البحث عن الصوت المتفرد.. دراسة إيقاعية لقصيدة "عندما أوغل السندباد وعاد" لصلاح عبد الصبور

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية - کلية الآداب - جامعة القاهرة

المستخلص

الملخص
سعى صلاح عبد الصبور عبر رحلته الشعرية التي امتدت لقرابة ثلاثين عاما إلى أن يصل إلى صوت متفرد ونغم خاص به، ونحاول من خلال هذه الورقة البحثية أن نتعرف إلى تلک الملامح بعد أن اکتملت ونضجت، وذلک بالوقوف عند آخر قصائد عبد الصبور "عندما أوغل السندباد وعاد" التي نشرت قبل وفاته([1]).
وينطلق الباحث في دراسته مرتکزا على أساس بالغ الأهمية، آمن به عبد الصبور نفسه، وهو أن "القصيدة ليست مجرد مجموعة من الخواطر أو الصور أو المعلومات، ولکنها بناء متدامج الأجزاء، منظم تنظيما صارما"([2])، وانطلاقا من فکرة النظام هذه يبدأ البحث في البنية الإيقاعية لهذه القصيدة، بوصف تلک البنية نظامًا يتکون من عدد من العناصر التي تدخل في عدد من العلاقات القائمة بينها؛ حيث يعمل بعضها على انتهاک النظام ويعمل البعض الآخر على تثبيته وإرساء استقراره([3]).
وقد اختار الباحث أن يسير في بحثه عبر عدد من الإجراءات التي تمکنه من رصد البنية الإيقاعية للقصيدة، بکل عناصرها الکمية منها والکيفية. فدرس الباحث أولا البنية الکمية والمدى الزمني للقصيدة، راصدًا أهم خصائص هذه البنية، محاولا الکشف عن الدلالات التي تقدمها ولا تنفصل عن دلالات القصيدة بشکل عام. ثم انتقل لرصد العناصر الکيفية، ممثلة في النبر والتنغيم، والکشف عن الدور الذي تلعبه في الإيقاع، والدلالات التي تقدمها للمتلقي. وقد مکن هذا المنهج، وهذه الإجراءات، الباحث من الکشف عن أهم الخصائص والسمات التي نستطيع أن نقول إنها تميز إيقاعات عبد الصبور. کما مکن هذا المنهج الباحث أيضا من إبراز رؤيته للعلاقة بين الإيقاع والدلالة، موفرًا قدرًا کبيرًا من الحرية في التعامل مع النصوص وتحليلها ليظهر الصوت المتفرد الذي سعى الباحث إليه سعي شاعرنا ذاته.
Abstract
 
Through his poetic journey that spanned nearly thirty years, Salah Abdel-Sabour sought to reach a unique voice and a melody of his own, and we try through this research paper to identify those features after they were completed and matured, by standing at the last poems of Abdel-Sabour "when he invaded Sinbad and returned Which was published before his death  .
And the researcher begins his study based on a very important basis, which Abdel Sabour believed in, which is that "the poem is not just a set of thoughts, images or information, but rather an integrated building of parts, strictly organized",and from this ideaof order the research begins in The rhythmic structure of this poem, by describing that structure, is a system that consists of a number of elements that enter into a number of existing relationships between them; some work to violate the system, others work to install it and establish its stability  .
The researcher chose to proceed in his research through a number of procedures that enable him to monitor the rhythmic structure of the poem, with all its quantitative and qualitative elements. The researcher first studied the quantitative structure and the time range of the poem, observing the most important characteristics of this structure, trying to reveal the semantics that it provides and are inseparable from the semantics of the poem in general. He then moved to observe the qualitative elements, represented by tone and toning, and reveal the role they play in the rhythm, and the connotations they provide to the recipient. This approach, and these procedures, enabled the researcher to reveal the most important characteristics and features that we can say that distinguish the rhythms of Abd Al-Sabour, and express the stage of the transition from the classic structure to the structure of the new poetry. This approach also enabled the researcher to highlight his vision of the relationship between rhythm and significance, providing a great deal of freedom in dealing with texts and analyzing them to show the unique voice sought by the researcher sought by our poet himself.



([1])نشرت بمجلة العربي الکويتية. عدد أکتوبر 1979.


([2])عبد الصبور، صلاح: الأعمال الکاملة، المجلد الثالث، حياتي في الشعر، ط2. بيروت، دار العودة، 1977. ص 332.


([3]) راجع البحراوي، سيد: العروض وإيقاع الشعر العربي. مصر، الهيئة العامة للکتاب. 1993.

الكلمات الرئيسية