فلسفة الزمن في کتاب "حياتـي" السيرة الذاتية لأحمد أمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الأدب و النقد المساعد ـ قسم العلوم العامة ـ کلية العلوم الإنسانية ـ جامعة الأمير سلطان بن عبد العزيز- عمادة الخدمات التعليمية ـ المملکة العربية السعودية .

المستخلص

الملخص
تبدو قضية "الزمن" من القضايا الفلسفية التي شغلت الفلاسفة عبر العصور، فالزمن کان وسيظل "موضوعة" فکرية وجودية تشغل الإنسان، وتعبر عن قلقه الوجودي، وفهم آليات تغيرات الزمن هو فهم وإدراک للوجود وعلاقة الذات الإنسانية بهذا الوجود. ودراسة الزمن فلسفيا تستلزم الفهم الأنطولوجي لتغيرات هذا الزمن على الطبيعة الإنسانية.
والتعريف البسيط لمفهوم الزمن هو توالي الأحداث من الحاضر باتجاه الماضي، في حرکة سير مستقيمة لا تعرجات فيها ولا التفافات، فاللحظة التي تحدث، ثم تذهب للماضي، کانت لحظة في المستقبل، لم تکن معلومة بالضرورة، لکنها حين أتت إلى الحاضر صارت معلومة للإنسان الذي يعايشها، ثم تذهب بالضرورة أيضا إلى الماضي، فلا إيقاف لصيرورة الزمن ومسيرته.
والزمن کمفهوم فلسفي شغل الفلاسفة، أولا عن شغلهم البحث في کنهه، جوهره، هل هو مادي محسوس؟ أم هو عقلي مجرد؟ هل ثمة طريقة لقياسه أم يقاس بتغيرات الأحداث التي تجري فيه. ويرى بعض الفلاسفة أنّ الزمن بطيءٌ وسريع کما هو الحال في الحرکة والتغيير، ولهذا فإنّ (الآن) تعتبر حلقة الوصل في الزمن في الوقت الذي يکون به الزمن متصلاً، إضافة إلى تقسيمه الزمن على أجزاء دون حساب (الآن) التي هي حلقة الوصل في الزمن عندما يکون به الزمن متصلاً، ويقسّم الزمن إلى أجزاء دون حساب (الآن) کجزء من الزمان، بل هي فاصلة بين الزمن الماضي والمستقبل، أي کالنقطة التي تقوم بتقسيم الخط دون أن تعيد جزءاً منه، ويعتبر الزمان دائرياً وتکرارياً، وهو أيضاً مقياسٌ للحرکة.
والإنسان فقط هو وحده القادر على الوعي بالزمن، لأن الزمن موجود ويمر وما يعين وجوده حقيقة هو عملية إدراکه، فلو أننا افترضنا وجود إنسان في مکان ما مغلق لمدة معينة من الزمن، يوم، شهر، عام، سيتعرف على حرکة الزمن من إدراکه للتغيرات التي تحيط به، ولو وضعنا  کتلة صخرية مثلا ومر عليها نفس مرور الزمن، هل تدرک مرور الزمن وتغيراته؟ حتما الإجابة لا، فإدراک الزمن هو الذي يعينه.
وقد بنيت الباحثة هذا البحث على تمهيد وفصلين وخاتمة وثبت للمصادر والمراجع. قدمت في التمهيد تعريفًا للزمن السردي وأبرز ملامحه وأهميته، ثم قدمت الباحثة ترجمة لأحمد أمين مؤلف سيرة "حياتي" وشرح تمثلات الزمن وتجلياته في سيرة " حياتي"، أما الفصل الأول فقد بحثت فيه عن  المفارقات الزمنية وقد تتبعتها من خلال عنصرين هما: الاستباق والاسترجاع، وقد تتبعت عنصري الاستباق والاسترجاع وأثرهما في"حياتي". أما في الفصل الثاني فقد سلطت الباحثة الضوء على المدة أو الاستغراق الزمني فبدأت بالتعريف بها کما وردت عند النقاد ، ثم قامت بدراستها ورصدتها في سيرة "حياتي" محل الدراسة من خلال أربع تقنيات سردية هي: المشهد (الحوار)، والاستراحة (الوصف)، والحذف (القطع)، والخلاصة (التلخيص). فعن طريق رصد هذه التقنيات في العمل السردي ومقارنة زمنها السردي بالزمن المتوقع أو المتخيل للقصة أمکن دراسة الإيقاع الزمني وتبين أهم خصائصه في موضع الدراسة.
وفي الخاتمة ذکرت أهم النتائج والتوصيات ثم أوردت ثبتًا للمصادر والمراجع وفهرسًا لموضوعات البحث .
 
 
Abstract
 
 
 
The issue of “time” appears to be one of the philosophical issues that were preoccupying philosophers throughout ages. Time was and will remain an existential and intellectual “subject” that occupies the human beings, expressing his existential anxiety. Understanding the time-change mechanismsis awareness and perception of existence and the relation between the human self and such as existence. Moreover, philosophically studying time requires an ontological understanding of the impact of time-change on human nature.
The simple definition of time concept is the succession of events from the present to the past, in a straight movement with no meanders or twists. The moment that occurs, then goes to the past, was once a moment in the future; it wasn’t necessarily known, but when it came to the present, it becomesknown to the person in which he lives, and then it goes to the past, by necessity, for the process of time and its course do not stop.
Time, as a philosophical concept,preoccupied philosophers, first its essence, whether material, moral,or abstractmental matter,is there a way to measure it, or is it measured by the changes of events in which it takes place? Some philosophers believe that time is slow and fast as is the case formovement and change, and thereforethe “Now” is considered the link totime in whichtime is connected.As well ascompartmentalization oftime without calculating the “Now,”the link to time in which time is connected .Nonetheless, timeiscompartmentalizedwithout counting the “Now” as part of the time, rather itis a breakbetween the past and future tense, i.e. as apoint that divides aline without returning a part of it.Time is considered circular and repetitive, and it is also a measure of movement.
Only human beings can be aware of time, as itexists and passes and the onlyproof to its existence is being aware of it.Presumably,if a person is in a locked place for a certain period of time, a day, month, or year, he will recognize the movement of time from the changes aroundhim. On the other hand,if a rock mass is put, for example, and passes by the same periodof time, woulditrealize the passage of time and its changes? Definitely,no becausethe perception of time is what makes one feel it.
The researcher composed this research in the form of anIntroduction, two Chapters, and a Conclusion, and has documented Sources and References. In that Introduction, the researcherpresentsa definition of the eternaltime, its most prominent features, and significance. As well as abrief biographyof Ahmed Amin, the author of the autobiography,namedHayati (My Life), and an explanation of the representations and manifestations of time in the autobiography of Hayati. As for the First Chapter, the researchertackles and inspects the temporal paradoxes through two elements: Retrospectiveand Preemption, which are looked for and their effect onHayati. In the Second Chapter, the researcher castslight on the period or the time-lapse, beginning with the definitions as stated by the critics, and then studiesand observesit in the autobiography of Hayatithrough four narrative techniques: scene (dialogue), rest (description),and deletion (interruption), and abstract (summarizing). By employing these techniques in thenarrative work and comparing its narrative timeline to the expected or imagined timeline of the story, it is possible to study temporal rhythm and to show its most important characteristics in the study.

الكلمات الرئيسية