التعالي النصي استراتيجية للتناص نصوص مختارة من ديوان القلائد للسنوسي أنموذجاً

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأدب والنقد ـ بجامعة القصيم کلية اللغة العربية والدراسات الاجتماعية ـ قسم اللغة العربية وآدابها ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
يعد التناص إطاراً للعناصر المشکلة لماهية النص الأدبي في شکله ومضمونه، وقد تعددت تسمياته نظراً لاختلاف المرجعيات الفکرية والفلسفية للمشتغلين به من النقاد في أوربا والعالم العربي، وکان للعلاقات التي يحدثها التناص داخل وخارج النص الأدبي دور في بلورة تلک التسميات المتعددة، ويمکننا أن نرجع تلک العلاقات وما ارتبط بها من تسميات بمتعاليات جيرار جينيت الخمسة وهي(التداخل النصي، النصية الواصفة، التعالق النصي، النص الموازي، جامع النص)، فقد اختزل رؤى النقاد من قبله حول التناص بتلک المتعاليات، وکانت من مجالات اشتغال النقاد العرب في رحلة ارتحال هذا المصطلح للثقافة العربية.
وبتأمل تلک المتعاليات وعلاقاتها وآلياتها جاءت فکرة هذا البحث ليقف عند تلک المتعاليات في المتن النقدي الغربي و العربي تشاکلاً وتبايناً معها، وقد اعتمد البحث في جانبه التطبيقي على مدونة شعرية لشاعر سعودي هو محمد علي السنوسي، من خلال نماذج مختارة من ديوانه (القلائد)، ومدى تحقق تلک المتعاليات فيها.
وقد جاء هذا البحث في مبحثين تناول المبحث الأول: التعالي النصي مقاربة تنظيرية للتناص، في حين تناول المبحث الثاني: التعالي النصي مقاربة تطبيقية في الماهية الإبداعية للنصوص موضع الدراسة.
 
 
Abstract
Intertextuality is a framework for the elements that form the essence of the literary text in its form and content, and its names have varied due to the different intellectual and philosophical references of those working in it among the critics in Europe and the Arab world, and the relationships that intertwining creates inside and outside the literary text had a role in crystallizing these multiple designations, and we can refer to these relationships And the labels associated with it with the five transcendents of Gérard Genet, namely (textual overlap, textual descriptor, textual interrelation, parallel text, collecting text), he reduced the views of critics before him about intertextuality with these transcendents, and it was one of the fields of Arab critics' work on the journey of this term into culture Arabic.
By contemplating these transcendents and their relationships and mechanisms, the idea of ​​this research came to stand with those transcendents in the Western and Arab critical body in a pattern and contrast with them. The research, in its application side, relied on a poetic blog of a Saudi poet, Muhammad Ali al-Senussi, through selected examples from his poetry (the necklaces), and the extent of Achieve those arrogances in it.
This research came in two papers, which dealt with the first topic: textual transcendence and an theoretical approach to intertextuality, while the second topic, textual transcendence, dealt with an applied approach in the creative nature of the texts under study.

الكلمات الرئيسية