النزعة المنطقية وأثرها في تقعيد علم المعاني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد البلاغة والنقد جامعة الأزهر جمهورية مصر العربية

المستخلص

لقد أردت للبحث أن يکون لحمة واحدة، کما أنه يعالج قضية ذات بعد واحد، فلم أرد أن أشغل القارئ الکريم بالعناوين والتفريعات الکثيرة إلا ما دعت إليه الضرورة؛ ليبقى الذهن منصرفا إلى الفکرة ذاتها، وفي سبيل الوصول إلى ما نبتغيه من وراء هذه الدراسة، جاءت معالجة أهم موضوعات علم المعاني على النحو الآتي:
1-الفصاحة والبلاغة.
2-التقسيم الثلاثي لعلوم البلاغة.
3-الإسناد. 
4-الجملة الخبرية بين جمود المنطق ورحابة الاستعمال.
5-أحوال الإسناد (المسند إليه – المسند).
6-القصر.
7-الإنشاء.
8-الإيجاز والإطناب.
9-الفصل والوصل.
ثم کانت خاتمة الدراسة، وفيها أهم النتائج التي أسفرت عنها، وما تطمح إليه من توسيع دائرة البحث البلاغي.
Abstract
 
 
 
I wanted the research to be a one-size-fits-all, as it deals with a one-dimensional issue, so I did not want to occupy the honorable reader with the many headings and ramifications except when necessary. In order for the mind to remain devoted to the idea itself, and in order to reach what we want from behind this study, the most important topics of semantic science were addressed as follows:

Eloquence and rhetoric.
The triple division of rhetoric sciences.
Attribution.
The informative sentence between the rigidity of logic and the spaciousness of use.
Cases of chain of transmission (the chain of transmission to it - the chain of transmission ) .
Minors.
Creation.
brevity and redundancy.
Separation and connection.

 
Then came the conclusion of the study, and it included the most important results that resulted from it, and the aspiration to expand the circle of rhetorical research.

الكلمات الرئيسية