الرؤية السردية في الفن الروائي بين السارد والمسرود له (دراسة نقدية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية وآدابها ـ کلية التربية والاداب ـ جامعة الحدود الشمالية ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
- تسعى هذه الدراسة إلى الوقوف على مفهوم السرد ودوره في الرواية الحديثة .
- إن محاولة الإلمام بمفهوم السرد ليس بالأمر الهين؛ لأن مصطلح السرد متعدد الوجوه وزوايا النظر، شأنه شأن کثير من المصطلحات النقدية المعاصرة، ولا سيما مع مفهوم السرد من وجهة نظر علم السرد، الذي انفتح فيه مفهوم السرد على السردين العلمي والفني.
- إن الأفهام تتعدد بتعدد القراء، وهذا يعني بدوره أن المسرود له أصبح شريکاً في تحقيق الرؤية، فما يقع للشخصية من إعادة ترکيب يقوم بها القارئ يقع للرؤية بإعادة استجماعها من الشخصيات والأحداث، وترکيبها مرة أخرى.
 
Abstract
 
 
 
This study seeks to determine the
concept of narration and its role in modern novel
Trying to get the concept of narration isnot an easy matter; because the idiom of narration is multi-facets and points of view, like a lot of contemporary critical idioms, especially with the concept of narration due to the viewpoint of narrative science, in which the concept of narration opens up to both of scientific narration and artistic narration.
- Understanding varies due to numerous readers, this means that the person who told the novel becomes a partner in achieving the view, what happens for the character of reestablishing; the reader does, happens to the view by recollection from the characters and the actions, and reestablishing it again.

الكلمات الرئيسية