تصوير المسافات في مقامات الترغيب والترهيب في الذکر الحکيم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة طيبة/کلية الآداب والعلوم الإنسانية/ قسم اللغة العربية

المستخلص

الملخص
تهدف الدراسة إلى الکشف عن الصور الفنية التي شکلتها المسافات وأوصافها من: طول وعرض، وقرب وبعد، وسعة وضيق، ونحو ذلک، المذکورة في  مقامات الترغيب والترهيب التي يحفل بها القرآن الکريم، وذلک من خلال تمهيد تعرّض لمفهوم الصورة، ومفهوم المسافة، ومفهوم المقام، والمقصود بالترغيب والترهيب، ومبحثين: اعتنى الأول منهما بدراسة صور المسافات في مقام الترغيب، ودرس ثانيهما صور المسافات في مقامات الترهيب، ومن ثم خاتمة عُرضت فيها أبرز النتائج، ومن أهمها: أن القرآن الکريم استعمل أنماطًا عدّة في تصوير المسافة في مقامات الترغيب والترهيب، مثل: الاستعارة، والتشبيه، والکناية، والتصوير بالوصف والنظم، وبإيحاء الکلمة وظلالها الدلالية، وبالقصّ، ووردت هذه الأنماط بشکل متقارب في المواضع المدروسة، ولم يظهر إيثار استعمال لون أو أکثر بعينه في مقام دون آخر.
 
 
Abstract
The study aims to reveal the artistic images formed by distances and their descriptions of: length, width, proximity, distance, capacity, narrowness, etc., mentioned in the places of desire and intimidation that are full of the Holy Quran, through a preface that presents the concept of the image, the concept of distance, the concept of the denominator, which is meant by desire and intimidation, and two researches: the first took care of the study of the images of distances in the place of desire, and the second studied the images of distances in the places of intimidation, The most important of these are the fact that the Qur'an used several patternsin the depiction of distance in the places of  alienation and intimidation, such as metaphor, analogy, metaphor, description and systems, the inspiration and semantic shadow of the word, and the cutting, which were similarly received in the studied positions, and did not show the altruism of the use of one or more particular colors in one place without another.

الكلمات الرئيسية