السارد والتبئير في الرواية القصيرة الطيف لهيثم بهنام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ نظرية الأدب المساعد کلية الآداب- جامعة المنصورة، جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص :
يهدف البحث إلى دراسة السارد والتبئير في الرواية القصيرة "الطيف"، وذلک في محاولة منه لإزالة الغموض الذي يکتنف خط السرد في هذه الرواية القصيرة، ووصل البحث إلى النتائج التالية:
_ الحدث الروائي يدور من خلال شخصيتين، وکلتا الشخصيتين تقومان بالسرد بضمير أنا البطل، وأنا السارد الشاهد.
- رغم أن السارد في الرواية القصيرة کان بالضمير "أنا"، البطل يحکي عن نفسه مما قد يجعله شخصية معروفة، فإن سمة الغموض کانت هي السائد في هذا الحدث.
- لإزالة هذا الغموض اُسْتخدم أسلوب الحوار الفردي من السارد، وهو أسلوب أقرب إلى أسلوب المسرح منه إلى أسلوب الرواية.
- لإزالة الغموض اُسْتخدم أسلوب مخاطبة المتلقي ليلقي بالعبء على المتلقي ليفهم الشخصية، ويحاول أن يسبر غورها.
- استخدام أسلوب الرسائل رغم أنه يتعارض مع قوة الشخصية التي عرضها في بداية الحدث، وهو ما أکد هذا التحول في شخصية الطيف.
- التبئير الخارجي من الحارس کان في معظمه منصبًّا على الطيف لأنه کان يريد معرفته، فمن خلاله کان يکمل رؤيته الخاص تجاهه.
- التبئير الخارجي عند الطيف يرتبط بالبعد الأيديولوجي لديه، کما أنه يرتبط بالحالة النفسية التي يريد من المتلقي أن يشارکه فيها.
- التبئير الداخلي عند الحارس يرتبط بمشاعره تجاه زوجته، وهو تصوير لمشاعر حزنه عليها.
-التبئير الداخلي عند الطيف يرکز على أمرين؛ الأول: طبيعة بحثه عن شعلة الحياة، والتي بسببها اتخذ من المقابر سکنًا له، والثاني: خوفه من أن ينکشف أمره.
 
 
Abstract
 
 
 
The research aims to study the narrator and focalization in the novella "The Spectrum" "altyf", in an attempt to remove the ambiguity surrounding the narrative line in this novella, and the research reached the following results:
-The narrative event revolves through two characters, and both characters narrate with the conscience I am the hero, and I am the witness narrator.
- To remove this ambiguity, the individual dialogue style of the narrator was used, which is closer to the theater style than to the novel style.
- To remove the ambiguity, the method of addressing the recipient was used to place the burden on the recipient to understand the personality and try to probe it.
- The use of the message style, although it contradicts the strength of the character that he presented at the beginning of the event, which confirmed this shift in the personality of the spectrum.
- The external focalization of the guard was mostly focused on the spectrum because he wanted to know it, and through it he would complete his own vision of it.
- The external focalization on the spectrum is related to its ideological dimension, and it is related to the psychological state in which it wants the recipient to share it.
- The internal focalization of the guard is related to his feelings towards his wife, and it is a portrayal of his feelings of sadness for her.
- Spectral focusing focuses on two things; The first: the nature of his search for the torch of life, because of which he took the graves as his residence, and the second: his fear that his matter would be revealed.
 
 
 

الكلمات الرئيسية