تـَمَظْهُرَات رؤيةِ 2030 في الشّعْرِ السُّعُودِي قصيدةِ (سِفْر الرُؤْيَة) للشاعر فواز اللُّعبون نموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الأدب والنقد المساعد - قسم اللغة العربية - کلية العلوم والآداب بمحايل عسير ـ جامعة الملک خالد ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
لقد شکّل الإعلان عن رؤية المملکة العربيّة السعوديّة 2030  اهتمام الکثير من الشعراء السعوديّيّن فانطلقوا يُعبّرون عن هذه الرؤية في شعرهم، ومن هؤلاء الشعراء الشاعر الدکتور فوّاز اللُّعْبون في قصيدته (سِفْر الرُؤْيَة)، وهذ القصيدة  قد اتسمت  بظواهر موضوعيّة وأسلوبيّة متعَدِّدة ومتميِّزة،  ومع ذلک لم أجد أيَّ دراسة تقف على هذا النص الشعري برغم اشتماله على الکثير من الجوانب الفنية والظواهر الأسلوبية، لذا رأيت أن يکون عنوان هذه الدراسة (تـَمَظْهُرَات رؤية 2030 في الشعر السعودي: قصيدة سِفْر الرُؤْيَة للشاعر فواز اللعبون نموذجًا)، وتُعدّ هذه الدراسة أول دراسة أدبية أسلوبية تُعنى بإبراز رؤية 2030 في الشعر السعودي، ودورها في الثراء المعرفي لدى الشعراء والنّقّاد والمتلِّقين. وقد هدفت هذه الدراسة إلى رصد شيءٍ من تفاعل الحرکة الشعرية السعودية مع الأحداث والإنجازات، وإبراز نموذجٍ متميِّز من النماذج التي تغنّتْ برؤية المملکة2030، والوقوف على الظواهر الأسلوبية التي تجلّتْ في هذا النموذج. وقد جاءت هذه الدراسة في ثلاثة مطالب، المطلب الأول: ظاهرة الانزياح التصويري، والمطلب الثاني: ظاهرة التکرار، والمطلب الثالث: ظاهرة التناص، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، مستخدمة أدوات التحليل الأسلوبي. وقد کشفت هذه الدراسة عن تأثير رؤية2030 في الشعر السعودي وإحداث ثراء فيه، ومن هذا الثراء حضورها في قصيدة (سِفْر الرؤية) للشاعر فواز اللعبون، کما کشفت هذه الدراسة عن تجلي  ثلاث ظواهر أسلوبية في هذه القصيدة الأولى: الانزياح التصويري، وذلک من خلال الصور البيانية، والصور الحسية، والثانية :التکرار، من خلال توظيف التکرر الصوتي وتکرار الکلمة، والظاهرة الثالثة: التناص، من خلال التناص مع القرآن، والشعر، والأحداث والشخصيات التاريخيّة.
 
 
Abstract
 
 
 
The declaration of Vision 2030 of the Kingdom of Saudi Arabia attracted the attention of many Saudi poets, and they started to engage themselves in addressing this Vision in their poetry, and among these poets Fawwaz Alluyoon in his poem (The Book of Vision), and this poem has been characterized by manifold and distinct subjective and stylistic phenomena. Nevertheless, no study has tackled this poetic text despite of being rich in its technical aspects and stylistic phenomena. Therefore, I thought that the title of this study should be (Manifestations of (2030) Vision in Saudi Poetry: Poem ( Vision's Book) By Fawaz Al Luboon as An Example). This study is unprecedented being the first stylistic literary study concerned with highlighting the 2030 vision in Saudi poetry, and its role in enriching knowledge among poets, critics and recipients. This study aimed at tracing the interaction of the Saudi poetic movement with events and achievements, highlighting a distinct model of the models that exalted the Kingdom's 2030 vision. It also identifies the stylistic phenomena manifested in this model. This study is divided into three parts:  The first part: the phenomenon of pictorial displacement, the second part: the phenomenon of repetition, and the third part: the phenomenon of intertextuality. The study followed the descriptive and analytical approach, using the tools of stylistic analysis. This study revealed the influence of Vision 2030 on Saudi poetry and enriching it, and from this richness its presence in the poem (The Book of Vision) by Fawwaz Alluyoon. This study also revealed the manifestation of three stylistic phenomena in this poem: The first: pictorial displacement, through graphic images and sensory images, and the second: repetition, by employing phonemic repetition and word repetition, and the third phenomenon: intertextuality, through interweaving with the Qur’an, poetry, events and historical figures.

الكلمات الرئيسية