحرها؛ فجاءت هذه الدراسةُ بهدف الوقوف على بعض الإشارات البلاغيَّة لنماذج من شعرِ عنترة في الشوق والحنين، وقد وقع الاختيار على عنترةَ؛ لأنَّه کان ممَّن اشتهر بِفَنَّيِ: الحماسة، والغزل، وکان تعبيرُه فيهما صادقًا، فهو يرسمُ في شعرِهِ صورة الفارس الذي يخوض غمار المعارک، ويربط بين شعر البطولة الحربيَّة، وفِکرة حُبِّه عَبْلَةَ التي تجلَّتْ عنها ملامح الشوق والحنين في صُوَرِهِ المتعدِّدَة. اتَّبعتِ الدراسَةُ المنهجَ التَّحليلي النَّقدي؛ اعتمادًا على أهم المصادر والمراجع ذات الصِّلة بموضوع الدراسة. </strong><br /> <strong>ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أنَّ عنترة قد سار في غَزَلِه على أساليب متنوعة، متَّخِذًا مِن بواعث الشوق والحنين مداخل جيّدة في شعره، کما أنَّه کان يجمع- أحيانًا- بين فَنَّيِ: الغزل والحماسة في بيت واحدٍ، وهذا يدلُّ على حُبِّه عبلةَ التي کان يُذَکِّرها ببسالته وشجاعته؛ فأکثر من ترديد اسمها في شعره مبالغةً في تعويض غيابها الحِسِّي عنه. وأنَّ عنترةَ لم يکن يشتاق لعبلة وحدها بل کان يشتاق للحربِ والقتال، وفي شعره شواهد کثيرة تدلُّ على ذلک.</strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong>The Arab poet took from the longing and nostalgia of the origins of the expression, and made him point, especially when he recorded in his poetry his emotions and his emotions, using women, remembers their soulings, and their charm; this study came to stand on some rhetorical references to models of violent Poetry in longing and longing, and the choice took place on a blind spot; He was known for his art: Enthusiasm, spinning, and his true expression of them, he draws in his Poetry the image of a knight who is fighting in battles, linking the Poetry of the military championship with the idea of his love Abla, which was revealed in his many pictures by the features of longing and longing. The study followed the critical analytical approach, based on the most important sources and references relevant to the subject matter of the study</strong><strong>.</strong><br /> <strong><strong>One of the most important findings of the study is that Antear went through his deer in various ways, taking good entries in his Poetry, and sometimes he combined a technician: The deer and the enthusiasm in one house, and this indicates his love of Abla, which he was reminded of his courage and courage; More often than not, her Poetry is overstated in her impassible absence. It was not only a war-and-fighting war, but a lot of evidence to show that it was a war-and-fighting tiger.</strong></strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201الکناية بين شعرية الصورة و واقعيتها في شعر الوليد بن يزيد نموذجا و تحليلا177918028514410.21608/bfag.2020.85144ARصبحةصالح سعيد الزهرانيقسم اللغة العربية ـ کلية العلوم والآداب ـ جامعة الباحة ـ المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص :</span><br /> <strong>تحفل العربية بثراء لغوي، سواء على مستوى الملفوظات أو ما تتشبع به من دلالات، بعض هذه الدلالات يکون مستقرا في دلالة مباشرة و مطردة، و بعضها الآخر نشط يتغير عبر سياقات وروده في الجمل أو النصوص المختلفة. و من جماليات هذا الثراء ما يفيض به علم البيان من صور تعبيرية للمعاني، تخرج عن دائرتها المألوفة إلى دائرة البعد الخفي أو ما وراء ظاهر اللفظ، عن طريق عدة وسائل تعبيرية عدة، و منها الکناية Metonymy، حيث ذلک السياق الذي يخرج اللغة من الدلالة المباشرة إلى الدلالة غير المباشرة، في صورة سياق تلفظ يطلِق على شيءٍ واقعيٍّ أُريدَ به معنًى آخر. و هذا البحث المعنون بـ"الکناية بين شعرية الصورة و واقعيتها في شعر الوليد بن يزيد، نموذجا و تحليلا" وقوف على التوظيف الخاص لأنماط الکناية في شعر الوليد بن يزيد. و وزع البحث على مقدمة و ثلاثة مباحث، تناولت أنماط الکناية سواء من ناحية الصفة أو الموصوف أو النسبة، ثم خاتمة بأهم النتائج التي کشفها البحث.</strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><strong>Arabic is rich with linguistic richness، whether at the level of files or its saturated semantics، some of these connotations are stable in direct and steady connotation، while others are active that changes through the contexts of its occurrence in different sentences or texts. And from the aesthetics of this richness that overflows with expressive images of expressions of meanings، which take them out of their familiar circle to the circle of the hidden dimension or beyond the apparent word، by means of several means، including metonymy، where that context that takes the language from the direct indication of the indication is Direct، in the form of a context called a realistic thing that I want another meaning. And this research entitled "The metonymy between the poetry of the image and its realism in the poetry of Al-Walid bin Yazid، a model and an analysis" stands for the private employment of the metaphorical patterns in the poetry of Al-Walid bin Yazid. The research was divided into an introduction and three topics that dealt with metonymy patterns، whether in terms of proportion، adjective، or description, then conclusion with results of research.</strong></strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201القول بالموجَب بين البلاغيين والأصوليين والفرق بينه وبين الأسلوب الحکيم (( دراسة نقدية موازنة ))180318398514610.21608/bfag.2020.85146ARعليبن محمد آل نومة القحطانيقسم البلاغة والنقد - قسم اللغة العربية- کلية العلوم الإنسانية - جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong>إن العلاقة بين علم البلاغة و علوم العربية علاقة خاصة في مقابل علاقة عامة تجمعها و العلوم الشرعية . فقد اشتغل الأصوليون بالبحث في الدراسات اللغوية والبلاغية؛ للوصول إلى المعنى والکشف عنه في النصوص الشرعية؛ ومن ثَمّ فقد کان للبلاغيين أثّرهم البين في الدرس الأصولي. و إذا کانت إشکالية البحث تروم بيان القول بالموجب، و هو أن يخاطِبَ المتکلمُ مخاطَبـًا بکلامٍ؛ فيعمَد المخاطَبُ إلى کلِّ کلمةٍ مفردةٍ من کلامِ المتکلِّمِ؛ فيبني عليها من لفظه ما يوجب عکسَ معنى المتکلم، وذلک عينُ القول بالموجَب، لأنّ حقيقتَه ردُّ الخصمِ کلامَ خصمه من فحوى لفظه، فهي من وجه آخر تکشف المفارقة بين القول بالموجب و الأسلوب الحکيم لما بينهما من خلط عند کثير من البلاغيين و الأصوليين عرضا و تمثيلا في الشواهد. وقد وزع البحث على مقدمة، وثلاثة مباحث بمطالبها المختلفة، ثم خاتمة، عرضت أبرز نتائج البحث و أهم توصياته، ثم أعقبتها مصادر البحث.</strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>The relationship between rhetoric and Arabic sciences is a special relationship, but it is a general relationship that combines it and legal sciences. The fundamentalists worked with research in linguistic and rhetorical studies to reach the meaning and reveal it in the legal texts. Hence, the rhetorists had their influence in the fundamentalist study. Furthermore, if the problem of research intends to clarify the statement of what is required, which is that the speaker addresses a speech with words, then the addressee intends to every single word of the speaker's words, then he builds upon him who uttered what is required to reflect the meaning of the speaker, and that is the same as saying what is positive, because its truth is to reject the opponent from the opponent The content of his word, on the other hand, reveals the distinction between saying what is obligatory and the wise method, because it confuses many of the rhetoric and fundamentalists with both presentation and representation in evidence. The research was distributed to an introduction, and three investigations with its various demands, then a conclusion, presented the most important results of the research and its most important recommendations, then the research sources followed.</strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201من ملامح الرومانسية الحديثة في الأدب القديم عينية متمم بن نويرة في رثاء أخيه مالک نموذجاً184118708514810.21608/bfag.2020.85148ARندىبکري مساعد الزبيرقسم اللغة العربية ـ کلية العلوم والآداب بمحايل عسير ـ جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong>تنبني هذه الدراسة على مقارنة بين القديم والحديث في شأن من شؤون الأدب، وهو الرومانسية باعتبارها مصطلحا حديثا. واتبعت الدراسة فيها منهج المقارنة بين النصوص، فاتخذت عينية متتم بن نويرة اليربوعي في رثاء أخيه مالک نموذجاً تظهر فيه بعض ملامح الرومانسية الحديثة، وقارنت سمات القصيدة بسمات الرومانسية الموجودة في کتب المحدثين، کذلک استعنت فيها ببعض النصوص لشعراء محدثين شابهت عينية متمم من حيث بنية القصيدة والانفعال النفسي الذي ينتاب الشاعر في نظم قصيدته، وأثر ذلک الانفعال في الرموز التي يبثها الشاعر للتعبير عن حالته النفسية.</strong><br /> <strong>تکمن أهمية الدراسة في أنها تدلل على أن الرومانسية سمة بشرية إنسانية يتساوى فيها القدماء والمحدثون، کما أنها توضح أن سمات شعر الرومانسية التي حددتها المذاهب الحديثة موجودة في الشعر القديم وتثبت ذلک بمقارنة بعض النصوص الحديثة التي اتسمت بالرومانسية بعينية متمم بن نويرة.</strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">أهم النتائج</span> التي ظهرت في هذه الدراسة أن الرومانسية بمفهومها النفسي الانفعالي سمة بشرية قديمة، وأن سمات المدرسة الرومانسية التي طرقها النقاد المحدثون؛ کانت ملامحها موجودةً في الأدب القديم. کما دللت الدراسة على أن التمرد على التقليد کان معروفاً في الأدب القديم، وأن عينية متمم بن نويرة في رثاء أخيه مالکاً کانت أحد نماذج هذا التمرد، کذلک أثبتت أن الانفعال بمظاهر الطبيعة أيضاً قديم في الأدب.</strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>This study is based on a comparison between the old and the modern in a matter of literature, which is romance as a modern term. The study followed the method of comparing the texts. In the lament of his brother Malik, he took the form of Mutamim bin Nuwaira al-Yarbu`i as a model in which some features of modern romance were shown. And the emotional emotion that the poet suffers from in the systems of his poem, and the effect of that emotion on the symbols that the poet transmits to express his psychological state</strong><strong>.</strong><br /> <strong>The importance of the study lies in the fact that it demonstrates that romance is a human trait of humanity equal to that of the ancient and modern, and it also shows that the traits of romantic poetry identified by modern doctrines exist in ancient poetry and prove this by comparing some modern texts that were characterized by romance with the eyes of Muttamim bin Nuwaira</strong><strong>.</strong><br /> <strong><strong>The most important results that emerged in this study are that romance in its emotional psychological sense is an ancient human trait, and that traits of the romantic school that modern critics have struck; its features are present in ancient literature. The study also demonstrated that the rebellion against tradition was known in ancient literature, and that the kind of Mutamim bin Nuwaira in the lament of his brother Malik was one of the examples of this rebellion, as well as demonstrated that emotion with the appearances of nature is also old in literature.</strong></strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201القافية في قصيدة (فتاة الجبل الأسود) لخليل مطران دراسة لغوية187119078515410.21608/bfag.2020.85154ARأحمدجمال الدين أحمدکلية اللغة العربية ـ جامعة أم القرى ـ المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong>تضمن هذا البحث حديثًا ذا شقين : الأول ـ يتعلق بالقافية : التعريف والأهمية ، وما يمکن أن نلتقطه مما يُعدُّ نتيجةً من نتائج هذا البحث هو الفرق بين تعريفي الخليل والأخفش للقافية ، وغاية کلٍّ منهما في تعريفه .</strong><br /> <strong>فالخليل غايته إيقاعٌ يتکرر بشکلٍ منتظمٍ موحَّدٍ ومحدد . فهو کالفنان الذي يطلب إيقاعًا ، ولا يعبأ في سبيل تحقيقه بأن تتداخل کلمتان ، أو کلمة وجزء کلمة، أو أن تُبْتَرَ کلمتان ويکوِّنَ المتبقي منهما القافية . لا يعبأ بهذا ولا بما يترتب عليه من عدم اسـتقلال کلمات القافية في مبانٍ لغويةٍ واضحةٍ يمکن معالجتُها صرفيًا ومعجميًا .</strong><br /> <strong>أما الأخفش فعلى النقيض ؛ فالقافية عنده هي الکلمة الأخيرة من کل بيت ، غير ممسـوخة ببتر بعضها ، أو بأن يلتحم معها ما ليس منها من کلمة سابقة عليها . ومن ثم يمکن معالجةُ القافية وفق تعريفه معالجةً صرفيةً ومعجميةً وترکيبية .</strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>This research recently included two aspects: The first relates to rhyme: definition and importance, and what we can pick up from what is considered as a result of this research is the difference between the definitions of Hebron and the lighter of rhyme, and the purpose of each in defining it.</strong><br /> <strong>The goal of Hebron is a rhythm that is repeated regularly, uniformly and specifically. He is like an artist who requests a rhythm, and in order to achieve it, he does not bother to interfere with two words, or a word and a part of a word, or that two words are amputated and the rest of them form the rhyme. It does not bother with this nor with the consequent lack of independence of rhyming words in clear linguistic buildings that can be treated morphically and lexically.</strong><br /> <strong><strong>As for the lighter, on the contrary, the rhyme is the last word of every house, not mutilated by amputation of some of them, or by joining with what is not from it from a previous word on it. Hence, the rhyme can be treated morphologically, lexically and synthetically.</strong></strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201أسطورة أوديب وأزمة المجتمع في المسرح السعودي قراءة في مسرحية (جوکاستا) لمِلْحَة عبد الله190919348515510.21608/bfag.2020.85155ARانتصارمحمد السويلمالمملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong>هذا البحث بعنوان (أسطورة أوديب وأزمة المجتمع في المسرح السعودي، قراءة في مسرحية جوکاستا لمِلْحة عبد الله) ، ويهدف إلى التعرف على جوهر الفارق بين أوديب سوفقليس وجوکاستا لمِلْحة عبد الله، من خلال توظيف القضية الأساسية والمحور الرئيس الذي شکلت فيه الکاتبة مِلْحة مأساتها، وقد استطاعت الکاتبة أن توظف مأساة أوديب لکن بما يتوافق مع الفکرة التي أرادت أن تبثها، والقضية الأزلية للمجتمع العربي، وهي أزمة الثقافة والأخلاق التي يعاني منها، وقد أبان البحث فوارق جوهرية بين مسرحية أوديب، ومسرحية جوکاستا، تمثلت في جوهر المأساة الذي تحول من الصراع بين الآلهة والبشر أو بين الإنسان والقدر، کما في أوديب سوفقليس، إلى صراع بين الإنسان ونفسه ومجتمعه الذي يحيا فيه، وفق العادات والتقاليد والقيم والثقافة الدينية التي تؤطر هذا المجتمع، وأدى هذا التحول إلى تبديل في بطولة المأساة بين المسرح الإغريقي والمسرح السعودي، فأصبحت جوکاستا هي محور القضية، وکانت الخطيئة التي أصابتها هي سبب حلول اللعنة على المجتمع، رغم أن المجتمع کله يرتکب مثل تلک الخطايا، إلا أنها، کعادة ثقافة المجتمع، تحمل المرأة فيه وزر هذه الخطايا مجتمعة. کما أبانت الدراسة فوارق في بنية المسرحية، حيث الزمان الممتد أو حدث الزمن المتعدد، والمکان اللامحدود في مسرحية جوکاستامقابل البناء التقليدي لعناصر مسرحية سوفقليس ووحدة المکان والزمان.</strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><strong>This study, named (Oedipus Myth and Society Crisis in the Saudi Theatre; reading in the play of Jocasta of Melha Abdullah), aimed at defining the core difference between Oedipus Sophocles and Jocasta written by Melha Abdullah through shedding light on the basic matter and the core issue through which Melha described her misery. The author could employ the misery of Oedipus but through a method describing the idea, she wanted to prove, which is the lasting issue of the Arab community is. This issue is the problem of culture and ethics from which the Arab community suffers. The research showed core differences between the Play of Oedipus and the Play of Jocasta. These differences are briefed in the misery essence, which was shifted from conflict between Gods and humans or between human and destiny in Oedipus Sophocles to a conflict between human, himself and community in which a human lives as per the customs, traditions, values and religious culture applied in this society. This shift changed the misery nature difference from the Greek theatre and the Saudi theatre. Jocasta hence has become the centric point of the issue as the sin she made was a reason for a curse to the whole community. In spite that the whole community commits these sins, woman is blamed for all sins as per the culture of the community. The study showed also differences in the elements of the play such as the extended time setting and the unlimited place in the Play of Jocasta versus the traditional elements of the Play of Sophocles like the unity of place and time.</strong></strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201الثنائيات المکانية المتضادة في شعر غازي القصيبي (دراسة تحليلية)193519668515610.21608/bfag.2020.85156ARتساهمعبيد الله الحربيقسم اللغة العربية ـ کلية الآداب والفنون ـ جامعة حائل
المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123الملخص<br /> <strong>يحمل المکان وظيفة خاصة في النص الشعري، فهو يمثل الظرف الذي يحوي الحدث الإبداعي بمکوناته و شخوصه. و المکان يتشکل في النص الشعري في کيانين عامين: کيان رمزي يظل خاصا في ذاکرة التجربة الإبداعية عند صاحبها، وآخر يمثل إطارا فيزيائيا يقدم للمتلقي. و يزداد توظيف المکان في النص الشعري خصوصية عندما يتم وضع هذا المکون في ثنائيات متضادة کل طرف يعلق بمقابله، کما بدا في شعر غازي القصيبي، لتفوح تلک التجربة الشعرية في ظل هذه الثنائيات بطاقات دلالية خاصة، تتشبع بها حالة الحضور الخاص للمکان في ظل مواجهة بنقيضه سواء تعزيزا أو تصادما.</strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> <strong>The place holds a special function in the poetic text; it represents the envelope that contains the creative event with its components and characters. The place is formed in the poetic text in two general entities: a symbolic entity that remains private in the memory of the creative experience of its owner, and another that represents a physical framework presented to the recipient. And the employment of the place in the poetic text increases in particular when this component is placed in opposing binaries each party commenting in exchange for it, as it appeared in Ghazi Al-Qusaybi’s poetry, for this poetic experience to unfold in light of these binaries special indicative cards, which are saturated with the special presence of the place in the face of its opposite Whether reinforcement or collision.</strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201الزمن والجهة في مجموعة أولاد الحرام للکاتب جمال الجزيري دراسة دلالية في الفعل المضارع196720258515710.21608/bfag.2020.85157ARسعديةموسى عمرأستاذ الأدب المقارن المشارک
قسم اللغة العربية ـ کلية العلوم الإنسانية ـ أبها جامعة الملک خالدأملعبد العزيز غازيأستاذ الأدب المقارن المساعد
قسم اللغة العربية ـ کلية العلوم الإنسانية ـ أبها جامعة الملک خالدJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong>تتناول هذه الدراسة الفعل المضارع في مجموعة قصصية عنوانها: أولاد الحرام لمؤلفها جمال الجزيري. وقد اخترنا هذه المجموعة؛ لأن استخدام الفعل المضارع فيها کان لافتا بکثافته منذ القصة الأولى. فجاءت هذه الدراسة لبيان أسرار تلک الأفعال، وما تحمله من دلالات ومدى توافقها مع قواعد اللغة العربية الخاصة بالفعل المضارع ولتوضيح الأفکار والقضايا التي تضمنتها تلک الأفعال کأحداث تعد جزءا من صيغتها ومعناها المعجمي. والکشف عن دور السياق في توضيح المعاني والأفکار. فاخترنا المنهج الوصفي لمناسبته لطبيعة الدراسة ولتحليل نماذج من الأفعال الواردة في المجموعة بعد شيء من التمهيد لشرح الأسس النظرية التي سيبنى عليها تحليل تلک الأفعال کالتنظير لفکرة الزمن والجهة وشرح دور السياق في تحديد المعنى الکلي. وقد توصلنا في نهاية هذه الدراسة إلى جملة من النتائج منها أن اللغة المستخدمة في هذه المجموعة جاءت بسيطة وغير معقدة حتى إنها لتبدو أقرب إلى العامية ولکن استخدام الفعل المضارع جاء متفقا في معظم الأحوال مع قواعد اللغة العربية. في حين تميزت أفکارها بالأهمية والتنوع وأسلوبها بالوضوح وصورها بالإبداع. </strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>This study deals with the present tense in a narrative collection entitled: Awlad Alharam (Children of fornication )by its author Jamal Al Jaziri. We chose this group because the present tense usage was remarkable in intensity since the first story. So this study came to show the secrets of those verbs, the implications they carry and their compatibility with the rules of the Arabic language of the present tense and to clarify the ideas and issues included in those verbs as events that are part of their form and lexical meaning. In addition, revealing the role of context in clarifying meanings and ideas. So we chose the descriptive method because its suitability of the nature of the study and to analyze examples of verbs contained in the group after some preliminary to explain the theoretical foundations upon which the analysis of these verbs will be based such as theorizing the idea of time and direction and explain the role of context in determining the overall meaning.At the end of this study, we reached a set of results, including that the language used in this group came simple and uncomplicated, so that it seemed to be more colloquial, but the use of the present tense came in most cases with the rules of the Arabic language. While its ideas were characterized by importance and diversity, its style is clear, and it had Creative images.</strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201تناولُ الشعراءِ المحدثينَ لقضيةِ الفقرِ ( حافظ إبراهيم، ومحمد المهدي المجذوب نموذجاً)202720578515810.21608/bfag.2020.85158ARصالحشعيب صالح عبد الرحمنقسم اللغة العربية ـ کلية العلوم والآداب بمحايل عسير ـ جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<span style="text-decoration: underline;">الملخص</span><br /> <strong>جاء هذا البحثُ تحت عنوان: (تناولُ الشعراءِ المحدثينَ لقضيةِ الفقرِـ حافظ إبراهيم، ومحمد المهدي المجذوب نموذجاً) وقدْ هَدَفَ البحثُ إلى دراسةِ قضيةِ الفقرِ من خلالِ قصائدِ حافظ إبراهيم ومحمد المهدي المجذوب، والتعرف على کيفية تناولهما له من ناحية أدبية، وأقتضى البحثُ تقسيمه إلى المبحث الأول: التعريف بالفقر، والمبحث الثاني: التعريف بالعصرِ الحديث، والمبحث الثالث: السيرة الذاتية للشاعر حافظ إبراهيم، والمبحث الرابع: السيرة الذاتية للشاعر محمد المهدي المجذوب، المبحث الخامس: قضية الفقرِ في شعر حافظ إبراهيم، والمبحث السادس: قضية الفقرِ في شعرِ محمد المهدي المجذوب، وتم التوصلُ إلى نتائجَ أبرزها أن الشاعرين حافظ والمجذوب اتصفا بالعاطفة الجياشة والإحساس النبيل وأنهما عاشا الفقر ومعاناته، وهذا جعلهما مؤهلين لتناول هذا القضية، فتناول حافظ مشکلة الغلاء ووضح أسبابها وحض على حلها وصور حال الفقراء وآمالهم لا سيما الأطفال منهم، بينما تناول المجذوب الفقر مدفوعاً بانشغاله بالناس فصور حياة الفقراء بصور واقعية عديدة، وذلک بکلمة رصينة وأسلوب بديع وخيال واسع.</strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><strong>This research came under the title: (Modern poets dealt with the issue of poverty - Hafez Ibrahim, and Muhammad Al-Mahdi Al-Majzoub as a model) The research aimed to study the issue of poverty through the poems of Hafiz Ibrahim and Muhammad Al-Mahdi Al-Majzoub, and to identify how they dealt with it from a literary point of view, and the research required to be divide into the topics: The first: the definition of poverty, and the second topic: the definition of the modern era, and the third topic: the biography of the poet Hafez Ibrahim, and the fourth topic: the biography of the poet Muhammad Al-Mahdi Al-Majzoub, the fifth topic: the issue of poverty in the poetry, of Hafez Ibrahim. And the sixth topic: The issue of poverty in the poetry of Muhammad Al-Mahdi Al-Majzoub, and results were reached, most notably that the two poets Hafez and Al-Majzoub were characterized by the overwhelming passion and noble feeling and that they lived poverty and its suffering, and this made them qualified to address this issue. Especially the children among them, while the Majzoub dealt with poverty driven by his preoccupation with people, depicting the lives of the poor in many realistic ways, with a solid word, exquisite style and wide imagination.</strong></strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905024220200201إيقاع النسق القرآني بين التناسب البلاغي و الانسجام اللفظي سورة الشرح نموذجا و تحليلا205920988515910.21608/bfag.2020.85159ARالشيماءمحمد الفرهودأستاذ البلاغة والنقد المساعد - قسم اللغة العربية- کلية الآداب والفنون- جامعة حائل
المملکة العربية السعوديةJournal Article20200123<strong>ملخص: </strong>يهدف هذا البحث إلى کشف جماليات إيقاع التوالي و المجاورة في القرآن الکريم في بؤرتي التناسب البلاغي و الانسجام الصوتي، متخذا من "سورة الشرح" و علاقتها بما قبلها(سورة الضحى)، و ما بعدها (سورة التين)، حقلا لتلمس تلک اللفتات الجمالية، و کذلک کشف التناسب بين مطلع السورة و خاتمتها، وبين معاقدها وآياتها، وبيان التناسب الترکيبي و التصويري والإيقاعي في محتواها و سياقها. و من أهم النتائج التي توصل لها البحث إيثار الأسلوب الاستفهامي على الخبري؛ ليتناسب مع حالة الرسول(u)؛ لما في الاستفهام من قوة الإثبات والتمکين للمعنى، کما تظهر بلاغة التناسب الترکيبي في التقديم والتأخير، واختيار صيغة دون أخرى، والحذف والذکر وغيرها مما يخدم المعنى و يتطلبه السياق. وأخيرًا تضمنت السورة تناسبًا صوتيًّا وجمالاً إيقاعًّا متمثلاً في الکتابة و التمثيل، وفي مناسبة الأصوات لمعانيها، إضافة إلى التوازي المقطعي مع الصوتي، و هذا التناسب بمستوياته المختلفة جاء إيقاعا نسقيا خاصا، تفرد به الکتاب العزيز، له وقعه في التلقي عند سامعه و قارئه. <br /> <strong>Abstract: </strong>This research aims to reveal the aesthetics of the rhythm of succession and adjoinment in the Holy Qur’an in the focus of rhetorical proportionality and phonemic harmony,in Surat aš-Šarh (Expansion) with what was before it (chapter of Forenoon (Morning Hours)), and the proportion between chapter Expansion (Solace) and what comes after it (Chapter of Fig), as well as revealing the proportionality between the beginning and end of the Chapters, and between the beauty of the chapter and its verses, as well as revealing the structural, graphic and rhythmic proportion at the chapter of the research. One of the most important findings of the research is the preference of the interrogative style more than the telling style, to fit with state of the Messenger, peace be upon him, because of the strength of the evidence and the empowerment of meaning, as the rhetoric of syntactic proportionality also appears in the Prefixing and Delay, and choosing a formula rather the other, deletion, remembrance, etc., which serves the meaning and is required by context. Finally, the chapter included a sound and rhythmic fit represented in writing and representation in the proportion of the voices with their meanings. This proportionality with its various levels came in a unique rhythmic format in the Holy Book, which has an effect on receiving to the listener and the reader.