ظَاهِرَةُ الحُزنِ فِي شِعْرِ عَلِي النِّعمِيِّ (الرُّؤْيَةُ وَالأداة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

حاصل على الماجستير في الأدب العربي من جامعة جازان ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
تسعى هذه الدِّراسة للکشف عن ظاهرة الحزن في شعر علي بن أحمد النِّعميّ (الرؤية والأداة) من خلاله ديوانه: جراح قلب، دراسة  أسلُوبيّة في رؤية أحزانه من واقع نصِّه.
تفَصّلُ (الرُّؤية) صور الحُزن في ديوانه، وأنواعه وبواعثه، ثمَّ تعکف الدِّراسة على بناء النَّصِّ الشِّعْرِيِّ أسلُوبيًّا؛ وبخاصّة معجمه الشِّعريّ الحزين؛ وما يتصل به من ألفاظ وتراکيب، ودوال حزينة حسيَّة ومعنويَّة من خلال  إبراز المکون الأسلُوبيّ الأَوَّل  لظاهرة الحزن في ديوانه.
ومن ثمّ؛ تتبع الخصائص الأسلُوبيّة لظاهرة الحزن، من حيث اللّغة، بتشکيلاتها التّرکيبيّة.
والسّعي للکشف عن دور الصُّور الفنيَّة من خلال تشکيلاتها البيانيَّة في صور جزئية تشبيهيَّة واستعاريَّة وکنائيَّة ومجازيَّة شکّلت ظاهرة الحزن، والتّرکيز على دور الوظائف اللّونيَّة، والسّمعيّة، والشَّمّية، والذَّوقيَّة، واللمسيّة، والبصريَّة، والحرکيَّة في تعميق أحاسيس الحزن.
والوقوف أمام الإيقاع الدَّاخليّ والموسيقا الخارجيَّة ودورهما في  تنغيم ظاهرة الحزن؛ والأساليب المتنوِّعة التي أسهمت في إثرائهما. ويقتصر البحث على درسِ التَّکْرَارِ؛ لما له من دور  مهم في التَّنغيم الموسيقيّ للحزنِ، وتوليد دلالاتِهِ، وترجيعِها، وتوکيدِها. 
Abstract
This study seeks to uncover the phenomenon of sadness in the poetry of Ali bin Ahmed Al-Nuaimi (The Vision and the Tool) through his collection: Heart Surgeon, a stylistic study of seeing his grief from the reality of his text.
The (vision) details the images of sadness in its collection, its types and motives, and then the study works on constructing the poetic text in a style. Especially his melancholy poetic dictionary; And related words, structures, and sad sensory and moral functions by highlighting the first stylistic component of the phenomenon of sadness in his office.
And then; It follows the stylistic characteristics of the phenomenon of grief, in terms of language, with its synthetic formations.
The endeavor to reveal the role of artistic images through their graphic formations in partial simile, allegorical, metaphorical and metaphorical images that have shaped the phenomenon of sadness, and focus on the role of color, auditory, olfactory, gustatory, tactile, visual, and kinetic functions in deepening the feelings of sadness.
And standing before the internal rhythm and external music and their role in toning the phenomenon of sadness. And the various methods that contributed to their enrichment. The research is limited to the study of repetition. Because of its important role in the musical intonation of sadness, generating its connotations, rewinding and confirming them

الكلمات الرئيسية