أنين الفصحى في الشعر المعاصر همزية وليد قصاب أنموذجا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد في کلية العلوم والآداب بالقريات جامعة الجوف ـ المملکة العربية السعودية ومدرس الأدب والنقد في کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات جامعة الأزهر ـ فرع کفر الشيخ

المستخلص

الملخص
واجهت العربية الفصحى في العصر الحديث هجمة شرسة شنها أعداء الإسلام من المستشرقين ، وآزرهم فيها نفر من بني جلدتنا ؛ بغرض القضاء على الفصحى ، والقرآن الکريم ، وتمزيق شمل العرب والمسلمين ، وبتر ما بينهم وبين تراثهم التليد من صلة ، وقد فطن لذلک المخلصون من علماء الأمة وأدبائها منذ ذلک الحين ، فوقفوا في وجه أولئک الماکرين الحاقدين مدافعين عن الفصحى ، مبرزين فضلها ومکانتها وشرفها .
و(همزية) الدکتور وليد قصاب تمثل صوت الفصحى الحزين في شعرنا المعاصر الذي يعکس حالها البائس بين أبنائها ، ويدافع عنها ، ويدعو إلى التمسک بها ، والمحافظة عليها لا سيما في عصر الثورة التکنولوجية الذي نعيش فيه الآن .
وهذه الدراسة قد سلطت الضوء على حياة قصاب ومعالم إبداعه الأدبي ، ثم عرضت نص القصيدة ، وبينت ما حدث فيه من تنقيح وتغيير وزيادة ، ثم تناولت (البناء الفکري في القصيدة) من خلال عرض الأفکار التي دارت حولها تلک التجربة الإبداعية ، مثل : أنين اللغة العربية ، وشکواها عقوق أبنائها ، وفخر العربية ، وتشريفها بالقرآن الکريم ، وضياع الفصحى بجهل أبنائها ، وأمارات ذلک ، وإدراک القدماء فضل العربية دون بعض المحدثين ، ومقومات حفظ اللغة وتراثها ، ثم ثقة العربية ، وعزتها وشموخها .
ثم تناولت (البناء الفني في القصيدة) من خلال الحديث عن العنوان ، والمطلع ، و حسن التخلص ، والختام ، ثم عرضت للتعبير الشعري من خلال دراسة الألفاظ ودلالاتها ، ثم الأساليب وأهم ظواهرها کالتکرار ، والاقتباس والتضمين ، والحکمة ، ثم تناولت التصوير الشعري ، وجاء الحديث عن الإيقاع الموسيقي ختاما لدراسة البناء الفني في القصيدة .
وقد کشفت دراسة (الهمزية) عن مکانة الدکتور وليد قصاب بين کبار شعراء الفصحى الغيورين عليها ، المنافحين عنها بفنهم من أمثال حافظ إبراهيم الذي عبد الطريق بـ (تائيته) المشهورة لمن خلفه من الشعراء دفاعا عن اللغة العربية ، ومنهم قصاب الذي تأثر بها في (همزيته) ، کما أوضحت الدراسة ـ أيضا ـ سمو تجربة شاعرنا ، وصدق عاطفته ، وروعة خياله ، وأصالة فنه ، وتمکنه من أدواته فيها على نحو عکس شعوره بالأسى والمرارة والألم تجاه ما تعانيه لغتنا الفصحى منذ عقود الاحتلال الأجنبي لأقطار العروبة حتى وقتنا الراهن من جهة ، وبما يضمن له تفاعل المتلقي معه ، ومشارکته إياه ما يمور بداخله من مشاعر وأحاسيس من جهة أخرى .  
Abstract
 
Classical Arabic faced in the modern era a fierce onslaught launched by the enemies of Islam from the orientalists, supported by a group of our countrymen. With the aim of eliminating classical texts and the Holy Qur’an, tearing apart the Arabs and Muslims, and cutting off what is between them and their long-standing heritage, the faithful scholars and literary figures of the nation have been aware of that since then, and have stood in the face of those malevolent cunning, defending the fusha, highlighting its merit, position and honor.
And (Hamziya) Dr. Walid Kassab represents the sad voice of al-Fusha in our contemporary poetry, which reflects its miserable condition among its children and defends it, and calls for its adherence to and preservation, especially in the era of the technological revolution in which we live now.
This study shed light on the life of Kassab and the milestones of his literary creativity, then presented the text of the poem, and showed what happened in it in terms of revision, change and increase, then dealt with (the intellectual structure in the poem) by presenting the ideas around which this creative experience revolved, such as: the whining of the Arabic language And they complained about the disobedience of its children, the pride of Arabic, its honor of the Holy Qur’an, the loss of classical Arabic through the ignorance of its children, and the signs of that, and the ancients ’perception of the virtue of Arabic without some of the modernists, the basics of preserving the language and its heritage, then the confidence of Arabic, its pride and glory.
Then I dealt with (the artistic construction in the poem) by talking about the title, the insight, the good disposal, and the conclusion, then it presented the poetic expression by studying the expressions and their connotations, then the methods and their most important phenomena such as repetition, quotation, inclusion, and wisdom, then addressed poetic photography, and the conversation came On musical rhythm as a conclusion to study the artistic construction in the poem.
The study of (Hamziyyah) revealed the position of Dr. Walid Kassab among the great classical poets who are jealous of it, those who advocate for it with their art, such as Hafez Ibrahim, who paved the way with his famous poets who succeeded him in defense of the Arabic language, and among them Kassab who was influenced by it in his (Hamzitah ), As the study showed - also - the highness of our poet’s experience, the sincerity of his affection, the splendor of his imagination, the originality of his art, and his ability to use his tools in it in contrast to his feeling of grief, bitterness and pain about what our classical language has been suffering since the decades of foreign occupation of Arab countries until the present day, on the one hand, and by what He is guaranteed to interact with the recipient, and to share with him the feelings and emotions going on in him on the other hand.
 

الكلمات الرئيسية