التناص البصري في أدب الإعلام الجديد (أدب الأمثال المنشور في الفيس بوک أنموذجًا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 الأستاذ المشارک بقسم اللغة العربية، الکلية الجامعية بتربة، جامعة الطائف

2 الأستاذ المساعد بقسم اللغة العربية، الکلية الجامعية بتربة، جامعة الطائف

3 الأستاذ المساعد بقسم الرياضيات بالکلية الجامعية بتربة، جامعة الطائف.

المستخلص

الملخص :
يسعى هذا البحث لدراسة التناص البصري في أدب الإعلام الجديد، وقد وقع الاختيار على أدب الأمثال المنشور في الفيس بوک دافعًا للدراسة؛ لأنه يشکل ظاهرة مهمة في مواقع التواصل الاجتماعي، تحتاج إلى الکشف عنها، وسبر أغوارها، ولأن أغلب الدراسات التي تصدت لأدب الإعلام الجديد رکزت الاهتمام على الشعر والقصة والرواية، أما باقي الأنواع الأدبية فلم تنل الاهتمام الکافي الذي يکشف عن خصائصها والمؤثرات التي طالتها.
وقد کشف البحث عن استثمار الصورة البصرية في أدب الأمثال، باعتبارها من الوسائط الرقمية المهمة التي تساهم في إنتاج النص، وتعمل على سرعة انتشاره، وقوة تأثيره، وإن کان تأثر النص الأدبي بالتقنية الرقمية لا يزال بطيئًا وبسيطًا؛ إلا إن الصورة حاليًّا تمثل نصوصًا تُقرأ بحيث تعتمد على ثقافة المتلقي في قراءتها وتأويلها والکشف عن دلالتها وجوهرها، ولهذا فالنَّص الجديد المدمج أو النص الهجين يکون أکثر تأثيرًا وأثرًا في التلقي عن النص اللغوي التقليدي... ولهذا أيضًا تعد الصورة من الأدوات والوسائط الرقمية المهمة التي يستثمرها الإعلام الجديد عمومًا، والأنواع الأدبية خصوصًا.
ويعتمد هذا البحث على نظرية التناص في دراسة أدب الأمثال، ومحاولة استکشاف النصوص الغائبة أو المضمرة في باطن النص الجديد، والإبانة عن جمالياته، وتأثيره في المتلقين، ومعرفة مدى استجابتهم.
وقد احتوى البحث على مقدمة، وتمهيد، وأربعة مباحث، وخاتمة. وفي المقدمة جاء الحديث عن الفضاء الافتراضي وأهميته، ووقف التمهيد عند مفهوم مصطلح الإعلام الجديد، وسماته.
والمحور الأول: الإعلام الجديد والتلقي، والمحور الثاني: مفهوم الصورة البصرية ونجاعتها، والمحور الثالث: مفهوم التناص / التناص البصري، والمحور الأخير: التناص البصري في أدب الأمثال:
أ- تعريف "الأمثال" والفرق بينها وبين "الحکم".
ب- أدب الأمثال المنشور في صفحات الفيس بوک.
ج- نماذج تطبيقية للتناص البصري في أدب الأمثال المنشور في الفيس بوک.
وأخيرًا: خاتمة البحث، وفيها ما توصلت إليه.
Abstract
This research aims to investigate the impact of visual intertextuality in new media literature, and the proverbial literature published on Facebook was chosen as an incentive for the study for its importance on social media, which needs to be thoroughly investigated. Most of the studies that address the new media literature focus only on poetry, story and novel, while the other literary genres receive little attention of their characteristics and influence, they have on social media. The research reveals the industry of adding visual image in proverbs literature, as it is one of the important digital media that contributes to the production of the text, as a powerful tool for  spreading information, and due to its  powerful  influence on recipients., The impact of the digital technology on literary text is still is slow and minor. However, the image currently represents texts that are read in such a way that it depends on the recipient culture while reading, interpreting and appreciating its significance. Therefore, the new combined text or the hybrid text is more influential than the traditional linguistic text ... This is also why the image is one of the important digital tools that invested in new media in general, and literary genres in particular. This research relies on the theory of intertextuality in the study of proverbs literature, and an attempt to explore the implicit meaning without being directly stated in the new text, to show its aesthetics, its impact on the recipients, and ttheir reaction.
The research contains an introduction, four sections, and a conclusion. The introduction represents the virtual space and its importance and opens to view the concept of the visual intertextuality and its characteristics.
The study focuses on four main axis as follows;
The first axis investigates the importance of  the new media and the social interaction , the second axis represents the concept of the visual image and its efficacy.The third axis declares the concept of visual intertextuality, and the last axis covers the concept of visual intertextuality in the literature of proverbs: A- The definition of “proverbs” and the difference between them and “sayings”. B- Proverbs literature published on Facebook pages. C- Applied models of visual intertextuality in the proverbial literature published on Facebook. Finally, the conclusion consists of the study findings, recommendations and suggestions for further studies
 

الكلمات الرئيسية