الحجاج في الخطاب المسرحي المصري مسرحية (لعبة الموت) أنموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الأدب الحديث المساعد بکلية الآداب ـ جامعة المنيا ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
 فموضوع هذا البحث (الحجاج في الخطاب المسرحي المصري مسرحية لعبة الموت أنموذجًا) ويمکن أن نستخلص من خلال تحليل تقنيات الحجاج في الخطاب المسرحي لتوفيق الحکيم في مسرحية (لعبة الموت) أنَّه کان لها دور مهم في بناء حجاجية الخطاب المسرحي، وتَبَيَّنَ استعماله لهذه التقنيات خاصة الروابط الحجاجية والعوامل الحجاجية، وهما النوعان المستعملان کثيرا في الخطاب المسرحي، من أجل تحقيق ربط بين الخطاب والواقع، ومن هذا تقريب المفهوم المقصود، وتسهيل عملية التأثير وإقناع المتلقي عن طريق آليات الحجاج المستخدمة، والمتمثلة في الحجج المؤسسة لبنية الواقع، کما نلاحظ غياب الطرائق الانفصالية؛ لأن غرض الکاتب من الخطاب المسرحي  تحقيق الترابط والتواصل وليس الفصل.
 
Abstract
 
 
 
 The topic of this research is (argumentation in Egyptian theatrical discourse: the play “Lu’bat Almaut” as an Example). Through analyzing the techniques of argumentation in the theatrical discourse of ‘Tawfiq Al-khatib’ in his play: “Lu’bat Almaut”, we can conclude that he has had an important role in building the argumentation of the theatrical discourse, and it was evident that he used these techniques, especially: argumentation conjunctions and argumentation factors, which are the two types frequently used in theatrical discourse, in order to achieve a link between the discourse and reality and, consequently, approximate the intended concept and to facilitate the process of influencing and persuading the recipient through the mechanisms of argumentation used, represented in the arguments establishing the structure of reality. Also, we note the absence of dissociative modalities; Because the writer’s purpose of theatrical discourse is to achieve interconnectedness and communication, not separation.
 

الكلمات الرئيسية