تحاکم الفهم والقراءة في الممارسة النقدية العربية (ابن مَعْقِل الأزدي أنموذجًا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم اللغة العربية ـ کلية الآداب جامعة بني سويف ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
في جدل فنّي تفاعلي خلّاق ـ قراءة وإنتاجًا ـ انتقل الصراع النقدي في القرنين الرابع والخامس الهجريين من التنازع بين القديم والمحدث إلى المنتج الحداثي نفسه، ومن ثمّ انصرفت عناية المنجز النقدي في بعض مناحي شقّه التطبيقيّ إلى تداول الشعراء للمعاني، وتشکيلها تشکيلاً صياغيًا جديدًا يکسبها الخصوصية والتميز عند کلٍّ منهم؛ الأمر الذي أفرز قُرّاءً فاعلين ومُنْتِجِين وضعوا مقاييس وتصورات أخذت مع التطور الاجتماعي والبعد الثقافي شکل قراءات متعاقبة فتحت الأفق أمام إنتاجات جديدة تحاول أن تعالج معضلات المؤلفات السابقة؛ کما طرحت هي الأخرى معضلات جديدة.
ومن ثمّ يبرز هذا البحث موقع الفهم والقراءة في الممارسة النقدية العربية القديمة، ودور کليهما في إنتاج دلالة المعنى کما يعکسه إسهام ابن مَعْقِل النقديّ عبر کتابه المآخذ على شرّاح أبي الطيب المتنبي، ولا سيما مآخذه على شرح ابن جنّي في(الفَسْر)، ومآخذه على شرح أبي العلاء المعرّي في(اللامع العزيزي)، وبالتالي دراسة الأدوات المنهجية التي استند إليها في منجزه النقدي، والوقوف على مسوغات القراءة داخل هذا المنجز.
 
 
Abstract
With an artistic, interactive and creative debate in the 4th and 5th centuries Hijri, critical conflict is shattered between what is old and generated, to move slightly to the modern product itself.  The critical work/achievement including its applied part go to the poets’ deliberation of meanings to be formatted in a new form that gives them distinction and privacy for many poets.  With a socially developed frame, and by setting visions and measures, many readers are filtered varies from active and productive readers.  A cultural dimension that form successive readings opened the horizon for new productions and works to address the dilemmas of previous works and pose new ones.
For this reason, the present study highlights the position of both reading and understanding in the ancient Arab critical practice, and the role of both in producing the connotation of meaning as reflected in Ibn Ma`aqil El-Naqdee’s book El-Makhezz on Abi Al-Tayyeb Al-Mutanabbi's Commentary with a focus on Ibn Jinni's commentary in (Al-Fusr), and Abi Al-Alaa Al-Maarri’s explanations as in (Al-Lama 'Al-Azizi).  Consequently, the study investigates the methodological tools that Ibn Ma`aqil relies on in his critical work in order to stand on reading rationales within this critical achievement.

الكلمات الرئيسية