المفارقة السردية في رواية (زوجة واحدة لا تکفي...زوج واحد کثير!) للروائي السعودي (منذر القباني) ، دراسة نقدية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الأدب والنقد المشارک ـ قسم الأدب ـ کلية اللغة العربية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
يتضح أنًّ المفارقة مصطلح ظهر – أولًا- في النقد الغربي، وأول استخدام له کان في الحقل الفلسفي الغربي، وانتقل إلى نطاق العربية -منذ زمن قصير- من خلال الترجمة، وإنْ کان موجودَّا في التراث العربي بمفهومه ضمن أنواع بلاغية تشير إليه دون ذکره صراحة، والعرب مارسوا استخدامه في فنون الأدب المختلفة مضمونًا ومفهومًا، لا اصطلاحًا في العديد من الفنون البلاغية؛ وهذا يؤکد حقيقة أنَّ تراثنا العربي حافل بالمفارقة في کل عصوره المختلفة.
ومن هنا تأتي أهمية دراسة المفارقة، ومعالجة صورها وأشکالها، ولذلک اتجهتُ لدراسة المفارقة في رواية "زوجة واحدة لا تکفي...زوج واحد کثير!" للروائي السعودي "منذر القباني .
ويهدف البحث إلى کشف أشکال المفارقة وتجلياتها في رواية "زوجة واحدة لا تکفي ...زوج واحد کثير!"، ووضع إطار واضح لها، مع إظهار دور المفارقة في خدمة النص، وما تحققه من أبعاد جمالية وفنية داخل بنية السرد.
ويقوم البحث على دراسة المفارقة السردية في هذه الرواية من خلال محاور رئيسة، تتمثل: في تحديد مفهوم المفارقة، وأهميتها، وکشف أنواعها وصورها داخل النص السردي، وتسليط الضوء على وظيفتها في بناء النص وتشکيله الفني والجمالي.
 
Abstract
It is clear that the paradox is a term that appeared - first - in Western criticism, and its first use was in the Western philosophical field, and it moved to the scope of Arabic - a short time ago - through translation, although it was present in the Arab heritage in its concept within the types of rhetoric that refer to it without mentioning it explicitly, And the Arabs practiced its use in the different arts of literature in content and concept, not idiomatically in many rhetorical arts. This confirms the fact that our Arab heritage is full of paradoxes in all its different ages.
Hence the importance of studying the paradox, and treating its pictures and forms, and therefore I turned to the study of the paradox in the novel 'One wife is not enough ... one husband is many!' For the Saudi novelist 'Munther Al-Qabbani.
The research aims to uncover the forms and manifestations of the paradox in the novel “One wife is not enough ... one much husband!”, And set a clear framework for it, while showing the role of the paradox in serving the text, and the aesthetic and artistic dimensions it achieves within the narrative structure.
The research is based on studying the narrative paradox in this novel through major axes: defining the concept of the paradox, its importance, revealing its types and images within the narrative text, and shedding light on its function in building the text and its artistic and aesthetic formation.

الكلمات الرئيسية