ثنائيةُ الثأرِ والثورةِ عندَ الشواعرَ (من الجاهليةِ إلى العصرِ الأمويِّ)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الأدب والنقد بکلية الآداب قسم اللغة العربية کلية الآداب ـ جامعة جنوب الوادي بقنا ـ مصر

المستخلص

الملخص
لقد قدمت المرأة العربية الکثير من التضحيات المادية والمعنوية في قضية الثأر التي اقتطعت من شبابها وشيخوختها أعمارًا، وکان من البدهي أن تسجل آثار هذا الحدث عليها مظهرًا ومخبرًا في ثنايا إبداعها، ومن خلال هذه الثنائية (الثأر الثورة) يمکن رؤية إبداع المرأة العربية آنذاک في الکثير من المواقف التي روي فيها شعرها في ضوء کونها امرأة مبدعة لا امرأة فقط.
وأکبر الظن أن المرأة في إبداعها قد قدمت ثنائية الثورة والثأر في إطار حالة متداخلة من الشعور الخاص بها، تجاه سلطة المجموع الذکوري وممارساته؛ ما بين التعاطف مع قضاياه، وحقوقه ،واعتزازه بنفسه، والاحتماء به، والانزواء تحت رايته، وبين مجابهته خفيةً وعلانيةً وفق ما يقتضي الظرف الزماني والمکاني ومحتواهما .
لقد قامت فکرة هذا البحث على هذه الثنائية، وکان الهدف منه أولًاـ الوقوف على موقف المرأة الشاعرة في الشعر القديم من قضية الثأر بوضوح ودقة، ثانيًاـ البحث في ماهية العلاقة بين ثورة المرأة على قيودها وبين موقفها من قضايا مجتمعها وعلى رأسها قضية الثأر، ثالثًا ـ الکشف عن أثر سلطة الرجل في القبيلة العربية على جودة إبداع المرأة وعلى موقفها من الثأر وهل انصاعت لتلک السلطة أم جابهتها في کتاباتها ؟ ومن منطلق هذا التساؤل المهم يمکن الوقوف على أهمية هذا البحث التي تکمن في عدة نقاط:
أولًا ـ الاهتمام بإبداع المرأة وإعادة النظر في قراءته لمعرفة قيمته الحقيقية لا سيما أن الاتجاهات النقدية الحديثة تهتم کثيرًا بهذا الإبداع، ثانيًا ـ إثارة قضايا تراثية تتعلق بإبداع المرأة وأسباب الندرة والضعف الذي يتسم به إذا ما قورن بإنتاج الرجل، ومن خلال أهمية البحث تکوّنت إشکاليته التي تتلخص في تساؤل فحواه" هل عبّرت المرأة عن نفسها في إبداعها تعبيرًا حقيقيًا ينبئ عن حصولها على حريتها الإبداعية، وهل بدا ذلک في نصها الشعري لا سيما عند دخولها غمار قضايا جماعتها أم لا؟
Abstract
 
The Arab women made a lot of material and moral sacrifices in the cause of revenge that were cut off from their youth and old age by ages, and it was intuitive that the effects of this event were recorded on them in an appearance and informative within the folds of their creativity, and through this duality (revenge revolution), the creativity of Arab women at that time can be seen in a lot. Of the situations in which her poetry was narrated in light of her being a creative woman, not just a woman.
The greatest assumption is that women in their creativity have presented the duality of revolution and revenge within the framework of an overlapping state of their own feeling towards the authority of the male community and its practices. What is between sympathy for his causes, his rights, his self-esteem, protection for him, seclusion under his banner, and confronting him covertly and openly according to what is required by the temporal and spatial circumstance and their content.
The idea of ​​this research was based on this duality, and the aim of it was, firstly, to identify the position of the poetess in ancient poetry on the issue of revenge clearly and precisely, secondly to examine the relationship between the womans revolution over her restrictions and her position on the issues of her society, chiefly the issue of revenge. On the effect of the authority of men in the Arab tribe on the quality of creativity of women and their attitude towards revenge, and did they submit to that authority or confront them in their writings? On the basis of this important question, one can identify the importance of this research, which lies in several points:
Firstly - interest in women's creativity and reconsidering its reading to find out its true value, especially since modern critical trends pay much attention to this creativity, second - raising heritage issues related to women's creativity and the causes of scarcity and weakness that characterizes it when compared to the production of men. It is summed up in the question, 'Did the woman express herself in her creativity as a true expression that predicts her obtaining her creative freedom, and did this appear in her poetic text, especially when she entered the midst of her collective issues, or not?

الكلمات الرئيسية