التنظير النقدي لکتاب "سحابة صيف" للدکتور عبدالحميد بدران .. درس في نقد النقد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأدب والنقد ـ کلية الدراسات الإسلامية والعربية بقنا ـ جامعة الأزهر ـ جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
يأتي هذا البحث في "نقد النقد"، وعنوانه: " التنظير النقدي لکتاب "سحابة صيف" للدکتور عبدالحميد بدران .. درس في نقد النقد"؛ لتحليل فکره الناقد ورده لأساسه النظري؛ وليکون أول درس مطول فيما حوى الکتاب من مقالات نقدية، وليلقي الضوء على مدِّ إبداع الأديب لرؤاه الناقدة التي جاءت في کتابه بين الموضوعية، والفنية، والموازنة؛ لتعالج موضوعات وقضايا أدبية ونقدية کثيرة متنوعة، بين قديمة ومعاصرة، سطر أکثرها في مقالاته الناقدة والتي ضمها کتابه "سحابة صيف"، وجاء بعضها في کتبه الأخرى ودواوينه..أما خطة هذه الدراسة فقد جاءت في مقدمة وخاتمة بينهما سبعة مباحث، اختصت بعرض ونقد الرؤى النقدية للأديب في کتابه، وعناوينها: "نقد الشاعر"، و"نقد الناقد"، و"النقد الموازن"، و"نقد نظرية الإلهام" بما يلحقها من طرق الکتابة، و"النقد المفاهيمي" من حيث تحرير المصطلحات والتعريفات، و"قولبة الفن"، ثم "النقد المنهجي" بعناوين: النقد "المنظوم، والتشبيهي، والتأصيلي، والتفسيري"، ثم آخرها: "نقد الأسلوب"، وتؤکد الدراسة أن الرؤى النقدية في کتاب "سحابة صيف" جاءت يمدها أدب صاحبه الناقد إن شعرًا وإن نثرًا، کما تؤکد تداعي تلک الرؤى لواقع الحرکة النقدية المعاصرة، وقضاياها المتنوعة
 
.Abstract
 
 
 
This research comes in "Critique of Criticism" entitled: "Critical theorizing of the book "A Summer Cloud" by Dr. Abdul Hamid Badran"; To analyze his critical thought and return it to its theoretical basis; And to be the first extended lesson in his critical articles, shedding light on his creativity for his critical visions that came between objectivity, artistry, and balance; To address many diverse literary and critical topics and issues, between ancient and contemporary, most of them came in his critical articles, which were included in his book "A Summer Cloud", and some of them came in his other books and collections. As for the plan of this study, it came in an introduction and conclusion, between them seven sections, which specialized in presenting and criticizing the critical visions of the writer, under the titles: “Critique of the Poet”, “Criticism of the Critic”, “Balance Criticism”, and “Criticism of Inspiration Theory” with the following methods Writing, and "conceptual criticism" in terms of editing terms and definitions, "art molding", then "methodological criticism" with the titles: "systematic, analogous, original, and interpretive criticism", and finally: "style criticism." The study confirms that the critical vision Dr. Abdul Hamid Badran" came to be provided by his critical literature, whether poetry or prose, as it confirms the deterioration of Dr. "Badran's" critical visions of the reality of the contemporary monetary movement, and its various issue.  

الكلمات الرئيسية