من العتبة إلى مضمرات النص ( مقاربة سيميائية لمسرحية "الفيل يا ملک الزمان" للکاتب السورى:سعد الله ونوس)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس البلاغة والنقد الأدبي ـ کلية الآداب ـ جامعة العريش ـ جمهورية مصر العربية .

المستخلص

الملخص :
  يعني هذا البحث بدراسة ظاهرة فنية تحققت في البنية الکلية لمسرحية الفيل يا ملک الزمان فقد عمد الکاتب في هذه المسرحية لمناقشة الواقع مناقشة ديالکتية بغرض تنوير وتوعية الجماهير بحقائق هذا الواقع ،حيث يري الکاتب أن  المسرح رسالة اجتماعية وسياسية لابد أن يستفيد منها الجماهير المشاهدة والقارئة، وأن ينعکس هذا علي تصرفاتهم حيال القضايا الاجتماعية التي تواجههم .                                                                                                                       
  لذا فإن النص المسرحي الذي نحن بصدده کما يظهره البحث لا يريد للمشاهد أن يتقبل الواقع کما هو ،بل يريد له أن يناقشه مناقشة عقلانية ،ويفرق بين ما هو قاعدة وما هو استثناء  ، لهذا هو لا يريد للمتفرج أن يندمج في الأحداث، ولا أن يعيش مع الشخصيات ، بل يريد الکاتب أن يکون المتفرج علي وعي بما يجب أن يکتشفه من الأحداث المعروضة، ولذلک فإن أبطال العمل المسرحي يخلعون أقنعتهم في نهاية النص المسرحي ليواجهوا الجمهور بالحقيقة المؤلمة وهي : أن هذه حکاية ونحن ممثلون. بل وتوجيه السؤال للمشاهدين بصيغته الاستفهامية التعجبية :عرفتم  الآن لماذا تتکاثر الفيلة؟!
Abstract
 
This research means studying an artistic phenomenon that has been realized in the overall structure of the play “The Elephant, King of Time.” In this theater, the writer deliberately discusses the reality in dialectic discussion with the aim of enlightening and educating viewers about the facts of this reality. The writer believes that the theater is a social and political message that the viewing audiences must benefit from. And the reader and that this is reflected in their behavior towards the social issues they face Therefore, the theatrical text covered by the research does not want the viewer to accept reality as it is, but rather wants him to discuss it rationally and differentiate between what is a rule and what is an exception to this, so he does not want the spectator to integrate into events or coexist with the characters, rather he wants the writer. The spectator must be aware of what he must discover from the presented events. Therefore, the heroes of the theatrical work take off their masks at the end of the theatrical script to confront the audience with the truth, which is that: This is a story while we are actors, and even ask the question to the masses in an exclamatory form: Now you know why elephants reproduce ?!                                                                                                                   
 

الكلمات الرئيسية