تمثَّلات المرأة /الجسد /السلطة في مسرحية العازفة لملحة عبدالله مقاربة ثقافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک ـ قسم اللغة العربية ـ کلية الآداب ـ جامعة الطائف ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
ينطلق هذا البحث من دراسة تمثلات المرأة /الجسد /السلطة في مسرحية العازفة لملحة عبدالله مقاربة ثقافية ، وتکمن أهمية هذا البحث في الکشف عن الأنساق الثقافية الظاهرة والمضمرة في مدونة جمالية وتحديدًا في المسرح السُّعودي ، وبممارسة إجرائية تطبيقية، کما أنه يدرس علاقات التناص مع نصوص مسرحية أخرى من حيث الحضور والغياب وهي نص مسرحية (جوديث) الذي ترجمه عن اللاتينية الکاتب الإنجليزي (کورنيليوس شوناوس) وهو من کتاب القرن السادس عشر وهو نص مسرحي مخطوط في مکتبة (ويلز الوطنية)، و مسرحية ثلاثية Oresteia للکاتب المسرحي الإغريقي اسخليوس مترجمة للغة الإنجليزية بالإضافة لترجمه (د.عبد الرحمن بدوي) للمسرحية باللغة العربية، ومسرحية شجرة الدُّر : للکاتب المسرحي المصري عزيز أباظة. تقوم هذه الدّراسة على مقدمة تشمل تأسيسًا نظريًا لما يلي : أولا: مصطلحات البحث الإجرائية التي تشمل (السلطة-التمثلات - الجسد) ثانيًا: مقاربة ثقافية. المبحث الأول: بعنوان: المرجعيات الثَّقافية المقارنة لحکاية المرأة القاتلة (في المسرح اليوناني والعبري والعربي) ويشمل: علاقات الحضور والغياب، تمثلات الشخصية/الجسد، النهايات التراجيدية. المبحث الثاني: بعنوان: عناصر البناء الدرامي ويشمل: قالب (المونودراما ) المسرحي، الشخصية، الصراع، الفضاء المسرحي. المبحث الثالث: بعنوان (الأنساق الثقافية في خطاب العازفة) ويشمل: الأنساق الظاهرة، الأنساق المضمرة ، ( المجاز ) ويشمل: الاستعارات والتشبيهات والکنايات الثقافية . نتائج الدراسة : وفيه  لخصت أهم النتائج التي توصلت لها الدراسة  .     
أهمية الدراسة: تکمن أهمية الدراسة في الکشف عن الأنساق الثقافية الظاهرة والمضمرة في مدونة جمالية وتحديدًا في المسرح السُّعودي ، وبممارسة إجرائية تطبيقية  .
منهج الدراسة : تقوم الدراسة على معطيات المنهج الثقافي القائم على الکشف عن الأنساق الثقافية المضمرة أو المسکوت عنها في النص، مع الاستعانة ببعض إجراءات المنهج النفسي لدراسة الشخصية .
حدود البحث : مسرحية جوديث الکاتب الإنجليزي ( Cornelius Schonaus ) کورنيليوس شوناوس ، ومسرحية ثلاثية Oresteia  للکاتب المسرحي الإغريقي اسخليوس، و مسرحية شجرة الدّر للکاتب المصري عزيز أباظة، ومسرحية العازفة لملحة عبدالله .
 
Abstract
This research starts from the study of the representations of women / body / power in the play of (ALazifah ) by Malha Abdullah, a cultural approach, and the importance of this research lies in the disclosure of the cultural patterns, both apparent and implicit, in an aesthetic code, specifically in Saudi theater, and by an applied procedural practice, as it studies the interactions with theatrical texts. Another in terms of attendance and absence are my play (Judith), which was translated from Latin by the English writer (Cornelius Schonaus), which is from the sixteenth century book and is a theatrical text written in the National Library of Wales theatrical play, Oresteia, by the Greek playwright, Aeschylus, translated in English, in addition to his translation (Abd al-Rahman Badawi) of the play in Arabic, and the theatrical tree of pearls: by the Egyptian playwright Aziz Abaza. This study is based on an introduction that includes a theoretical foundation for the following :
Procedural search terms that include (the concept of authority - the concept of representations - the concept of the body.
A cultural approach.
The first section: entitled (Comparative cultural references to the story of the murderer in the Greek, Hebrew and Arab theater) and includes: presence and absence relations, personality / body intertextuality, tragic endings. The second section: entitled: Elements of dramatic construction, and includes: theatrical (monodrama) template, theatrical character, dramatic conflict. The third section: entitled (Cultural patterns in the playwright's speech) and includes: the patterns appearing in the playwright's play, the patterns implied in the Alazifah' play, (metaphor) and includes: the study of metaphors, similes and cultural metaphors. Results of the study: In it, the most important results of the study are summarized.
The importance of the study: The importance of the study lies in the disclosure of the cultural patterns, both apparent and implicit, in the aesthetic code, specifically in the Saudi theater, and in an applied procedural practice.
Methodology: This study was based on the data of the cultural curriculum to disclosure of the cultural patterns that are implicit in the text, with the use of some psychological approach procedures to study personality.
Research boundaries: the play of Judith the English writer (Cornelius Schonaus), the play of Oresteia by the Greek playwright, Aeschylus, the play of the tree of the pearl by the Egyptian writer Aziz Abaza, and the play of )Alazifah) by Malah Abdullah.

الكلمات الرئيسية