الاتجاه الاجتماعي في قصص عبد العال الحمامصى دراسة موضوعية فنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الأدب والنقد بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بقنا ـ جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص :
يهدف هذا البحث إلي دراسة أعمال الکاتب والأديب عبدالعال الحمامصي الاجتماعية في فن القصة القصيرة . ويعد الکاتب أحد کتاب القصة القصيرة الذين لهم کان حضور متميز في الساحة الفکرية والثقافية والأدبية ، وکان لهم محاولات جادة نحو  تطوير فن القصة والتجديد في أساليبها فناً وفکراً.
وکان سبب اختياري لدراسة الاتجاه الاجتماعي في قصص الکاتب عبدالعال الحمامصي نابعاً من اطلاعي علي نتاج الکاتب الغزير وتتبعي لسيرته الذاتية ؛ فغزارة نتاجه ، وغناه الفکري أوجد عندي الدافعية لدراسة القصص الاجتماعي عند الکاتب وتحليله من الوجهتين الموضوعية والفنية .
وقد جاء البحث في مقدمة وتمهيد وفصلين وخاتمة .أما المقدمة : فتحدثت فيها عن أهمية الموضوع والمنهج والخطة التي سرت عليها .وأما التمهيد : فتناولت فيه التعريف بالکاتب والفن القصصي .والفصل الأول : کان دراسة موضوعية لقصص عبد العال الحمامى الاجتماعية .والفصل الثاني : يتحدث عن دراسة فنية للقصص الاجتماعية للأديب .
وبعد هذه الدراسة التي جمعت بين النظرية والتطبيق يمکنني أن أسجل أهم ما انتهت إليه:
أولاً : أن الکاتب عبد العال الحمامصى في بعض قصصه لا يهتم بالترکيز ، والإيجاز والاختصار الذى هو من خصائص القصة القصيرة ، بل إنه يحفل بذکر التفاصيل التي لا تتصل بالبناء العام للقصة .
ثانياً : استعمل الکاتب بعض الکلمات العامية أثناء السرد والتحليل .
ثالثاً : قدم الکاتب في هذا الميدان ، قصصاً تعبر عن المجتمع المصري وما يعتمل فيه من قلق واضطراب
 
 
.Abstract
This research aims to study the social works of the writer and writer Abdel-Aal Al-Hamamsi in the art of the short story. The writer is one of the short story writers who had a distinguished presence in the intellectual, cultural and literary arena, and they made serious attempts towards developing the art of the story and renewing its methods in art and thought.
The reason for choosing to study the social trend in the stories of the writer Abdel-Aal Al-Hamamsi stemmed from my knowledge of the writer’s prolific production and following his biography; The abundance of his production, and his intellectual richness gave me the motivation to study the social stories of the writer and analyze it from the objective and artistic points of view.
The research came in an introduction, a preface, two chapters, and aconclusion.Asfor the introduction: I talked about the importance of the topic, the curriculum, and the plan that I followed. As for the preface: I dealt with the definition of the writer and the fictional art. The first chapter: was an objective study of Abdel-Aal Al-Hamami’s social stories. An artistic study of the social stories of the writer.
After this study, which combined theory and practice, I can record the most important findings:
First: The writer Abdel-Aal Al-Hamamsi in some of his stories does not care about focus, brevity and brevity, which is one of the characteristics of the short story, but rather he is full of mentioning details that are not related to the general structure of the story.
Second: The writer used some colloquial words during the narration and analysis.
Third: In this field, the writer presented stories that express the Egyptian society and its anxiety and turmoil.

الكلمات الرئيسية