فاعلية الفصل المقلوب في تنمية مهارة الکتابة لدى طالبات المستوى المتقدم في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في جامعة أم القرى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 محاضرة لغويات قسم اللغة العربية وآدابها کلية الآداب بجامعة حفر الباطن

2 أستاذ علم اللغة في کلية الآداب بجامعة الملک عبدالعزيز ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى توظيف استراتيجية الفصل المقلوب في إکساب مهارة الکتابة لدارسات العربية بوصفها لغة أجنبية، وبناء نموذج لهذا النوع من التعليم يمکن أن يُطبق على المهارات الأخرى, والکشف عن مواطن الضعف والقوة في التعليم التقليدي، والفصل المقلوب على مستوى الکتابة لدى الطالبات, وقياس مدى  تقبل ورضا الطالبات عن هذا الأسلوب من التعليم, ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بتصميم بيئة فصل مقلوب بواسطة صفحة ويب على الانترنت تمکن الطالبات من الوصول لمواضيع محددة في الکتابة والإطلاع عليها , وتم تطبيق هذه الدراسة على طالبات المستوى المتقدم في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها التابع لجامعة أم القرى في مکة المکرمة , واللاتي تم تقسيمهن إلى مجموعة تجريبية 16 طالبة , ومجموعة ضابطة 14 طالبة , وذلک خلال الفصل الدراسي الأول من العام 1441 ه – 2019 م , وقد جاءت نتيجة البحث بوجود فرق ذا دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسط درجات الطالبات في المجموعة التجريبية وبين متوسط درجات أقرانهم في المجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية, وکذلک وجود فرق ذا دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار لصالح التطبيق البعدي ؛ مما يدل على فاعلية استخدام استراتيجية الفصل المقلوب في تحسين اکتساب مهارة الکتابة عند الطالبات.
 
 
Abstract
This study aimed at employing the flipped classroom strategy in female students' of Arabic as a foreign language acquirement of writing skill, constructing a model of this type of education that can be applied to other skills, uncovering the points of weakness and strength in traditional education and flipped classroom at the female students' level of writing, and measuring the extent of female students' acceptance and satisfaction about this technique of education. In order to achieve these aims, the researcher designed flipped classroom environment by using a webpage on the Internet that enables female students to access specific topics in writing and be acquainted with them. The study was conducted on advanced level female students in the Institute of Arabic as a Foreign Language at Umm Al-Qura University, who were divided into an experimental group (n = 16 students), and  a control group (n = 14 students), during the first academic term of the year 1441 A.H., A.D.2019. The research concluded the existence of a statistically significant difference at (0.01) significance level, between the mean scores of female students in the experimental group and those of their peers in the control group, in favor of the experimental group, in addition to the existence of a statistically significant difference at (0.01) significance level, between the mean scores of female students in the experimental group in both the pre and the post tests, in favor of the post test, which indicates the effectiveness of using flipped classroom in improving the female students' acquirement of writing skill

الكلمات الرئيسية