جماليات السرد في قصص المکافأة لأحمد بن يوسف الرؤيا والتشکيل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد في قسم الأدب والنقد بکلية اللغة العربية بأسيوط جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
يحاول هذا البحث تقديم دراسة سردية تحليلية عن قصص المکافأة لأحمد بن يوسف المشهور بـ ( ابن الداية ) ، من منظور السرديات الحديثة، ومن واقع هذه النصوص دون إسقاط النظرية أو المصطلح عليها قسرا ، لذا کان سؤال البحث : هل تصمد هذه النصوص القصصية أمام أحدث هذه النظريات السردية الحديثة ، أم هي بنت عصرها فقط ؟ من هنا اقتضت طبيعة الدراسة أن يتحدث البحث عن مفهوم السرد ، والتعريف – بإيجاز- بأحمد بن يوسف ، يلي ذلک الحديث عن مجالات الرؤيا في قصص المکافأة، والتي صورت – بکل واقعية – قضايا عصر الکاتب وما قبله، ثم جماليات التشکيل کالاستهلال ومکونات السرد : الوصف والحوار بأنواعهما المعروفة، وأخيرا التقنيات السردية التي اتکأ عليها الکاتب في سرده ومنها : القصة في القصة، والاسترجاع، والاستباق، وعتبات النص، في محاولة لرصد جماليات السرد العربي القديم عامة من خلال قصص المکافأة خاصة.
 
Abstract
 
This research attempts to present an analytical narrative study on the reward stories of Ahmad bin Yusuf, famous for Ibn al-Daya, from the perspective of modern narratives, and from the reality of these texts without forcibly dropping the theory or the term on it, so the research question was: Do these anecdotal texts stand up to the latest of these Modern narrative theories, or is it only the daughter of its time? Hence the nature of the study required that the research talk about the concept of narration, and the definition - briefly - of Ahmed bin Youssef, followed by the discussion of the areas of vision in reward stories, which depicted - with all realism - issues of the writer’s age and before it, then the aesthetics of formation such as the introduction and the components of the narration: Description Dialogue with its known types, and finally the narrative techniques that the writer relied on in his narration, including: the story in the story, retrieval, anticipation, and thresholds of the text, in an attempt to monitor the aesthetics of the ancient Arabic narration in general through reward stories in particular.                                                       

الكلمات الرئيسية