الشاذ النحوي والصرفي في تعليم العربية لغير الناطقين بها دراسة تحليلية لمقرر القواعد النحوية في الکتاب الأساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ النحو والصرف بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها ـ جامعة أم القرى‏‪ ـ المملکة العربية السعودية ‬‬‬‬

المستخلص

الملخص :
اهتمت الدراسة بالتأصيل الصحيح للدرس النحوي والصرفي للطلاب غير الناطقين بالعربية، وتصويب مقولة: أن النحو مشکلة ومعضلة في ذاته، وتدعم القول بأنَّ الإشکال واللبس ليس في النحو ذاته، ولکنه يرجع إلى إدراج الشاذ في کتب النحو التعليمي، وهذا الشذوذ تتعدد مصادره وأشکاله بين نظام اللغة، والمعلم، والکتاب التعليمي، والاختبارات، والتدريبات... إلخ.
وقد آثرتُ دراسة الشاذ النحوي والصرفي في کتاب رائد في مجال تعليم العربية لغير الناطقين بها ( تعليم العربية لغير الناطقين بها 0 الکتاب الأساسي) ؛ لأنَّ الکتاب التعليمي مرآة کاشفة لتلک المصادر کلها، وفي ضوء الغاية التربوية والتعليمية رصدت الدراسة أنواعًا من الشذوذ النحوي والصرفي نحو: الشذوذ النظري، وشذوذ المصطلح، وشذوذ الاختيار، وشذوذ الاحتمال، وشذوذ التلازم، وشذوذ الترتيب، وشذوذ العنوان ،وشذوذ المثال النحوي، وشذوذ التدريبات.
وَخلُصَت الدراسة إلى أنَّ الشاذ بنوعيه ضار تعليميًا ويتعارض مع الغاية التعليمية للطلاب غير الناطقين بالعربية، وهي التواصل الفَعَّال والاستعمال الصحيح للغة سماعًا ومحادثة وقراءة وکتابة، ودعت الدراسة إلى التمييز بين الغرض مِن وضع النحو وطريقة تعليمه، وصياغة مفهوم واضح للنحو لکل مستوى تعليمي، وتوصي الدراسة بحذف کل ما يتطرق إليه احتمال إعرابي مغاير لمراد الدرس، وتوحيد المصطلح، والتزام الترتيب العلمي للموضوعات، والاختيار العلمي المناسب لموضوعات کل مستوى تعليمي، والتزام نمط علمي واحد في العناوين، وتناسب التدريبات مع محتوى الدرس المُقَدَّم والعمر العقلي للطلاب.
 
Abstract
 
 
 
The study focused on the correct rooting of the grammar and morphological education for non-native speaking students, and correcting the saying: Grammar is a problem and a dilemma in itself. The study also proved that the problematic and confusion isn’t in the Grammar itself, but due to insertion the abnormal in educational grammar books. And this abnormality has multiple sources and forms between language system, teacher, book, tests, and exercises Etc.
I preferred to study the abnormal grammar and morphology in a major book in the field of Educating Arabic for Non-Native Speakers; as the educating book considered as a revealing source for all these sources. In view of educational and learning goal, the study detected types of grammar and morphology abnormality as: theoretical abnormality, term abnormality, choice abnormality, possibility abnormality, correlation abnormality, ranking abnormality, title abnormality Example abnormality and exercises abnormality.
The study concluded that the abnormal with its two types is educationally harmful and contradicts the educational goal for non-native speaking students of active communication and correct using of language in listening, speaking, reading and writing aspects. The study called for distinguishing between the purpose of developing grammar and its teaching method, and formulating a clear concept of grammar for each educational level. The study recommends deleting everything that deals with the possibility of expressing a different synonym for the purpose of the lesson, standardization of the term, commitment to the scientific arrangement of subjects, the appropriate scientific choice of topics for each educational level, and the commitment of a single scientific pattern in the titles, and the exercises must fit with the content of the presented lesson and the mental age of students.

الكلمات الرئيسية