الاغتراب والاستلاب في ديوان (الناس في بلادي) لصلاح عبدالصبور دراسة سيميائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ البلاغة والنقد المشارک قسم اللغة العربية کلية الآداب والفنون جامعة حائل ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
  تتناول هذه الدراسة ظاهرة الاغتراب وتمثلاتها في أعمال صلاح عبد الصبور، وترصد ارتدادات الحداثة في إنتاجه الشعري بخاصة.  کما تناقش الدراسة حالة التماهي التي عاشها الشاعر مع رموز الوجودية وأعمالهم وذلک عبر مقتطفات من ديوان (الناس في بلادي) وتحليل ثلاث قصائد مثلت رؤية الشاعر في ديوانه الذي شکل منعطفاً في تاريخ الشعر الحديث وعلامة فارقة أسست لحرکة الشعر الحر ووضعت عبد الصبور في مصاف رواد الحداثة.
وقد استخدمت المنهج الوصفي التحليلي في تتبع الدوال والبنى والتراکيب التي وظفها الشاعر بأساليب متعددة لبسط دلالات الاغتراب وبيان نظرته للکون والحياة والإنسان.
تجيب الدراسة کذلک على سؤال ما إذا کان اغتراب شاعرنا يعبر عن بعد ذاتي أصيل أفرزته ظروف موضوعية، أم أن الأمر کان يمثل حالة استلاب عاشها الشاعر وآخرون من معاصريه استجابة لتيار حداثي طغى على ذلک العهد وما تزال آثاره ماثلة حتى يومنا هذا.
 
Abstract
This study deals with the phenomenon of alienation and its representations in the works of Salah Abdel Saboor, and monitors the reversals of modernity in his poetic production in particular.
The study also discusses the state of identification experienced by the poet with the symbols of existentialism and their works through excerpts from his collection (People in My Country) and analysis of some poems that represented the poet's vision in his collection, which marked a turning point in the history of modern poetry and a milestone that established the free poetry movement and put Abdul Saboor in the ranks of the pioneers of modernity.
The researcher used the descriptive analytical approach to track the functions, structures and compositions used by the poet in various ways to present the connotations of alienation and to show his view of the universe, life and man.
The study also answers the question of whether the alienation of our poet expresses an authentic subjective dimension produced by objective circumstances, or whether it was a state of identity crisis experienced by the poet and other contemporaries in response to a modernist current which dominated that era the effects of which are still present today.

الكلمات الرئيسية