جماليات تشکُّل الجاني في " لامية العرب" للشنفرى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأدب والنقد في قسم اللغة العربية- کلية العلوم الإنسانية- جامعة الملک خالد- المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
                             
وَجَّهَت خارطةَ الدراسة فرضيةٌ معطاها أن (الجاني) يتشکَّل في العمل الإبداعي بکيفية مفارقة لتشکله في المحيط الحياتي؛ إذ يساهم بفعالية عالية في بناء النص؛ وإنتاج جمالياته؛ کما هي وظيفته في "لامية العرب" للشنفرى؛ التي ألفاها البحث متنا صالحا للبرهنة الإجرائية على مصداقية فرضيته؛ فاستنطقها بالاستناد إلى آلية الخطاب کاشفا عن أبرز الأنساق البنائية الناتجة عن نشاط اشتغال هذا العنصر (الجاني) في نسيج تلک القصيدة؛ والمُمَثَّلَة في: نسق الانفکاک، ونسق التجانس، ونسق المواجهة. رَکِنَت الذات الشاعرة في بنائها للنسق الأول إلى مفهوم الکونية، أما الثاني، والثالث فإلى مفهومي: القوة، واحترام الذات؛ ومن ثم فتعطيل هذا الخطاب الشعري من عنفوان هذا العنصر (الجاني) مفض به إلى فقدان حيويته الجمالية، والدلالية في الوقت نفسه.
Abstract
 
The study map directed the hypothesis that (the comet) is formed in the creative work in a way paradoxical for its formation in the life environment. Where he contributes very effectively in some creative works in building texts and producing their aesthetics. As is his function in the text of the Shanfari (Lamaism); Which the research found suitable to prove the validity of the hypothesis. He interrogated it based on the mechanism of discourse, revealing the most prominent structural patterns resulting from the activity of this (perpetrator) element in the fabric of that poem. And represented in: the pattern of disengagement, the pattern of homogeneity, and the pattern of confrontation. The poet relied on the concept of universality in constructing the first type, while the concept of strength and self-esteem in building the second and third types. Hence, the activity of this element (the perpetrator) is among the things that provide that poetic discourse with its aesthetic and semantic vitality at the same time.

الكلمات الرئيسية