أحکام البنية الصَّرفية والتَّرکيب النَّحوي للعدد عشرة المفرد والمرکَّب تحليل ودراسة تطبيقية لمواضع وروده في القرآن الکريم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية - کلية الآداب - جامعة المنيا

المستخلص

الملخص
تجري هذه الدراسة –کما تَبَيَّنَ من خُطَّتِها- في مقدمةٍ وتمهيدٍ وخاتمةٍ وثلاثةِ مباحثَ؛ أولِها للأحکام الصَّرفية لهذا العدد، نحو ضبط شين العدد وعينه، والنسبة والإضافة له، وثانيها للأحکام النَّحوية، نحو تذکير العدد وتأنيثه، وإفراده وترکيبه، وتعريفه وتنکيره، وأحکام تمييزه ومعدوده، وثالثِ هذه المباحثِ للدراسةِ التطبيقيةِ التي تتناولُ مواضعَ ورودِ العددِ في القرآنِ، وصورِ الورودِ بها، وتوجيهِ النَّحويين للعدد ومعدوده، وتحليليها، ووقفات الباحث عند کل مسألة أو توجيه.
وجاءت الخاتمة لتسجل أهم ما توصل إليه من نتائج؛ يجدر منها ذکر ما يلي:
استغراق مواضع ورود في القرآن الکريم العدد لکل حالاته مفردا ومرکبا حال التذکير والتأنيث جميعًا، وجاء متصلا بمعدوده وغير متصل، کما جاء معدوده موصوفًا وغير موصوف.
ورود العدد في القراءات القرآنية بجميع لغاته في الشين، بالإسکان، وهو الأصل، وبالفتح على لغة الحجاز، والکسر کما ينطق بها أهل تميم.
حمل حکم التذکير والتأنيث للعدد على لفظ واحد المعدود على الأصل، کما حمل على المعنى في مواضع يجوز فيها ذلک.
ورود إسکان العين في العشر والعشرة المرکبتين في بعض القراءات مع الواحد والاثنين والتسعة.
الوقوف على الوجه الأشهر أو الأقرب في کثير من المسائل الخلافية التي دندن بها المعربون في توجيه العدد في مواضع وروده في القرآن الکريم.
حصر مواضع ورود العدد في جميع أحواله وصوره وتقسيمها وعرض توجيهاتها وتحليلها وترجيح الأقرب منها على غيره
Abstract
This study is being conducted - as is evident from its plan - in an introduction, preamble, conclusion, and three sections. The first is for the morphological provisions of this number, towards controlling the number and specification of the number, the proportion and addition to it, and the second is the grammatical provisions, towards reminding the number and its feminization, its singularity and composition, its definition and denial, and the provisions for its distinction and counting, and the third of these investigations for the applied study that deals with the places of the number and the appearance of the number in the roses, With it, the grammarians directing the number and its enumeration, their analysis, and the researcher's stance on each issue or directive.
The conclusion came to record his most important results: It is worth mentioning the following:
The absorption of places of occurrence in the Noble Qur’an, the number of all its cases, singular and combined, the state of remembrance and feminization of all, and it came connected to its number and not connected, as its number came described and not described.
The number appeared in the Qur’anic readings in all its languages ​​in Shin, with Iskan, which is the original, and by Fatah in the language of the Hijaz, and in the fragmentation as it is spoken by the people of Tamim.
The rule of remembrance and feminization of the number was carried on one word counted on the original, as it was carried on the meaning in places where that is permissible.
The housing of Al-Ain was mentioned in the ten and the ten compound in some readings with the one, the two and the nine.
Standing on the most famous or closest approach in many of the controversial issues that the expressers indulged in directing the number in places mentioned in the Noble Qur’an.
Determining the places of the number's arrival in all its conditions and images, dividing them, displaying their directions, analyzing them, and weighing the closest ones over others.

الكلمات الرئيسية