عطف الاسم على الفعل والعکس بين الجواز والمنع دراسة نحوية وصفية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس العلوم اللغوية بکلية التربية جامعة دمنهور جمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
تعالج الدراسة إحدى مشکلات الخروج عن النمط المعياري في عطف النسق؛ إذ تعرض لمسألة عطف الاسم على الفعل والعکس، تلک المسألة التي شغلت اهتمام النحاة فاختلفت آراؤهم فيها بين مجيز لهذا العطف ومانع له فجاء عنوانها:(عطف الاسم على الفعل بين الجواز والمنع)
       وتبين الدراسة موقف النحاة من مسألة عطف الاسم على الفعل والعکس، وتوضح الأصول التي اعتمدوا عليها في تبرير المغايرة بين المتعاطفين والنکتة في هذه المغايرة، کذا تناقش حجج المجيزين لعطف الاسم على الفعل والعکس وحجج المانعين لتلک المسألة.
          وتهدف الدراسة إلى الکشف عن مذاهب النحاة في مسألة عطف الاسم على الفعل والعکس،وتوضيح الأصول النحوية لکل مذهب ومناقشتها واستقراء الشواهد والأدلة وتحليلها للوقوف على رأي مدعوم بالدليل في تلک المسألة .
        أما عن منهج البحث فقدانتهجت في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي القائم على تتبع مسألة عطف الاسم على الفعل والعکس في کتب النحو والتفاسير اللغوية ، مع تحليل الشواهد وتفسيرها في ضوء الدرس النحوي
          وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: اختلاف النحاة في مسألة عطف الاسم على الفعل والعکس على ثلاثة مذاهب؛ فمنهم من أجاز عطف الاسم على الفعل والعکس، وهو مذهب جمهور النحاة، ومنهم من أجاز عطف الفعل على الاسم ولم يجز العکس، ومنهم من لا يجيز عطف الاسم على الفعل ولا العکس . 
 
 
Abstract
 
 
 
    The present study addresses one of the problems of deviating from the normative pattern in the sequential coordination. This study hence deals with the issue of the conjunction of the noun with the verb and vice versa. Such an issue has been of great interest to grammarians, so their opinions have differed between permissible and prohibitive for this conjunction. Consequently, the title of this study came as "The Conjunction of the Noun to the Verb and Vice Versa between Permissibility and Prohibition"
    The study shows the position of grammarians on the issue of the conjunction of the noun to the verb and vice versa, and clarifies the fundamentals they relied on in justifying the contrast between the conjunctions and the accurate matter in this contrast. In addition, the study discusses the arguments of proponents who permit the conjunction of the noun to the verb and vice versa. It also examines the arguments of opponents who prohibit this issue.
    The study aims to reveal the grammarians’ doctrines in the issue of the conjunction of the noun with the verb and vice versa, clarifying the grammatical principles of each doctrine, discussing them, extrapolating the evidence and analyzing them to find an opinion supported by evidence in that issue.
    As for the research method, in this study, the researcher employs the descriptive analytical approach based on tracing the issue of the conjunction of the noun with the verb and vice versa in the books of grammar and linguistic interpretations, with the analysis and interpretation of the evidence in the light of the grammatical lesson.
    The study has reached several results, the most important of which are: the grammarians differ in the issue of the conjunction of the noun with the verb and vice versa for three schools of thought; some of them permitted the conjunction of the noun to the verb and vice versa, which is the doctrine of the majority of grammarians. Additionally, some of them permitted the conjunction of the verb to the noun and did not permit the opposite. Last, the third school did not permit the conjunction of the noun to the verb or vice versa.

الكلمات الرئيسية