المفارقة الدلالية وبناء القصيدة دراسة تحليلية في شِعر عنترة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ البلاغة والنقد المساعد- کلية العلوم والآداب بالرس جامعة القصيم ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
يطرح النَّص العنتري وضعية المألوف في هذا المستوى، ثمَّ يشرع في إزاحة الدِّلالة المباشرة، والخروج من ربقها المعتاد. حيث عمد النَّص العنتري إلى تفجير الآليات جماليـًّا، وجاء ذلک بتشکيل وجود نصِّي بصورته المزدوجة، يحمل حالة من المفارقة و التناقض؛ مما جعله مفتوحـًا أمام تأويلات القارئ؛ تبعًا للمعطى النَّصي. حيث يتضمن النص صراعا ثنائيا للتجربة الشعرية و مواقفها عند الشاعر. وفي إطار هذا الفهم يأتي ترکيز البحث الحالي على الجوانب الإيجابيَّة في شخصيَّة عنترة کما عرضها شعره، وحالة التصادم معه، اعتمادا على المنهج النقدي التَّحليلي، الذي يمتد تحليله إلى عمق النَّص؛ لمعرفة التناقض الواقع بين سطح النَّص وعمقه، بوصفه الهدف الأسمى لمشارکة القارئ في إعادة إنتاج النَّص، بملء فراغاته في إطار جذب انتباه القاريء لتلک الثنائية بتناقضها و تغيراتها.
وفضلا عن المقدمة والخاتمة، يشتمل هذا البحث على مدخل، يتضمن مفهوم المفارقة وروافدها عند الشاعر عنترة العبسي، کما يحوي ثلاثة مباحث عامة، رکزت على أنماط المفارقة الثلاثة: مفارقة الموقف، و المفارقة التصويرية، و أخيرًا المفارقة اللفظية.
 
Abstract
Abstract: At this level, the text`s Antara of presents the familiar position, and then it begins to offset the direct indication, and out of its usual usage. The text intends to blow up the mechanisms aesthetically.  This act  can occur by double case of text, which carries a state of paradox and contradiction, which made it open to the interpretations of the reader, according to the textual given. The text contains a bilateral struggle for poetic and life experience and its positions in the poet. Within the framework of this understanding comes the focus of the current research on the positive aspects of the personality of s Antara as presented by his poetry, and the state of collision with him, based on the analytical critical approach, whose analysis extends to the depth of the text, to know the contradiction between the surface of the text and its depth, as the ultimate goal of the participation of the reader in the reproduction of the text by filling his voids in the context of attracting the reader's attention to that duality with its contradiction and changes.
   In addition to the introduction and conclusion, this research includes an introduction that includes the concept of the paradox and its tributaries in the poet Antara al-absī, as well as three general investigations, which focused on the three paradox patterns: the paradox of the situation and the pictorial paradox, and finally the verbal paradox.

الكلمات الرئيسية