مَا قُرِئَ بالتَّخْفِيْفِ والتَّشْدِيْدِ بَيْنَ (فَعَلَ) و(فَعَّلَ) فِي القِرَاءَاتِ العَشَرَةِ لمُتَوَاتِرَةِ "جَمْعًا وَدِرَاسَةً صَرْفِيَّةً دَلَالِيَّةً"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم اللغويات بکلية اللغة العربية المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
يعدّ هذا البحث من الدّراسات البينيّة التي تتناول قضيّة علميّة بين فنّين مختلفين، علم القراءات القرآنيّة من جانب، وعلوم اللّغة العربيّة من جانب آخر، ويناقش الألفاظ التي قُرئ بها في القراءات المتواترة عند القرّاء العشرة بين (فَعَلَ) و(فَعَّلَ)، ويُبيّن ما حصل فيها من اختلاف في المعنى نتيجة التّخفيف والتّشديد، وما يترتب عليه من التّعدية واللّزوم، وذلک بالتّأصيل الصّرفيّ والدّلالي للفظ، مع تخريجها من مظانّها من کتب القراءات، ولعل أبرز ملامحه أنّ (فَعَلَ) و(فَعَّلَ) قد يکونان بمعنى واحد، وقد يکون التّشديد في (فَعَّلَ) لضرب من المعاني کـ(التعدية، والتکثير)، وبناءً على هذا قد تختلف دلالة القراءتين، وقد اتّبعت المنهج الوصفيّ، وذلک من خلال استقراء مواضع الأفعال التي اختُلف فيها بين (فَعَلَ) و(فَعَّلَ) في القراءات المتواترة، وأحصيت تلک الألفاظ، فوجدتها ثلاثة وعشرين لفظة، وقد تکرر في بعض المواضع الأفعال نفسها، فکان عدد المسائل التي تناولتها أربع عشرة مسألة.
وقد جاء البحث في مقدِّمة، ومبحثين، وخاتمة، وفهارس، أمّا المقدّمة فتناولت أهميّة الموضوع، وقيمته العلميّة، والدراسات السابقة، وخُطَّة البحث، والمنهج المتَّبع.
ثمّ جاء المبحث الأوَّل بعنوان: ما أفاد التّشديد فيه معنى التّعدية، وفيه خمس مسائل.
في حين جاء المبحث الثّاني بعنوان: ما کان التّشديد فيه لغير التّعدية، وفيه تسع مسائل.
وأخيرًا جاءت الخاتمة لتشير إلى أهمّ النتائج التي انتهى إليها البحث، مع ذکر أهم التوصيات التي يوصي بها
 
Abstract
 
 
 
This research is one of the inter-disciplinary studies that discusses a scientific issue related to two different fields, which are: the science of [Qur‘ānic] readings on one side, and the sciences of Arabic language on the other side, and it critiques the words that were read in the overwhelmingly reported readings of the Ten Orthodox Readers between (fa‘ala) and (fa‘‘ala), and it also highlights the difference between them in connotation due to relaxation and emphasis, and the consequential transitiveness and intransitiveness; through an etymological and semantic origination of the word, and its citation from its place in the books of [Qur‘ānic] readings. Perhaps, the most significant feature of the study is that (fa’ala) and (fa‘‘ala) could both denote the same connotation, and the emphasis might be in (fa‘‘ala) for certain connitations like (transitiveness and multiplication), hence, the semantics of both reading may differ. The researcher followed the descriptive methodology, and this was done by inducing the places of the verbs that were subject of disagreement between (fa‘ala) and (fa‘‘ala) from the overwhelming reported Qur‘ānic readings, and upon
counting those words, the research found them to appear in twenty three places, and the same verb was repeated in some places, hence, the number of the issues discussed reached fourteen issues.
The research is made up of an introduction, two topics, a conclusion, and indexes. The introduction contains: the significance of the topic, its scientific value, literature review, research plan, and the methodology followed.
First topic: What emphasis in it denotes transitiveness, and it contains five issues.
Second topic: What emphasis in it does not mean transitiveness, and it contains nine issues.

الكلمات الرئيسية