التکرير الموضوعي في شعر البارودي "شکوى الحاسدين" و"طير الحَمام" أنموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم الدراسات الأدبية کلية دار العلوم جامعة الفيوم ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
  يدرس هذا البحث نموذجًا للموضوعات المتکررة في شعر البارودي. يعالجه معالجة فنية من جهة إشارات مفردات هذا النموذج ، ودلالات ذلک التکرار . وبالنظر إلى کثرة مفردات هذا الموضوع / التکرار فإن الباحث لجأ إلى الاختيار من المفردات الأکثر دلالة والأبرز ورودًا خلال النصوص الشعرية المدروسة. والنموذج المنتقى ينقسم إلى قسمين: معنوي ومادي. في القسم المعنوي دَرَسْنا موضوع ( شکوى الشاعر مِن الحاسدين) ، وفي القسم المادي تخيرنا تکرير الشاعر مفردة الحمام بکل صيغها المتنوعة : المفرد والجمع والمرادف ونحو ذلک، متوجِّهًا إليه بالخطاب ، ساردًا حالته من الحنين أو البکاء ، أو شاکيًا إليه حاله في معاناة الشوق أو مطارحة الأسى جرّاء هجر الحبيب ، حليةً في مطلع القصيد أو تعبيرًا عن حالة وجدانية أو غير ذلک. وقامت الدراسة على عرض کل موضوع بشواهده ومناقشة تَشَکُّل تکراره وتنوعه ، والإشارات الفنية المستوحاة من تکرار کل موضوع کما سبق القول. ففي شکوى الشاعر من الحاسدين والحاقدين أدرک البحثُ أنها مرتبطةٌ بالحياة الاجتماعية الخاصة بالشاعر، وکثيرٌ منها ارتبط بحياته العسکرية. کما أن کثيرًا من طروحاتها جاء في سياق الاعتزاز بالذات والافتخار بالمواهب الفنية والخُلُقِيَّة عنده . وقد تنوعت مظاهرُ شکوى الحاسدين في الشواهد الشعرية ، ما بين تبشيعِ سلوکِ هؤلاءِ ، ورَدِّهِ إلى ضغائن النفسِ الدفينة ، وبين الدعاءِ الصريح عليهم ، وانتهاء بالطعن في أصولهم . وقد ظهر ارتباطُ هذا الموضوع المتکرر عند البارودي بعموم الأخلاق البشرية في قلة الوفاء في الخلان والأصدقاء، کما بدا ارتباطه بالظروف والأحداث السياسية التي عاشها الشاعر.
  وقد تطرق البحثُ في القسم الثاني من النموذج وهو تکرار ذِکْرِ ( طير الحمام) في شعر الرجل ، إلى تنوع هذا الذِّکْر في مقامات وسياقات متعددة ، وهي الصبابة ، والطبيعة، والذِّکْرَى. کما ارتبط هذا التکرير بالتراث العربي الشعري على امتداد تاريخه؛ إذ کان الحديثُ عن الحَمام لدى البارودي واستحضار ذِکره في الشعر تعبيرًا عن أمور شعورية وفنية کثيرة يثيرها صوتُه أو حنينُه أو - کما يتصور الشعراءُ - بکاؤُهُ ! ، وذلک في مقامات الأسى أو الحب والحنين والشوق - کما ذکرنا آنفًا- أو تَذَکُّرِ الماضي الجميل في حياة الشاعر. وقد دَلَّ التنوعُ الواضحُ في تکرير ذِکر الحمام بسياقاته المختلفة ، على هيمنة الذات الشاعرة عند البارودي على مجرى النص الشعري في جوانب کثيرة منه. کما أشارت طروحاتُ هذه المسألة إلى مسحة رومانسية اتشح بها شعرُ البارودي في مقدماته الغزلية أحيانًا ، أو في متنه السردي أحيانًا أخرى.
 
 
Abstract
This paper studies a model of recurring themes in al-Baroudi's poetry. It is treated artistically in terms of the signs of the elements of this model, and the implications of that repetition. As a result of the large vocabulary of this topic/repetition, the researcher chose from the most significant and prominent vocabulary in the studied poetic texts. The selected model is divided into two parts: moral and material. In the moral section, we studied the topic: the complaint of the envious (i.e. the poet’s complaint about those who think that they hate him and envy him and the unfaithful friends), and in the material section we were given the choice of the poet repeating the word “pigeon” in all its various forms: singular, plural, synonym and so on, addressing it, narrating his condition From nostalgia or crying, or complaining to him about his condition in the suffering of longing or sadness due to the abandonment of his beloved, whether it is an ornament at the beginning of the poem or an expression of an emotional state or something else. The study was based on presenting each topic with its evidence and discussing the formation of its repetition and diversity, and the technical conclusions inspired by the repetition of each topic as previously mentioned. In the poet's complaint about the envious and haters, the study realized the connection of this topic to the poet's private social life, and many of its aspects were related to his military life. Also, many of his examples came in the context of self-esteem and pride in his artistic and moral talents. The manifestations of the complaint of the envious have varied in the poetic evidence, beginning with the focus on the horrific behavior of these people, and returning it to the inner grudges of the soul, and between insulting and cursing them, and ending with defaming their lineage. And this recurring theme in al-Baroudi's poetry was linked to the generality of human morals in terms of lack of loyalty among colleagues and friends. It also seemed related to the circumstances and political events experienced by the poet.                                                                                     
In the second part of the model, which is the repetition of the mention of (bird of pigeons) in Al-Baroudi's poetry, the research touched on the diversity of this mention in various places and contexts, namely love, nature, and memory. This repetition has also been linked to the Arab poetic heritage throughout its history. For Al-Baroudi’s talk about the pigeon and its mention in poetry was an expression of many emotional and artistic matters provoked by his voice, his nostalgia, or - as the poets imagine - his crying! And that is in the places of sorrow, love, nostalgia and longing - as we mentioned above - or remembering the beautiful past in the poet’s life. The apparent diversity in the repetition of the name of the bathroom in its different contexts indicated the dominance of the poetic self according to al-Baroudi over the current of the poetic text in many aspects of it. The treatment of this issue also indicated a romantic tinge with which al-Baroudi's poetry sometimes appears in his lyrical introductions, or in his narrative body at other times.        

الكلمات الرئيسية