النَّقد الذَّاتيّ في المسرح المعاصر (الحکيم أُنمُوذجًا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الأدب المساعد ـ قسم اللغة العربية ـ کلية العلوم و الآداب بمحايل عسير ـ جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
هدفت هذه الدِّراسَة التي وسمناها بـ (النَّقد الذَّاتيّ في المسرح المعاصر، الحکيم أُنمُوذجًا)، إلى بيان أهميّة النَّقد الذَّاتيّ في ضوء المسرح المعاصر، والکشف عن جانب مهم من جوانب الإبداع في أدب توفيق الحکيم، متمثّلٍ في تناول النَّقد الذَّاتيّ لديه من خلال آرائهِ، وتفسيره لأعماله، کما أبرزت الدِّراسَة دور هذه الإشارات التّوضيحيّة في توجيه وتنمية هذه العمليّة، في نفوس القُرَّاء والنُّقَّاد.
والنَّقد الذَّاتيّ عند الحکيم درسٌ في تأکيد أفکاره وتثبيتها، ووضعٌ لتشغيل ذاکرة الإنتاج الفکريّ والإبداعيّ الذَّاتيّ لديه، وما صاحبه من تفاعل مع إنتاج غيريّ، ومقامٌ للتّوجيه والنُّصح.
وممَّا ساعده على نجاح ذلک ثقافته الواسعةُ، وتجاربه الغنيّة، حول کُتَّاب المسرح الغربي، واطّلاعه الواعي والجيّد على إنتاجهم الفنّيّ.
کما أضاء النَّقد الذَّاتيّ عند الحکيم واقعًا معيشًا في المسرح المعاصر، ظهر في سياق وجوديّ وثقافيّ، يقرّب القارئ من أفکارٍ تنفُذُ إلى عمق الإبداع الأدبيّ والفعل النَّقديّ للکاتب، کما أصبح تتويجًا لتجربة ذاتيّة حکيميّة؛ متنوعة الامتدادات، تتّسم بالعمق والغِنى، ساعدته في طرح قضايا معرفيّة وأفکارًا نقديَّة، ولا تخلو في الوقت ذاته من قيم إصلاحيّة وتنويريّة.
وعليه؛ نرى النَّقد الذَّاتيّ عند الحکيم حاملًا أفکارًا قويّة ومؤثّرة، ذات صدًى في منجزات الفاعلين في حقل الکتابة النقديَّة والأدبيّة في المسرح المعاصر، ويمتلک قوّته المرجعيّة، التي يمکن استثمارها وتوظيفها في سياقات معرفيّة ونقديّة مختلفة.Abstract
 
This study, titled "Self-Criticism in Contemporary Theater, Al-Hakeem as a Model", aimed to demonstrate the importance of self-criticism in the light of contemporary theater. It will also reveal an important aspect of creativity in the literature of Tawfiq Al-Hakim, which is represented in his handling of self-criticism through his views, and his interpretation of his works. The study also highlighted the role of these illustrative references in guiding and developing this process, in the same readers and critics.
It has become clear to us that Al-Hakim's self-criticism is a lesson in confirming and assuring his ideas. It is a situation of operating the memory of his intellectual and creative production, his interactions with other production, and a place for guidance and advice. What helped him succeed was his extensive culture and rich experiences on Western playwrights, and his comprehensive and good knowledge of their artistic production.
The self-criticism of Al-Hakim also illuminated a living reality in contemporary theater, which appeared in an existential and cultural context, bringing readers closer to ideas implemented in the depth of the literary creativity and critical act of a writer. It has become a culmination of Hakimian's self-experience of various extensions, characterized by depth and richness. It helped him to offer valuable issues and ideas. It is not void from a guidable, pedagogical, and informational value.
Thus, we think that Hakim's self-criticism carries powerful and influential ideas. We find its echo in the achievements of other critics in the field of critical and literary writing in the contemporary theater. It has its powerful reference, which can be invested and used in different knowledge and monetary contexts.

الكلمات الرئيسية