تقنيات السرد الروائي وخلق الأيديولوجيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية ـ کلية الآداب ـ جامعة الجوف ـ المملکة العربية السعودية قسم اللغة العربية ـ کلية الآداب ـ جامعة دمنهور ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
  يتناول هذا البحث جانبًا مهمًّا من أدوات المؤلف في خلق عالمه الروائي، وهو ما عُرف بتقنيات السرد الروائي، وهذه التقنيات هي في ذاتها ما يحرک الفعل الروائي، وتتوزع بين القول الروائي، والمتخيل الروائي نفسه. وتظهر هذه القوى المحرکة لعملية السرد عند المؤلف نفسه، أو الذات التي يخلقها المؤلف في عالمه، من الراوي والشخصية. وأبرز هذه التقنيات في نظرنا التي تؤثر في بث أيديولوجيات المؤلف أو -لنقل أيديولوجيات السرد- تظهر في تدخل المؤلف في عملية السرد، والتدخل نفسه يظهر في کل الأعمال الروائية، غير أنه يتفاوت في درجته من ناحية، وفي الموقع الذي يخرج منه هذا التدخل من ناحية أخرى. والکتاب مختلفون فيما بينهم في درجة التدخل بحسب ما يتيحه المؤلف من مسافة بينه وبين الذات الفاعلة في عملية السرد، فالمسافة بينه وبين راويه تحکم هذا التدخل، وکذلک بينه وبين شخوصه، أو بينه وبين قارئه. والتقنيات الأخرى غير التدخل تمثلت في نوعين؛ الأول: سرديات النص والنص الموازي، والآخر: خطاب النص والنص الموازي. ويدخل في النوع الأول تغيير ضمير السرد، والحوار، وتعدد الأصوات واختلاف المنظور، والعنوان، والتمهيد، والتعليق. ويدخل في النوع الثاني تيار الوعي وخطاب الذات، وخطاب الهوامش، وخطاب المحايثة، وخطاب التعتيم
 
Abstract
This research deals with an important aspect of the author's tools in creating his fictional world, which is known as narrative narrative techniques, and these techniques are in themselves what motivates the narrative act, and they are distributed between the novelist's saying and the fictional novelist itself. These dynamics of the narration process appear in the author himself, or the self that the author creates in his world, from the narrator and the character. The most prominent of these techniques, in our view, that affect the dissemination of the author's ideologies, or - let's say the ideologies of the narrative - appear in the author's intervention in the narration process, and the same intervention appears in all fictional works, but it varies in its degree on the one hand, and in the location from which this intervention emerges on the one hand. Other. The writers differ among themselves in the degree of intervention according to what the author allows of the distance between him and the active subject in the narration process. The techniques other than intervention were of two types; The first: the narratives of the text and the parallel text, and the second: the discourse of the text and the parallel text. The first type includes changing the pronoun of narration, dialogue, polyphony, different perspectives, title, preface, and commentary. The second type includes the stream of consciousness, the discourse of the self, the discourse of the margins, the discourse of immanence, and the discourse of opacity.

الكلمات الرئيسية