نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
مدرس الأدب والنقد ـ کلية الآداب ـ جامعة جنوب الوادي بقنا ـ جمهورية مصر العربية .
المستخلص
الملخص
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الملامح العامة لتجليات النص الشعبي فى قصص الأطفال عند علم من أعلام أدب الأطفال فى مصر والعالم العربي، وهو "عبدالتواب يوسف"، ففى أى مجتمع وأى بيئة تظهر مجموعة من العناصر التى تشکل ثقافته وفکره، ومن ثم فإن تلک العناصر يتم حفظها فى الذاکرة والرجوع إليها عن طريق الوعى أو اللاوعي.
والخيال الشعبي له حضور کبير فى الأجناس الأدبية المختلفة ( شعر- قصة- مسرح- رواية)، وتظهر إرهاصاته بصورة قوية فيما يسمى بأدب الأطفال – تلک النوعية الأدبية التى ظهرت فى العصر الحديث وأصبحت علما قائما بذاته- وکأن النص الأدبي يتنفس ميلاده وبدايته من الرؤية الشعبية والتراث الشعبي الذى يعد جزءًا من الثقافة العامة لأى مجتمع، ثم يأخذ فى النمو حتى يکتمل ويستوى على عوده.
ومعلوم أن أدب الأطفال کان جزءًا من الأدب الشعبي حتى بداية القرن الثامن عشر، فلا عجب أن يستلهم کتابه ومؤلفوه - جزئيًا أو کليًا- الإبداعات الشعبية (أمثال- حکايات مروية- أغاني- ألغاز - سير- ألف ليلة وليلة- خيال الظل) لتصبح رافدا من روافد التجربة الإبداعية عندهم، فشکل ذلک کله النواة الأولى واللبنة الأساسية لذلک الأدب فجاء محملًا بمجموعة کبيرة من القيم التى تدعو إلى التحلي بها، أو التخلي عنها.
وقد ظهر جليا من خلال الأعمال القصصية لعبدالتواب يوسف استلهامه لتلک الإبداعات الشعبية، وهذا ما تسعى هذه الدراسة إلى بيانه من خلال مجموعة من القصص التى نستشف منها روح الخيال الشعبي ومن هذه الأعمال: سلسلة أکاذيب اسمها العفاريت الزرق وکان منها (العفريت الصغير، العفريت الصفيح، عفريت البحر، عفريتة البستان، أمنا الغولة)، سلسلة الخوف من الممنوع وکان منها (العفريت الأخير، الصياد والعفريت)، يا طالع الشجرة، حکايات غير شعبية (1، 2)، خرافة البومة المشئومة، مملکة الفوازير، حضرة العمدة، عيال حارتنا، الطلمبة، حکايات وأصوات.
وقد اعتمدت الدراسة على المنهج التحليلي الذى يقوم بعرض الأعمال القصصية للکاتب ومن ثم استخلاص العناصر الشعبية التي وظفها فيها
.Abstract
This study aims to identify the general features of popular text manifestations in children's stories according to one of the prominent writers of children's literature in Egypt and the Arab world, Abdel-Tawab Youssef . In any society and any environment, a set of elements that make up its culture and thought appear, and then those elements are preserved in memory and referenced through awareness or subconsciousness.
The popular imagination has a great presence in the different literary genres (e.g., poetry, short story, drama and novel), and its harbingers appear clearly in what is called children's literature - that literary genre that appeared in the modern era and became a science in itself - as if the literary text breathes its birth and beginning from the popular vision and the folklore, which is part of the general culture of any society, and then begins to grow until it will be mature and complete.
It is known that children’s literature was a part of popular literature until the beginning of the eighteenth century, so it is no wonder that its authors were inspired, in part or in whole, by popular creations , such as (proverbs, tales, songs, puzzles, biographies, One Thousand and One Nights and Shadow Fantasy) to become one of the tributaries of their creative experience, all of which formed the first nucleus and the basic building block for that literature, and it came bearing a wide range of values that call for adopting or abandoning them.
It was evident through the fictional works of Abdul-Tawab Youssef that he was inspired by these popular creations, and this is what this study seeks to demonstrate through a collection of stories, from which we discover the spirit of popular imagination. These works include the Lies collection of stories which is called "The Blue Goblins"
including (The Young Goblin, The Fluent Goblin, The Sea Goblin, The Orchard Goblin, Omena Al-Ghoula), the Fear of the Forbidden collection including (the Last Goblin, the Hunter and the Goblin, The Tree Climber, Unpopular Tales (1, 2), The Myth of the Ominous Owl, the Kingdom of Fawazeer, the Mayor, the Children of Our Neighborhood, the Water Pump, Tales and Voices).
The study relied on the analytical method that presents the writer's fictional works and then extracts the popular elements that he employed.
الكلمات الرئيسية