ابن عبد الوارث النحوي تلميذُ الشيخ وشيخُ العلاّمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

اللغة العربية کلية العلوم والآداب بشرورة ـ جامعة نجران المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص :
سعى هذا البحث إلى التعريف بشخصيةٍ نحويةٍ لم تحظَ بنصيب وافر من الشهرة هي أبو الحسين محمد بن الحسين بن عبد الوارث النحوي، تلميذ الشيخ أبي عليّ الفارسي، وأستاذ علاّمة العربية عبد القاهر الجرجاني. وقد تألفت هذه الدراسة من ثلاثة مباحث ومقدمة وخاتمة؛ أمّا المبحث الأول فخُصّص لحياة ابن عبد الوارث (نسبه وفضله، وشيخه وتلميذه، وطريقته في النحو، ومؤلفاته، وشعره، ووفاته)، وأمّا المبحث الثاني فتکلم عليه في کتاب المقتصد في شرح الإيضاح للجرجاني سواءً من حيث أثره في نحو عبد القاهر أم من حيث عدّه مصدرًا مهمًا للنقل والرواية، وعنى المبحث الثالث بتفصيل القول في نحوه، وبيان اختياراته واعتراضاته وتفسيراته النحوية، مع الاهتمام بمناقشة تلک الآراء وبيان خصائصها العامة. وقد تضمنت خاتمة البحث أهم النتائج التي توصل إليها الباحث لعلّ من أهمها: التعريف بشخصية نحوية غير مشهورة في أوساط الدارسين.
 
 
 
 
 
Ibn Abd al-Warith al-Nahawi: the disciple of the sheikh and the sheikh of the Scholar
                     Dr. Amer Fael Mohammad Balhaf *                                                          ABSTRACT
This research sought to define a grammatical character that did not receive a great share of fame. It is Abu al-Husayn Muhammad ibn al-Husayn ibn 'Abd al-Warith al-Nahawi, a disciple of Sheikh Abi Ali al-Farsi and an Arab scholar, Abdul Qahir al-Jarjani. The second part is devoted to the life of Ibn Abd al-Warith (his ratios and virtues, his sheikh and his students, his style in grammar, his writings, his poetry, and his death). As for the second topic, Where he influenced in the direction of Abdel-Qaher or in terms of its important source of transport and narration, and the third theme in detail about his grammar, and the statement of his choices and objections and grammatical interpretations, with interest to discuss those views and the statement of their general characteristics. The conclusion of the research included the most important findings reached by the researcher, perhaps the most important of which is: the definition of an unknown grammatical character among the scholars.
 
 
 

الكلمات الرئيسية