جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190331مناهج اللغويين المتقدمين في تفسير غريب القرآن الکريم1453060510.21608/bfag.2019.30605ARعمرمسلم العکشجامعة عجمانJournal Article20190223<span style="text-decoration: underline;">ملخـص</span><br /> مناهج اللغويين المتقدمين في تفسير غريب القرآن الکريم<br /> <strong>حاول البحث رصد جهود أئمة اللغة المسلمين في تعاملهم مع نصوص الوحي، بوصفها کانت أولى النصوص في اللغة العربية التي أقيمت حولها دراسة، لغوية منهجية، تبحث في دلالة الألفاظ من حيث المادة الأساسية لأي نص من النصوص، ويعد هذا العمل من أولئک اللغويين إدراکاً مبکراً لحقيقة على جانب کبير من الأهمية في دراسة دلالة الألفاظ، وسعى البحث إلى تحقيق هذه الغاية من خلال الترکيز على المبحثين التاليين:</strong><br /> <strong>1 - مناهج أئمة اللغة المتقدِّمين في معالجة الغريب في القرآن الکريم.</strong><br /> <strong>2 - مسالک علماء اللغة في التعامل مع اللغات التي نزل بها القرآن الکريم.</strong><br /> <strong>وقد استدعى إيفاء هذين الجانبين حقهما من المادة اللغوية أن يحدّد العلماء منهجية التعامل مع نصوص الوحي لتحقيق مقاصد الشريعة الغرَّاء؛ لأن التغاضي عن فهم معاني الألفاظ القرآنية لم يکن ممکناً أو مقبولاً، وکان تفسير غريب القرآن وتأويل مشکله أولى الحرکات العلمية التي ترمي إلى توضيح آيات القرآن، وتدل على ارتباط الدراسات اللغوية بالدينية، وتعد مؤشراً على أن نؤرخ لتطور البحث اللغوي عند العرب انطلاقاً من هذه النقطة، فنشأة علوم اللغة کانت استکمالاً للعلوم الدينية ومعواناً على نضجها واتجاهها نحو المنهجية في التصنيف والتبويب والتفريع.</strong><br /> <strong>?</strong><strong>الدکتور /</strong> عمر مسلّم العکش<br /> <strong>Summary</strong><br /> <strong>The curriculum of advanced linguists in the interpretation of the Holy Quran</strong><br /> <strong>The research sought to monitor the efforts of the imams of the Muslim language in dealing with the texts of revelation, as it was the first texts in the Arabic language on which a systematic linguistic study was conducted, looking at the meaning of words in terms of the basic material of any text, and this work of those linguists early recognition of the truth Was very important in the study of the significance of words, and sought to achieve this goal by focusing on the following two sections</strong><strong>:</strong><br /> <strong>1</strong><strong> - </strong><strong>Methods of the imams of the advanced language in the treatment of the stranger in the Koran</strong><strong>.</strong><br /> <strong>2</strong><strong> - </strong><strong>Pathology of linguists in dealing with the languages in which the Holy Quran came down</strong><strong>.</strong><br /> <strong>In order to fulfill these two aspects of their language, the scholars must define the methodology of dealing with the texts of revelation in order to achieve the purposes of the Shariah, because disregarding the meaning of the Quranic verses was not possible or acceptable. The interpretation of the Qur'an and the interpretation of its problem was the first scientific movement aimed at clarifying the verses of the Qur'an , And indicates the link between linguistic studies and religion, and is an indication that the history of the development of linguistic research among the Arabs from this point, the establishment of language science was an update of religious sciences and their contribution to the maturity and direction towards the methodology in the classification and tabulation and division</strong><strong>.</strong><br /> Dr. Omar Muslim Al - Akashجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301مناهج اللغويين المتقدمين في تفسير غريب الحديث وتأويل مختلفه47843060610.21608/bfag.2019.30606ARعمرمسلم العکشجامعة عجمانJournal Article20190223<span style="text-decoration: underline;">ملخّـــص</span><br /> حاولالبحث رصد جهود أئمة اللغة المسلمين في تعاملهم مع نصوص السنة النبوية المطهّرة بوصفها المصدر الثاني من مصادر التشريع الإسلامي أقيمت حولها دراسة لغوية منهجية، تبحث في دلالة الألفاظ من حيث المادة الأساسية لأي نص من النصوص، ويعد هذا العمل من أولئک اللغويين إدراکاً مبکراً لحقيقة على جانب کبير من الأهمية في دراسة دلالة الألفاظ، وسعى البحث إلى تحقيق هذه الغاية من خلال الترکيز على مسالک علماء اللغة في معالجة الغريب في الحديث الشريف، وقد استدعى إيفاء هذا الجانب حقه من المادة اللغوية أن يحدد العلماء منهجية التعامل مع نصوص السنة النبوية لتحقيق مقاصد الشريعة الغرّاء، لأن التغاضي عن فهم ألفاظ الحديث لم يکن ممکناً أو مقبولاً، وکان تفسير غريب الحديث وتأويل مختلفه من المهمات الجليلة المتعلقة بفهم الحديث والعمل به، إذ من اليسير على المرء أن يروي ما لا يفهم، أو ينقل ما لا يحسن أداءه، ومعرفة مفردات الحديث وفقه معناها هي الخطوة الأولى إلى فهم معنى الحديث، واستنباط الحکم منه.<br /> وأضاء البحث جهود أئمة اللغة في التصدي للملاحدة وأصحاب الفرق والأهواء، وأهل الفلسفة والمنطق، وتفنيد مزاعمهم، وإسقاط حججهم، بما ادّعوه على الحديث من تناقض واختلاف، متخذين من اللغة وسيلتهم للرّد عليهم، معتمدين تأويل مختلف الحديث ليسقطوا بذلک کلّ ادعاء عليه بالغموض أو التناقض، وليثبتوا تناسق هذا الحديث النبوي الشريف وتکامله وينفوا عنه ما نسب إليه زوراً وکذباً، معلنين مواقفهم وآراءهم التي جمعوا فيها بين تضلعهم في فهم الإسلام وتفقههم في العربية وسعة اطلاعهم على التراث العربي.<br /> <br /> <span style="text-decoration: underline;">Abstract</span><br /> The curriculum of advanced linguists in the interpretation of strange modern and different interpretation<br /> The study sought to monitor the efforts of the imams of the Muslim language in their dealings with the texts of the Sunnah as a second source of Islamic legislation. A systematic linguistic study was conducted on the meaning of words in terms of the basic text of any text. The study sought to achieve this end by focusing on the pathology of linguists in the treatment of the strange in the Hadith, and called for the fulfillment of this aspect of the linguistic material that scientists determine the methodology of dealing with the texts of the Sunnah to achieve a draw Because it is not easy to explain what is not understood, or to convey what is not good for its performance, and to know what is meant by it. The vocabulary of Hadith and its meaning is the first step to understanding the meaning of the hadeeth, and devising the ruling from it.<br /> <br /> The research highlighted the efforts of the imams of the language in confronting the united and the people of the difference and the whims, and the people of philosophy and logic, and refute their claims, and to drop their arguments, what they claimed to talk of contradiction and difference, taking the language and their means to respond to them, relying interpretation of the different talk to fall so any claim to the ambiguity or contradiction, And to prove the consistency of this Prophet's Hadith and its integrity and deny him what he falsely and falsely attributed to them, announcing their positions and opinions in which they gathered between their understanding of Islam and their understanding of Arabic and their knowledge of the Arab heritage.<br /> <span style="text-decoration: underline;"> </span><br /> Dr. Omar Muslim Al - Akashجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301دورُ القواعدِ النحويّةِ والصرفيّةِ في التأصيلات العقديّة عندَ العَلَّامة ابنِ باز851253060710.21608/bfag.2019.30607ARالوليدحسن علي مُسَلَّمأستاذ النحو والصرف المشارک ـ جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعودية جامعة أم درمان الإسلامية ـ السودانJournal Article20190223<span style="text-decoration: underline;">المستخلص</span><br /> دورُ القواعدِ النحويّةِ والصرفيّةِ في التأصيلات العقديّة<br /> عندَ العَلَّامة ابنِ باز <br /> <strong>الهدفُ مِنْ هذا البحثِ هو إظهارُ العلاقةِ المعرفيّةِ بينَ القواعدِ النحويّةِ والصرفيّة والتأصيلاتِ العقديّةِ، مِنْ خلالِ جهودِ العَلَّامة ابنِ بازٍ، وقُسِّمَ البحثُ إلى: المبحث الأول (الترجمة للعَلاَّمة ابن باز)، والمبحث الثاني: (دور القواعد النحوية والصرفية في تأصيل معنى الشهادتين وأرکانهما)، والمبحث الثالث: (دور القواعد النحوية والصرفية في تأصيل أقسام التوحيد الثلاثة)، والمبحث الرابع: (دور القواعد النحوية والصرفية في الرد على الشبهات والأباطيل العقدية)، وتمَّ التوصلُ إلى أنّ العَلَّامة ابنَ بازٍ استفادَ من معرفتِهِ بالنحوِ والصرفِ في التأصيلِ للعقيدةِ الصحيحةِ، في باب الشهادتين، وأقسام التوحيد الثلاثة، کما سَخّرَ معرفته بتلک القواعد في الذَّبِّ عن العقيدة ونفي الأباطيل عنها.</strong><br /> <strong>?</strong><strong>الدکتور </strong><br /> الوليد حسن علي مُسَلَّم<br /> أستاذ النحو والصرف المشارک ـ<br /> جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعودية<br /> جامعة أم درمان الإسلامية ـ السودان<br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong>The role of grammatical and grammatical rules in nodal extraction With the sign Ibn Baz</strong><br /> <strong>The purpose of this research is to show the cognitive relationship between grammatical, morphological, and grammatical rules, through the efforts of the scholar Ibn Baz, and the research section to: The first topic (translation of the sign Ibn Baz), and the second part: (The role of grammatical and morphological bases in rooting the meaning of the two certificates and their elements) And the third topic: (the role of grammatical and grammatical rules in the consolidation of the three monotheistic sections), and the fourth topic: (the role of grammatical and morphological bases in responding to the suspicions and false pretenses), and it was concluded that the mark Ibn Baz benefited from his knowledge of grammar and syntax Rooting for the right doctrine, at the door of the certificates, and the three sections of monotheism, and ridiculed his knowledge of those rules in defending the faith and deny them falsehoods.</strong><br /> <strong>Dr.</strong><br /> <strong>Waleed Hassan Ali Muslim</strong><br /> <strong>Associate Professor of Syntax and Drainage</strong><br /> <strong>King Khalid University, Saudi Arabia</strong><br /> <strong>University of Omdurman Islamic Sudan</strong><br /> <strong> </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301المؤکدات الحرفيّة في القرآن الکريم (دراسة وصفية تطبيقية)1271583060810.21608/bfag.2019.30608ARمالکأحمد يعقوب محمدأستاذ النحو والصرف المساعد
جامعة أم درمان الإسلامية ـ کلية التربيةJournal Article20190323<span style="text-decoration: underline;">المستخلص</span><br /> المؤکدات الحرفيّة في القرآن الکريم (دراسة وصفية تطبيقية)<br /> <strong>تعرّض هذا البحث للمؤکدات الحرفية لدى القدماء والمحدثين؛ لتوضيح ما خفي منها، وهذه المؤکدات برغم بساطة تصور شکلها عند بعض الدارسين، إلا أنها تشکل مجالاً للآراء بين النحاة لتعلقها بالقرآن الکريم. وأردت بهذا البحث أن أکشف عما غمض منها، فهي باختلاف أنواعها تؤدي دور التوکيد، الذي أعطاه علماءُ اللغة عنايةً خاصة. واتبعتُ في کتابة البحث المنهج الوصفي التطبيقي الذي يؤدي ما أمکن إلى حصر الحروف التي تفيد التوکيد واستخداماتها، وسعى البحثُ أيضاً إلى ربط کل ذلک بالقرآن الکريم؛ لأنه النص الذي اعتمدت عليه القاعدة النحوية، ثم الشعر متراخياً. وتوصل البحثُ إلى نتائج منها:</strong><strong>أنّ صدور الکلام على نحوٍ مؤکد أبلغ من أن يکون غير مؤکد، وأن الزيادة في القرآن الکريم تعني کماله، وأن حرف الباء أکثر الحروف زيادة في الإثبات والنفي.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>?</strong><strong>الدکتور</strong><br /> مالک أحمد يعقوب محمد<br /> <strong>أستاذ النحو والصرف المساعد</strong><br /> <strong>جامعة أم درمان الإسلامية – کلية التربية</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong>The verbatim certainty in the Holy Qur'an</strong><br /> <strong>(applied descriptive study)</strong><br /> <strong>The study was subjected to the verbatim assertions of the ancients and modernists to explain what is hidden from it, and because these assertions, despite the simplicity of their form in some of the scholars, constituted a field of opinion among the scholars for their attachment to the Holy Qur'an. Therefore, I wanted to reveal some ambiguity, which, in different types, plays the role of asceticism, especially since linguists have been very interested in consecration and forms. Therefore, the study followed the applied descriptive approach, which would lead to the exclusion of some of the letters that mentioned the emphasis. The study aimed to link all this to the Qur'an because it is the law of heaven on which the grammatical rule was based. The research dealt with the problem of the receipt of these letters in the formulation of the Koranic text and the role of assertion, and the study reached the results, including: The increase in the Koran means the perfection, and that the increase of the most increase in evidence and exile.</strong><br /> <strong>Dr.</strong><br /> <strong>Malik Ahmed Yacoub Mohammed</strong><br /> <strong>Professor of linguistics and assistant linguistics</strong><br /> <strong>Omdurman Islamic University - Faculty of Education</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301المنهج النحوي لأبي بکر بن إسماعيل الشَّنواني من خلال کتابه مِنْهَاج الهُدَى إِلَى مُجِيبِ النِّدَا1592193068410.21608/bfag.2019.30684ARطماحبن سعد بن إبراهيم السبيعيالمملکة العربية السعوديةJournal Article20190226ملخص<br /> المنهج النحوي لأبي بکر بن إسماعيل الشَّنواني<br /> من خلال کتابه مِنْهَاج الهُدَى إِلَى مُجِيبِ النِّدَا<br /> <strong> </strong><br /> <strong>فإن القرن الحادي عشر عُرف بعلماء أجلاء، بذلوا جلَّ وقتهم في تعليم العلوم بأنواعها المختلفة، وشرح المتون الکثيرة، ووضع حواشي مطولة على شروح سابقيهم، وممن برزوا في هذا القرن من علماء النحو الشيخ أبو بکر بن إسماعيل الشنواني رحمه الله، فقد فاق أقرانه، ولُقب بسيبويه عصره، وتعددت حواشيه وشروحه، وکثُر تلاميذه الذين تلقوا العلم على يديه ونقلوه عنه، وقد وقفت على مصنفاته التي وصلت إلينا، ووجدتُ له منهجًا في شرحه، يکادُ يکون مطَّردًا في جميع مصنفاته، فرأيتُ دراسة منهجه، والوقوف على طريقة عرضه، واخترتُ کتابه منهاج الهدى إلى محيب الندا؛ ليکون مثالًا لهذه المصنفات.</strong><br /> <strong>?</strong><strong>الدکتور </strong><br /> طماح بن سعد بن إبراهيم السبيعي<br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong>The grammar curriculum of Abu Bakr bin Ismail Al - Shanwani</strong><br /> <strong>Through his book The Platform of Huda to Mujib al-Nada</strong><br /> <strong> </strong><br /> The 11th century was known as the scholars of exile, who spent most of their time teaching science of various kinds, explaining the many muttun, and putting lengthy footnotes on the explanations of their predecessors, and who emerged in this century from the grammarians Sheikh Abu Bakr bin Ismail Al Shanwani, may God have mercy on him, His writings and explanations, and many of his disciples who received the science on his hands and transferred him, have stood on his works that have reached us, and found him a method in his explanation, almost steady in all his works, I saw the study of his method, and stand on the way presented, Huda to Mahaib Al Nada; to be an example of this His works.<br /> <br /> <strong>Dr.</strong><br /> <strong>Tamah bin Saad bin Ibrahim Al – Subaie</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301الأصولُ المشترکةُ بين المدرستين (البصرة والکوفة)2212523068510.21608/bfag.2019.30685ARأريجسليمان المرزوققسم اللغة العربية - کلية الآداب والفنون ـ جامعة حائل
السعوديةJournal Article20190226ملخص البحث<br /> الأصولُ المشترکةُ بين المدرستين (البصرة والکوفة)<br /> <strong>کان بين مدرسة البصرة ومدرسة الکوفة خلاف في کثير من المسائل النحوية ، مرجعه إلى التشدد أو التساهل في الأخذ والرد والنقل عن الأعراب، لکن لا يمنع ذلک وجود اتفاق بين المدرستين . </strong><br /> <strong>لذلک سوف يقوم هذا البحث على عرض الأصول التي اتفقت عليها مدرستي البصرة والکوفة . وسأتناول الأصل أولاً عند البصريين ، ثم عند الکوفيين ، مع ذکر الأمثلة التي توضح هذا الاتفاق .</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>?</strong><strong>إعداد </strong><br /> الباحثة : أريج سليمان المرزوق<br /> قسم اللغة العربية - کلية الآداب والفنون ـ جامعة حائل<br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Research Summary</span></strong><br /> <strong>The common assets between the two schools (Basrah and Kufa)</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Between the Basra school and the Kufa school there was disagreement in many grammatical issues, due to the strictness or leniency in the introduction, response and transportation of the expressions, but this does not preclude an agreement between the two schools.</strong><br /> <strong>Therefore, this research will present the assets agreed upon by Basra and Kufa schools. I will discuss the original first with the Basrien, then with the Kufis, with examples that illustrate this agreement.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Preparation</strong><br /> <strong>Researcher : Areej Sulaiman Al Marzouk</strong><br /> <strong>Department of Arabic Language - Faculty of Arts and Arts Hail University</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301الأسلوبية نشأةً و تطوراً و تطبيقًا2533133068610.21608/bfag.2019.30686ARفاروقأحمد الهزايمةأستاذ النقد الأدبي المشارک
جامعة الإسراء الأردنية ـ عمان ـ الأردنJournal Article20190301<span style="text-decoration: underline;">ملخص</span><br /> <span style="text-decoration: underline;">الأسلوبية: نشأًة وتطورًا وتطبيقًا</span><br /> <span style="text-decoration: underline;">د. فاروق أحمد الهزايمة</span><br /> <strong>تضطلع هذه الدراسة بتناول الأسلوبية , منطلقة من المفاهيم المؤسسة التي تعد الباب الذي تلج منه إلى الأسلوبية :کنهها وماهيتها ,وبناء على تصور الدراسًةُ, فإن ثمة صلة قوية تربط الأسلوبية بالبلاغة , ومن هنا جاء سعيها لکشف مستوى هذه العلاقة محاولة کذلک إبراز أثر البلاغة في الأسلوبية , فمن المؤکد أن البلاغة القديمة عرفت الأسلوبية معرفة تامة , وتعاطت مع کثير من مکوناتها . </strong><br /> <strong>کما سعت الدراسة إلى تجلية التعالق القائم بين الأسلوبية وعلم اللغة , فثمة تقارب کبير بينهما, فالأسلوبية نسلت من علم اللغة على يد (شارل بالي </strong><strong>CHARLES BAILEY</strong><strong> )الذي يعد مؤسسها الفعلي , والذي منحها الاستقلالية الکاملة عندما نقلها إلى ميدان مستقل : ميدان الأسلوبية .</strong><br /> <strong>وکذلک حاولت الدراسة استنطاق جملة من النصوص , غايتها إبراز فاعلية السمات الأسلوبية ,کالانحراف والاختيار وأثرها في تشکل جمالية النص الشعري . </strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">الکلمات الدالة</span></strong><strong> : الأسلوبية , البلاغة , علم اللغة , الانحراف , الاختيار , شارل بالي. </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong>Stylistics :origin ,development ,and application</strong><br /> <strong>Dr. Farouk ahmed al -hazaimeh </strong><br /> <strong>This study aims to tackle stylistics, relying on the fundamental concepts, which are considered the doorway to the realm of stylistics, its intrinsic qualities, and essence. in view of the argument, endorsed in this study, there is a close link between stylistics and rhetoric. in this context, the study endeavors to explore the level of this relation, attempting as well to reveal the influence of rhetoric on stylistics. it is certain that classical rhetoric completely knew about stylistics, and dealt with its multiple standards the study. also explored the existing interrelation and interdependence between stylistics and linguistics. due to this proximity, stylistics originated from linguistics aided by Charles bally, its original founder, who had given it complete independence. the study also attempted to examine a group of texts in order to shed light on the effectiveness of stylistic features, such as deviation and choice, and their impact in the formation of the beauty of the poetical text.</strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Key words</span></strong><strong>: stylistics, rhetoric, linguistics, bally, deviation, choice. </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301من أبعاد الصورة الشعرية في نماذج منتقاة من شعر ابن المعتز3153503068710.21608/bfag.2019.30687ARسارةبنت عيد القحطانيمعيدة بقسم اللغة العربية ـ کلية الآداب ـ جامعة الملک سعود
المملکة العربية السعوديةJournal Article20190226ملخص<br /> من أبعاد الصورة الشعرية<br /> في نماذج منتقاة من شعر ابن المعتز<br /> <strong> </strong><br /> <strong>تمثل </strong><strong>الصورة</strong><strong> أهم مکونات الإبداع الشعري</strong><strong>؛ فبها تنبلج ملکة الشاعر، وبها تظهر قدرته على توظيف اللغة توظيفًا إبداعيا</strong><strong>. وبها تسمو تجربة الشاعر الخاصة من تجربة ذاتية مقصورة على الشاعر</strong><strong>، إلى تجربة إنسانية عامة</strong><strong>.</strong><strong> لذلک </strong><strong>هممتُ بإعداد بحث عن الصورة الشعرية </strong><strong>و</strong><strong> تطبيقها على أحد الشعراء</strong><strong>، </strong><strong>وقد</strong><strong> هداني تفکيري إلى </strong><strong>الشاعر الکبير ابن المعتز . والصورة </strong><strong>ليست حکرا</strong><strong>ً</strong><strong> على الشعر وحده</strong><strong>، وإنما توجد في أي تعبير أدبي بليغ</strong><strong> ، وقد</strong><strong> خرجت هذه الدراسة بعنوان (من أبعاد الصورة الشعرية في نماذج منتقاة من شعر ابن المعتز).</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>?</strong><strong>الباحثة</strong><br /> سارة بنت عيد القحطاني<br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong><br /> <strong>From the dimensions of the poetic image in selected models of Ibn al-Mu'taz's poetry</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>The image represents the most important component of poetic creativity; it has the connotation of the poet's queen, and shows his ability to employ language creatively. The experience of the private poet is more than a subjective experience confined to the poet, to a general human experience. So I was interested in preparing a search for the poetic image and applying it to one of the poets, and I was guided by my thinking to the great poet Ibn al-Mu'taz. The picture is not limited to poetry alone, but exists in any literary expression eloquent, and this study came out (the dimensions of the poetic image in selected models of the poetry of Ibn al-Mu'taz).</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>?</strong><strong> Researcher</strong><br /> <strong>Sarah Bint Eid Al Qahtani</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301العنونة في دواوين فدوى طوقان ) دراسة نقدية (3514183068810.21608/bfag.2019.30688ARإيناسمحمود عبدالله أبو سالمأستاذ الأدب والنقد الحديث المساعد ـ قسم اللغة العربية
کلية العلوم الإنسانية ـ جامعة الملک خالدJournal Article20190226<span style="text-decoration: underline;">ملخص البحث :</span><br /> العنونة في دواوين فدوى طوقان ( دراسة نقدية)<br /> <strong>جاء هذا</strong><strong>البحث لدراسة عناوين دواوين فدوى طوقان دراسة نقدية، فآثرت أن اقسمه إلى قسمين : تناولت فى القسم الأول الجانب النظري، ويضم هو بدوره قسمين: الأول ، إضاءة ، جاءت في تعريف الديوان – أي ديوان بشکل عام، والثاني، کان مختصا في إلقاء الضوء على دواوين فدوى من حيث تاريخ صدورها، والمراحل الإبداعية التي تجسدت بشکل لافت في شعرها.</strong><br /> <strong>أما القسم الثاني: فهو أساس هذه الدراسة ومحطتها الرئيسة؛ فکان الجانب التطبيقي موزعا على جانبين: الأول، في دراسة دواوين فدوى من حيث دلالة کل عنوان بذاته، ثم دلالة العنوان بعناوين القصائد للديوان ذاته من جهة، وعلاقته بالمضامين الداخلية للقصائد من جهة أخرى.<br /> في حين رکز الجانب الثاني على دراسة عناوين الدواوين من حيث علاقتها ببعضها من جهة، وبتطور التجربة الشعرية فنيا وزمنيا عند الشاعرة من جهة أخرى .</strong><br /> <strong>الدکتورة</strong><br /> إيناس محمود عبدالله أبو سالم<br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Research Summary</span></strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Addressing in Dawaen Fadwa Toukan</span></strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;"> (Critical Study)</span></strong><br /> This research came to study the titles of Dawween Fadwa Toukan, a critical study, so I decided to divide it into two parts: I dealt with the first part of the theoretical aspect, which in turn includes two sections: the first, lighting, came in the definition of the bureau - namely, the Diwan in general and the second, On the Dawaen Fadwa in terms of the date of issuance, and the creative stages, which embodied in a remarkable manner in her hair.<br /> The second part is the basis of this study and its main station. The applied side was divided into two parts: First, in the study of Dawaween Fadwa in terms of the significance of each title itself, then the title of the titles of the poems of the same court on the one hand and its relation to the internal contents of the poems on the other.<br /> While the second side focused on the study of the titles of the diwans in relation to each other, on the one hand, and the development of the poetic experience artistically and temporally in the poet on the other hand.<br /> <br /> Dr.<br /> Inas Mahmoud Abdullah Abu Salem<br /> <span style="text-decoration: underline;"> </span>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301رمزية الحيوان في الشعر الجاهلي (البقرة المسبوعة أنموذجا) دراسة تحليلية4194743068910.21608/bfag.2019.30689ARناديةبنت حسن ضيف الله الصاعديأستاذ الأدب والنقد المساعد- کلية العلوم والآداب بالمخواة
جامعة الباحةJournal Article20190226ملخص الدراسة<br /> رمزية الحيوان في الشعر الجاهلي ( البقرة المسبوعة أنموذجا )<br /> دراسة تحليلية<br /> <strong>يُعد</strong><strong>الوصف</strong><strong>فنا</strong><strong>من</strong><strong>الفنون</strong><strong>الشعرية ،</strong><strong>التي</strong><strong>برع</strong><strong>فيها</strong><strong>الشعراء</strong><strong>الجاهليون؛</strong><strong>وذلک</strong><strong>لما</strong><strong>تميزوا</strong><strong>به</strong><strong>من</strong><strong>وصف</strong><strong>دقيق</strong><strong>لمناظر</strong><strong>الحياة</strong><strong>الطبيعية</strong><strong>الصامتة</strong><strong>والصائتة،</strong><strong>فجاء</strong><strong>وصفهم</strong><strong>دقيق</strong><strong>ا </strong><strong>ومستقصيا</strong><strong>جميع</strong><strong>جوانب</strong><strong>الموصوف،</strong><strong>يعکس</strong><strong>براعتهم</strong><strong>في</strong><strong>الإلمام</strong><strong>بجميع</strong><strong>جوانب</strong><strong>الموصوف</strong><strong>الخارجية،</strong><strong>بل</strong><strong>تعدَّوا</strong><strong>ذلک</strong><strong>للولوج</strong><strong>إلى</strong><strong>نفسية</strong><strong>الموصوف</strong><strong>إن</strong><strong>کان</strong><strong>کائنا</strong><strong>حيا،</strong><strong>وأثبتوا</strong><strong>قدرتهم</strong><strong>على</strong><strong>رسم</strong><strong>جوانب</strong><strong>الموصوف</strong><strong>الداخلية</strong><strong>والخارجية</strong><strong>المتمثلة</strong><strong>في</strong><strong>نفسيته،</strong><strong>فکان</strong><strong>تصويرا</strong><strong>شاملا،</strong><strong>يدل</strong><strong>على</strong><strong>عقلية</strong><strong>جاهلية،</strong><strong>ومستوى</strong><strong>عالٍ</strong><strong>من</strong><strong>البيان</strong><strong>العربي،</strong><strong>کيف</strong><strong>لا</strong><strong>وقد</strong><strong>تحدى</strong><strong>الله</strong><strong>عز</strong><strong>وجل</strong><strong>بکتابه</strong><strong>الکريم</strong><strong>هذا</strong><strong>الجيل،</strong><strong>ولعل</strong><strong>التحدي</strong><strong>يبين</strong><strong>ما</strong><strong>يتسم</strong><strong>به</strong><strong>أهل</strong><strong>هذا</strong><strong>العصر</strong><strong>من</strong><strong>بلاغة</strong><strong>وبيان،</strong><strong>وقدرة</strong><strong>على</strong><strong>الإيضاح</strong><strong>بمستوى</strong><strong>کلامي</strong><strong>عالي</strong><strong>البيان .</strong><br /> <strong>ومن</strong><strong>أبرز</strong><strong>الموضوعات</strong><strong>التي</strong><strong>تناولها</strong><strong>شعراء</strong><strong>العصر</strong><strong>الجاهلي</strong><strong>الحديث</strong><strong>عن</strong><strong>الحيوان،</strong><strong>وتصويره</strong><strong>في</strong><strong>شعرهم</strong><strong>تصويرا</strong><strong>مستقصيا</strong><strong>لجميع</strong><strong>أحواله،</strong><strong>ومن</strong><strong>أبرز</strong><strong>الحيوانات</strong><strong>التي</strong><strong>وصفوها</strong><strong>: </strong><strong>الناقة،</strong><strong>الفرس،</strong><strong>الحمار</strong><strong>الوحشي،</strong><strong>البقرة</strong><strong>الوحشية،</strong><strong>الظليم.</strong><br /> <strong> </strong><strong>ومن</strong><strong>هنا</strong><strong>جاء</strong><strong>بحثنا</strong><strong>عن</strong><strong>رمزية</strong><strong>الحيوان</strong><strong>في</strong><strong>الشعر</strong><strong>الجاهلي</strong><strong>البقرة</strong><strong>المسبوعة</strong><strong>أنموذجاً،</strong><strong>وذلک</strong><strong>عند</strong><strong>فحول</strong><strong>الشعر</strong><strong>الجاهلي</strong><strong>: </strong><strong>زهير</strong><strong>بن</strong><strong>أبي</strong><strong>سلمى،</strong><strong>لبيد</strong><strong>بن</strong><strong>ربيعة،</strong><strong>الأعشى،</strong><strong>طرفة</strong><strong>بن</strong><strong>العبد</strong><strong>. </strong><br /> <strong>?</strong><strong>الدکتوره</strong><br /> نادية بنت حسن ضيف الله الصاعدي<br /> <strong>أستاذ الأدب والنقد المساعد- کلية العلوم والآداب بالمخواة ـ جامعة الباحة</strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Study Summary</span></strong><br /> <strong>The symbolism of the animal in pre-Islamic poetry </strong><br /> <strong>(the cow is a model</strong><strong>(</strong><strong> An analytical study</strong><br /> <strong>The description is an art of poetic art, in which pre-Islamic poets excelled. This is because they distinguished it from a precise description of the silent and silent landscapes of life. Their descriptions accurately and inquisitively describe all aspects of the narrated, reflecting their proficiency in knowledge of all aspects of the external narratives. Was a living being, and proved their ability to draw the aspects described internal and external of his psychology, was a comprehensive portrayal, indicative of the mentality of ignorance, and a high level of the Arab statement, how not God has challenged the book generosity this generation, and perhaps the challenge shows what it is The people of this era of communication A statement, and the ability to demonstrate at the level of my statement</strong><strong>.</strong><br /> <strong>Among the most prominent topics addressed by the poets of the pre-Islamic era, the animal, and portraying in their hair a survey of all the conditions, and the most prominent animals that they described: camel, horse, zebra, cow cow</strong><strong>,</strong><br /> <strong> </strong><strong>Hence, our search for the symbolism of the animal in the pre-Islamic pre-Islamic cow is a model, in the case of the pre-Islamic poetry: Zuhair ibn Abi Salma, Labeed ibn Rabia, al-A'shi, Tarfa ibn al-'Abd</strong><strong>.</strong><br /> <strong>Dr.</strong><br /> <strong>Nadia bint Hassan</strong> <strong>Guest of God Saadi</strong><br /> <strong>Professor of literature and criticism Assistant</strong><br /> <strong>Faculty of Science and Arts Almkhawah University of Baha</strong><br /> <strong> </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301تقنيات البناء والتلقي في " المونودراما " الشعرية (کِشْتن لعادل البطوسي أنموذجا)4755023069510.21608/bfag.2019.30695ARسحرمحمود محمد أحمدأستاذ الأدب والنقد المساعد
قسم اللغة العربية ـ کلية التربية والآداب ـ جامعة تبوکJournal Article20190226 مستخلص <br /> <strong>هذا البحث يقِف على أهم النبرات وتقنيات البناء والتعبير التي تتشکّل منها "المونودراما " الشعرية المعاصرة من خلال "مونودراما "کشتن"، لعادل البطوسي، هذا النص الأدبي الذي يتخذ مِن الأسطورة نقطةَ انطلاق وارتکاز، ويحاول استنطاق معالم الشخصية المحورية والوحيدة.</strong><br /> <strong>"کشتن" التي تعيش صراعًا محتدمًا بعد قتل أخيها "دامو" على يد معشوقتِه، کما تقول الأسطورة، لذا فهي تحاول بعثَه إلى الحياة مِن جديد، وتحاول مِن خلال نبراتٍ صوتية ووجدانية متنوعة أن تجسّد صراعها المشتبِک مع ذاتها ومع الآخَر، بلغةٍ سلِسة لا يکتنفها غموض أو تعقيد،</strong><br /> <strong>وهذا الملمح أحد سِمات هذا النص الإبداعي الذي تجلّت فيه ملامح أخرى مثل: توظيف تقنية المناجاة والحوار الخاص بالمونودراما بتموجات صوتية ولقطات قصيرة تنتمي إلى مشهدٍ واحد لبطلَة واحدة، استطاعت العبورَ سريعًا إلى المتلقي الذي أصبح يتابع المشهدَ بتفاصيله، وکأنه يجلس في مقاعد المسرح. وعلى الرغم من أن الأسلوب الفني للمونودراما يَجنح إلى التلقائية والسلاسة، إلا أنني کنت أنتظر روحَ الدهشة والمفارَقة التي ترتقي بالمتلقي إلى آفاقٍ رحبة تتجاوز حدود المکان وزمن المشهد ونبرات الشخصية، لکن في النهاية استطاع البطوسي أن يقدم نصًا أدبيًا يمزج فيه بين الرمز الأسطوري وإسقاطات الواقع التي تتجلّى في سلطة الذات الإنسانية وسطوتها واستبدادها، وترسم بوضوح نبرةَ الصراع الممتزجة بالألم والبحث عن نبتةِ أملٍ وبعثٍ من جديد، حتى وإن اتسمت المحاولة بکونها مجرد محاولةٍ يائسة، کما يحاول البحث رصدَ حالة التلقي بين النص الدرامي والنص المسرحي، ويسعى للتعرف على عناصر بناء النص المونودرامي کالزمان والمکان والحدث والشخصية والحبکة، ومدى تضافرها وارتباطها وتوظيف الکاتب لها.</strong><br /> <strong>أهم مصطلحات البحث (الکلمات المفتاحية):</strong><br /> <strong>- </strong><strong>مونودراما شِعرية: "کشتن"</strong><br /> <strong>- </strong><strong>الصراع النفسي</strong><br /> <strong>- </strong><strong>الرفض، التمرد</strong><br /> <strong>- </strong><strong>نبرات - الصوت</strong><br /> <strong>- </strong><strong>الأسطورة</strong><br /> <strong>- </strong><strong>تقنيات </strong><strong>البناء والتعبير</strong><br /> <strong>- </strong><strong>السلطة والاستبداد</strong><br /> <strong>- </strong><strong>التلقي</strong><br /> <strong>***</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>In the name of Allah the Merciful</strong><br /> <strong>Extract ( Summary )</strong><br /> <strong>This research is based on the most important tones,the techniques of the construction and the expression that form the contemporary poetrymonodrama through the monodrama of "Kashten", by Adel Al-Batoussi.This literary text that takes the myth as a starting point , support and center. He attempts to inquest and question the features of the central andsingular character.</strong><br /> <strong>"Kashten", who is living a heated conflict after the killing of her brother "Damo" by his lover, as the legend says.So she is trying to send him back to life again, and tries, through various vocal and emotional accents, to embody herwarringhot conflict with herself and with the other, in a smooth language that does not have ambiguity or complexity. </strong><br /> <strong>This is element is one of the characteristics of this creative text, which other characteristicsappeared clearly in it , such as: the use of the technique of the monologue and the special monodrama dialogue with sound waves and short clips belonging to one scene for a single heroine. </strong><br /> <strong>It was able to pass quickly to the recipient who was following the scene with all its details. As if he was sitting in the Theater. Although the artistic style of monodrama tends to be spontaneous and fluent .But I was waiting for the spirit of surprise and contrast that elevates the recipient to wide horizons beyond the boundaries of space, time and the accents of thepersonality. But in the end "Al-Batoussi" managed to present a literary text that blends the legendary symbol with the</strong><br /> <strong>reality projection that appears in the authority of the human self, its power and its tyranny, and clearly draws the tone of the conflict that ismixed with pain and search for a plant of hope and a new resurrection, even if the attempt was just a desperate attempt .The search also attempts to monitor the state of receipt between the dramatic text and theatrical text, and seeks to identify theelements of the construction of the monodramatic text, such as time, place, event, personality and plot, and the extent of their collaboration , association and the employment of the writer to them.</strong><br /> <strong>***</strong><br /> <strong>The most important terminologies of the search ) the keywords idioms ) :</strong><br /> <strong>-Monodrama poetry: "Kashten"</strong><br /> <strong>-Psychological conflict</strong><br /> <strong>-Rejection, rebellion</strong><br /> <strong>voice –</strong><strong>sound -</strong><strong>Tones</strong><strong>-</strong><br /> <strong> </strong><strong>-The legend</strong><br /> <strong>-The techniques of Construction and expression</strong><br /> <strong>-Power and tyranny</strong><br /> <strong>-Receiving </strong><br /> <strong> </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301مصادر الصورة في شعر عيسى جرابا (دراسة تحليلية)5035263069610.21608/bfag.2019.30696ARحمدةحسين سعيد الزهرانيقسم اللغة العربية ـ کلية العلوم والآداب ـ جامعة الباحةJournal Article20190301ملخص البحث<br /> مصادر الصورة في شعر عيسى جرابا (دراسة تحليلية)<br /> <strong>هذا البحث عن مصادر الصورة عند شاعر من شعراء المملکة العربية السعودية ، ولد في قرية الخضراء الشمالية، التابعة لمحافظة ضمد من منطقة جازان جنوب المملکة ، بدأت موهبته الشعرية بالظهور منذ عام 1409هـ .</strong><br /> <strong>کما تعد الصورة إحدى الوسائل التي يُحاول من خلالها الشاعر نقل فکرته ورؤيته وعواطفه إلى المتلقي، و ما هي إلا نتاج البيئة والزمان الذي يعيش فيه الشاعر، فالشاعر ابن زمانه وبيئته، ومنهما يغترف أفکاره ومعانيه، وينحت صوره . </strong><br /> <strong>وبالتالي فإن تفاعل الشاعر مع قضاياه يدفعه دفعًا إلى اختيار صورته، التي تتکون من الألفاظ والتراکيب والمعاني والخيال والموسيقا، وبهذا تکون الصورة من المصطلحات الجمالية الشاملة.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>?</strong><strong>إعداد </strong><br /> الباحثة: حمدة حسين سعيد الزهراني<br /> قسم اللغة العربية _ کلية العلوم والآداب - جامعة الباحة<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <strong>Research Summary</strong><br /> <strong>Sources of image in the poetry of Issa Grappa (analytical study)</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>This search for the sources of the image when a poet of the Kingdom of Saudi Arabia, was born in the village of Green North, the province of Damad from the region of Jazan south of the Kingdom, began his poetry talent appeared since 1409 AH</strong><strong>.</strong><br /> <strong>The image is also one of the means by which the poet tries to convey his idea, his vision and his emotions to the recipient, and it is only the product of the environment and time in which the poet lives. The poet is the son of his time and environment</strong><strong>.</strong><br /> <strong>Thus, the interaction of the poet with his issues drives him to choose his image, which consists of words, structures, meanings, imagination and music, and thus the image is a comprehensive aesthetic terms</strong><strong>.</strong><br /> <br /> Preparation<br /> <strong>Researcher: Hamda Hussein Saeed Al Zahrani</strong><br /> Department of Arabic Language _ Faculty of Science and Arts - University of Bahaجامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301منهج الکوفى ومصادره فى کتابه فتحنامه5275643069710.21608/bfag.2019.30697ARفلاحبن علي الشمريکلية الآداب- جامعة الملک فيصلJournal Article20190226ملخص الدراسة<br /> منهج الکوفى ومصادره فى کتابه فتحنامه<br /> <strong> </strong><br /> <strong>ينصب اهتمام هذه الورقة البحثية على دراسة واحد من أهم المصادر الإسلامية الخاصة بفتح السند ، وهو کتاب " فتحنامه سند " ، والذى خصصه مؤلفه (الکوفي) للحديث عن فتح السند خلال العصر الأموى. حيث يحاول الباحث أن يحلل منهجياً هذا المصدر من حيث محتواه ، ومصادره ، ومنهجه ، وأخيراً مقارنة الروايات الواردة به بالروايات الخاصة بفتح السند في المصادر الإسلامية الأخرى.</strong><br /> <strong>?</strong><strong>إعداد</strong><br /> فلاح بن علي الشمري<br /> <strong>کلية الآداب- جامعة الملک فيصل</strong><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Study Summary</span></strong><br /> <strong>The methodology and sources</strong><br /> <strong> of coffee in his book</strong><br /> This research paper focuses on the study of one of the most important Islamic sources for the conquest of Sindh, the book "Fathnama Sanad", which was devoted by the author (Kufi) to talk about the opening of the bond during the Umayyad era. The researcher attempts to analyze this source in terms of its content, sources, methodology, and finally compare the narratives contained in it with the narratives of opening the bond in other Islamic sources.<br /> <span style="text-decoration: underline;">Setup</span><br /> <strong>Falah bin Ali al - Shammari</strong><br /> Faculty of Arts - King Faisal University<br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301انتشار المذاهب و الفرق الإسلامية في عُمان منذ القرن الأول إلى القرن الرابع الهجري5656223069810.21608/bfag.2019.30698ARنورةسعد عيد الناجمقسم الدراسات الاجتماعية ـ کلية الآداب
جامعة الملک فيصل بالاحساءJournal Article20190226ملخص الدراسة<br /> انتشار المذاهب و الفرق الإسلامية في عُمان منذ القرن الأول<br /> إلى القرن الرابع الهجري<br /> <strong>عرفت عُمان کغيرها من مدن شبة الجزيرة العربية العديد من الديانات ، مثل الوثنية ، والمجوسية واليهودية ، والنصرانية ، ثم شاء الله أن يدخل رجل منها يدعى مازن بن غضوبه في الإسلام ، حيث وفد على النبي </strong><strong></strong><strong> في المدينة المنورة وأسلم ، فکان بذلک أول رجل أسلم من أهل عُمان ، ثم ظهرت بعد ذلک العديد من الفرق و المذاهب في عُمان نجد أن البعض منها اصبح ذو سياده وهيمنه فيها ، مما دفع معتنقيها إلى الدافع عنها و تأليف الکتب لتناول الفرق و المذاهب الأخرى بالعرض و المناقشة . </strong><br /> <strong>ومن خلال هذا البحث سوف نتحدث عن جغرافية عُمان ، ثم اشهر</strong><strong> الديانات التي عرفتها عُمان قبل الإسلام ، ثم الحديث عن أهم الفرق و المذاهب الإسلامي في عُمان خلال فتره الدراسة.</strong><br /> <strong>?</strong><strong>إعداد</strong><br /> نورة سعد عيد الناجم<br /> <strong>قسم الدراسات الاجتماعية – کلية الآداب</strong><br /> <strong>جامعة الملک فيصل بالاحساء</strong><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Study Summary</span></strong><br /> <strong>The spread of Islamic schools and sects</strong><br /> <strong> in Oman since the first century</strong><br /> <strong>To the fourth century AH</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Oman, like other Arab Peninsula cities, has known many religions, such as paganism, mysticism, Judaism, and Christianity. Then, God willing, a man named Mazen Bin Gharoubah entered Islam. He was the Prophet of Medina in Islam. The people of Oman, and then emerged after many of the sects and sects in Oman, we find that some of them became sovereign and dominated by, which led the followers to the motivation and the writing of books to address the difference and other doctrines in the presentation and discussion</strong><strong>.</strong><br /> <strong>Through this research we will talk about the geography of Oman, then the most famous religions known by Oman before Islam, and then talk about the most important Islamic sects and sects in Amman during the study period</strong><strong>.</strong><br /> <strong>Setup</strong><br /> <strong>Noura Saad Eid Induced</strong><br /> <strong>Department of Social Studies - Faculty of Arts</strong><br /> <strong>King Faisal University</strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301الفروق في القواعد الأصولية دراسة نظرية تطبيقية6236873069910.21608/bfag.2019.30699ARخالدبن محمد بن علي العُمريالسعوديةJournal Article20190226<span style="text-decoration: underline;">ملخص البحث :</span><br /> الفروق في القواعد الأصولية دراسة نظرية تطبيقية<br /> <strong>هذا الفقه لا يستقيم عماده ، ولا يشيّد بناؤه إلا على قواعد ثابتة<br /> من أصول الفقه تضبط مناهجه، وتصحّح مسائله، وحيث إن أصول الفقه علم عظم نفعه وقدره، وعلا شرفه وفخره ؛ إذ هو مثار الأحکام الشرعية ، ومنار الفتاوى الفرعية التي بها صلاح المکلفين معاشاً ومعاداً ، أحببت أن أکتب فيه بحثاً مختصراً يتعلق بجانب مهم منه ، وهو ما يختص بالفروق الأصولية ، وسميته بـ : الفروق بين القواعد الأصولية دراسة تأصيلية تطبيقية</strong><strong> . </strong><br /> <strong>?</strong><strong>الدکتور</strong><br /> خالد بن محمد بن علي العُمري<br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Research Summary</span></strong><br /> <strong>Differences in Fundamental</strong><br /> <strong>Rules An applied theory study</strong><br /> <strong>This jurisprudence is not upright, and does not build its construction only on fixed rules</strong><br /> <strong>It is the source of the shar'i rulings, and the source of the minor fatwas that Salah al-Muqaffin has provided is a pension and a ma'ada. I loved to write a brief research on an important aspect of it. What is fundamentalist differences, and called it: the differences between the fundamentalist rules applied applied.</strong><br /> <strong>Dr.</strong><br /> <strong>Khalid bin Mohammed bin Ali Al Amri</strong><br /> <strong> </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301ترجيحات الشوکاني المبنية على قواعد التفسير بالمأثور في تفسيره فتح القدير (دراسة تطبيقية)6897573070010.21608/bfag.2019.30700ARأميمةيسن أحمد مهرانأستاذ التفسير المساعد - قسم الدراسات الإسلامية - الکلية الجامعية بحقل - جامعة تبوکJournal Article20190226<span style="text-decoration: underline;">ملخص البحث :</span><br /> ترجيحات الشوکاني المبنية على قواعد التفسير بالمأثور في تفسيره فتح القدير (دراسة تطبيقية)<br /> <strong>هيَّأ الله تعالى لکتابه العزيز رجالاً حملوه بصدق وأمانة فصدقوا ما عاهدوا الله عليه, ومنهم الإمام الشوکاني الذي سيدور مضمون هذا البحث حول تفسيره ويکشف عن منهجه في اختياراته.</strong><br /> <strong>وقد استندت ه</strong><strong>ذه الاختيارات على قواعد مهمة تعرف بقواعد الترجيح، ووقع اختياري على عَلَمٍ محقق ومفسر أصولي مدقق، وهو الإمام العلامة القاضي محمد بن علي الشوکاني، من خلال تفسيره " فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير".</strong><br /> <strong>في ضوء </strong><strong>ذ</strong><strong>لک اشتق ه</strong><strong>ذ</strong><strong>ا البحث منهجه فجاء في أربعة مباحث ، تناولت في المبحث الأول منهج الشوکاني في توظيف القواعد المتعلقة بالنص القرآني، وجاء المبحث الثاني ليبين منهج الشوکاني في توظيف القواعد المتعلقة بالقرآن والسنة والآثار، و يتعلق المبحث الثالث بمنهج الشوکاني في توظيف القواعد المتعلقة بلغة العرب، أما المبحث الرابع فيدور حول الجانب التطبيقي عند الإمام الشوکاني لقواعد ه</strong><strong>ذ</strong><strong>ا المنهج ومناقشته فيه</strong><strong>، ثم الخاتمة وفيها أهم النتائج والتوصيات .</strong><br /> <strong>?</strong><strong>الدکتورة </strong><br /> أميمة يسن أحمد مهران<br /> أستاذ التفسير المساعد - قسم الدراسات الإسلامية<br /> الکلية الجامعية بحقل - جامعة تبوک<br /> <strong> </strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Research Summary</span></strong><br /> <span style="text-decoration: underline;">Al-Shawkani weights based on the rules of interpretation in Al-Masoor in his interpretation Fatih al-Qadeer (applied study)</span><br /> <strong>God prepared for his dear book men who carried him honestly and honestly and believed what they pledged to God, including Imam Shawkani, who will carry the content of this research on the interpretation and reveal the method in his choices.</strong><br /> <strong>These choices were based on important rules known as the rules of weighting. It was an optional sign on the knowledge of an investigator and a fundamentalist interpreter, the imam, the scholar Muhammad ibn Ali al-Shawkani, through his interpretation of "the omnipotent opening between the art of narration and knowledge of the science of interpretation."</strong><br /> <strong>In this light, the research derived its approach. It came up in four sections which dealt in the first part of the curriculum in the use of the rules related to the Koranic text and the second section to show the method of Shawkani in the use of the rules related to the Koran and Sunnah and Archeology and the third section of the curriculum in the recruitment of rules related to the language of Arabs, Some applications of Imam al-Shawkani to this approach and discuss it and then the conclusion and the most important results .</strong><br /> <strong>Dr.</strong><br /> <strong>Omayma Yassin Ahmed Mehran</strong><br /> <strong>Assistant Professor of Interpretation,</strong><br /> <strong>Department of Islamic Studies, University College, Tabuk University</strong><br /> <strong> </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301(المَوْصُوْفُوْنَ بِالْخَيْرِيَّةِ مِنْ أُمَّةِ خَيْرِ البَرِيَّةِ) جمعًا وتخريجًا ودراسةً في الکتب التسعة (دراسة موضوعية)7598643070110.21608/bfag.2019.30701ARمنىغزاي شايع الحربيقسم الحديث وعلومه ـ کلية التربية والآداب ـ جامعة تبوک
السعوديةJournal Article20190226ملخص الدراسة<br /> (المَوْصُوْفُوْنَ بِالْخَيْرِيَّةِ مِنْ أُمَّةِ خَيْرِ البَرِيَّةِ)<br /> جمعًا وتخريجًا ودراسةً في الکتب التسعة (دراسة موضوعية)<br /> <strong>تنوعت أحاديث الخير ما بين مشهور وغيره، فما کان مشهورًا لم تبين طرقه، والجوانب الأخرى المتعلقة بموضوع الحديث، وما کان في غير المشهور يفتقر إلى بيان طرقه والعناية به، من جوانب عدة</strong><strong>.</strong><strong>منها عدم وضوح ألفاظ الأحاديث ومعانيها للعامة ، وکذلک عدم حصر أحاديث سبل الخير في مکان واحد، بحيث يصعب على المطلع البحث في ثنايا الکتب.</strong><br /> <strong>لذلک يهدف هذا البحث إلى خدمة السنة النبوية، خاصة فيما يتعلق بالخيرية، وطرق الخير، والصفات التي لا بدَّ من توافرها في الأفراد، ليتحقق فيهم وصف الخير، وکونها لبنة أساسية في بناء المجتمع الإسلامي، وجميع الفئات فيه . وحصر الأحاديث المتعلقة بالموضوع من الکتب التسعة، وجمعها في مکان واحد، مع دراستها دراسة تحليلية من جميع الجوانب؛ لتعم الفائدة منها، ولفت أنظار الناس إلى سبل الخير، وکذلک تحفيز مجتمع ذي سلوک حضاري إسلامي، يقتدي بهدي رسولنا الکريم، وينعم بمستويات عالية من التقدُّم والثقافة الإسلامية الصحيحة.</strong><br /> <strong>?</strong><strong>إعداد</strong><br /> منى غزاي شايع الحربي<br /> قسم الحديث وعلومه ـ کلية التربية والآداب ـ جامعة تبوک<br /> <br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Study Summary</span></strong><br /> <strong> </strong><strong>(Who are described by charity from</strong><br /> <strong> the nation of the good of the wilderness</strong><br /> <strong>Collecting, subtraction and study in the nine books (objective study)</strong><br /> <strong> </strong><br /> There was a variety of good sayings between Mashhour and others. What was famous did not show his ways, and other aspects related to the topic of the Hadith, and what was in the unknown is lacking in the ways and care of it, in many respects. Including the lack of clarity of the words of the ahaadeeth and its meanings to the public, as well as not to limit the conversations of the ways of good in one place, so that it is difficult for the scholar to search the folds of books.<br /> <br /> Therefore, this research aims at serving the Prophetic Sunnah, especially with regard to charity, the ways of goodness, and the qualities that must be available in individuals, so that they can be described as good and as a basic building block in the building of the Islamic society and all its categories. The nine, and collect them in one place, while studying an analytical study from all sides; to benefit from them, and draw the attention of people to ways of good, as well as stimulate a society with an Islamic civilizational behavior, following the guidance of our holy Prophet, and enjoy high levels of progress and Islamic culture correct.<br /> Setup<br /> <strong>Mona Ghazi Shaya Al Harbi</strong><br /> Department of Hadith and Sciences<br /> Faculty of Education and Arts Tabuk University<span style="text-decoration: underline;">Setup</span><br /> <strong> </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301مرويات الصحابية الجليلة أسماء بنت عُميس في الکتب الستة رواية ودراية (دراسة تحليلية)86510003070210.21608/bfag.2019.30702ARمنىسليمان سلامة الرقابيقسم الحديث وعلومه ـ کلية التربية والآداب ـ جامعة تبوک
السعوديةJournal Article20190226<span style="text-decoration: underline;">ملخص البحث :</span><br /> مرويات الصحابية الجليلة أسماء بنت عُميس<br /> في الکتب الستة رواية ودراية (دراسة تحليلية)<br /> <strong>تقوم هذه الدراسة على جمع مرويات الصحابية أسماء بنت عميس- رضي الله عنها- من الکتب الستة روايةً ودرايةً ، وذلک بعد التعريف بها.</strong><br /> <strong>وتکمن أهمية البحث في کونه موضوعاً يتعلق بعلم الحديث، وما أشرفَ منزلته!، فهو من أفضل العلوم الفاضلة، وأنفع العلوم النافعة، وأفضل أنواع الخيرات ، وآکد القربات .</strong><br /> <strong>وتعلقه أيضاً بالصحابية أسماء بنت عميس- رضي الله عنها ـ .</strong><br /> <strong>کما أن دراسة حياة الصحابيات- رضوان الله عليهن- يحفز على الاقتداء بهنَّ، حيث إن الاقتداء بهنَّ شرفٌ وعزةٌ؛ لأنهن نماذج تخرجت من مدرسة النبوة، فهذا يحفز المسلمة المعاصرة أن تسير على خطاهن، وبهداهن تقتدي، حيث کُنَّ- رضي الله عنهنَّ- مدارس في الصبر، وحب العبادة، والثبات، وقوة الإيمان... في معاملة الزوج، وتربية الأبناء، وفي خدمة الدين، قدوات في الأخلاق الفاضلة، وفي الحکمة ورجاحة العقل، وحسن التصرف.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>?</strong><strong>الباحثة</strong><br /> منى سليمان سلامة الرقابي<br /> قسم الحديث وعلومه ـ کلية التربية والآداب ـ جامعة تبوک.<br /> <strong> </strong><br /> <strong>Research Summary </strong><br /> <strong>Marwa Al - Sahabiyeh Asala Bint Amis</strong><br /> <strong>In the six books novel and know-how )analytical study(</strong><br /> This study is based on the collection of the narrators of the Sahabiyya Asma bint Amis - may Allah be pleased with her - of the six books, a novel and knowledge, after the definition of it.<br /> The importance of the research in being a topic related to the science of modernity, and the most beautiful of his status !, is one of the best science virtuous, and the most useful science, and the best types of good, and the most difficult.<br /> It is also related to the companions of Asma bint Amis - may Allah be pleased with her.<br /> The study of the life of the Sahaabiyat (may Allaah be pleased with them) motivates them to imitate them, as they are examples of honor and pride, because they are models that graduated from the school of prophecy. This motivates the contemporary Muslim to follow their path and guide them. Patience, love of worship, steadfastness, and strength of faith ... in the treatment of the husband, the upbringing of children, the service of religion, the virtues of virtuous morality, wisdom, reasonableness, and good behavior.<br /> <br /> <span style="text-decoration: underline;">Researcher</span><strong>?</strong><br /> <strong>Mona Sulaiman safety supervision</strong><br /> Department of Hadith and Sciences Faculty of Education and Arts Tabuk University.<br /> <strong> </strong>جامعة الأزهر (جرجا)، کلية اللغة العربيةحولية کلية اللغة العربية بجرجا2356-905023120190301إستراتيجيات الوصف ووظائفه بين سلطة الخطاب و البعد الاجتماعي (مسرواية بنک القلق لتوفيق الحکيم نموذجـا)1001108611218810.21608/bfag.2019.112188ARصباحصابر حسين شحاتةأستاذ العلوم اللغوية المساعد- کلية البنات للآداب و العلوم والتربية - جامعة عين شمس.Journal Article20190212<span style="text-decoration: underline;">ملخص البحث </span>
إستراتيجيات الوصف ووظائفه بين سلطة الخطاب و البعد الاجتماعي
(مسرواية بنک القلق لتوفيق الحکيم نموذجـا)
<strong>يهدف هذا البحث المعنون بـ"إستراتيجيات الوصف ووظائفه بين سلطة الخطاب والبعد الاجتماعي؛ "مسرواية بنک القلق لتوفيق الحکيم نموذجـًا" إلى تقديم تصور نقدي لغوي للوصف في الخطاب الأدبي، وإبراز وظيفة التشکيل اللغوي، وما ينطوي عليه من منظومة دلالية ومقاصديّة، في توجيهه توجيهًا يُظهر البعد الاجتماعي، الذي يقصده المرسل؛ انطلاقـًا مما يتمتع به الوصف من أثر جَلِيّ في العمل الأدبي بوصفه من التقنيات الفاعلة فيه، سواء أکان وصفـًا للشخصيات أم وصفًا للأحداث أم انتقل الوصف إلى کشف فضاء الحدث ومکوناته أم بوحـًا بالحالة العامة.</strong>
<strong>و تنهض معالجة إشکالية هذا البحث على مقدمة و مدخل ومبحثين وخاتمة.</strong>
<strong>• المقدمة: وفيها عرضٌ للهدف من هذا الموضوع، وأسباب اختياره والتساؤلات البحثية التي يروم الإجابة عنها، ومنهج البحث وخطته.</strong>
<strong>• مدخل: وقد تضمن عرضًا موجزًا، ألقى الضوء على الوصف وأهميته في العمل الأدبي عند النقاد القدامى والمحدثين، کما تضمن إشارة سريعة إلى سمات اللغة الواصفة في العمل الأدبي، والاتجاهات الثلاثة التي تبنّاها النقاد والکتَّاب العرب للغة في العمل الأدبي، وأخيرًا تضمن التمهيد نبذة موجزة عن مسرواية (بنک القلق) موضوع الدراسة، وإشارات لأبرز أحداثها وشخصياتها، ثم عرضًا لرأي الرئيس الراحل جمال عبد الناصر في نشرها من واقع ما کتبه الأستاذ محمد حسنين هيکل. أما جوهر إشکاليّة البحث؛ فستعالج في مبحثين على النحو الآتي:</strong>
<strong>• المبحث الأول: وجاء عنوانه: إستراتيجيات الوصف بين سلطة الخطاب والبعد الاجتماعي.</strong>
<strong>• المبحث الثاني، و عنوانه: الوظائف الاتصالية للوصف بين سلطة الخطاب والبعد الاجتماعي.</strong>
<strong>أما الخاتمة؛ فجاءت راصدة لأهم نتائج هذا البحث مع عدد من التوصيات، التي قد تکون إضاءة مستقبلية لمزيد من المشاريع البحثية التي ترتبط بقضية هذا البحث.</strong>
<strong> </strong><strong>?</strong><strong>الدکتورة / </strong>صبـــاح صــــابر حســــين
أستاذ العلوم اللغوية المساعد کلية البنات للآداب والعلوم والتربية- جامعة عين شمس
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract :</span></strong>
<strong>Strategies of Description and its functions between the authority</strong>
<strong> of discourse and the social dimension </strong>
<strong>"The Bank of Anxiety"by Tawfiq al-Hakim as a Model</strong>
This research, that is entitled " Strategies of Description and its functions between the authority of discourse and the social dimension: "The Bank of Anxiety" by Tawfiq al-Hakim as a Model", aims to provide a critical linguistic conception of the description in the literary discourse, and to highlight the function of linguistic composition, and the semantic and objective system involved, in guiding it. The social dimension, intended by the sender, demonstrates the overall impact of the description on literary work as an effective technique, whether it be a description of the characters, a description of events, a description of the event's space and components, or an overview of the general situation.
The problem of this research is based on an introduction, a preface, two sections and a conclusion.
- Introduction: A presentation of the purpose of this topic, the reasons for its selection, the research questions to be answered, and the research methodology and plan.
- Preface: It included a brief presentation, which highlighted the description and its importance in the literary work of old and modern critics, a quick reference to the characteristics of the language described in the literary work, the three trends espoused by Arab critics and writers of language in the literary work, and finally the introduction included a brief overview of the study's subject, references to its most prominent events and personalities, and a presentation of the opinion of the late President Gamal Abdel Nasser in his publication from the work of Mr. Hassnien Heikal.
The essence of research will be treated in two sections, as follows:
- The first section: Strategies for description between the authority of speech and the social dimension
- The second section, entitled: The communicative functions of the description between the authority of speech and the social dimension.
- The conclusion was a follow-up to the most important results of this research with a number of recommendations, which may be future lighting for further research projects related to the issue of this research.
<strong> </strong><strong>Dr. Sabah Saber</strong>
<strong>Assist. Professor of LinguisticSciences </strong>
<strong> Fac. of Arts, Science and Education - Ain Shams University</strong>
<strong>E.mail: sabah.saber@women.asu.edu.eg</strong>