البنية الترکيبية فى الأحاديث النبوية دراسة فى العلاقة بين النص والسياق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الأدب والنقد بقسم اللغة العربية ـ کلية الآداب ـ جامعة السويس ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
إن الحديث عن البنية الترکيبية والجمالية فى الحديث النبوي الشريف بمثابة البحث فى بلاغة الحديث النبوي ، والکشف عن سماته الأسلوبية التي يتميز بها عن غيره من النصوص الأدبية الأخري – إن صح التعبير – بأسلوب جمالى قل مثيله ، وشهد له أرباب الفصاحة والبلاغة عبر مختلف الأزمنة والعصور.
ولا أستطيع أن أنکر بأن الحديث النبوي نص أدبى بلغ من ذروة البيان والجمال ما بلغ ، ولکنه لم ولن يصل إلى ما وصل إليه القرآن الکريم . ولذلک فليس من العجيب أن يوليه العلماء منذ القدم أهمية بالغة ، للکشف عن المعالم الجمالية فى لفظه ومعناه وصوره وتراکيبه وأسلوبه الشائق الذى جعلته يتربع على قمة الأساليب البشرية .
وعلى الرغم من ذلک فإن بحثى له وجهة أخرى تتلخص فى أنه يتجاوز فکرة شرح الحديث، وتفتيت نصه إلى قضايا متعددة ، وتحليله من أشياء خارجة عن النص إلى رصد الظواهر الفنية ذات الدلالات الأسلوبية فى ضوء تحليل البنية اللغوية للحديث الشريف .
أما عن أهداف هذا البحث فيتلخص فى :
أولاً : البحث عن القاموس اللغوى الخاص الذى ميز کلام الرسول صلى الله عليه وسلم عن بقيه کلام البشر.. حيث لاحظ الباحث بأن للرسول قاموساً نبوياً خاصاً ، ورؤية تربوية متفردة، جعلته ذات تجربة لها جاذبية عميقة ، وتأثيراً بعيداً فى نفوس المخاطبين أجمعين .
ثانياً : الکشف عن خصائص البنية الترکيبية التى ميزته عن غيره .. وکيف أنه عکس آثار البيئه الجاهلية فى بعض جوانبها وتياراتها ونزعاتها ، عبر أنساق فنية تمثلها الرسول فى أحاديثه الشريفة .
ثالثاً : التنبيه على قدسية الحديث الشريف ، وأنه لاغنى لنا عنه فى استعمال حلقات الإيمان بالله وحده ، وأنه "لاينطق عن الهوى إن هو إلا وحى يوحى علمه شديد القوى"..کما أشارت الآيات ..وأن الحديث الشريف امتداد طبيعى للقرآن الکريم وإن لم يصل إلى ما وصل إليه القرآن الکريم من بلاغة منقطعة النظير شهد لها القاصى والدانى من أرباب الفصاحة والبلاغة عبر مختلف العصور والأزمان .
وقد اقتضت طبيعة البحث أن أسير فيه منهجياً على النحو التالى:
قسمت البحث إلى مبحثين مسبوقين بمقدمة ومذيلين بخاتمة وثبت بالمصادر والمراجع .
کان المبحث الأول تحت عنوان : حسن الابتداء والانتهاء فى الحديث النبوي .
وجاء المبحث الثانى ليتناول : البنيه الإيقاعية فى الأحاديث النبوية .
وبعد ذلک کانت الخاتمة العامة .. وفيها رصدت أهم النتائج التى توصل البحث إليها.. والتى أرجو من الله أن يفيد منها الباحثون حينما يعمدون الى معالجة الحديث النبوي الشريف معالجة أسلوبية .
 
Abstract
 
 
 
Talking about the infrastructure and aesthetics in the noble Prophet’s hadith in exchange for researching the rhetoric of the hadith and revealing its stylistic features that it has on it from other literary texts - so to speak - in an aesthetic style that is less like it, and the gains of eloquence and rhetoric have been witnessed by him across different times and eras.
I cannot deny that the Prophet’s hadith is a literary text that has reached the height of clarification and beauty as it reached, but it has not and will not reach what the Holy Qur’an has reached. Therefore, it is not surprising that scientists since ancient times have attached great importance to revealing the aesthetic features in their pronunciation, meaning, images, combinations and interesting style that have made them the forefront of human patterns.
Nevertheless, my research has another view, which is that it goes beyond the idea of explaining the hadith, dividing its text into multiple issues, and analyzing it from things outside the text to observing artistic phenomena with stylistic connotations in light of the linguistic structure of the hadith.
The objectives of this research are summarized in:
First: Searching for the special linguistic dictionary that distinguished the words of the Messenger, may God’s prayers and peace be upon him, from the rest of the words of mankind .. where the researcher noticed that the Messenger has a special prophetic dictionary and a unique educational
vision that made him an experience that has a deep attraction and a distant influence on the hearts of all addressees.
Second: Exposing the characteristics of the structural structure that distinguished it from others ... and how it reflected the effects of the ignorant environment in some of its aspects, currents and tendencies, through artistic patterns represented by the Messenger in his noble conversations.
Third: The warning about the sanctity of the noble hadith, and that it is indispensable for us in using the episodes of faith in God alone, and that “he does not utter a passion, if it is only a revelation that reveals his strong knowledge.” The verses also indicated ... and that the noble hadith is a natural extension of the Holy Qur’an even if it does not reach To the unparalleled eloquence reached by the Noble Qur’an, the far and near masters of eloquence and eloquence have witnessed it throughout different ages and times.
The nature of the research necessitated that I conduct it methodically as follows:
The research was divided into two researches, preceded by an introduction and appended by a conclusion, and confirmed by sources and references.
The first topic was titled: The Good Beginning and Completion of the Prophetic Hadith.
The second topic came to deal with: the rhythmic structure of the hadiths.
After that was the general conclusion .. and in it I monitored the most important findings of the research ... which I hope to God that researchers will benefit from when they attempt to treat the noble prophetic hadith in a stylistic manner.

الكلمات الرئيسية