القصَّة فى المملکة العربيَّة السُّعودية الکاتب( ظافر الجبير) أنموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الأدب والنقد الحديث ـ بقسم اللغة العربية ـ کلية الآداب بقنا – جامعة جنوب الوادي ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
القص قديم قدم الإنسان، ومنتشر مع انتشار خطواته على أي أرض. وسيظل مفهوم القص الفني وأبنيته وعناصر تکوينه موضع جدل طويل بين النقاد والباحثين والمبدعين، فهو کغيره من الأجناس الأدبية يتعرض إلى عمليات تطور وتحول عارمة.
والمعيار النقدى لفنية القصة کجنس أدبى له خصوصيته وتميز ملامحه،  لم يتحدد إلا بعد انتشار القصة القصيرة بشکلها الفنى الجديد فى أرجاء أوروبا وأمريکا. ومنذ هذا الظهور المقنن لها حتى الآن،  وجهود کتاب القصة القصيرة فى مختلف أرجاء العالم واجتهاداتهم لاتتوقف لإنضاج هذا الفن وتطويره وتمکينه من تجسيد الملامح الفنية والفکرية ، ومع انطلاق القصة القصيرة فى الصحافة المصرية وانتشارها والتفاف القراء حولها وتقصي النقاد لکل خطواتها،  کانت هناک فى أرض الجزيرة العربية رايات جديدة تُرفع،  وتُرفع معها بدايات حقيقية للأدب الحديث فقد حرص الملک عبد العزيز(1924-1344)على إنشاء دور العلم، والصحف، وتصدرت المشهد جريد (صوت الحجاز 1350) وجريدة المنهل،  وکان للاثنين الفضل والسبق في نشأة القصة فى المملکة العربية السعودية–تحديدا- ملازمة لظهور الصحافة.
نقاط البحث:-
المقدمة :- تستعرض مراحل القصة في مصر والمملکة العربية السعودية، والمعيار النقدي لها وتحليل النقاد والأدباء لبداية القصة السعودية .
الأديب ظافر الجبير أنموذجا :-تحليل الأعمال الأولى -الناضجة -البناء القصصي -شعرية القصة القصيرة -الحالة الشعورية والإنسانية التي تتمحور حولها القصة .
الصورة الفنية :-ترکيبة وجدانية تنتمي في جوهرها إلى عالم الوجدان .
نهايات القصة القصيرة جدا :-تسلک مسلک درامي غير متوقع ، فيصطدم القارئ بنهاية هى بداية.
المکان :-ليس له مکان بعد هيمنة قانون القصر على النص القصصي ذاته وعلى الزمان .
الشخصيات :-إجمالا لاتحمل ما يقر بها للقارئ حتى يظل مستفزا على الدوام .وهى مضغوطة بلاصفات محددة تخلو من الأبعاد وليس لها وظيفة ولا انتماء ولاجنسية محددة.
اللغة :-تتجدد لتحمل الجديد من الشحنات التعبيرية .
الزمان:- ينفتح على مستقبل ممکن ، متداخل الماضي بالحاضر في لحظة واحدة
الخاتمة
 
Abstract
 
 
 
The story is as old as humans, and is pervasive with its steps spread over any land. The concept of artistic storytelling, its structures and components of its formation will remain the subject of long debate among critics, researchers and creators, as it is, like other literary genres, subjected to massive development and transformation processes.
And the critical criterion for the art of the story as a literary genre that has its own peculiarities and features, was not determined until after the short story in its new artistic form spread throughout Europe and America. Since this codified appearance of it until now, and the efforts of short story writers in various parts of the world and their efforts do not stop to mature and develop this art and enable it to embody artistic and intellectual features, and with the launch of the short story in the Egyptian press and its spread, readers gathered around it, and critics investigated all its steps. New Arab flags are raised, and with them are raised real beginnings of modern literature. King Abdul Aziz (1924-1344) was keen to establish the role of science and newspapers, and the scene topped the scene by Jarid (The Voice of Hijaz 1350) and Al-Manhal newspaper, and the two had the merit and precedence in the origin of the story in Saudi Arabia Specifically, it is inherent in the emergence of the press.
Research points: -
Introduction: - It reviews the stages of the story in Egypt and the Kingdom of Saudi Arabia, its critical standard and the analysis of critics and writers for the beginning of the Saudi story.
The writer Dhafer Al-Jubeir is a model: - Analysis of the first works - mature - Structure fiction - Poetry of the short story - The emotional and human condition around which the story is centered.
The artistic picture: an emotional combination that, in essence, belongs to the world of conscience.
The very short story endings: - Behaves in an unexpected, dramatic course, so the reader collides with an end that is a beginning.
The place: It has no place after the rule of the palace law over the story itself and over time.
Characters: - In general, they do not carry what they acknowledge to the reader so that he will always be a provocation. They are pressed with specific qualities that are devoid of dimensions and have no function, affiliation, and specific nationality.
Language: Renewed to bear the new expressive charges.
Time: opens up to a possible future, intertwining the past with the present in one moment
-          Conclusion