موازنات بلاغية بين استلزام المعاني واقتضاءات الفاصلة " سورة الناس نموذجا "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقسم البلاغة والنقد في کلية اللغة العربية بأسيوط جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص :
يقوم البحث على بيان ما تقضيه الفاصلة القرآنية من المعاني في حالة الوقف عليها بالرغم من ارتباطها الإعرابي مع الآيات التي قبلها أو بعدها، وذلک من خلال الموازنة بين حالة المعنى في هذا الاقتضاء وبين تجاذب العلاقة الجامعة بين الآيات إعرابيا ومعنويا، وکل هذا في ظل التکامل المعنوي لخدمة المعنى الأم للسورة القرآنية، وقد وقع الاختيار على سورة الناس نموذجا لهذا البحث؛ لکون سورة الناس تمثل بمجموعها جملة واحدة إعرابيا، ولکنها مکونة من ست آيات کريمات، وقد قسمتها أسلوبيا إلى قسمين: الثلاث الآيات الأول وتجمعهم علاقة العموم والخصوص، والثلاث الآيات الأخر، وتجمعهم علاقة الإجمال والتفصيل، وکان کل قسم أسلوبي من هذين القسمين يستلزم معنى واحدا؛ فاستلزم القسم الأول کونه تعالى مستعاذا به، کما استلزم القسم الثاني کونه مستعاذا منه، وکلا القسمين منشقان من رحم المعنى الأم للسورة وهو: الاعتصام والالتجاء بالله من کل شر خفي؛ وکل آية في کل قسم تمثل فاصلة قرآنية تقتضي من المعاني ما يخدم المعنى الأم للسورة، فالثلاث الآيات الأول في معنى استلزام کونه مستعاذا به داخل علاقة العموم والخصوص =تقتضي کمال التلطف والتربية، وکمال النفاذ والقدرة، وکمال التضرع والقربى، أما الثلاث آيات الأخر في معنى استلزام کونه مستعاذا منه داخل علاقة الإجمال والتفصيل فتقتضي کمال الحذر من جنسه، وکمال الحذر من فعله، وکمال الحذر لتعدد جهته.
 
Abstract
 
 
 
The research is based on clarifying the meanings of the Qur’anic comma in the case of pausing on it, despite its grammatical connection with the verses before or after it, through balancing the state of meaning in this requirement and the attraction of the comprehensive relationship between the verses, grammatically and morally, and all of this in light of moral complementarity. To serve the main meaning of the Qur’anic surah, Surat Al-Nas was chosen as a model for this research. Because Surat Al-Nas as a whole represents one syntactic sentence, but it is made up of six noble verses, and I divided it stylistically into two parts: the first three verses, united by the relationship of generality and specificity, and the other three verses, united by the relationship of generality and detail, and each stylistic section of these two sections required one meaning; So the first section necessitates that God Almighty seeks refuge in Him, just as the second section necessitates that He seeks refuge from Him, and both sections are derived from the mother meaning of the Surah, which is: holding fast and seeking refuge in God from every hidden evil. Each verse in each section represents a Qur’anic comma that requires meanings that serve the main meaning of the surah. The first three verses are in the sense of requiring that he be sought refuge in Him within the relationship of generality and specificity = they require perfect kindness and upbringing, perfect penetration and ability, and perfect supplication and kinship. As for the other three verses, they are in the meaning of The necessity of his being sought refuge from Him within the relationship of generality and detail, so it requires perfect caution from its type, perfect caution from its action, and perfect caution due to the multiplicity of its directions.

الكلمات الرئيسية